Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Indeling paardenverblijf nieuwe woning

 
Profiel   

De verhoudingen kloppen niet helemaal met de bak, maar dat zou je even uit moeten meten.
Voor droge paddocks zit je aan drainage vast denk ik. Maar misschien zijn paddockroosters ook wel interessant als je van alles zand gaat maken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:06 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Bekijk dit topic + de video eens:
[ITP] Paddock Paradise in de picture + video!

Je hoeft het natuurlijk niet zo te doen. Maar een kuddedier in een paddock zetten in zijn eentje is best wel saai voor een paard. Daarbij stimuleer je met een paddock paradise dat je paarden meer lopen waardoor ze ook fitter zijn. Je hoeft ze natuurlijk niet 24/7 er op te laten staan. Maar ik zou zelf niet zo gelukkig worden van een paard in zijn eentje in een paddock waar het paard niet eens echt lekker uit zijn plaat kan gaan.



Naast deze video heeft Feline nog meer video's gemaakt in haar Inspiratie Huisvesting serie. Allemaal mensen die heel creatief met hun ruimte zijn om gegaan al zeg ik het zelf! Vind het zelf echt heel inspirerend om te zien. Zijn ook niet allemaal paddock paradises, maar heel divers :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:08 



 
Profiel   

Daihyo schreef
De verhoudingen kloppen niet helemaal met de bak, maar dat zou je even uit moeten meten.
Voor droge paddocks zit je aan drainage vast denk ik. Maar misschien zijn paddockroosters ook wel interessant als je van alles zand gaat maken.


Geeft niet, misschien plaatsen we die dan wel aan één kant. Maar ik vind alles rondom paddock maken wel interessant om te bekijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:09 



 
Profiel   

SUSANNEx schreef
MarlindeRooz schreef
Bekijk dit topic + de video eens:
[ITP] Paddock Paradise in de picture + video!

Je hoeft het natuurlijk niet zo te doen. Maar een kuddedier in een paddock zetten in zijn eentje is best wel saai voor een paard. Daarbij stimuleer je met een paddock paradise dat je paarden meer lopen waardoor ze ook fitter zijn. Je hoeft ze natuurlijk niet 24/7 er op te laten staan. Maar ik zou zelf niet zo gelukkig worden van een paard in zijn eentje in een paddock waar het paard niet eens echt lekker uit zijn plaat kan gaan.



Naast deze video heeft Feline nog meer video's gemaakt in haar Inspiratie Huisvesting serie. Allemaal mensen die heel creatief met hun ruimte zijn om gegaan al zeg ik het zelf! Vind het zelf echt heel inspirerend om te zien. Zijn ook niet allemaal paddock paradises, maar heel divers :)


Zeker leuk, ga ik bekijken. Daarom open ik dit topic ook, gewoon leuke en slimme tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:10 



 
Profiel   

FemkeUtah schreef
Daihyo schreef
De verhoudingen kloppen niet helemaal met de bak, maar dat zou je even uit moeten meten.
Voor droge paddocks zit je aan drainage vast denk ik. Maar misschien zijn paddockroosters ook wel interessant als je van alles zand gaat maken.


Geeft niet, misschien plaatsen we die dan wel aan één kant. Maar ik vind alles rondom paddock maken wel interessant om te bekijken!

Het voordeel van helemaal rondom is dat je geen dode hoeken krijgt. Geen doodlopende stukken. Mocht er gedonder zijn, dan kunnen ze altijd weg. Dat geldt ook voor de afgeronde hoeken van je bak. Dat geeft minder kans op vastlopen op een paal of draad. En als je de hele lengte kunt benutten, dan kunnen ze ook echt even rechtuit ipv altijd op een cirkeltje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:12 



 
Profiel   

[ img ]


Let niet op mijn tekenkunsten, wil niet op de mobiel :+

Maar kun je dan niet beter de bak over de breedte achter huis doen. En Daarachter de stallen. Dan kun je de rest indelen zoals je wil maar heb je wel meer ruimte voor eventuele padocks

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:12 



 
Profiel   

love_odin schreef
[ [url=m/wQOLQe.png]Afbeelding[/url] ]


Let niet op mijn tekenkunsten, wil miet op de mobiel :+

Maar kun je dan niet beter de bak over de breedte achter huis doen. En Daarachter de stallen. Dan kun je de rest indelen zoals je wil maar heb je wel meer ruimte voor eventuele padocks


Haha, ik snap wat je bedoelt.
Alleen het perceel is 30 meter breed....

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:14 



 
Profiel   

Daihyo schreef
FemkeUtah schreef


Geeft niet, misschien plaatsen we die dan wel aan één kant. Maar ik vind alles rondom paddock maken wel interessant om te bekijken!

Het voordeel van helemaal rondom is dat je geen dode hoeken krijgt. Geen doodlopende stukken. Mocht er gedonder zijn, dan kunnen ze altijd weg. Dat geldt ook voor de afgeronde hoeken van je bak. Dat geeft minder kans op vastlopen op een paal of draad. En als je de hele lengte kunt benutten, dan kunnen ze ook echt even rechtuit ipv altijd op een cirkeltje.


Dat is waar..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:15 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Ik heb even een simpele tekening gemaakt a.d.h.v. jouw tekening. Met dat stukje grond zou ik het zo ongeveer doen.
Rood zijn de stallen en je opslag (hooi/zadelkamer?). Het grijze is verhard. Als je het linkerdeel naast de stal er buiten laat vallen heb je daar een mooie poetsplaats. Het oranje deel is de bak 20x40. Dan heb je nog ruimte zat om een pad er omheen te maken als onderdeel van je paddock.
Met de breedte op 35, maakt dat je 2 paden van 7,5 of 1 van 5 en 1 van 10m kunt maken. Dat is echt wel heel prima voor 4 paarden. En zo kunnen ze langs de lange zijde een sprintje trekken. Als je aan de achterkant iets van 8 meter pakt heb je daar een minipaddock en aan de voorkant nog 85-40-8= 37x30 paddock over. Dan zou je achter de bak 2 voerpunten kunnen doen en op de grotere paddock nog 2. Dat is heel prima voor 4 paarden en blijven ze lopen.
En je kunt de bak dan open laten op de momenten dat je niet rijdt, dan hebben ze er nog een grote paddock bij.

[ [url=m/k44eys.png]Afbeelding[/url] ]


Qua paardenwelzijn is dit wel een hele mooie, qua gemak vraag ik het me wel af. Je staat waarschijnlijk de helft van de tijd te klooien als je wilt gaan rijden en er allerlei nieuwsgierige paarden mee willen de bak in of iets dergelijks. Daarbij kunnen sommigen ruiters en/of paarden er ook heel slecht tegen als je aan het rijden bent en een paard naast je zijn gekke 5 minuten heeft en in rengalop langs je heen komt gecrosst.

En je paarden los laten in de bak is ook iets waar je goed over na moet denken. Ze lopen een bak snel kapot waardoor die geen goede kwaliteit meer heeft om in te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:17 



 
Profiel   

Denk ook aan makkelijke aan- en afvoer routes voor bijvoorbeeld (ruw)voer en mest. Handig als je er goed bij kunt komen. En ik ga iedere avond voor ik ga slapen nog even een rondje paarden doen. Heerlijk dat dat over een verharde pad kan met een lampje erbij. Komt iedere avond terug, in weer en wind.

Las ergens ook nog de tip om de stallen zo te maken dat de paarden er zelf in kunnen. Wij hebben dat niet, moeten de paarden even gaan halen (50 meter) om ze binnen te zetten. Zou dat als we het opnieuw in gingen delen anders doen,

Mocht je de rijbak vooraan houden, denk er dan aan dat je ook tegen de tuin van de buren aan zit. Beter een goede buur dan een verre vriend. Niet iedereen is er fan van om een rijbak in/tegen zijn of haar tuin te hebben. Nu kun je er nog rekening mee houden.

Succes, benieuwd hoe je het uiteindelijk in gaat delen. Genoeg mogelijkheden, zeker als je de wei ernaast kunt gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:18 



 
Profiel   

Bowo: dat is kwestie van handig je poortjes maken. Als je de paden rondom de bak kunt afsluiten, kom je al een heel eind. Bij ons is de bak onderdeel van de track, met 4 toegangen naar schuilstal en track. Maar deze kunnen allemaal dicht, waardoor je ongestoord kunt rijden en de paarden ergens anders neer kunt zetten.
Nu is ons perceel wel een heel stuk groter, met een aantal weilandjes. Maar je kunt op dit stukje ook best wat leuks maken.
Dit is nog de simpelste uitwerking zeg maar :D
Kijk maar eens bij bokker BrittS of bij Femke Dölle die op een heel klein perceel optimaal de ruimte hebben gebruikt en de paarden echt een mooi stukje leefterrein hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:21 



 
Profiel   

FemkeUtah schreef
love_odin schreef
[ [url=m/wQOLQe.png]Afbeelding[/url] ]


Let niet op mijn tekenkunsten, wil miet op de mobiel :+

Maar kun je dan niet beter de bak over de breedte achter huis doen. En Daarachter de stallen. Dan kun je de rest indelen zoals je wil maar heb je wel meer ruimte voor eventuele padocks


Haha, ik snap wat je bedoelt.
Alleen het perceel is 30 meter breed....



Ohhja :+ ik heb niks gezecht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:25 



 
Profiel   

Leuk project heb je gekocht, proficiat met je aanwinst :)

Persoonlijk zou ik de boxen groter maken (als het tenminste niet 4 ponies zijn), is een stuk fijner voor de paarden en mijn ervaring is dat ze grotere boxen over het algemeen schoner houden, dus minder werk. En is het niet mogelijk om 1 van de gebouwen die je gaat afbreken juist op te knappen en dan naast de boxen een grote inloopstal te maken? Mijn paarden staan snachts ook binnen maar gebruiken overdag toch nog best veel de inloopstal, vooral bij slecht weer en veel ongedierte. Het geeft mij een hele hoop rust nu ik die heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 12:29 



 
Profiel   

Zo iets? Bak in het midden met 20 meter erachter (is dat onhandig met extra voerplek als het modderig is, dat weet ik niet)
4 stallen dichtbij het huis daarnaast een opslag en daarvoor een stuk verhard inclusief met het stuk waar je de paddock paradise binnenkomt. En is 5 meter breed genoeg voor een pad? Ik heb geen verstand van paddock paradise behalve die ene video van feline.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 16:37 



 
Profiel   

Ik zou hier nog even heel goed over nadenken als ik jullie was. 4 paarden op zon stukje houden (ook met weide gang id winter) is te doen, maar voor goed paardenwelzijn is het wel belangrijk het slim in te delen. Paddockjes van 10 meter breed zou ik echt nooit doen. Zonde van de ruimte. En vierkante paddocks zijn zo saai!

Ik heb even getekend wat ik ongeveer zou doen:

[ img ]

Geel is de loods, oranje de boxen die je overdag (en later mss snachts) open laat staan. Blauw ernaast is een overkapping waar ze wat meer ruimte hebben om onder te schuilen. Ingang van voorkant en zijkant. Grijze is betegeld. Gele gestreept is de paddock. De bak zou je ook open kunnen doen aan 2 kanten als je er niet in rijdt, zo hebben ze nog net even wat meer ruimte. Paars zijn de voerpunten. Het groene is een stukje dat wei kan blijven, waar je wat eetbare bomen en planten kunt planten. Zo komt er wat meer beschutting en natuurlijkere uitstraling. Dit stukje kan je dan ook af en toe open zetten.

Van de track om denbak kun je dan een opening maken naar de wei wanneer je ze daar ook op wilt hebben. Zo kunnen ze dan ook in de zomer altijd kiezen om te schuilen voor vliegen, hitte etc.

Paarden op zon manier houden vergt misschien ietje meer werk kwa uitmesten omdat het verder verspreid ligt, maar je hoeft dan niet meer paarden binnen/buiten te zetten, dat kiezen ze zelf. Dus veel makkelijker om een keer een dagje over te slaan als je grote balen ruwvoer voert. En natuurlijk veel blijere paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 07:56 



 
Profiel   

Ik heb ook een soorteglijk perceel, heb wel kleine weides , een rijbak en minder paarden maar heb sinds kort ook paden overal rondom. Zo maken er echt veel gebruik van, meer dan bij een grote open paddock vlakte.
Stallen achteraan het perceel zou ik niet doen, je moet dan altijd een heel stuk door de zand om er te komen
Voor de stallen en bij voerplekken vind ik verharden echt een must. Dat is zoveel beter schoon te houden

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 09:02 



 
Profiel   

Vraagje: hoe zit t met de mestafvoer? Moet er geen mest put komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 09:29 



 
Profiel   

Oh wat heerlijk altijd dit soort topics! Ik kan totaal niet zo mooi tekenen als sommige hier maar ik doe toch een poging. Een paar zaken waar ik heel blij mee ben bij de dagelijkse gang van zaken:

De voerwand. Ik hoef niet eerder weg op feestjes om te voeren, er staat gewoon altijd een hele baal. Kan het goedkoper door kleine porties te voeren ipv onbeperkt? Ja, maar het is je tijd en het gedoe echt niet waard.

Poetsplaats in de paddock, en de deur van de zadelkamer naar de paddock. Na het rijden trek ik alles eraf en lopen ze zo via de paddock de wei weer in. En dan de 2e deur in de zadelkamer, die leid naar de schuilstal. Dan kun je ook binnen opzadelen als het slecht weer is.

Dit heb ik getekend:

[ img ]

Ik zou de hooiopslag dus langs de boxen maken en dan een voerwand er tussen, zodat ze altijd kunnen eten. En dan links de deur, schuif je het nieuwe zo naar binnen.
De zadelkamer bij de Z. Met een deur naar 1 van de boxen, zodat je ook droog op kunt zadelen.
De track loopt om de rijbak heen en door de longeercirkel. Zo heb je toch je longeercirkel. En dan in de rare hoek tussen de cirkel en de bak lekker wat bomen/struiken zetten. Voor schaduw. Even goed kijken welke niet giftig zijn en niet teveel troep in je bak geven.
Ohja bij de P van poetsplaats zou ik ook een waterpunt maken om de paardjes na het werk lekker af te kunnen spuiten. En ik zou de stallen zo maken dat de tussenwanden er tussen uit kunnen, mocht je over een jaar oid besluiten dat je toch liever 1 grote schuilstal hebt. En de mesthoop zou ik direct aan de track maken en dicht bij de stallen, je wil echt zo min mogelijk lopen met een volle kruiwagen.

Zo nu heb je iig weer wat om over na te denken. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 09:31 



 
Profiel   

Bedankt voor de moeite en goede tips, wij gaan zeker alle opties bekijken! *D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 15:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen