Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-21 14:33

Dat ben ik ook met je eens, DuoPenotti. Het zou ook niets voor mij zijn, om een pensionstal te hebben ;-)
Ik denk dat het onze stalhouders misschien ook wel tegenvalt om een pensionstal te hebben, doordat ze beiden een fulltime baan er naast hebben. Er staat echter wel een groep mensen die altijd graag meehelpen of invallen als dat nodig is dus dat gebeurt ook regelmatig.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:42

DuoPenotti schreef:
Popstra schreef:
Vernieuwen en Onderhoud kost ook veel geld!
Plus een pension runnen geen 9 tot 5 baan is. Je bent van smorgens tm savonds in de weer. 7 dagen per week

:j
En hoe hard je ook je best doet er is altijd wel een klant die het te zeuren heeft :+

Ik vind het best knap hoor dat de pensionhouders het vol houden hoor.


Nou dat, er is echt altijd iets te zeuren.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:22

Sclimpre schreef:
pumpina schreef:
Vervelend he! In die regio had ik overigens wel verwacht dat het gewoon de standaard zou zijn. Hier is een probleem dat gemeenten geen toestemming geven om de wei te veranderen naar paddocks ivm aanpassing van het beeld van het landschap (polder).

Dat argument snap ik wel. Ook hier in B komt er veel tegenkanting tegen de 'verpaarding' van het landschap.
En ook voor het welzijn van de (meeste=gezonde) paarden is een weide toch te verkiezen boven paddocks?
Ik denk dat het probleem vooral is dat er door particulieren goedkoop stalling aangeboden wordt zodat de professionele paardenhouders mee moeten met de lage prijzen. Om het rendabel te houden moeten er dan veel paarden op een beperkte oppervlakte gehoduen worden.


Voor mij als particulier valt mij juist op dat de zakelijke pensionstalling vaak zo goedkoop zijn. Dat kan voor ons, met zo weinig paarden op ruime oppervlakte en dezelfde voorzieningen, echt niet uit. Met wat mazzel kostendekkend, maar zonder aflossing hypotheek op gebouwen en zonder uurloon.

Van mij mogen de prijzen omhoog. Men betaald gerust 40 tot 80 euro per behandeling van fysio of ostropaat, 25,- tot 40,- per privéles, maar stalhouderij mag/kan geen minimum uurloon rekenen.

Ik ben een half uur per extra paard per dag kwijt aan de gewone verzorging. Dat tegen €10,- minimumloon is €150,- per maand per paard aan "uurloon" en dan moeten de vaste lasten, onderhoudskosten en flexibele kosten voor voer/ruwvoer en strooisel per paard er nog bij op.


Oh ja, en de BTW moet nog erbovenop en er moet belasting betaald

Ik snap niet hoe men onder de €250,- vol pensionstalling aan kan bieden.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 18:13

Ik ben nog nooit volpension voor €250 tegengekomen, meer richting 400-600.

Pantykous schreef:
Fly_high schreef:
Ik weet niet wat voor prijsklasse je het over hebt maar duurdere sportpaarden komen juist eerder 24/7 in een hok terecht uit angst voor blessures end :n Ik vind het hoe dan ook een aparte gedachtegang, door je paard weg te doen kan je helemaal niets meer garanderen wat zijn welzijn betreft.


Meeste duurdere sportpaarden op grote stallen komen wel degelijk buiten, zeker springpaarden. Tegenwoordig steeds vaker op blote voeten ook.

Maar goed, wat stel je dan voor? Want ik kan mijn paard hier in de buurt dus niet houden, en op ruim een uur afstand is met fulltime baan en 2 kinderen ook niet haalbaar.

Vind het wel bijzonder dat al die mensen met paarden hier in de regio blijkbaar niet op bokt zitten want ik lees er nooit over :D En ik ben inderdaad van mening dat als je moet kiezen tussen 20 uur stal of een pauper paddock paradise, je helemaal geen paard zou moeten hebben.


Ik dacht meer aan dressuurpaarden, dat is mijn aanname bij Zuid Holland zeg maar ;) en bij grotere dressuurstallen is veel buiten meestal ver te zoeken.

Verder stel ik niets concreets voor, ik erger me zelf onwijs aan situatie in de regio :n en ben van plan om Zuid Holland te verlaten zodra het haalbaar is qua privé omstandigheden. En zelfs nu heb ik mijn paard op ruim half uur reistijd van mijn woonplek vandaan staan zodat die iig 8 maanden per jaar wel onbeperkt naar buiten kan. Ook niet ideaal met fulltime baan en de brandstofprijzen van tegenwoordig :')


Ik heb in de straal van ruim 80km gekeken (ja, echt) en wat mij opviel - losgezien van misstanden op grote maneges in de kern van de Randstad, daar is genoeg over gezegd - is dat de meeste pp's de naam paradijs helaas niet verdienen. Veel te veel paarden op kleine kavels, te weinig schuilmogelijkheden, onbeperkte beweging die enkel in theorie plaatsvindt gezien aantal voerplekken en inrichting en bijna altijd moddervette paarden... Het grootste voordeel is dan preventie van luchtwegproblemen en daar houdt het zo'n beetje op :(

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 18:25

In zuid oost brabant kom je ze tegen voor 250, hele dagen buiten, nacht op stal en een binnenbak.
Voor rond de 200 met buitenbak. Vol pension.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 18:42

Hier ook 250 volpension, in de zomer dag en nacht buiten. (In midden-Nederland) Overdag op wei, 's nachts grote paddock met hooi en goede buitenbak. Ik heb ook bij veel stallen gekeken, specifiek voor het houden van een hengst. Maar inderdaad drama, veel pensions te vol voor de grootte van het land. Of alles apart op kleine paddockjes van 3x5 zonder hooi/water. Nu erg tevreden waar ik sta, maar aan huis zou nog veel beter zijn!

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:49

Ik dacht ook op een fijne stal te staan maar werkelijk in de winter mocht ik blij zijn als ze een half uur in de paddock kwam. Er zijn teveel paarden bij gekomen en maar 2 paddock. Zo sneu
Het was moeilijk een plekje dichtbij te vinden waar ze winters ook lang naar buiten gaan. Gelukkig wel 1 gevonden.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-21 09:05

Nou de paarden gaan nog steeds niet hele dagen naar buiten en we kregen ineens een bericht op whatsapp dat de maand daarop de stalling met 40 euro omhoog zou gaan (en nee, dat betekende niet de paarden alsnog lang naar buiten of genoeg eten)

Ik heb inmiddels dus de pony's verhuisd. Ze staan 10 uur of meer buiten met voldoende te eten en op stal ook onbeperkt ruwvoer. Pony 1 was de eerste dag wat onrustig maar nu, 4 dagen later, herken ik ze niet terug. Geen stress meer, ze proberen ons niet meer te bijten en ze komen enorm enthousiast aangegaloppeerd als we er zijn.
Ze hebben nog nooit zo'n groot stuk land gehad volgens mij *\o/*

Voor ons nu dus geen binnenbak meer, geen springparcours dat standaard klaar staat... en het maakt ons niets uit. Blije pony's, blije baasjes.

Maar goed, om in de spirit van dit topic te blijven: De staleigenaar deed de laatste weken nog redelijk normaal. Zijn vrouw echter, heeft geen woord meer tegen ons gezegd in de 4 weken voordat we weggingen.
Oh ja, 1 ding; ik probeerde het ijs te breken nadat er op stal enorme onrust was door hun app over de flinke verhoging. Daarop zei ze: 'tja als je het niet kan betalen, houdt het op he?"
(En ik had alleen maar gezegd dat ik het ook voor hen vervelend vond dat het zo'n onrust gaf)

Afgelopen week laadden we de pony's in en zij was als enige op stal, bezig op de poetsplaats. Er kon nog geen gedag af??!! Wat een kinderachtig, onnodig gedrag zeg. Op een pensionstal is het nou eenmaal komen en gaan. het nieuwe bedrag voor de stalling is echt geen gek bedrag maar voor mij het niet waard als ze geen hele dagen naar buiten kunnen en overdag zonder eten staan. Mijn keuze, maar ik heb ze niets aangedaan.
Ik vond het voor mijn dochter weer heel onaangenaam en ongemakkelijk de laatste weken genegeerd te worden.
Maar tegelijkertijd ben ik ook heel trots op haar want ze heeft zich niet laten kennen en zich volwassener gedragen dan dat zij deden.

Op naar een fijnere periode op de nieuwe stal dan maar he? :D

MarliesV

Berichten: 15193
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:16

Belachelijk dat er dan zo met jullie wordt omgegaan omdat je weg gaat.

Ik ben bij mijn vorige stalling weg gegaan omdat ik zelf ging verhuizen.
Ja daar werd ook beloofd elke dag naar buiten en bleek in de winter om de dag te zijn ivm de hoeveelheid paddocks.
Na een gesprek met de eigenaren ging onder andere die van mij dagelijks wel gewoon naar buiten. Het kan dus wel als je netjes het gesprek aan gaat.
En als ik ze nu spreek is het ook altijd prima.

Hopelijk nu de juiste plek Koekie!

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:26

Wat fijn dat je een plek hebt gevonden. Mag ik vragen waar je terecht bent gekomen, mag ook in pb hoor

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:46

DuoPenotti schreef:
In zuid oost brabant kom je ze tegen voor 250, hele dagen buiten, nacht op stal en een binnenbak.
Voor rond de 200 met buitenbak. Vol pension.


Ik sta inderdaad ook in zuid oost Brabant voor 200 euro per maand vol pension incl hooi en brok. Paard komt minimaal 8 uur per dag op de wei, in de zomer wat langer zelfs. De weilanden liggen hier op zandgrond en de eigenaar heeft grond genoeg, dus in de winter staan ze op gewoon op het gras. Wel alleen een buitenbak, maar wel meteen aan een groot natuur gebied. Je merkt wel dat hier vooral recreatie ruiters staan. Maar dat is voor de sfeer ook helemaal prima!

Dus het kan zeker wel hoor. Maar scheelt wel veel per regio.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-21 10:04

Amber_anne schreef:
Wat fijn dat je een plek hebt gevonden. Mag ik vragen waar je terecht bent gekomen, mag ook in pb hoor


Ik heb je een pb gestuurd

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:38

Hallo allemaal,
mocht iemand nog een stal zoeken waar ze hele dagen buiten komen en genoeg ruwvoer krijgen, bij het bos, redelijke buitenbaan, geen binnenbaan, lokatie Elspeet, 2 boxen van 3x4 komen op termijn vrijdag, helaas alleen voor ruinen....

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:47

Om die reden hebben wij ons paard aan de andere kant van het land neergezet.. Dan zien we hem wellicht een stuk minder, maar hij heeft een fantastisch paard waardig leven daar.. Hij staat nu in Elspeet in het bos in een kudde van 4.. Snachts op stal met uitloop.. Onbeperkt ruwvoer.. Dat vind je hier in 't westen waar wij wonen, gewoon niet..

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 15:18

nine1987 schreef:
Om die reden hebben wij ons paard aan de andere kant van het land neergezet.. Dan zien we hem wellicht een stuk minder, maar hij heeft een fantastisch paard waardig leven daar.. Hij staat nu in Elspeet in het bos in een kudde van 4.. Snachts op stal met uitloop.. Onbeperkt ruwvoer.. Dat vind je hier in 't westen waar wij wonen, gewoon niet..


En wat doe je dan als paard ziek wordt en dagelijks extra verzorging nodig heeft? Je kan toch niet iedere dag (soms meermaals) zover rijden?

JMH

Berichten: 180
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: Gaasterland

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 15:50

Stalling in Friesland is ook een ramp.. Snap dat kleigrond niet makkelijk is maar bij de stallen in de omgeving (45 km rond mijn woonplaats) is het niet meer dan normaal dat de paarden vanaf begin oktober tot begin april/mei 24/7 op stal komen te staan. Wel mag je ze zelf even op een paddock zetten bij het uitmesten.. Ben dan ook verder gaan kijken en sta bij een stal waar mijn paard wel het hele jaar rond iedere dag buiten komt op een zeer ruime paddock met 2 andere paarden. Reistijd is wel 3 kwartier enkele reis en je moet zelf binnen halen, voeren en uitmesten.

Paddock paradises genoeg hier trouwens maar net wat Fly_high zegt, verschrikkelijk kleine stukjes waar veel te veel paarden op worden gezet. Deels modder en deels bestraat, 1 schuilhok en 3 tot 4 voerpunten. In de zomer is de wei open maar zodra het herfst wordt gaat ie dicht en dan maar blij zijn dat ze zo lekker 24/7 buiten kunnen staan.. Ja right, meer paddock hel!

Prijzen in het zuiden van Friesland zitten rond de 300 - 350 per maand, dit is exclusief voer en stalbedekking en alles zelf doen. Vraag is enorm en aanbod is schaars hier helaas.

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 16:52

JMH schreef:
Stalling in Friesland is ook een ramp.. Snap dat kleigrond niet makkelijk is maar bij de stallen in de omgeving (45 km rond mijn woonplaats) is het niet meer dan normaal dat de paarden vanaf begin oktober tot begin april/mei 24/7 op stal komen te staan. Wel mag je ze zelf even op een paddock zetten bij het uitmesten.. Ben dan ook verder gaan kijken en sta bij een stal waar mijn paard wel het hele jaar rond iedere dag buiten komt op een zeer ruime paddock met 2 andere paarden. Reistijd is wel 3 kwartier enkele reis en je moet zelf binnen halen, voeren en uitmesten.

Paddock paradises genoeg hier trouwens maar net wat Fly_high zegt, verschrikkelijk kleine stukjes waar veel te veel paarden op worden gezet. Deels modder en deels bestraat, 1 schuilhok en 3 tot 4 voerpunten. In de zomer is de wei open maar zodra het herfst wordt gaat ie dicht en dan maar blij zijn dat ze zo lekker 24/7 buiten kunnen staan.. Ja right, meer paddock hel!

Prijzen in het zuiden van Friesland zitten rond de 300 - 350 per maand, dit is exclusief voer en stalbedekking en alles zelf doen. Vraag is enorm en aanbod is schaars hier helaas.

Ook mijn ervaring in Noord-Friesland. -O- Kleigrond is inderdaad een ramp en ik merk dat veel mensen het nog steeds normaal vinden om paarden de hele dag op stal te hebben staan ("want zo hebben we het altijd gedaan", "nee jíj vindt het niet leuk dat je paard de hele dag binnen moet staan"). Ik vind het bizar. Maar goed, godzijdank krijg ik over een paar weken ook eindelijk de paarden thuis en kan ik het allemaal lekker op m'n eigen manier doen!

JMH

Berichten: 180
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: Gaasterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 17:24

cijsalover schreef:
JMH schreef:
Stalling in Friesland is ook een ramp.. Snap dat kleigrond niet makkelijk is maar bij de stallen in de omgeving (45 km rond mijn woonplaats) is het niet meer dan normaal dat de paarden vanaf begin oktober tot begin april/mei 24/7 op stal komen te staan. Wel mag je ze zelf even op een paddock zetten bij het uitmesten.. Ben dan ook verder gaan kijken en sta bij een stal waar mijn paard wel het hele jaar rond iedere dag buiten komt op een zeer ruime paddock met 2 andere paarden. Reistijd is wel 3 kwartier enkele reis en je moet zelf binnen halen, voeren en uitmesten.

Paddock paradises genoeg hier trouwens maar net wat Fly_high zegt, verschrikkelijk kleine stukjes waar veel te veel paarden op worden gezet. Deels modder en deels bestraat, 1 schuilhok en 3 tot 4 voerpunten. In de zomer is de wei open maar zodra het herfst wordt gaat ie dicht en dan maar blij zijn dat ze zo lekker 24/7 buiten kunnen staan.. Ja right, meer paddock hel!

Prijzen in het zuiden van Friesland zitten rond de 300 - 350 per maand, dit is exclusief voer en stalbedekking en alles zelf doen. Vraag is enorm en aanbod is schaars hier helaas.

Ook mijn ervaring in Noord-Friesland. -O- Kleigrond is inderdaad een ramp en ik merk dat veel mensen het nog steeds normaal vinden om paarden de hele dag op stal te hebben staan ("want zo hebben we het altijd gedaan", "nee jíj vindt het niet leuk dat je paard de hele dag binnen moet staan"). Ik vind het bizar. Maar goed, godzijdank krijg ik over een paar weken ook eindelijk de paarden thuis en kan ik het allemaal lekker op m'n eigen manier doen!


Oh heerlijk, de paarden aan huis!

Ik vind het echt zo apart dat het nog steeds als volkomen normaal wordt gezien hier dat je je paard in de herfst/winter 24/7 ophokt in een kleine stal.. Kleigrond ís een probleem maar investeer dan in paddocks met een betere bodem en verhoog het stalgeld! Echt, er is zoveel vraag naar stalling waar de paarden ook in de winter naar buiten kunnen!

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 18:20

Maar is die vraag er ook als er werkelijke kosten berekend worden?

Voor mij is het ook onbegrijpelijk, maar geef toe heb handig kletsen hier. Al zijn er nog meer dan genoeg stallen hier in de regio die ondanks zandgrond hele dagen ophokken.

M_arjolein

Berichten: 1428
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 18:39

Jep Friesland is echt een ramp. Ik heb mijn paard nu ook op 40 minuten rijden staan in de polder. In de zomer staan ze 24/7 buiten in de wei en daar zit ook een grote paddock bij met overkapping en vanaf deze week komen ze in de nacht op stal en overdag wei/paddock. Hoef verder ook niks zelf te doen.

Maar ik vind het wel echt jammer dat ik hierdoor niet even snel naar paard kan. Voordeel is dat we aan het bos zitten.

JMH

Berichten: 180
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: Gaasterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:10

DuoPenotti schreef:
Maar is die vraag er ook als er werkelijke kosten berekend worden?

Voor mij is het ook onbegrijpelijk, maar geef toe heb handig kletsen hier. Al zijn er nog meer dan genoeg stallen hier in de regio die ondanks zandgrond hele dagen ophokken.


Wat zouden de werkelijke kosten dan per paard per maand zijn? Kan niet in iemand zijn portemonnee kijken maar persoonlijk zou ik er best 100 - 200 euro meer per maand voor over hebben om mijn paard in de buurt te hebben als hij maar iedere dag buiten komt.. En dan niet een uurtje op een mini paddock maar echt van 9 tot 6 in een kleine kudde, paddock of wei. Moet de rest van het stalmanagement natuurlijk ook in orde zijn :)


Het geld (en de tijd!) die je nu kwijt bent aan iedere dag 80 km rijden ben je ook al kwijt, da's ook best een bedrag.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:11

Eilandje schreef:
nine1987 schreef:
Om die reden hebben wij ons paard aan de andere kant van het land neergezet.. Dan zien we hem wellicht een stuk minder, maar hij heeft een fantastisch paard waardig leven daar.. Hij staat nu in Elspeet in het bos in een kudde van 4.. Snachts op stal met uitloop.. Onbeperkt ruwvoer.. Dat vind je hier in 't westen waar wij wonen, gewoon niet..


En wat doe je dan als paard ziek wordt en dagelijks extra verzorging nodig heeft? Je kan toch niet iedere dag (soms meermaals) zover rijden?


Klopt, hier zijn goede afspraken over gemaakt met stalbaas.. Ze staan aan huis, dus het is gelukkig geen grote stal waar veel paarden staan..

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:19

JMH, geen idee :D
Kan ze hier gewoon hele jaar buiten zetten, dus heb de kosten zelf nooit gemaakt.
Scheelt natuurlijk ook dat ik er max 5 heb gehad in de winter op 3 hectare, dan lopen ze het ook minder snel stuk.

Maar geen idee wat goed gedraineerde paddocks kosten die flinke gebruikt worden.
Maar ik weet niet of er zoveel animo is als het dan ineens erg duur word in vergelijk met andere, slechtere, stallen.

Ben je als pensionhouder natuurlijk wel mooi klaar mee als je flink investeert en vervolgens sta je bijna leeg.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:32

Geloof mij als je als stalhouderij dat hier in het westen doet. Grote paddocks, goede drainage, kleine groepjes, buitenbak met goede bodem en goed voerbeleid. Dan sta je vol ook met stalgeld van 400 euro p/m

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Waarom is dit toch zo lastig? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:41

400 p/m vind ik dan nog betaalbaar hoor :o ik betaal meer voor een plek die aan de meeste punten voldoet maar helaas niet alles :n

Paddock paradise vind ik ook een mooi idee maar ik zou het graag een keer wat meer warmbloed-proof willen zien, zowel qua voerbeleid als inrichting.