Voor het eerst naar een paddock paradise

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minouesmee

Berichten: 7424
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Voor het eerst naar een paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 11:42

Hallo bokkers,

Vanavond gaat mijn paard naar een andere “stal”, een paddock paradise. Hij is echter niet gewend om 24/7 buiten te staan en al helemaal niet in een nieuwe omgeving.

Ze hebben daar een vijver voor de paarden om uit te drinken. Hoe “leer” ik hem dat hij daar moet gaan drinken en dat hij geen automatische drink bak meer heeft?

Hebben jullie nog tips of dingen waar ik aan moet denken?

Bedankt! :)

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Voor het eerst naar een paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 11:54

Dat kijkt hij vanzelf af van de andere paarden, daar zou ik me geen zorgen over maken.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Voor het eerst naar een paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 11:58

Dat leren ze inderdaad vanzelf. Geef hem een paar weekjes om te wennen. Vaak worden paarden rustiger als ze 's nachts ook lekker kunnen rondsjouwen.
Veel plezier op jullie nieuwe plekje. :)

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Voor het eerst naar een paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:11

Ik lees even mee, zie je topic net, die van mij gaat ook naar een paddock Paradise binnenkort, ben ook benieuwd hoe dat gaat en hoe het in de groep gaat bevallen.
Ga jij naar een stal met een grote groep?

minouesmee

Berichten: 7424
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Re: Voor het eerst naar een paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 12:20

Dank jullie wel!

@schadows17 het is een groep van 5 of 6 nu. Maar er kunnen er Max 15 staan hoorde ik.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:27

Het hangt er ook een beetje vanaf hoe de stalhouder er in staat natuurlijk hoe de introductie doorgaans wordt gedaan.

Afhankelijk van hoe groot en "ingewikkeld" de track is kan het handig zijn (zonder de andere paarden) om even aan de hand een rondje te lopen zodat ze een beetje een idee hebben hoe het allemaal loopt en werkt. Met "gewoon een rechthoek om een wei" is dat natuurlijk minder noodzakelijk dan met iets met allemaal spannende hoekjes/extra afslagen/onoverzichtelijke situaties.

Hier gaf ik ze doorgaans gewoon even de gelegenheid om zelfstandig de track te verkennen zonder de andere paarden. En wanneer ze over de draad rustig met elkaar waren mochten ze kennis maken op mijn grootste stukje wei. Doorgaans is eten belangrijker en worden ze dan makkelijk in de groep opgenomen.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:34

Ik heb mijn paarden 1,5 jaar geleden verhuisd naar een paddock paradise. Beste keus ooit.

Ze pikken veel op van andere paarden en ik zou ze lekker even laten wennen aan hun nieuwe plekje. We gewoon er heen gaan en even knuffelen en kriebelen enzo. Maar verder even met rust laten.

Mijn paarden zijn gewoon meteen de groep in gegaan. Het is een mix van ongeveer 50 paarden in alle soorten, maten en leeftijden. Ze hebben 6 Ha tot hun beschikking. Dus enorm veel ruimte om weg te lopen van paarden waar ze niet zoveel mee hebben. Dat vind ik wel een belangrijk punt. Dat is niet bij alle paddock paradises zo. Dan zijn er vaak wat smalle tracks waar ze elkaar moeten passeren.

Maar het komt vast allemaal goed.

Zo trof ik mijn hafjes van de week aan. Echt een genot om naar te kijken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ze hebben inderdaad ook een meertje om uit te drinken.

Afbeelding

minouesmee

Berichten: 7424
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 13:16

Als het goed is gaat de groep in het weiland wat midden in ligt en dan kan mijn paard er om heen lopen op de track.

Wat een leuke foto’s! Ziet er heerlijk uit.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Voor het eerst naar een paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:27

wat een mooie foto's idd! Dus een grote groep kan goed werken zie ik.
De mijne gaat in een groep > 30 paarden

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:38

Niet te veel zorgen om maken, als jouw paard sociaal is en hij in een stabiele groep komt dan heeft dat binnen een week zichzelf geregeld.

Even in de gaten houden of hij goed meekomt op de ruwvoerplekken is wel even handig.

Ik zou ook in het begin hem aanleren dat je hem meeneemt uit de kudde en hem weer terugbrengt als jullie klaar zijn. Een paard wat 24-7 in kuddeverband leeft kan best wat spanning opbouwen als hij ineens met de baas mee moet.

Veel plezier in ieder geval. Mijn paarden zijn ook lichamelijk en geestelijk enorm opgeknapt van 24-7 buiten lopen!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Voor het eerst naar een paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:49

Vaak is het voor de baasjes moeilijker dan voor de paarden. Ze moeten wennen, maar dat zouden ze op een andere stalling ook moeten.

Wij hebben een paar keer een nieuw paard gehad dat moest leren 24/7 buiten staan en rondlopen. Dan lopen we wel een rondje aan de hand en blijven er even bij.

Maar zelfs nu, met onze paarden die goed gewend zijn, neem ik ze even mee als ik een pad dicht maak, een nieuw pad open zet, ergens een hooibak verplaats etc.

Voordeel is dat het nu lang licht is en redelijk weer.maar onze paarden kunnen goed met alle weersomstandigheden en ondergronden omgaan. En ook met obstakels. Oudste is 28 en rent nog over de heuvel bijv.

Ja, er kan iets gebeuren, maar dat kan altijd en overal.

Let op dat je paard kan eten. Dat ze iets afvallen kan heel goed, als ze meer bewegen. Maar ze moeten wel in een nieuwe groep bij het hooi mogen. Vaak gaat dat wel goed bij relaxte kudde's.
Je moet zo rekenen, dat die paarden al gewend zijn.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:52

Wat heerlijk, die vrije beweging! Die van mij is er enorm op vooruit gegaan. :)

De eerste weken kan hij wel wat wondjes hier en daar krijgen. Er moet een rangorde worden bepaald en dat gaat niet altijd zonder slag of stoot, dus de eerste dagen goed overal controleren en evt behandelen, dus daarvoor wat spulletjes bij elkaar zoeken Dat kan sws geen kwaad natuurlijk. Maar met een sociale kudde zal zich het allemaal vanzelf wel regelen.

minouesmee

Berichten: 7424
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 17:09

Wat fijn al die verhalen! En inderdaad, ik denk dat het baasje meer aan het idee moet wennen dan het paard. :Y)

minouesmee

Berichten: 7424
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 11:27

Hij heeft gelukkig al een vriendje gemaakt! Hopelijk neem hij hem mee op sleeptouw haha.

Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Voor het eerst naar een paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 11:57

Wat leuk! Hij is best groot, of niet? Je ziet toch weinig grotere paarden op de pp's, leuk zo :)

minouesmee

Berichten: 7424
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 13:15

superpony schreef:
Wat leuk! Hij is best groot, of niet? Je ziet toch weinig grotere paarden op de pp's, leuk zo :)

Ja klopt. Ze hebben speciaal voor hem de draad hoger gemaakt. Super fijn. Hij is ongeveer 175m.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Voor het eerst naar een paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:20

Dat ziet er goed uit :) Zal vast goedkomen

melanie20
Berichten: 1733
Geregistreerd: 22-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:23

minouesmee schreef:
Hallo bokkers,

Vanavond gaat mijn paard naar een andere “stal”, een paddock paradise. Hij is echter niet gewend om 24/7 buiten te staan en al helemaal niet in een nieuwe omgeving.

Ze hebben daar een vijver voor de paarden om uit te drinken. Hoe “leer” ik hem dat hij daar moet gaan drinken en dat hij geen automatische drink bak meer heeft?

Hebben jullie nog tips of dingen waar ik aan moet denken?

Bedankt! :)


Wat leuk! Mag ik vragen waar je staat?

minouesmee

Berichten: 7424
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Re: Voor het eerst naar een paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 18:09

Melanie20, ik heb je een pb gestuurd.