Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 149 van de 407 [ 10157 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152 ... 407  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[FOTO]Show je paddock paradise!

 
Profiel   

Daihyo schreef
tamary schreef
Kijk bij welkoop even bij het kippenvoer naar hun eigen merk kippengrit. Dit is/was gemalen en gewassen zeeschelpen. Werkt ook uitstekend als weidekalk en zo'n 4 euro/10kg.

Dat is interessant. Werkt dat net zo snel/goed?


Niet net zo snel, komt veel langzamer vrij.
Paarden kunnen er wel direct bij op.
Maar als het achterstallig is zou ik eerst voor de snellere korrels gaan.
Ik kocht ze per hele pakket dan volgens mij 9,- per zak. Weet even niet hoeveel erin zit. 20 kg?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 21:37 



 
Profiel   

De onderhoudsdosering voor grasland is 3.000 kg kalk per hectare.
Uit m’n hoofd is dat alleen om “zure regen” te corrigeren en niet om ook nog extra toevoeging van mest weer te corrigeren.
Wat dat betreft is het natuurlijk eigenlijk heel raar om eerst te gaan bemesten (bodem zuurder maken) en dan een paar weken later kalken om die zuurtegraad weer te gaan verhogen.

Onze weides is al een jaar of 10 niets meer aan gedaan qua kalk of mest. Ik zeg niet dat iedereen dat maar moet doen en dat het per se goed is, maar ons gras staat er tot nu toe elk jaar weer zo bij (stokmaat Shet: 1.05m)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 21:52 



 
Profiel   

Het gras staat ook wel hoog. Maar er staat ook veel zuring tussen. En boterbloem. Wij bemesten niet speciaal, maar mesten de wei niet uit en verslepen dat. Dat is onze bemesting zeg maar. Vandaar dus eerst mest verspreiden en dan kalk.

Ik moet inderdaad wel snelle kalk hebben.
3000kg per hectare. Dat is dan voor mijn 1000m2 300kg toch? Op de site van de welkoop staat 20kg per 100m2 max. Dus dat zou dan max140kg zijn. Dat is de helft.

Maar dan zou ik dus voor de ene wei van 300m2 3 zakken moeten nemen en voor de andere 700m2 7 zakken. En dan beiden in najaar en voorjaar, alleen op verschillende momenten ivm begrazing. Dus de 300m2 in september en april (als hij weer dicht gaat en we de andere weitjes gaan gebruiken) en de 700m2 in oktober en maart. En die laatste moet ik ook doorzaaien, want er zitten hier en daar wat kale plekken. Dat zou dan in februari/maart moeten toch?

Ik vind het nog een hele studie :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 22:04 



 
Profiel   

Dit is ook wel een aardig topic om even door te lezen: [VSW] Kalk op weide strooien; welke en hoe?

Er staan ook tips in om de bodem zelf te testen. Dat ga ik eerst eens doen. Beetje afhankelijk van hoeveel erop moet (1.000 kg zie ik nog wel zitten om met de hand te doen) laat ik dan wel of niet de loonwerker komen.

@Hilary; jij zegt dat de bodem van bemesten zuurder wordt, wat voor mest bedoel je daarmee? Wij zijn van plan om mest (ouder dan 3 maanden) van onze paarden uit te rijden. Dat is voor een groot deel al gecomposteerd. Dat zou dan de ph niet noemenswaardig moeten verlagen toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 22:37 



 
Profiel   

Belker schreef
Dinsdag zijn bij Svarri zijn tanden getrokken. Hij staat nu even een paar dagen alleen thuis om bij te komen en onbeperkt te kunnen eten. Gelukkig ligt hij er ontspannen bij.

[ [url=m/iQWWmi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zaterdag haal ik de merrie op. Het andere jonge paard gaat ook naar stal toe. Heel raar hoe ineens alles veranderd.
Mijn jonkie die maandag is overleden
[ [url=m/ZyIEDv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een rare en hectische tijden voor jou zeg. Svarri behandeld (gelukkig goed gegaan) en het verlies van je mooie paardenvriend. Zo heftig. Kun je het allemaal een beetje bolwerken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 22:39 



 
Profiel   

Bedankt voor de link! Die ga ik eens doorlezen. Op een ander moment. Nu slapen :z
Met een laatste foto. Onze camera heeft infrarood :D
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 22:49 



 
Profiel   

Hahaha! Bijna net zo leuk als ze aan huis hebben, zo'n camera. :D

Ik zit ook nog even te kijken naar welk graszaadmengsel ik moet hebben. We hebben een stuk dat echt kaal gelopen is en een stuk waarbij de grasmat vrij open is. Ik dacht het kale stuk eind sept dicht te doen voor de paarden en dan in te zaaien. En dan in het voorjaar beide stukken doorzaaien. Hebben jullie daar ervaring mee?

Ik heb op de site van Bio Ron gekeken wat hij adviseert. Ziet er mooi uit maar ga ik aan failliet op dit moment. Ik overweeg dit mengsel te gebruiken: https://www.graszaaddirect.nl/rudloff-e ... -10kg.html Dat lijkt redelijk op het mengsel van Bio Ron en is de helft goedkoper...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 22:59 



 
Profiel   

Ir111 schreef
Dit is ook wel een aardig topic om even door te lezen: [VSW] Kalk op weide strooien; welke en hoe?

Er staan ook tips in om de bodem zelf te testen. Dat ga ik eerst eens doen. Beetje afhankelijk van hoeveel erop moet (1.000 kg zie ik nog wel zitten om met de hand te doen) laat ik dan wel of niet de loonwerker komen.

@Hilary; jij zegt dat de bodem van bemesten zuurder wordt, wat voor mest bedoel je daarmee? Wij zijn van plan om mest (ouder dan 3 maanden) van onze paarden uit te rijden. Dat is voor een groot deel al gecomposteerd. Dat zou dan de ph niet noemenswaardig moeten verlagen toch?


Die gecomposteerde mest is top! Bodemverbeterend en een goede voedingsbron.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 23:24 



 
Profiel   

Pure (paarden) en niet gecomposteerd zorgt voor verzuring. Dus het uitslepen de mest in een niet uitgemest weiland zorgt voor verzuring van de bodem. Als je goede compost hebt van gemengd materiaal (dus niet alleen mest, maar ook bijv dood blad (maar dan weer geen eik) en takken) is de pH meestal prima. Composteren is ook weer een vak apart en ook daar bestaan weer vele theorieën over…

Edit: inzaaien en doorzaaien doe je het best in de herfst. Gras doet het dan wel, zuring etc niet / minder goed. Ik weet niet zo goed wanneer je kruiden zou moeten zaaien, wellicht juist weer in het voorjaar. Maar dan dus wel meer kans op ongewenste kruiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 06:58 



 
Profiel   

Okee, maar hoe zet ik dat in een tijdlijn weg Hilary?
Mest slepen als eerste, dan kalken en dan zaaien? Of andersom? En met hoeveel tijd er tussen?

Edit: ik heb een ph meter besteld. Dat is wel heel handig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 08:06 



 
Profiel   

Ik kalk in het najaar en bemest in voorjaar
tegelijk is niet goed, weet niet meer exact maar meen minimaal maand na elkaar
Maar daar heb ik geen last angezien ik dus voorjaar en najaar ver genoeg uit elkaar lig( met een karretje achter de zitaaier of met de hand)

Jaloers op die mooie heuveltjes en poelen, helaas is het hier te klein daarvoor of moet ik de rijbak opofferen en dart wil ik ook niet

Belker alles goed gegaan met de tanden verwijderen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 08:23 



 
Profiel   

Ja en ik begreep ook wel eerst mest en dan kalk, anders heeft kalken geen zin. Maar een maand er tussen heb ik meer gelezen inderdaad :j
Super leerzaam dit :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 08:25 



 
Profiel   

Ik heb altijd begrepen dat paardenmest een jaar moet liggen voordat je het kunt gebruiken. Je verzuurt de grond anders.
Deze dame heeft daar iets meer over geschreven:
http://www.paddockparadijs.nl (in het menu rechts voor weidebeheer kiezen, en dan het derde onderwerp van onder 'mestbeleid').

Ook interessant is dat ik tegenkwam dat de WUR een onderzoek heeft gedaan waaruit bleek dat goed bemeste/ voedselrijke grond in veel meer onkruiden en giftige planten resulteerde. De typische 'koeienweiden' dus.
De reden dat je deze echter niet ziet staan zou het veelvuldig gebruik van gif zijn.

Dit zou er dus voor pleiten echt compost te maken en dus echt alleen organische stoffen terug te geven aan de grond (ook verteerde plantenresten e.d. gemengd met de mest).

Zelf heb ik straks ook wat eigen land en loop ook al te dubben hoe ik het aanpak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 08:47 



 
Profiel   

Ik zou ook het liefst composteren, maar daar heb ik de plek niet voor en de mesthoop ligt op een betonbak. Dus daar kun je niet composteren helaas. Vandaar uitslepen en 2x per jaar kalken om de zuurgraad te beïnvloeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 08:52 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Ik zou ook het liefst composteren, maar daar heb ik de plek niet voor en de mesthoop ligt op een betonbak. Dus daar kun je niet composteren helaas. Vandaar uitslepen en 2x per jaar kalken om de zuurgraad te beïnvloeden.


Wij laten om die reden de mest afvoeren.
Als je wat loonwerkers belt of die het kwijt kunnen op maisland is dat vaak gratis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 08:57 



 
Profiel   

kalken hebben wij laten doen door de loonwerker. Voor onze hectare moesten we 60 euro betalen geloof ik. Daar ga ik echt niet zelf voor aan de slag :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 08:59 



 
Profiel   

Hilary schreef
Pure (paarden) en niet gecomposteerd zorgt voor verzuring. Dus het uitslepen de mest in een niet uitgemest weiland zorgt voor verzuring van de bodem. Als je goede compost hebt van gemengd materiaal (dus niet alleen mest, maar ook bijv dood blad (maar dan weer geen eik) en takken) is de pH meestal prima. Composteren is ook weer een vak apart en ook daar bestaan weer vele theorieën over…

Edit: inzaaien en doorzaaien doe je het best in de herfst. Gras doet het dan wel, zuring etc niet / minder goed. Ik weet niet zo goed wanneer je kruiden zou moeten zaaien, wellicht juist weer in het voorjaar. Maar dan dus wel meer kans op ongewenste kruiden.

Dank u!

Composteren is inderdaad een vak apart... Toen we hier net woonden begon ik daar vol goede moed mee maar het was niet te doen. We moesten nog zoveel uitvinden hoe dingen moesten etc. We hadden echt geen ruimte om uit te vogelen hoe we netjes compost gingen maken. Ik ga me nog maar verder verdiepen over dit onderwerp en dan zoek ik naar iets dat werkbaar is en zo goed mogelijk voor onze bodem én portemonnee... :D

Dat doorzaaien in de herfst ga ik nog over nadenken. Het stuk dat doorgezaaid moet worden is juist het herfst/winter stuk... :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 09:13 



 
Profiel   

Ninx schreef
Daihyo schreef
Ik zou ook het liefst composteren, maar daar heb ik de plek niet voor en de mesthoop ligt op een betonbak. Dus daar kun je niet composteren helaas. Vandaar uitslepen en 2x per jaar kalken om de zuurgraad te beïnvloeden.


Wij laten om die reden de mest afvoeren.
Als je wat loonwerkers belt of die het kwijt kunnen op maisland is dat vaak gratis.

Doen wij met de mesthoop ook. Daar gaat de mest op van track, bak en stal. Alleen op de wei laten we liggen en slepen we uit. Onze mesthoop is niet zo groot en zo besparen we weer. Dat ging al zo voor ik het overnam, dus voorlopig hou ik het even zo. Maar dan moet er dus wel gekalkt worden en dat is het afgelopen jaar dan weer niet gedaan. Dus daarom wil ik dat dit jaar 2x doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 09:14 



 
Profiel   

Onze track is vandaag precies een jaar in gebruik! *\o/*
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 09:18 



 
Profiel   

Die track ziet er ook goed uit zeg!

Wij gaan vandaag nog even door *\o/*

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 10:21 



 
Profiel   

Lekker bezig Prairy! Welke roosters heb je?

Heel leerzaam al die weibeheer tips hier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 10:43 



 
Profiel   

Van de week weer bij ons nieuwe huis geweest, elke keer zo’n “whaaaaahhh… *\o/*
De rijbak wordt nu niet gebruikt en is helemaal volgegroeid. Ik vermoed, gezien het witte zand, dat als ze dat gaan grazen ze veel wortels en zand binnen krijgen. Wat zouden jullie met zo’n bak doen?
Toen we bij de bezichtiging kwamen kijken was het een hele mooie gesleepte bak, dus toch wel redelijk om te verwachten dat het ook zo opgeleverd wordt?
Nog 3 maanden en 2 dagen.. ik tel niet af hoor :')

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 10:49 



 
Profiel   

Ethelate schreef
Van de week weer bij ons nieuwe huis geweest, elke keer zo’n “whaaaaahhh… *\o/*
De rijbak wordt nu niet gebruikt en is helemaal volgegroeid. Ik vermoed, gezien het witte zand, dat als ze dat gaan grazen ze veel wortels en zand binnen krijgen. Wat zouden jullie met zo’n bak doen?
Toen we bij de bezichtiging kwamen kijken was het een hele mooie gesleepte bak, dus toch wel redelijk om te verwachten dat het ook zo opgeleverd wordt?
Nog 3 maanden en 2 dagen.. ik tel niet af hoor :')

[ [url=m/CzPXb8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh dat plaatje komt me bekend voor :) (funda topic) ik zou tzt gewoon de bak slepen of eerst onkruid spuiten en dan slepen.

Dit wordt onze wei, is 6000 m2 groot en hierachter komt de inloopstal en nog een zandpaddock. Wil de wei veranderen in pp maar zal geleidelijk gaan


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 11:08 



 
Profiel   

Oh wat leuk Marjan, jullie zijn geslaagd? Heb ik even gemist geloof ik haha. Per wanneer?

Ehm ja Ethelate: ik snap dat je dat hoopt, maar ik denk dat ik het zelf even zou uitspreken richting de makelaar. Als je niks zegt, dan weet ik het antwoord wel denk ik haha.

Ik ben ook nog niet zo onverdeeld gelukkig met ons Horsemax paardengras. Maar ben er ook halfslachtig mee bezig geweest. Moet nog steeds meer lava uitrijden en dan plan voor bemesten enzo uitdenken.

Ons gras groeit namelijk helemaal niet hard. Heb 1 weide al zeker 1,5 maand niet in gebruik, maar groeit maar sloompjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 12:38 



 
Profiel   

15 december de sleutel als alles gaat zoals verwacht ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 12:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 149 van de 407 [ 10157 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152 ... 407  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen