[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:27

Welke planten hebben jullie op een bult staan? Bult waar paarden overheen lopen bedoel ik.
Zou rozenbottel dat redden qua (minder) vocht?

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:29

Rozenbottel doet het goed op zandgrond, dus droog(er) stuk zou moeten lukken.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:40

Zeker Rosa Rugosa zou het goed moeten doen. Die neemt zelfs de duinen over.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:40

Super! Die vind ik ook mooi

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 17:37

Daar tussen zou je bijvoorbeeld citroenmelisse en kattenkruid(nepeta) kunnen planten/zaaien. Maar ook tuingeraniums zijn heel geschikt. Al deze soorten breiden makkelijk uit, bloeien leuk voor insecten en kun je na de bloei kortwieken zodat ze weer een volle plant vormen en nogmaals bloeien. Als eenjarige kun je nog denken aan goudsbloem en oost Indische kers.

En een combinatie met duindoorn kan natuurlijk ook heel mooi zijn. Maar de inheemse krijgt wel flinke stekels dus dan wil je misschien investeren in een cultivar die dat minder heeft.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 18:37

Onze nieuwe mestopslag
weer een stapje verder, vorig weekend nog het 'oude' land opnieuw omheind een deze winter het nieuwe stuk nog koord eraan, palen staan er al. Nog buitenverlichting en idealiter wil ik nog graag nieuw zand op de paddock maar of dat nog lukt? Het is al best nat


Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 21:55

Hilary schreef:
Welke maat heb je nu om het frame, Maartje?


2m bij 1m30 :) moest even op de zak kijken

Cemlys: daar kan je genoeg mest in kwijt! Is dat zo wel legaal? Want zie spleten in de bodem?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 22:07

Thanks! Wij hebben nu 1x1,20 ofzo en dat is vrij strak. Gaat wel, maar het frame sneuvelt af en toe en dan moet ik weer repareren. Ik had gezien dat ze coupons hadden, maar twijfelde welke maat ik dan zou willen. Jouw antwoord geeft een beetje een richting :)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 23:20

Hilary schreef:
Thanks! Wij hebben nu 1x1,20 ofzo en dat is vrij strak. Gaat wel, maar het frame sneuvelt af en toe en dan moet ik weer repareren. Ik had gezien dat ze coupons hadden, maar twijfelde welke maat ik dan zou willen. Jouw antwoord geeft een beetje een richting :)


Wij hebben maar wat gedaan, gewoon dat het goed los zat. Coupons zijn altijd heel fijn. Frame is bij ons van ijzeren buizen die gaat niet stuk maar doordat het net er zo strakgespannen in zat ging dat, denk ik, sneller stuk. Maar mijn haflinger tilt het ook op helaas.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 09:31

Malenka schreef:
Daar tussen zou je bijvoorbeeld citroenmelisse en kattenkruid(nepeta) kunnen planten/zaaien. Maar ook tuingeraniums zijn heel geschikt. Al deze soorten breiden makkelijk uit, bloeien leuk voor insecten en kun je na de bloei kortwieken zodat ze weer een volle plant vormen en nogmaals bloeien. Als eenjarige kun je nog denken aan goudsbloem en oost Indische kers.

En een combinatie met duindoorn kan natuurlijk ook heel mooi zijn. Maar de inheemse krijgt wel flinke stekels dus dan wil je misschien investeren in een cultivar die dat minder heeft.


Wat leuk die Duindoorn kreeg ik ook al getipt. Vind de kleur ook mooi. Misschien een combi met bottelroos al weet ik qua kleur niet of dat mooi is.
Kruiden heb ik ook al geplant. De oostindische kers ook. Samen met verschillende zonnehoedjes. Hopelijk komt alles terug.


Cemlys schreef:
Onze nieuwe mestopslag
weer een stapje verder, vorig weekend nog het 'oude' land opnieuw omheind een deze winter het nieuwe stuk nog koord eraan, palen staan er al. Nog buitenverlichting en idealiter wil ik nog graag nieuw zand op de paddock maar of dat nog lukt? Het is al best nat


[ [url=m/O9b7eg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mag ik je een tip geven: NOOOOOOIT grondwerk doen bij natheid. Wij waren gewaarschuwd, maar door tijdsnood toch gedaan. We hebben er zo veel spijt van gehad! De ellende werd vele malen groter namelijk tot drijfzand aan toe. Dat was echt een dure les!

Mooie mestplaats. Kun je lekker hoog stapelen!

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:54

De bodemplaat lag er eerder al in, gister zijn alleen de wanden erbij gekomen. Ik heb nog wat oude paddockroosters liggen dus leg die wel even ervoor als het echt te erg wordt. Maar inderdaad handig is het niet :n blij dat het nu een stevig geheel is verder.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:20

Olympia96 schreef:
biancaaaa schreef:
Mag ik vragen wat dat ongeveer kost bij Geert en Henk (per pb)? Ben heel benieuwd waar ik aan moet denken.


Onze basis bestaat uit betonnen keerwanden
Schuilstal:
[ [url=m/dASpPN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JU6yTR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Stal:

[ [url=m/GkIR14.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/INwF8W.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VuvEGw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: dat van ons heeft dus echt niks met Geert en Henk te maken hahaha. Zelfbouw.


Wow! Wat een ontzettend mooie stallen. Hoe hoog zijn de keerwanden waar jullie mee gewerkt hebben?

De stallen kunnen ook “dicht” zie ik, hebben jullie die overdag openstaan?

Qua planten doet hier de meidoorn het goed op zand! En daar snoepen ze ook wel van. Rozenbotel staat hier ook op de verlanglijst.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 15:27

Die coupons bij paardeerlijk ook bekeken, maar in de 4,5 Maas waren geen grote maten beschikbaar helaas.

Vanochtend weer een trailer vol matten naar ons nieuwe huis gebracht. Mijn complete bonte verzameling matten liggen alvast allemaal daar. En een stal al volgebouwd met loungeset enz. Scheelt straks weer wat ritjes ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is trouwens de longeercirkel waar “een hele mooie tapijtsnipper goede bodem in ligt”..
Ja onder al dat onkruid :+
Hopelijk is het dat straks ook ooit weer ;)
Iemand tips? Wat wel en niet te doen met zo’n bodem?

Afbeelding

Belker

Berichten: 15300
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 15:35

Paard opzetten en kaal laten vreten. Met tapijtsnipper is afvoeren duur. Met een beetje geluk vreten ze het kaal en kun je met frees of rotoreg de bodem open en loskrijgen. Misschien.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 15:46

Dat lijkt me een hele lastige. Tapijt is vervuilde grond. Zo'n bodem zonder tapijt snippers zou ik laten frezen, bij ons werd de bak bijna als nieuw, geen gras meer te bekennen en perfecte afvoer van water. Maar tapijt door de bodem frezen? Hmmm...

Ipv paarden erop zou ik denk ik eerder gaan voor schapen erop.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 16:17

Ik neem aan tapijtsnippers met zand gemengd? Ik zou het gras heel kort maaien en dan frezen, niet te diep gaan. Dan even kijken hoe dat eruit ziet en eventueel nog een keer iets dieper frezen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 18:42

Lastig hoor, frezen zou ik niet durven. Te bang dat het teveel mengt met de ondergrond

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 21:06

Ik zou het dood laten spuiten, dan verteert het makkelijker en gaan de wortels ook dood… daarna slepen. Of alles met de hand er uit trekken.

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 21:09

MarjanB schreef:
Ik zou het dood laten spuiten, dan verteert het makkelijker en gaan de wortels ook dood… daarna slepen. Of alles met de hand er uit trekken.


Ik zou wel eerst dan maaien of op laten eten. Scheelt een hoop door gras

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 21:26

Ik ben opzoek naar een redelijk low budget manier om een looppas te creëren richting de track. Helaas wordt de grond natter dan ik aanvankelijk dacht.

Ik ben toch te bang dat lava in de grond getrapt wordt als dat niet ergens tussen licht en geen doek eronder.
Nu kwam ik steenschotten tegen. Zijn er mensen die die gebruiken?
2e hands zijn ze redelijk te betalen. Of b keus

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 21:34

Onze buren hebben voerplaatsen gemaakt met steenschotten. Zij zitten ook op behoorlijk natte grond. De eerste 2-3 jaar gingen goed, nu worden de steenschotten snel minder. Ik weet niet in welke staat de steenschotten waren toen ze die hebben geplaatst, maar ik vind zelf wel dat ze snel minder worden. Ik zou er om die reden zelf nooit voor kiezen.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 21:35

SSDesign schreef:
Onze buren hebben voerplaatsen gemaakt met steenschotten. Zij zitten ook op behoorlijk natte grond. De eerste 2-3 jaar gingen goed, nu worden de steenschotten snel minder. Ik weet niet in welke staat de steenschotten waren toen ze die hebben geplaatst, maar ik vind zelf wel dat ze snel minder worden. Ik zou er om die reden zelf nooit voor kiezen.


Ze verrotten?
Zou hier gaan voor 1 winter. Volgend jaar wil ik de paddock en tracks laten aanpakken en dan gedeelte met lava en wit zand.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 21:53

Ja ze rotten inderdaad.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 23:40

Zelf nooit geprobeerd maar er staan op Facebook nog wel eens gratis of heel goedkoop plastic biggenroosters af te halen. Die gebruiken mensen ook wel eens als paddockroosters. Als het low budget moet misschien iets om te proberen. Zou ik zelf eerder doen (met laagje zand erop/-in) dan steenschotten

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-21 05:58

Visitor schreef:
Zelf nooit geprobeerd maar er staan op Facebook nog wel eens gratis of heel goedkoop plastic biggenroosters af te halen. Die gebruiken mensen ook wel eens als paddockroosters. Als het low budget moet misschien iets om te proberen. Zou ik zelf eerder doen (met laagje zand erop/-in) dan steenschotten


Dit hebben wij en werkt perfect, is wel eem klusje. Maar dat weet marjo al :D