Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 395 van de 531 [ 13259 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 392, 393, 394, 395, 396, 397, 398 ... 531  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het paarden-aan-huis-topic deel 7

 
Profiel   

Lynn_nikita fijn dat het heeft geholpen! Kan je toch lekker ontspannen rijden :)

Joyce lekker bezig! En fijn dat je 2ehands matten op de kop hebt kunnen tikken

DP heerlijk die foto's <3 was ook prachtig weer

Boemel spannend. Die prijzen zijn echt bizar :oo

Chasey wat een slimmerik die Nick!! Zijn ze nu wel binnen gebleven?

Vandaag weer een hooibaal bij de paarden gezet en de bak gesleept.

[ img ]

[ img ]


En jonkie even losgegooid <3
[ITP] 2,5 jarige barock pinto Zorah gaat los
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 20:31 



 
Profiel   

Wat een geld!! En helemaal erg als je dan nog niet kan rijden!

Chasey, zo`n pony heb ik ook, ik heb toen een tijdje met ijzerdraag boogjes om het handvat gemaakt zodat zij er niet meer met haar mond aan kon komen maar ik wel ( goed opletten alleen) met de handen


Ik heb geen poeder of capsules Valeriaan, ik denk dat het de thee is het zijn echt kleine takjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 20:41 



 
Profiel   

Ja ze zijn nu wel binnen gebleven, gelukkig. Heeft toch een beetje geholpen dat de draad weer flink strak zit en er genoeg hooi in de paddock was.
Nick is nu wel tonnetje rond... die blijft maar door vreten. Soms denk ik wel eens, die knapt zo nog.

Lynn, ik vermoed dat zodra het stroomapparaat weer werkt, ie het wel laat. Anders kan ik de ijzerdraad tip wel toepassen :D zo heel vaak hoeft dat gedeelte van de draad nog niet open.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 21:09 



 
Profiel   

Chasey schreef
Nick is nu wel tonnetje rond... die blijft maar door vreten. Soms denk ik wel eens, die knapt zo nog..
Ben je niet bang dat ie hoefbevangen raakt ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 21:25 



 
Profiel   

Helaas geen rijbakbouwer voor ons vandaag. Hij had de verkeerde plaats in gedachten. De Achterhoek ligt niet dicht bij België :O

Nieuwe afspraak maar dan :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 21:29 



 
Profiel   

Serieus !! Maar hij wil nog wel langskomen ??

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 21:55 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Serieus !! Maar hij wil nog wel langskomen ??


Ha ha ja, dat wel. Bedrijf uit Overijssel :D

Ze zaten vandaag in België en dachten het makkelijk te kunnen combineren. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 22:27 



 
Profiel   

Oh wat een gedoe met die rijbak zeg... :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 22:28 



 
Profiel   

Chasey schreef
Oh wat een gedoe met die rijbak zeg... :=


Ha ha ja,net alsof de paarden stiekem gewoon een half jaar rust willen hebben :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 22:30 



 
Profiel   

Wij hebben nu dit in de paddock.[ img ]

Dat blijft ook met regen mooi droog.
Het zand komt uit de vijver. Geen idee welk type zand het is. Maar leem is er volledig uitgefilterd.
Als ik jou foto zie, lijkt er haast wel een beetje leem tussen te zitten?
Ziet er heel stevig en plakkerig uit vanaf de foto.
Hopelijk is de bak nog weer te herstellen om in te kunnen rijden.

[ img ]
De paddock is afgegraven tot het gele zand, daarna is er geel zand van de vijver bovenop gekomen.
De bodem is dus niet gekeerd, werd zeer afgeraden ivm dicht slaan.
Moest echt wel flink afgegraven worden qua diepte.
Zit geen drainage in.
Zelfde zand ligt ook in de binnenbak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 06:59 



 
Profiel   

Ziet er mooi uit Chasey. Een fijn plekje.

Leem had achteraf afgegraven moeten worden bij ons. We hebben maar een laag van 20cm en dan al zandgrond.

Volgens onze rijbakbouwer was dat niet nodig. Hij heeft de bovenlaag "stroever" gemaakt door te mixen met een M3C korrel en de bodem 80cm doorgesneden.

Van de experts hoor ik nu het volgende:
Bodem is stabiliteit kwijt door 80cm frezen.
Leemlaag slibt dicht en werkt als een filter en laat bijna geen water door en is glad.
Zogenaamde toplaag heeft de verkeerde structuur en had enkel als opvulzand en niet als toplaag gebruikt mogen worden.

De bodem is dus flink verpest. Ja, zo kan het dus ook.

De buren hebben afgegraven tot aan het zand en die hebben een prima bodem, maar ze zitten wel een stuk hoger dan bij ons.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 08:02 



 
Profiel   

Wat zonde als je zoveel geld uitgegeven hebt en het dan nog niet is zoals het zou moeten zijn of wat je ervan verwacht had.

Chasey wat een slimmerik heb je, gelukkig dat ze dan stoppen op een "veilige" plek waar te eten is.
Oudje van mij heeft bijna nooit stroom erop staan, dat gaat goed zo lang hij af en toe op het gras mag. Zodra ik de wei sluit duurt het meestal een week en dan kom ik er weer achter waarom de stroom erop moet :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 08:17 



 
Profiel   

Boemel, dat klinkt niet best dat ie zo verpest is. En dan al zoveel geld erin gestoken. Pfff.
Bij ons vorige huis hadden we ook 'de fout' gemaakt om het leem te laten zitten.
De loonwerker die daar de paddock aangelegd heeft, zei dat het geen kwaad kon als er stukken leem door gemengd zouden worden. Zou volgens hem alleen maar goed zijn.
Je vertrouwd zo iemand, maar komt er al snel achter dat het leem helemaal niet werkt. En juist heel vervelend is. En de echte reden was dat leem afvoeren een heel gedoe is. Niemand wil dat hebben. Daarom heeft ie het er gewoon door gemixt. -O-
De paddock was ook veel te dicht en te glad! Water bleef erop staan na een bui. De toplaag was glad en in de zomer knetter hard. Daar kwam geen vrees meer doorheen.
Voordeel is, we hebben er van geleerd en deze keer goed opgelet.
Hier zaten ook aardig wat stukken leem in de grond.
De leem is verzameld en ingegraven in de heuvels/bultjes. Zo hoefde het niet afgevoerd te worden. En de heuvels/bultjes zijn mooi stevig.

Joyce, Nick en Bliksem hebben nu heel goed in de gaten dat er geen stroom meer op de draad staat, ze maken er dankbaar misbruik van. _O-
De hond ook... ik houd m'n hart vast als er straks weer stroom op staat. Vindt het voor de hond altijd zo sneu als ie een tik krijgt. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 08:37 



 

Poeh wat zuur allemaal zeg.

Hier gisteren nog gewoon netjes de paarden kunnen rijden, 1 thuis en 1 op de vereniging in de les.
En nog steeds met droge voetjes naar achteren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 08:47 



 
Profiel   

Chasey schreef
Vindt het voor de hond altijd zo sneu als ie een tik krijgt. :(:)

Ze piepen een stuk harder als een paard, maar het doet bij beide even veel pijn hoor :)

Hier is het 'warm' en nat, blij dat ik gister nog even een rondje gedaan heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 09:25 



 
Profiel   

Oh ik vind t voor de katten ook altijd xo zielig als ze stroom krijgen.
Vooral toen we kittens hadden en ze er met hun neusje tegenaan gingen. Zo sneu.

Ik heb mn leemlesje inmiddels ook wel gehad :(
Maar, ook ik ging van de deskundigheid uit van de rijbakbouwer.

En nu zitten we te touwtrekken om de kosten.

De experts zeggen dat ze liever een bodem opgebouwd hadden vanuit grasland (zoals t was) dan vanuit deze ellende.
Met grasland hadden ze nu prima een bak aan kunnen leggen in deze tijd.
Maar met de ellende die er nu ligt, kan men waarschijnlijk voorlopig niets.
Met een beetje pech moet de hele bodem eraf geschraapt worden.

Ik vind het realistisch om de vrachtwagens zand wel netjes te betalen en ook het doodspuiten van het onkruid.
Maar, geloof dat ze t daar niet zo mee eens zijn.
Kreeg een credit van eur 500 uit coulance.

Nou nou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:14 



 
Profiel   

Dat is echt enorm balen, Boemel. -O- Bij onze rijvereniging hebben we leembodems en hoewel ze wat nat kunnen worden, zijn ze doorgaans wel stabiel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:18 



 
Profiel   

_Lorette_ schreef
Dat is echt enorm balen, Boemel. -O- Bij onze rijvereniging hebben we leembodems en hoewel ze wat nat kunnen worden, zijn ze doorgaans wel stabiel.


Ja, ik heb ook gehoord dat dat inderdaad best kan.
Wellicht de samenstelling?
Bij ons is de bodem vettig en zwart.

Het stratemakerszand dat hier ligt is geel en wat lemerig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:24 



 
Profiel   

Ik kreeg een voeradvies van Vitalbix. Ik kon nml een analyse aanvragen.
Heb aangegeven een Fries te hebben met wat overgewicht van 168cm en dat ze lichte arbeid doet.

In t advies staat dat ik haar 12-14kg ruwvoer per dag moet geven.

Ik geef nu 9kg in slowfeefers. Eigenlijk lijkt me dat meer dan genoeg. Wegen jullie je hooi af?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:41 



 

Nee. Wij voeren onbeperkt in netten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:44 



 
Profiel   

Ik heb het wel eens gewogen uit interesse of toen mijn paard aan een afvalprogramma meedeed (hij ging van vet naar schraal, onder zijn ideale gewicht, maar ik was niet blij met wat het met zijn mentale welzijn deed). Wij rekenen wel op zeker 15 kg ruwvoer per paard per dag.


Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 19-10-21 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:57 



 
Profiel   

Ik meen dat 1 tot 1,5kg ruwvoer per 100kg lichaamsgewicht geteld wordt? Hier bij het oudje voer ik op oog, nu wat aan de volle kant. Maar ik kijk meer wat er in de ochtend nog in de stal over is. Steeds helemaal op dan moet er wat bij, laat hij teveel liggen dan kan het twee dingen zijn.... Of teveel of meneer vind het niet zo lekker... tja...

Hoe kan ik het nauwkeurigste gewicht bepalen van paard zelf? Zonder dat ik ergens naar een weegschaal moet rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:57 



 
Profiel   

boemel schreef
Ik kreeg een voeradvies van Vitalbix. Ik kon nml een analyse aanvragen.
Heb aangegeven een Fries te hebben met wat overgewicht van 168cm en dat ze lichte arbeid doet.

In t advies staat dat ik haar 12-14kg ruwvoer per dag moet geven.

Ik geef nu 9kg in slowfeefers. Eigenlijk lijkt me dat meer dan genoeg. Wegen jullie je hooi af?


Ik heb dat gedaan omdat ik graag wilde weten hoeveel ik nou eigenlijk voerde. Tijdlang structureel afgewogen en nu doe ik het op gevoel. Mijn D en E-pony verrichten beide eveneens lichte (recreatieve) arbeid en eten samen in 24 uur ongeveer 20 kilo hooi weg als ze niet op de wei staan. De ene keer wat meer, de andere keer wat minder (afhankelijk van het weer). Dat is niet onbeperkt, maar dat wil ik ook niet omdat met name de E-pony ontzettend verspilt als hij onbeperkt hooi te eten krijgt. Beide pony´s zijn goed op gewicht en krijgen enkel een mineralenbrokje bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 11:00 



 
Profiel   

Ik weeg het niet af maar gezien de ronde buiken hier voer ik teveel :=

Wat een bakken ellende zeg! Hopelijk krijg je het nog opgelost zonder er straatarm van te raken :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 11:02 



 
Profiel   

Ik voer ook op gevoel.
Heb 2 types hooi. Fijn en heel grof.
Iedere ochtend en avond hangt Daan 2 volle slowfeeder netten op met grof en fijn gemixt.
Overdag kijk ik hoeveel er op is en voer bij naar behoefte.
Ik ben over het algemeen hele dagen thuis, dus kan regelmatig wat bijvoeren als dat nodig is.
Onbeperkt werkt hier niet. Nick heeft geen stop en er wordt inderdaad veel geknoeid wat niet meer gegeten wordt. Vooral Bliksem maakt er een zooi van. En dan piest ie er ook nog overheen en dan kan je het op de mesthoop gooien.
Ze moeten echt wel hun hooi op hebben voor ze iets nieuws krijgen, anders wordt er te veel verspilt. Dat werkt het beste.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 11:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 395 van de 531 [ 13259 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 392, 393, 394, 395, 396, 397, 398 ... 531  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen