Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 177 van de 407 [ 10157 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180 ... 407  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[FOTO]Show je paddock paradise!

 
Profiel   

Visitor schreef
Zelf nooit geprobeerd maar er staan op Facebook nog wel eens gratis of heel goedkoop plastic biggenroosters af te halen. Die gebruiken mensen ook wel eens als paddockroosters. Als het low budget moet misschien iets om te proberen. Zou ik zelf eerder doen (met laagje zand erop/-in) dan steenschotten

Die ken ik inderdaad. Gaat ons puur om een loop pad. Die roosters hebben geen enkele zwaarte. Ik ben zo bang dat ze gaan kantelen als ik ze zo op de koude grond leg.
Een steenschot is zwaar en is er gelijk meer massa. Ik heb ook gedacht aan rubber op rol. Maar helaas vind ik die alleen maar heel ver weg.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 08:09 



 
Profiel   

Oud tapijt schijnt ook te werken

[VSW] Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 09:33 



 
Profiel   

Ik heb onder een deel paddock van die dikke (sport)grasmatten, dat werkt ook goed. Tapijt vergaat vaak snel, en kunststofvezels in de grond kan weer flinke bende geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 09:56 



 
Profiel   

Cemlys, en op wat voor grondsoort zit jij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 10:00 



 
Profiel   

Ik kom even binnenspringen.
Binnenkort verhuist mijn kudde naar een grote paddock paradise maar ik ben er nog niet helemaal aan uit hoe we alles gaan doen.

Vroeger toen het alleen nog maar de mini's waren stonden ze in een groepsstal met overdekte uitloop en een zandpaddock. Allemaal heel fijn aangezien ze altijd binnen en buiten en samen konden. Maar wat een hel om iedereen zijn eigen aangepaste hoeveelheid krachtvoer te geven.

Nu enkele jaren later staan we op een andere locatie, enkele mini's en een paard erbij. Overdag buiten en 's nachts en met erg slecht weer op stal. Paddock/wei en stal zijn helaas niet verbonden met elkaar. Een hele verbetering kwa rust voor sommige paarden en het aangepast voederen voor iedereen maar nu zitten ze met momenten echt opgesloten.

Met de paddock paradise wil ik dit weer verbeteren, anders. Ze hebben daar ruimte genoeg om het hele jaar door buiten te kunnen. Bomen, bossen en schuilstallen om te schuilen. Maar ik weet dat sommige ook graag in de winter toegang willen tot een bedje met stro. Of gewoon volledig uit de regen en tocht. Ik heb dan ook jonge, oude en bijna ieder jaar wel zeker een drachtige in de kudde lopen.

Waar ik nu dan ook mee blijf hangen is de stalruimte en hoe voederen in een pp?
Terug een groepsstal lijkt mij leuk maar door rangorde niet toegankelijk voor iedereen. En wat met krachtvoertijd? Elk een emmer is geen mogelijkheid, tenzij deze met een riem aan hun hoofd hangt. Maar is dit wel veilig en handig?
Ik heb ook al aan voederstands zitten denken, smalle standstallen waar per vakje maar 1 paard tegelijk in kan en ze na het eten zo in achteruit weer uit kunnen. Zijn hier mensen die zo werken? Vb, foto?

Sowieso wil ik nog steeds een paar gewone stallen dit voor de drachtige merries wanneer ze moeten bevallen en in geval van ziekte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 10:39 



 
Profiel   

Waarom haal je ze niet gewoon 1 voor 1 uit de kudde? Of per 2/3? Vastzetten aan een touwtje en dan met een voerbak..

Zelf geef ik alle 5 tegelijk voer door gewoon ieder een eigen emmer te geven en dan wel verspreid dat ze elkaar niet gaan wegjagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 10:52 



 

Voerzakken, werkt als een tierelier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 11:04 



 
Profiel   

Werken met voerzakken in zo’n kudde. Ik voer er 3 tegelijk, waarvan er 2 tegelijk klaar zijn dus als die 10m uit elkaar staan laten ze elkaar rustig eten. En de ander krijgt 2x pd een emmer vol, apart op de wei. Kan ze in alle rust eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 11:22 



 
Profiel   

@ meganvr, omdat dit gewoon niet haalbaar is met het aantal paarden en de tijd die sommige er over doen om alles op te eten.

@Robijntjah, ja die bedoelde ik. Heb totaal geen idee of dat handige dingen zijn en ze ook in miniformaat bestaan?

Er zijn hier soms wel wat rangorde strubbels met een grumpy ruin, drachtige merries en een av die haar grote misbruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 11:24 



 
Profiel   

Voeremmers, zelfde principe als een zak maar makkelijk zelf te maken. En evt ook handig als je een keer slobber oid geeft
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 11:26 



 
Profiel   

Dank je voor de foto! Had ook eerst zoiets in gedachten. Al dat je nadien niet mag vergeten deze weer af te doen. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 11:29 



 
Profiel   

Zetta schreef
Dank je voor de foto! Had ook eerst zoiets in gedachten. Al dat je nadien niet mag vergeten deze weer af te doen. :=

Leer ze dat ze een snoepje krijgen als ze ze bij jouw komen brengen. Hoef je ook niet door modder, etc. te lopen om ze af te doen en vergeten lukt dan ook niet zo maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 11:57 



 
Profiel   

Malenka schreef
Cemlys, en op wat voor grondsoort zit jij?

Klei (helaas)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 13:56 



 
Profiel   

tamary schreef
Zetta schreef
Dank je voor de foto! Had ook eerst zoiets in gedachten. Al dat je nadien niet mag vergeten deze weer af te doen. :=

Leer ze dat ze een snoepje krijgen als ze ze bij jouw komen brengen. Hoef je ook niet door modder, etc. te lopen om ze af te doen en vergeten lukt dan ook niet zo maar.

En ze leren snel dat ze niks kunnen eten zodra de emmer leeg is, dus komen wel naar je toe hoor ;)
Ik heb ze zelf gemaakt van oude halsters en flexibele emmertjes op maat van de snuit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 14:08 



 

tamary schreef
Zetta schreef
Dank je voor de foto! Had ook eerst zoiets in gedachten. Al dat je nadien niet mag vergeten deze weer af te doen. :=

Leer ze dat ze een snoepje krijgen als ze ze bij jouw komen brengen. Hoef je ook niet door modder, etc. te lopen om ze af te doen en vergeten lukt dan ook niet zo maar.


Die van ons hebben dat zichzelf aangeleerd. Slobber valt ook gewoon te voeren uit zakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 15:48 



 
Profiel   

ik zet ze gewoon uit elkaar en blijf even waken dat ze elkaar niet wegjagen. Maar goed, als je echt trage eters hebt en veel paarden is dat misschien niet zo handig. Ik heb er maar twee en ze krijgen vitaminenbrok, dus dat is relatief weinig tov krachtvoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 15:32 



 
Profiel   

Daarom hebben wij overal hekken die dicht kunnen, zodat je wat kleine stukjes kunt maken om te voeren. We hebben ook 2 voeremmers, maar dit werkt toch wel fijner en rustiger. Die van mij duikt namelijk zo met zijn voeremmer in de emmer van een ander :x :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 15:49 



 
Profiel   

Helaas lijkt het erop dat mijn gedroomde pp op zandgrond geen werkelijkheid gaat worden.
Teveel mitsen en maren met natuurwetten (natura 2000) en weinig mogelijkheden.

Nu wil ik eens inventariseren of het helemaal hopeloos is wanneer ik iets vind op kleigrond of dat daar best mogelijkheden zijn.

Wie heeft of kent een pp op kleigrond?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 19:56 



 
Profiel   

Op klei zijn er zeker mogelijkheden. Het is alleen vele malen duurder en ingewikkelder.

Het is verstandig om greppels of wadi's aan te leggen die naar een sloot of vijver leiden zodat water verzameld kan worden op het laagste punt. Uiteraard kun je ook drainagebuis aanleggen.

Verder wil je verdichting van de bodem voorkomen. Dat kun je doen door de samenstelling te veranderen of door de druk te verdelen door paddock roosters.

Je kunt ook bomen inzetten om extra water op te nemen. Helaas heeft dit alleen nut in de periode dat ze blad hebben.

Verder zou je er over kunnen nadenken om een track met schoon puin bovenop het maaiveld aan te leggen waar het water vanaf loopt.

Wat je kunt en mag doen hangt af van de middelen die je hebt en de locatie waarop je zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 20:08 



 
Profiel   

Wij hebben klei maar zonder aanpassing kun je ze swinters er niet op hebben, het is glad en het wordt een bende. Ik zat ook aan een PP te denken maar ik denk dat het bij een mooi paddock met roosters en inloopstal zal blijven :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 20:08 



 
Profiel   

Stal van Jaarsveld zit op klei volgens mij. Of veen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 20:16 



 
Profiel   

Ik heb een muddock paradise op de klei :D
Bijna een halve ha en 2 rustige (!) Tinkers en alsnog zooitje dus. Hiervoor had ik 1ha voor 3. Dat was beter, maar lag een stuk hoger, liep mooier af en had voor de helft een zandplaat. En veel meer bebossing om het perceel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 22:27 



 
Profiel   

Waar mijn paarden staan. Nature Horse Paradise in Zeewolde is ook op kleigrond.
Kost best wat om de mega track ieder jaar te verhogen zodat hij in de winter droog blijft. De rest van het gebied is in sommige periodes wel blubber maar de paarden boeit dat niet.
Ze kunnen altijd droog staan, eten en slapen maar meestal kiezen ze toch voor de blub.
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 22:53 



 
Profiel   

Wow wat een plek daar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 07:41 



 
Profiel   

Is het bij jullie ook zo nat? Hier kon de sloot het water niet aan en hebben we een waterbak op de track :=
[ img ]

[ img ]

Gelukkig hebben we ook nog genoeg droge plekken. En heeeeeeel blij met de paddock roosters rond de kuubskist. Wauw, wat houdt dat goed! Mooi droge voeten met eten!
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Omdat het wat natter en kouder wordt hebben we ook wst in de stal gestrooid. Normaal is de helft gewoon steen en de andere helft rubberen tegels. Nu hebben we de steenhelft een bedje van koolzaadstro om te potten, zodat ze in de winter een warm bedje hebben om te liggen. Vandaag ook geen overbodige luxe met al dat water.
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 19:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 177 van de 407 [ 10157 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180 ... 407  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen