Paard eet stro, gevaarlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:54

anjali schreef:
Ik zou juist bang zijn dat ze daar wat van krijgen..

Precies,vooral dat afwasmiddel![/quote]

Quote verkleut maar wat voor paarden hebben jullie dan?

Zodra de paarden het zure proeven houden ze echt wel op met eten.

Je moet niet 2x sprayen en dan denken dat dat genoeg is voor de hele box maar een paard doet een hap,proeft het zure en blijft er vanaf.

Daar krijgen ze verder niks van.

Ook voor merries met staart eten veulens sprayen we het daarmee in en het is na 1 hap altijd klaar.

Nooit geen problemen gehad.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 01:28

Je kan op vlas, houtkrullen etc etc zetten, maar als een paard te weinig hooi krijgt, zich verveelt of wat dan ook, gaan ze overal van vreten. Ben weleens op stallen geweest waar hele boxen ( hout) waren opgevreten.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:06

Mijn paarden lopen buiten (paddock), krijgen 3 a 4x daags hooi en daarnaast stro, als extra vulling tussendoor (naast hun vitamines/meidoorn/wilgetakken). Op onbeperkt hooi worden ze moddervet en ziek. Werkt al jaren prima zo. Geen problemen met koliek. En op deze manier ook niet met vetzucht en bevangenheid. Wellicht ligt het dan aan de beweging? Een paard is niet gemaakt om uren op stal te staan.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:35

superpony schreef:
Je kan op vlas, houtkrullen etc etc zetten, maar als een paard te weinig hooi krijgt, zich verveelt of wat dan ook, gaan ze overal van vreten. Ben weleens op stallen geweest waar hele boxen ( hout) waren opgevreten.

Dat klopt,ook houtkrullen gaan ze soms van eten.Hout eten heet volgens mij kribbebijten en is zelfs een koopvernietigend gebrek?Iets anders weer dan luchtzuigen waarbij ze soms wel hun tanden ergens inzetten maar daar dan niet van gaan eten.Dit alles KAN een gevolg zijn van verveling of te weinig geschikt ruwvoer.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:19

anjali schreef:
superpony schreef:
Je kan op vlas, houtkrullen etc etc zetten, maar als een paard te weinig hooi krijgt, zich verveelt of wat dan ook, gaan ze overal van vreten. Ben weleens op stallen geweest waar hele boxen ( hout) waren opgevreten.

Dat klopt,ook houtkrullen gaan ze soms van eten.Hout eten heet volgens mij kribbebijten en is zelfs een koopvernietigend gebrek?Iets anders weer dan luchtzuigen waarbij ze soms wel hun tanden ergens inzetten maar daar dan niet van gaan eten.Dit alles KAN een gevolg zijn van verveling of te weinig geschikt ruwvoer.


Dat is niet altijd kribbebijten. Paarden eten hout omdat ze tekorten hebben, te weinig goed ruwvoer en zich vervelen.

Wij hebben bomen en struiken en daar eten paarden ook graag van. Het is logisch dat een paard ook aan hout eet, maar niet gewenst.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:26

Ik voer mijn paarden ook stro, ze vinden het heerlijk. Mijn paarden lopen 24/7 buiten. Paarden die veel stro eten en vooral op stal staan dan kan het problemen geven. Maar ik zou me zeker niet meteen druk maken

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:27

Twiggy2008 schreef:
Mijn paarden lopen buiten (paddock), krijgen 3 a 4x daags hooi en daarnaast stro, als extra vulling tussendoor (naast hun vitamines/meidoorn/wilgetakken). Op onbeperkt hooi worden ze moddervet en ziek. Werkt al jaren prima zo. Geen problemen met koliek. En op deze manier ook niet met vetzucht en bevangenheid. Wellicht ligt het dan aan de beweging? Een paard is niet gemaakt om uren op stal te staan.

Ja paarden die buiten lopen kun je gewoon stro voeren. Het op de boxs staan geeft de problemen

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:38

@Superpony,ik bedoelde met hout eten,hout van de planken van de stal of buitenbak. Niet van levende boompjes,dat is toch wat anders en eerder normaal al kan het ongewenst zijn als je die boompjes niet kwijt wilt!

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:48

Het is goed dat je paard stro eet want het vormt een deel van zijn rantsoen ruwvoer. Een paard moet liefst de hele dag kunnen knabbelen. Maar teveel stro eten kan zorgen voor te droge mest met het risico op verstopping. Of je paard te droge mest heeft kun je bv zien als de mest uit elkaar valt (dus geen mooie ballen geeft). Teveel stro eten komt meestal doordat het paard te weinig hooi krijgt. Dus aanvullen van hooi, minimaal 3 x per dag en voldoende en van goede kwaliteit zal het stro eten doen minderen.
Verder kun je olie bij het voer geven of lijnzaad koken om verstopping te voorkomen. En je kunt ook nog Daily plus bij je voerbeurt doen, zodat het paard ook met zn krachtvoer wat langer bezig is.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:50

Op vlas zou ik te allen tijde willen voorkomen. Geeft risico op white line disease en vervelend voor het paard, want die zal zich ontiegelijk vervelen. Voldoende naar buiten is ook absoluut een must.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:51

Ik heb zo‘n dikzak die maar vrij beperkt hooi mag en die vermaakt zich prima met stro.
Eerder stond ze op een niet eetbare boden met extreem kleine netten maar dat gaf alleen maar enorme voer drang. Nu eet ze welliswaar de halve box leeg maar het humeur is 300% beter.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 17:55

Ik denk dat het eten van stro even een uitprobeerzel was, ik heb het haar al een paar dagen niet meer zien doen en de stal is nog steeds vol. :D

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:17

Mijn paard kreeg er koliek door dus die moest op vlas.

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:18

Ik voer mijn.paard zelfs extra stro 2 plakken per avond / nacht naast haar gewone portie ruwvoer en gaat bijna altijd op ( hangt in een net)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 00:05

anjali schreef:
@Superpony,ik bedoelde met hout eten,hout van de planken van de stal of buitenbak. Niet van levende boompjes,dat is toch wat anders en eerder normaal al kan het ongewenst zijn als je die boompjes niet kwijt wilt!


Ja, dat snap ik. Maar een paard weet niet het verschil tussen bomen, wat normaal is om te eten of een houten plank.

En wij planten juist aan om meer eetbare bomen, planten en struiken te hebben. Dus ja, dat mogen ze eten en doen ze ook. Dat is dus ook ruwvoer aanbieden en hoort bij een goed dieet.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 06:55

superpony schreef:
anjali schreef:
@Superpony,ik bedoelde met hout eten,hout van de planken van de stal of buitenbak. Niet van levende boompjes,dat is toch wat anders en eerder normaal al kan het ongewenst zijn als je die boompjes niet kwijt wilt!


Ja, dat snap ik. Maar een paard weet niet het verschil tussen bomen, wat normaal is om te eten of een houten plank.

En wij planten juist aan om meer eetbare bomen, planten en struiken te hebben. Dus ja, dat mogen ze eten en doen ze ook. Dat is dus ook ruwvoer aanbieden en hoort bij een goed dieet.
bomen eten ( de schors ), is een heel normaal rantsoen. In wild kauwen ze dat ook. Als ik mijn bomen niet bescherm gaan ze er ook aan. Mijn paarden lopen 24/7 buiten. Dus wat je zegt klopt

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 07:16

Zal paardafhankelijk zijn denk ik.
Hier is ruwvoer à volent uitgesloten omdat ze dan allemaal te dik staan, dus krijgen ze hun portie hooi en daarnaast staat altijd stro ter beschikking zodat ze nooit stilvallen qua knabbelen en gaat hier al jaren met alle paarden van de kudde gewoon goed. Het is ook gewoon ruwvoer dus bij een paard die niet koliek gevoelig is, zou ik me daar geen zorgen over maken.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 19:14

Petrichor schreef:
Ik denk dat het eten van stro even een uitprobeerzel was, ik heb het haar al een paar dagen niet meer zien doen en de stal is nog steeds vol. :D

Fijn weer een zorg minder!

Denk dat stro geen koliek veroorzaakt maar plotselinge veranderingen in het rantsoen wel. En misschien krijgen de paarden op stal geen koliek door het stro eten, maar wel doordat ze niet genoeg kunnen bewegen op stal.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 20:29

Biks2 schreef:
Petrichor schreef:
Ik denk dat het eten van stro even een uitprobeerzel was, ik heb het haar al een paar dagen niet meer zien doen en de stal is nog steeds vol. :D

Fijn weer een zorg minder!

Denk dat stro geen koliek veroorzaakt maar plotselinge veranderingen in het rantsoen wel. En misschien krijgen de paarden op stal geen koliek door het stro eten, maar wel doordat ze niet genoeg kunnen bewegen op stal.

Goed punt

_CaroB

Berichten: 45
Geregistreerd: 22-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 09:40

Petrichor schreef:
Ik denk dat het eten van stro even een uitprobeerzel was, ik heb het haar al een paar dagen niet meer zien doen en de stal is nog steeds vol. :D



Fijn dat je het haar niet meer hebt zien doen.

Die van mij eet ook regelmatig wat stro hoor, heb een tijdje op een stalling gestaan waar ze wel echt veel at. Gelukkig altijd goed gegaan.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 09:45

marleen_usar schreef:
Mijn paard kreeg er koliek door dus die moest op vlas.


Mijn paard had ook een stroverstopping, maar dat kwam doordat hij te weinig hooi kreeg.
Mijn DA raadde op vlas ook af trouwens wegens risico op white line decease.
Met voldoende hooi en gekookt lijnzaad ging het prima

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:09

Petrichor schreef:
Ik denk dat het eten van stro even een uitprobeerzel was, ik heb het haar al een paar dagen niet meer zien doen en de stal is nog steeds vol. :D



Fijn, meestal zie je dat wel. Dat als het nieuw is het nog interessant is.
Mijn paarden staan op stro. En volgens mij eten ze allemaal wel iets in de nacht. 1 paard begint (zeker in de zomer) liever op het stro te kauwen dan het hooi er naast. Gelukkig allemaal met mate, de 1 drie happen en dan ander wat meer. Maar de stal is nooit (deels) leeggegeten. Maar ik ben wel blij dat ze juist wat eten, zeker in de zomer als het rantsoen vooral uit gras bestaat. Dan krijgen ze gewoon droge stof te weinig binnen en dat bevat stro wel weer, dan heeft het maag-darmstelsel ook wat te doen.
Dus mocht ze nu af en toe nog een hap nemen kan dat echt niet gelijk kwaad. Teveel liever niet, vanwege verstopping.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard eet stro, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 15:20

Als ze echt de hele stal leegeten kunnen ze daar wel verstopt van raken. maar an sich is goed stro helemaal niet slecht.Wat wel gevaarlijk is en koliek kan veroorzaken is een bepaalde soort stro dat behandeld\bespoten is. Dat stro ziet er heel mooi geel en glad uit,haast onnatuurlijk mooi.Ik heb wel eens meegemaakt dat een hele manegestal tegelijk daar koliek van kreeg!