Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:24

ach wat een leukerd!

Hier is er nog discussie over een nieuwe kat. Kids willen heel graag, manlief ook, maar ik wil eigenlijk nog even wachten. Het plotselinge verlies van onze vorige kat is echt nog wel vers.
Plus dat we nu zitten in de tijd dat de deuren open gaan en de kids altijd alles open laten staan... en ik wil een nieuwe kat (of katten) wel een tijdje binnen hebben voor ze op avontuur mogen hier... Hoe lang houden jullie ze binnen voor je ze buiten durft te laten?

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:25

Ach wat een goede daad, Olympia!

Hier lopen ook wat katten rond die niet heel verzorgd lijken en erg schuw zijn. Ik weet niet of ze een baasje hebben en zo ja; wie dan. Een ervan is een wat oudere kater en voor hem heb ik een plekje onder onze overkapping gemaakt toen het zo sneeuwde en koud was in februari. Zo kon hij toch een beetje zacht en beschut liggen. Daar heeft hij ook regelmatig gebruik van gemaakt, ik zag pootafdrukjes. Nu in het voorjaar is hij weer de hort op, maar ik zie hem regelmatig even door onze tuin wandelen.

@ Maartje: mijn eigen katten zijn binnenkatten.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:29

DubbelFun schreef:
Ah die kat. Hopelijk ga je hem mogen adopteren !


Als er geen eigenaar melding maakt (denk niet dat dat gebeurt), hij geen aids heeft, gezond is en gecastreerd is, dan komt hij naar ons toe. Ze hebben toegezegd dat hij bij ons terug mag komen. Echt blij mee. Al moet ik wel wennen aan het hebben van een zwerver. Maar wie weet past ie zich aan en liggen er straks drie katten op bed in plaats van twee O:)

Edit Maartje: ik heb ze twee maanden binnen gehouden op de boerderij. En elke nacht binnen.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:38

Ik zou ook minimaal 2 maanden doen en pas na de zomer dan.

Ik heb hier een geleende vangkooi staan en hopelijk komen de katten die hier rondlopen er in bij mij. De buurman belde gisteren of ik een kat kwijt was (gelukkig niet) want er liep al een tijdje een grijze bij hun rond. Ik hoop dat ik hem eerder vang dan de (hond van) de buurman...

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:38

Wat mooi van je Olymoia

Maartje misschien kun je dat zo ook uitleggen aan je kinderen, dat je wel weer een nieuwe kat wilt maar pas van de herfst als de deur meer dicht is.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:53

Dat heb ik gedaan DP, en dan zeggen ze dat ze allemaal écht héél goed de deur dicht kunnen doen :+
2 maanden binnen houden gaat hem in de zomer niet worden... 's nachts binnen sowieso, wil niet dat mijn katten dan ergens ronddwalen :=
Het wordt denk ik ook echt wel de herfst, hopelijk zitten en dan nog wat leuke jonge katjes die tegen het geweld van 3 jonge jongens kunnen :')

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:57

Jeetje wat een gedoe Olympia, maar hij heeft geluk dat hij bij jullie mag komen.

Ik heb net de registratie gedaan. Was zo gedaan.
De freibergers hebben een paspoort, een afstammingsbewijs en een eigendomsakte. Degene met het eigendomspapier is de eigenaar, heel simpel.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:58

Haha, ja 2 dagen :D

Ik denk juist dat de jonkies daar het beste tegen kunnen.
Vriendin van me heeft vorig jaar ook 2 kittens gehaald en wat die allemaal te "verduren" krijgen bij haar kindjes. En de katten vinden het prachtig! :)

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:09

Ach wat een gedoe Olympia! Wel heel tof dat je zo je best voor 'm doet <3 Ik duim mee dat alles jullie kant op valt :+:

Ik heb ze hier wel langer binnen := Storm is nu net 1 geworden, en loopt nu een krappe 2 weken pas buiten.. := Is nu wel netjes gecastreerd en heeft ook een operatie aan z'n knietje ondergaan.. daarvoor vond hij het gewoon te eng, en dan was ik bang dat hij van schrik de weg op zou rennen. Nu doet ie 't echt super! <3 De andere twee lopen ook lekker buiten.. en dan hebben we nog 1 jonkie, van nu een half jaartje, die heb ik laatst ook buiten gezet, maar wilde héél snel weer naar binnen _O- Terwijl ie binnen de tent afbreekt :') Dus als 't binnenkort hopelijk weer 's lekker rustig weer is, stuur ik hem samen met de ervaren katten mee naar buiten _O- Ik bekijk 't meestal echt per kat.. maar heb ze liever langer binnen dan korter :D Uiteindelijk wel sowieso allemaal naar buiten.. we krijgen ook dagelijks cadeautjes :')

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:16

Wij hebben binnenkatten want ik wil mijn katten niet buiten los. We hebben wel een ren waar ze in kunnen als het mooi weer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:30

MarloesHJ schreef:
Ik lees dat in het paspoort de eigenaar bekend zou moeten zijn, niet in de database. Nu kan ik zelf in mijn paspoort van het ene paard(op een daarvoor aangegeven pagina) aangeven dat ik de eigenaar ben.

Op naam zetten moet via het stamboek (PPI) dus dan zou het stamboek er wel mee te maken hebben.

Mijn IJslander staat op mijn naam maar daarvoor heb ik het paspoort nooit hoeven opsturen en heb ik enkel een stamboekpapier terug op naam gekregen. In het paspoort staat niets over mij als eigenaar terwijl dit wel bekend is bij de PPI. Dan zouden ze alle paspoorten opnieuw moeten gaan uitgeven? Want de paspoorten van mijn IJslander en warmbloed zijn niet hetzelfde opgebouwd. Ik heb bij mijn Nederlandse paard een Brits uitgegeven paspoort want het stamboek bestond toendertijd niet in Nederland.

Maar tijdens de registratie zelf is er niet gevraagd naar de eigenaar, noch staat dit vermeld in de database. Ik heb ze geregistreerd staan op de UBN en verder staan ze beiden op hun eigen manier op mijn naam dus ik laat het verder zo.

Ik heb werkelijk geen idee wat ze nu bedoelen :D . Voor zover ik weet hoefde je inderdaad nooit je paard op naam te zetten. Ik bedoelde dat het stamboek niet perse wil dat je naam in het paspoort staat toen ik schreef dat het stamboek er niet mee te maken heeft. RVO wil volgens mij graag dat je dit doet, maar of het verplicht is weet ik niet. Er stond een zeer recente datum bij dat dit gewijzigd zou zijn dus daarom mijn twijfel.

Ik heb mijn paarden wel opgezocht in de database en daar staat inderdaad geen eigenaar vermeld. Ik wacht het nog even rustig af.

Ah Olympia wat lief! Fijn dat je zo begaan met hem bent.

Belker ik heb ook geen eigendomspapier :') . Dus van wie zijn mijn paarden dan? ;)

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:36

[***] ik heb ook geen eigendomspapier bij mijn paarden. Wel een koopcontract bij beiden. En genoeg rekeningen van allerhande zaken om aan te tonen dat het mijn paarden zijn :+ Of de naam van het paard in het paspoort vermeld staat verschilt volgens mij ook weer per stamboek/soort paspoort. Dus dat gaat nooit zo zwart/wit werken als dat ze het nu hebben opgeschreven.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:38

Ja soms moet iets gewoon zo zijn he? Ik vind het iets moois hebben. We duimen hard!

Oh ren! Maartje ik weet niet of je in de buurt van Drenthe woont, maar ik heb dus een supersonische ren die je wel mag lenen van me?
Zo heb ik ze binnen gehouden met mogelijkheid naar buiten te gaan via het raam.

Die ren kun je op allerlei manieren (als je handig bent) opbouwen afhankelijk van de ruimte die je hebt:
Langwerpig bijvoorbeeld Afbeelding
Met ingang via raam:

Afbeelding

Of vierkant ook met ingang via raam en ook handig voor drie grote honden die zich misdroegen haha
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:40

Jasmijn zou 18 jaar moeten zijn en die heeft pas sinds juli 2020 een paspoort. Ook niet helemaal 'comme il faut'...

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:52

DuoPenotti schreef:
Haha, ja 2 dagen :D

Ik denk juist dat de jonkies daar het beste tegen kunnen.
Vriendin van me heeft vorig jaar ook 2 kittens gehaald en wat die allemaal te "verduren" krijgen bij haar kindjes. En de katten vinden het prachtig! :)

Daarom willen we jonkies, ging met onze vorige kat ook heel goed met een stuiterende peuter destijds :')

Marloes, hou je dan ook altijd alles dicht zodat ze niet naar buiten kunnen? We hebnben hier naast de kinderen die in en uit rennen ook een hond die de deur niet dicht kan doen :+

Olympia Drenthe is een beetje uit de richting := Heb zelf ook wel aan een ren zitten denken, maar ze kunnen hier niet vanuit het huis de ren in bij gebrek aan ramen die open kunnen. En dan zitten we nog met deuren die dicht moeten blijven :+

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 15:01

En een gat van 20 cm in een muur maken met een luik naar een ren is ook zowat :)

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 15:41

Maartje, op echt mooie dagen zitten ze vaak de hele dag in de ren. Maar verder is het inderdaad altijd de deur open en dicht doen als je er door gaat. Maar dat went snel genoeg op zich maar is misschien lastiger met jongere kinderen.
Ren zit ook niet aan het huis vast dus we tillen ze de ren in.

Maar de laatste paar jaren is het weer ook zo extreem dat we vaak de deuren niet eens open hebben staan vanwege het opwarmen van het huis. En we hebben in de voordeuren metalen roosters zitten met een voorzetraam erachter. Die kunnen we dan open zetten zodat het kan ventileren zonder dat de katten kunnen ontsnappen.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:14

Ik probeer ze hier al 3 jaar de deuren te laten sluiten, mijn 3 kleine mannetjes, dat grotere exemplaar en mijn schoonvader :') Ik vrees dat ze erfelijk belast zijn
Wij hebben alleen van die kleine bovenraampjes die open kunnen. We zouden de katten eventueel boven kunnen doen als de deuren open staan, maar voor mij voelt het als vragen om problemen :=

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:24

Of met mooi weer in een ren en dan kunnen ook veilig de deuren open. Maar het is wel een aanleerdingetje ja :')

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:41

DF, op naam zetten in paspoort is via de instantie die het paspoort heeft uitgegeven, ik heb er 1 van kwpn en 1 van knhs, knhs staat niet op mijn naam, heb m vandaag wel gewoon geregistreerd.
leuke kat! hier ook katten gehad, maar nu een familie-adoptie-hond en ergens vind ik het ook wel erg leuk dat we nu meer vogeltjes zien :=

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:45

Pensionpaarden staan toch ook niet op naam van UBN houder? lijkt me geen probleem

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:56

Ik begrijp dat de 'uitgevende instantie' (in Jasmijn's geval het Tinker stamboek) een sticker maakt met het adres/naam van de nieuwe eigenaar en dat je daar dan een handtekening bij mag zetten. Maw je moet het paspoort dus opsturen ??

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:33

Klopt :j en x euro betalen graag :+

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 18:14

Leuk een kat! Ik heb de vorige hier een maand binnen gehad voor hij naar buiten ging. Wij hebben nu een kitten gekocht (komt eind mei), maar die wil ik eigenlijk liever pas buiten als hij gecastreerd is.

Vandaag zijn mijn vliegenmaskers binnengekomen, dus gelijk even gepast. Met die rare Arabierenhoofdjes van ons is het altijd maar de vraag of een cob gewoon past :+ Intissima leek er wel blij mee.
Afbeelding

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 18:40

wat fijn maar wat een gedoe om de kat te adopteren terwijl je die al verzorgde


Ik heb nog niks geregistreerd, wilde laatst doen en hing alles vast en nog geen zin gehad om het alsnog te doen, benieuwd hoeveel gedoe het wordt met een Zweeds en Spaans paspoort

Katten hebben een jaar binnen gezeten omdat ze bang waren maar komen nu ook buiten. Normaal hou ik 6 tot 8 weken aan