Verhuizing van gewone stal naar paddock Paradise ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Verhuizing van gewone stal naar paddock Paradise ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 12:09

Hey allemaal,

Ik heb de knoop doorgehakt om mijn merrie te verhuizen naar een paddock Paradise, hit actief stal.

Ik doe dit omdat ik ervanuit ga dat dit het beste is voor haar, kan ze lekker hele dag rondscharrelen op een zo natuurlijk mogelijke manier. Pensionstallen in de buurt vielen stuk voor stuk af omdat er of geen plaats was of paarden niet dagelijks buiten kwamen of maar beperkt buiten kwamen (van 8-15 uur bv.).
Nu maak ik me enkel zorgen over hoe de overstap zal gaan. Ze stond vroeger in een groep paarden +/-20 stuks, dat ging goed, echter waren enkel merries.
Nu komt ze in een grote groep met zowel merries als ruinen, ik maak me wat zorgen over hoe dit zal gaan.

De afgelopen 4 jaren stond ze met enkel een ander maatje op de wei, nooit problemen gehad.
De reden voor verhuizing is nu dat ik daar vrijwel alles zelf deed, en met nu een kleine op komst en een drukke baan, gaat dat helaas niet meer lukken.


Iemand ervaring met paddock Paradise en integratie in groep?

Zouden jullie paard bv. ook 2 weken met rust laten alvorens weer wat te longeren/grondwerk?

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Verhuizing van gewone stal naar paddock Paradise ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:12

Hier de eerste keer verhuisd naar een stal waar mijn paard (merrie) bij 3 andere merrie's in kwam. Eerst heeft ze tijd apart gestaan met 1 andere merrie (dit kende ze ook ze heeft 10 jaar bij mama gestaan) daarna in de groep. Was geen probleem. Nu vorig jaar verhuisd en nu staat ze in een groep met 8 andere paarden merrie's en ruinen door elkaar heen. Mijn paard is nog nooit zo blij geweest.
Hoe het gaat in de groep is ook wel afhankelijk van de groep en hoe jou paard reageert denk ik.

Wat betreft werken. De eerste keer heb ik haar inderdaad een week of 2 rust gegeven en laten wennen dit had ze ook echt nodig toen. De tweede keer heb ik denk ik een paar dagen gewacht. Hier voelde ze zich echt stuk beter op de plek.

Hoe het zit met paddock paradise weet ik niet. Die van mij staat nog gewoon op een gewone stal haha. Wel nu 24/7 buiten.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Verhuizing van gewone stal naar paddock Paradise ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:23

Hangt van de groep af. Hier staan ze eerst even apart tot de groep niet meer op hen reageert. Dat kan gaan van enkele dagen/weken tot enkele uren zelfs.

Ik adviseer juist wel altijd om na 1/2 dagen wennen terug te beginnen werken, zeker als paard altijd gewoon is geweest van hard in het werk te staan. Waarom? Meer structuur, direct leren waar poetsplaats, piste, etc. is en van bij de groep weggehaald te worden, minder energie om te klieren.
Wat wel zo is: de eerste dagen zijn ze vaak nog erg onwennig. Zeker alleen staan op de poetsplaats is drama. Niet boos worden, met rust en hooi komt dat goed. Beter dat ze het meteen zo leren.
Als je paard aangeeft energie tekort te komen in het werk, kan je beter wel wat minderen of bvb alleen kort even longeren. Maar tot nu toe is dat hier eigelijk nog nooit het geval geweest :)

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:36

De integratie in de groep is iets dat je met de stalhouder bespreekt want dat is degene die bepaalt hoe het op dat specifieke terrein, met die specifieke paarden, het beste kan verlopen :)

Hier heb ik als er een nieuweling bij kwam, gewoon het terrein in 2 stukken verdeeld. De nieuweling had dan een stuk met stal + bestrating + zand + track en wat er al stond kreeg dan een andere stal + stukje verharding + zand + de middelste wei. (of andersom)

Zo konden ze allemaal lekker hun gang gaan, liepen ze vrijwel steeds in elkaars zicht, konden met elkaar op lopen en grazen met een draadje er tussen. En de nieuweling kon op zijn gemakje de boel verkennen.

Na een poosje (afhankelijk van de reactie van het hele spul, dagen of uren) omwisselen zodat de nieuweling de rest van het terrein ook kon verkennen en ze elkaars geurtjes goed op konden nemen.

En als ze dan gewoon rustig samen op lopen, er geen enkel spektakel meer is, even een dagje alle draadjes open zetten en dan gaat het hele spul vanzelf samen lopen :)

Dag erna gewoon normale gang van zaken en niks aan de hand +:)+

Laatste die er bij kwam was de mini.
Die liep er binnen een uur al bij want dat was direct duidelijk dat dat prima zou gaan :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 22-06-21 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Verhuizing van gewone stal naar paddock Paradise ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:37

Ik sluit me bij mijn voorgangers aan. En als het een Hit actief is, dus met chip en computergestuurd voersysteem, zorg dan dat je paard het systeem goed door heeft voor hij bij de groep gaat. Om te voorkomen dat hij/zij te weinig voer krijgt.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Verhuizing van gewone stal naar paddock Paradise ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 14:25

Dankjewel voor jullie tips, daar op de stal staat ze inderdaad eerst ook apart, zodat ze de groep kan zien en snuffelen, afhankelijk van hoe ze reageert en de rest reageert zal ze na een tijd in de groep komen.
Ook zal de staleigenaresse samen met haar de voermanieren verkennen, zodat ze leert hoe dat werkt.

Hoe is jullie ervaring met slijten van hoeven?
Ze staat nu op paddock of wei en loopt enkel minimaal op beton. Van wei naar stal (+/- 15 min per dag).

rosslover

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Verhuizing van gewone stal naar paddock Paradise ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 18:45

Begin april is mijn pony verhuisd van 22/7 op stal op een manege naar een heel erg groot paddock paradise. Voor hem was het flink wennen en ik merkte dat hij de eerste weken wat kreupel was doordat hij alles opeens overbelaste. Ik heb hem zeker die weken lekker laten staan, hij heeft even goed gelopen maar ondertussen zijn de hoeven inderdaad toch te veel gesleten en staat hij daardoor weer kreupel.. het is echt een grote stap voor ze en ik had het misschien voor het verhuizen toch anders aan moeten pakken zodat die stap minder heftig was.

Ondertussen zijn er nog wat paarden bij gekomen en ervaart bijna iedereen hetzelfde, omdat ze opeens van weinig ruimte naar heel erg veel gaan. Ik ben heel blij dat ik verhuisd ben en heb mn pony nog nooit zo lief en blij mee gemaakt, maar het is wel dubbel

M_arjolein

Berichten: 1429
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 19:23

Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen! Hoe ver komt je paard nu van je vandaan te staan?

Hier ook een hitactief stal bekeken maar helaas daar niet een heel goed gevoel bij. Hier in de buurt bieden ze ook niks aan wat verder aan mijn eisen voldoet. Dus die van mij komt half uur verder op te staan en gaat van zomerdag van 8 tot 5 naar buiten en in de winter vaak maar max paar uur in de bak naar een stal waar ze in de zomer 24/7 weidegang heeft met schuilstal en winter overdag in de weide/deels Paddock en snachts op stal.

Voorheen merkte ik wel dat wanneer ze van stal verwisselde (nu 2 x in 8 jaar) dat ik direct de dag erna of max 2 dagen erna wel weer wat kon doen

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Verhuizing van gewone stal naar paddock Paradise ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 19:26

Mijn ervaring is dat de hoeven na een jaar gewend zijn. Dus eerst wat slijtage, maar daarna balans.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 19:27

Ik heb mijn paard van 8 uur in een stal met een uitloopje (beton) en max 4 uur paddock/wei naar een paddock paradise gezet. Hij stond eerst naast de track in een paddock met nog 1 die aan het wennen was. Gelukkig gingen die 2 al goed (mijn paard is best koel in zijn hoofd maar geen genie qua sociale vaardigheden). Na ongeveer 4/5 nachten ernaast gestaan te hebben, dus 24/7 buiten, ging hij erbij. Ik had het geluk dat hij eerst heel rustig liep over de track om deze te leren kennen tevoor hij een sprintje trok. Qua groep heeft het best een tijd geduurd, 1,5 maand, tot hij er redelijk relaxed in stond. Ik heb hem tussendoor wel snachts op stal gezet maar kwam er snel achter dat hij het fijner vond om gewoon buiten te blijven.
Trainen begon ik al mee vanaf dag 2. Gewoon door de bak lopen, naar de stallen lopen, poetsen op de poetsplaats. Na een paar dagen longeren. Toen hij de groep in ging heb ik hem wel een paar dagen met rust gelaten. Hij is eigenlijk direct 24/7 buiten gaan staan en geen kreupelheden meegemaakt oid. Rijden heb ik pas na 1/1,5 maand opgepakt omdat hij nog niet zo lang onder het zadel was.
Wel kon ik merken aan zijn hoeven dat de hoorn sneller ging groeien (doorbloeding?) Waardoor er ineens druk kwam op de kwartieren. Maar zijn hoorn is zo hard dat de zool naar binnen sloeg.. wat helpt is om de buitenkant af en toe zelf rond te vijlen zodat die druk er niet op komt. Maar geen last gehad van overslijtage.

Noukie123
Berichten: 696
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 19:35

Heb zelf ook mijn paard verhuisd van een “standaard” pensionstalling met s’winters maar enkele uren in een paddock met paarden naast elkaar maar niet in dezelfde paddock naar een paddock paradise. De overgang ging eigenlijk heel vlot. Moet wel zeggen dat het heel kleinschalig is en de kudde maar 4 paarden telt. Mijn paard klikte onmiddellijk met de shet uit de kudde en zo ging het ook steeds beter met de andere twee paarden. Eigenlijk was de grootste aanpassing voor hem in de kudde belanden en zijn plaatsje leren kennen omdat de andere twee hem vaak wegjaagden maar hij had natuurlijk de shet om hem gezelschap te houden. De overgang naar 24/7 buiten en niet meer vele uren in zijn stalletje doorbrengen vormde geen probleem en waarschijnlijk was paardlief veel gelukkiger met deze situatie. Had zelf een beetje schrik omdat ik hem ik de winter naar 24/7 buiten had verhuisd maar hij heeft er volgens mij totaal geen last van gehad.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Verhuizing van gewone stal naar paddock Paradise ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:52

Hier ook ervaring met die overgang van gewone stal naar paddock paradise een aantal jaren terug.
Alles valt of staat met de manier waarom de paddock paradise onderhouden wordt en hoeveel ruimte de paarden hebben. Als alles in orde is wat ruimte en onderhoud betreft zal de overgang makkelijk gaan en heb je binnen een paar maanden al een heel ander paard, ze worden stabieler in hun karakter, altijd heerlijk rustig omdat ze in de groep hun ei kwijt kunnen. En energieker omdat ze veel beweging gewend zijn, daar kun je zelf niet tegenop trainen. Echter is ook de ervaring dat ook in dit soort stallen vaak te weinig ruimte is, soms te weinig voer of voer van slechte kwaliteit, te weinig schaduw of plekken om uit de wind te staan. Te zompige ondergrond om de hoeven goed te houden of juist te veel beton en teveel op 1 plaats staan voor bijvoorbeeld eten en drinken.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:57

Schadows17 schreef:
Hoe is jullie ervaring met slijten van hoeven?
Ze staat nu op paddock of wei en loopt enkel minimaal op beton. Van wei naar stal (+/- 15 min per dag).

Dat gaat waarschijnlijk harder slijten dan je gewend bent. Gelukkig groeit de boel in de zomer lekker vlot dus dikke kans dat je geen problemen krijgt. Hou het in de herfst/winter goed in de gaten; worden de hoeven kort; check of ze niet gevoelig gaat lopen. Goed in de gaten houden, voetpijn geeft zoveel problemen in het lijf! Meestal komt de boel met een jaar wel in balans en gaat het daarna goed.

Straww_Jarig

Berichten: 1539
Geregistreerd: 27-12-10
Woonplaats: Midden van het land

Re: Verhuizing van gewone stal naar paddock Paradise ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:32

Hier is het zeer goed bevallen! Mijn paard is heel sociaal, dus dat levert geen problemen op.

De eerste twee weken was hij wel ontzettend moe van alle indrukken. Ik heb hem toen niet veel of ver weg uit de track meegenomen, achteraf heb ik daar wel spijt van. Het was voor hem makkelijker geweest om van het begin af aan in ieder geval mee te gaan naar de poetsplaats, daar te eten en dan weer terug (ritme en structuur). Ik heb dat pas na twee weken gedaan en wat vond hij toen wel heel erg spannend, waardoor we het wat langer hebben moeten opbouwen. Nu gaat het prima.

Het andere is dat de track bij ons vrij hard is, dus de hoeven sleten snel en hij werd gevoelig op de steentjes. Je kan voor ijzers of hoefschoenen kiezen (maar net wat jou en je paard bevalt), maar ik heb Hoof Armor aangeschaft. Dit is een goedje wat een soort laagje op de onderkant van de hoef legt, mijn paard is daardoor een stuk minder gevoelig en een zoolkneusinkjes krijgen nu kans om te genezen. Dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn.

elinedeau95

Berichten: 1193
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Verhuizing van gewone stal naar paddock Paradise ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:35

Ik volg even. Ik ben aan het plannen om mijn paard van pension naar een paddock Paradise te zetten. Helaas is er nog geen plek, maar pas in september/oktober.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Verhuizing van gewone stal naar paddock Paradise ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:19

Ik ben vorige week met mijn 2 paarden (merrie en ruin) verhuisd van 's nachts een box en overdag weide (samen), in de winter in een paddockje met schuilstal naast elkaar.
De eerste nachten hebben ze samen apart gestaan van de andere twee, en dat is goed gegaan. Ook bij elkaar ging heel goed, alleen is mijn ruin nogal beschermend naar mijn merrie. Hij heeft wel door dat de haflinger opdringerig is en die is al een paar keer op zijn plek gezet. De andere heeft respect, maar ze tolereren elkaar ook, al is het niet wenselijk dat hij te dicht bij mijn merrie komt.

Mijn enige, échte probleem is nu trainen, dat ik er één uit moet halen om even wat mee te doen. Misschien moet ik inderdaad ook even een paar dagen wachten met het trainen oppakken, even de rust terug vinden.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Verhuizing van gewone stal naar paddock Paradise ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:21

Ik zou beginnen met even apart poetsen. Nog niet meteen trainen, maar allebei even apart van elkaar uit de groep halen om iets te doen (poetsen, grazen, wat dan ook als het maar in het zicht is). Dan ben je dicht genoeg in de buurt om in te kunnen grijpen, maar wennen ze er wel aan om af en toe wat alleen te doen.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:29

Daihyo schreef:
Ik zou beginnen met even apart poetsen. Nog niet meteen trainen, maar allebei even apart van elkaar uit de groep halen om iets te doen (poetsen, grazen, wat dan ook als het maar in het zicht is). Dan ben je dicht genoeg in de buurt om in te kunnen grijpen, maar wennen ze er wel aan om af en toe wat alleen te doen.

Dit is een hele goede, ik denk dat ik dit voorlopig ga doen, om de beurt, met allebei, dat ze ook rustig even eten. (Slobber, mijn merrie krijgt Gluco Balance).
Toen ze nog niet in de groep stonden, heb ik de merrie wel fijn kunnen trainen, de ruin kon de merrie in de rijbaan zien, daar zat een aantal meter tussen en hij kon haar de hele tijd goed zien.

Ik ga dit even zo aanpakken, dank voor de tip!

Overigens heb ik wel het idee dat mijn paarden het geweldig vinden in de PP!

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Verhuizing van gewone stal naar paddock Paradise ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:35

Dat laatste is het allerbelangrijkste natuurlijk!

Het is wel goed om dingen apart te doen. Ik merk dat als ik nu 1 van de 2 eruit haal om te wandelen dat de rest wel over de track bezig gaat. Vaak eerst een rondje rennen en dan wat heen en weer wandelen. Maar goed, mijn ruin heeft dan ook verlatingsangst, dus als ik mijn merrie meeneem, dan is hij niet rustig. Andersom is ze makkelijker. Vaak gaat ze dan even een rondje uit haar dak (blijft een jong dier hè :D), maar als dan de wei open is, dan rent ze ook zo de wei weer in om te vreten. Van de andere 2 paarden rent de ene ruin graag een rondje mee, hij houdt zijn kudde graag bij elkaar. Maar de andere ruin kijkt eens, stapt een half rondje mee en denkt dan: ja dahaag :wave:

Maar gewoon kleine stapjes opbouwen, dan komt het wel goed.

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Verhuizing van gewone stal naar paddock Paradise ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:39

Ik zou ook juist liefst vanaf dag 1 (nouja dag 2 dan ;) ) elk paard apart even er uit halen, al is het maar even een rondje over het erf lopen, een appeltje geven, en weer terug in de wei.

Om van begin af aan de routine er in te kweken dat dit de normale gang van zaken is op de nieuwe locatie en ze niet eerst te laten wennen aan continu bij elkaar zijn :)

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Verhuizing van gewone stal naar paddock Paradise ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:49

Mijn ruin is 14 en mijn merrie is 19!! Ik vind het dus gewoon heel spannend. Gelukkig is zij in superconditie en zij is degene die op onderzoek uitging toen ze voor het eerst de track op mochten. :=
Ik ga zo naar stal en zal het eens anders aanpakken. Rustig, even hapje eten en niet ver en alleen een stukje wandelen in het zicht van de andere.
Daihyo, ik wil juist niet dat ze zo gaan rennen, er staan nog 'stalpaarden' in de weides die mee gaan rennen en dan is het hek van de dam. Ik wil juist dat er rust is als ik er één paard uit haal. Dus daar ga ik nu mee aan het werk! Dank voor de tips!

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Verhuizing van gewone stal naar paddock Paradise ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:55

Ja snap ik. Daarom ook zo opbouwen :j
Meteen aan wennen dat ze apart mee gaan.
Hier gaat het overigens wel goed, zolang ze maar in het zicht blijven. Uit zicht is rennen. Niet in paniek hoor, maar graag willen zien waar we zijn. Ik zou niet weten hoe ik dat bij ons zou moeten voorkomen. Ja opsluiten, maar dat gaat dus niet :D

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Verhuizing van gewone stal naar paddock Paradise ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:38

Vandaag ging het heel goed, met name met de merrie, die heb ik zelfs even kunnen trainen. Ik ga het inderdaad even rustig opbouwen.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Verhuizing van gewone stal naar paddock Paradise ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 15:26

Bedankt voor jullie tips!
De mijn is nu een week geleden verhuisd, heeft helaas na 3 dagen toch een hoefzweer gekregen.... staat momenteel op de wei naast de track en in de nacht op de box. Had voor het krijgen van de hoefzweer paar uur bij de groep gelopen, dat ging opzich goed, ze hield zich op de achtergrond. Morgen komt de hoefsmid om naar de hoef te kijken.De voorhoeven slijten best wel wat...achter helemaal niet, dus even zien hoe dat gaat komende tijd, hou haar liever zonder ijzers etc.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Verhuizing van gewone stal naar paddock Paradise ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:42

Als je zonder ijzers wilt blijven kun je tijdelijk met hoefschoenen werken. Er bestaan diverse soorten die 24/7 aan kunnen blijven. Je kunt dat rustig afbouwen 12 u met, 12 u zonder. Tot je paard helemaal zonder kan.