eerste keer hooien in augustus?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

eerste keer hooien in augustus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 18:11

Hey,

Enkele jaren geleden hebben we een huis met weide gekocht. Het eerste jaar bleken we te veel gras te hebben en is een deel niet afgegraasd kunnen worden (en dus lang en rottend de winter in gegaan..).
De jaren erop is het telkens nog net gelukt om alles kort de winter in te kunnen laten gaan (1x laten hooien en door de droge zomers en tijdelijk een extra (pension-)paard erbij kwam dat net uit).
Maar dit jaar veel (te veel) regen en dus grasgroei, geen pensionpaard meer en 1 van onze paarden mag niet meer op het gras (vorig jaar verschillende keren bevangen geweest dus dat durven we niet meer aan).
Zeker 3 kwart van de weide is dit jaar nog niet begraasd geweest en het eerste kwart is al weer bijgegroeid (luxe-probleem, I know :o ).
Maar we willen het dus niet nog een keer zo lang de winter in laten gaan (ons plan was net om de weide wat schraler te krijgen). Blotten doen we dus ook liever niet.
Zou het nog gehooid kunnen worden? Of is dat sowieso niet eetbaar meer?
De weide is momenteel ook nog veel te nat (laag gelegen) en het wordt nog niet direct droger.
Het zou dus ten vroegste half augustus gemaaid kunnen worden, maar ik gok eerder op eind augustus voor grote machines er op kunnen zonder al te diepe sporen te trekken.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: eerste keer hooien in augustus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 18:24

alles kan, maar wat de kwaliteit van het hooi dan gaat zijn is de vraag.
hier zijn er vorige week die voor de eerste keer pas gemaaid hebben en dat gras was nu ook niet meer wat ik als goed hooi aan de paarden zou geven.
Eens het omvalt en blijft liggen, begint het onderste (en vooral bij zo'n nat weer), nogal eens letterlijk te rotten, en dat is dan niet direct super kwaliteit.....

ik zou het sowieso wel laten maaien, anders ga je veel te veel dode plekken hebben door dat het verstikt omdat het onder het omgevallen gras zit en dan zie je wat je krijgt.

als het nog niet omgevallen is, is het een ander verhaal, dan ga je gewoon prima hooi hebben!

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 18:28

Onze buurboer zet op ons land altijd zijn jongvee tot de wei kaal is.En leuk koeien voor de deur.Misschien eens rondvragen in de buurt.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 27-07-21 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 18:29

Zet het op marktplaats of mensen het willen als ze zelf maaien enz.
Of iemand die nog schapen of koeien er op wil zetten?

Hooien doen we meestal 2 keer. Soms 3.
Wij bloten meestal nog een keer in november, anders ook te lang de winter in.
Schapen er op deden we eerder, maar ook vaak te gedoe, dus nu in eigen beheer bloten.

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Re: eerste keer hooien in augustus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 18:48

Tengeltje: daar vrees ik dus ook een beetje voor, dat de kwaliteit echt niet meer zo goed zal zijn. Een deel ligt om en met dat natte weer gaat het idd heel snel rotten vermoed ik.
Koeien of schapen van andere mensen doe ik liever niet.
DuoPenotti: goed idee om het gratis aan te bieden. Hopelijk raken we er zo vanaf. Had al gedacht om in het slechtste geval het te laten maaien en dan direct in baaltjes laten persen om het zo naar de mesthoop te voeren. Maar dat wordt een gigantische berg denk ik en beetje zonde van de kosten om het dan weg te gooien.
Volgend jaar maar terug in juni laten hooien (of veel meer paarden kopen :D )

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: eerste keer hooien in augustus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 19:41

Ik zou kijken of er een melkveehouder in de omgeving is die interesse heeft. Hij mag het ruwvoer, jij mag zijn stront (nou ja, dat van zijn koeien ). Gratis af te halen als hij alles regelt. Normaal moeten ze betalen voor het gras en voor het afvoeren van de drijfmest als ze het niet volledig op eigen grond kwijt kunnen, dus goede kans dat ze erom staan te springen en is het voor jou ook een win-win.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 19:49

eventueel kijken of je er grasbrok van kunt laten maken?

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: eerste keer hooien in augustus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 21:08

Waarom niet eerder gehooid dan? Het had vorige week heel goed gekund. Als je zelf geen behoefte aan hooi hebt zou ik het idd door een veehouder laten ophalen.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: eerste keer hooien in augustus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 00:07

Je hebt nog helemaal niet gehooid?

Wij maaien meestal in het voorjaar (mei) een keer voor in plastic verpakt hooi en dan in augustus nog een keer voor gewoon hooi in baaltjes. Die laatste zijn vaak lekker schrale baaltjes. Ze eten het ook prima.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: eerste keer hooien in augustus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 05:11

Dat is waarschijnlijk juist perfect hooi/voordroog voor je bevangen paardje. Wij hebben het weiland maar een keer laten hooien aangezien we zelf geen apparatuur hebben en dat was ook in augustus/september. Het is wel in plastic gegaan omdat het nog te nat was voor baaltjes. Ik heb het hooi toen laten analyseren en er zat echt heel weinig suiker in en mijn pony's aten het met smaak.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: eerste keer hooien in augustus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 06:45

Dat kan echt helemaal prima, mijn man is loonwerker van beroep dus doet niet anders dan maaien. Wij hebben een aantal landerijen van Natuurmonumenten waar beheer op zit, dat betekent dat je pas na een bepaalde datum mag maaien. Daarom komen echt altijd de beste balen vanaf.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: eerste keer hooien in augustus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 07:35

@Caira, hier wordt natuurbeheer gemaaid vanaf half juni(na het broedseizoen), dat is een enorm verschil met augustus….
En soms ligt het gras dan al neer, laat het dan 6 weken neerliggen met zoveel regen als nu en die fantastische kwaliteit krijg je toch echt niet….

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: eerste keer hooien in augustus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 07:42

Er zijn hier een paar "tegenstrijdige" belangen. Aan de ene kant wil je goed hooi, aan de andere kant wil je hooi dat prima is voor een paard dat snel bevangen is, en je wil ook nog het land verschralen.

Maar je in mei/juni (rekening houden met weidevogels!), dan zitten er veel voedingstoffen in het gras. Perfect voor als je je land wilt verschralen, want dan haal je relatief veel voedingstoffen uit het land. En ook mooi als je voedselrijk hooi wil hebben. Voor je bevangen paard heb je dan liever dat je later maait, want dan zit een deel van de voedingstoffen weer in de wortels. Als je inderdaad wilt verschralen, wil je absoluut geen mest op je land hebben.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 07:43

Kan je niet ergens een kudde schapen lenen om de wei te helpen korter te houden?

_Tarzan

Berichten: 11167
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 07:45

capopjekop schreef:
Dat is waarschijnlijk juist perfect hooi/voordroog voor je bevangen paardje. Wij hebben het weiland maar een keer laten hooien aangezien we zelf geen apparatuur hebben en dat was ook in augustus/september. Het is wel in plastic gegaan omdat het nog te nat was voor baaltjes. Ik heb het hooi toen laten analyseren en er zat echt heel weinig suiker in en mijn pony's aten het met smaak.

Dit inderdaad, als het hooi langer laat staan heb je mooi arm hooi, ideaal voor je bevangen paardje dus!
Ik zou het dus wel laten hooien en zelf voeren.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:20

tengeltje11 schreef:
@Caira, hier wordt natuurbeheer gemaaid vanaf half juni(na het broedseizoen), dat is een enorm verschil met augustus….
En soms ligt het gras dan al neer, laat het dan 6 weken neerliggen met zoveel regen als nu en die fantastische kwaliteit krijg je toch echt niet….


Dat verschilt per regio, hier sommige stukken 15 juli of 1 augustus

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:33

meggiemeg schreef:
Kan je niet ergens een kudde schapen lenen om de wei te helpen korter te houden?

Schapen eten echt geen lang gras.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: eerste keer hooien in augustus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:44

Voor nu niet maar wel voor als ze gemaaid heeft en om te voorkomen dat ze er weer tegen aan loopt.

Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Re: eerste keer hooien in augustus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:57

Ik wil juist graag een late eerste snede voor mijn te dikke paarden. Een paar jaar geleden had ik ook eerste snee van augustus en dat was prima hooi. En nu heb ik eerste snee die vorige week in pakjes is gegaan. Ik moet het nog laten testen maar ik hoop dat het laag in suiker en eiwit is zodat ik er wat meer van aan mijn paarden kan geven.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 11:17

_Tarzan schreef:
capopjekop schreef:
Dat is waarschijnlijk juist perfect hooi/voordroog voor je bevangen paardje. Wij hebben het weiland maar een keer laten hooien aangezien we zelf geen apparatuur hebben en dat was ook in augustus/september. Het is wel in plastic gegaan omdat het nog te nat was voor baaltjes. Ik heb het hooi toen laten analyseren en er zat echt heel weinig suiker in en mijn pony's aten het met smaak.

Dit inderdaad, als het hooi langer laat staan heb je mooi arm hooi, ideaal voor je bevangen paardje dus!
Ik zou het dus wel laten hooien en zelf voeren.

Ik kan niet anders dan me hier bij aansluiten..

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 11:41

We hebben een redelijk natte zomer en daardoor is de grond nat. Dus als je echt hoog land hebt kun je er misschien nog iets van maken, maar als het land drassig is is de kans op smakelijk voer wel kleiner. Misschien volgend jaar kijken of je ruilen kunt; een veeboer kan jouw eerste snee krijgen en jij bv zijn tweede of derde.
Helemaal niet bemesten leidt tot veel onkruid. Je moet de stikstofgift beperken, maar niks er op geeft meestal niet de wei die je graag wilt.
Ook zou je kunnen kijken naar de grasmat en doorzaaien met grassen die geschikt zijn voor paarden.