Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 396 van de 531 [ 13259 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 393, 394, 395, 396, 397, 398, 399 ... 531  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het paarden-aan-huis-topic deel 7

 
Profiel   

Hmm dan is 9kg niet heel veel.
Toch staan ze nooit lang zonder voer en zijn ze dik zat.
Maar gras seizoen is bijna ten einde, dus wellicht wat ophogen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:13 



 
Profiel   

Ik heb veel gras over, dus het lijkt alsof ze nog érg veel te eten hebben. :P Maar ze komen constant bij de stal shoppen voor hooi, dus het gras zal wel niet meer zo lekker zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:15 



 
Profiel   

Hoi allemaal,

Sinds twee maanden zijn wij verhuisd, waarbij we nu ook de paarden aan huis hebben. Ik kom dan ook graag meepraten ik hou me vooral bezig met haflingers

Op dit moment hebben we in de grote schuur 4 boxen (5e in aanbouw) en zijn we bezig met een spuitplaats met warm water en een solarium. Er is ruimte voor 10 boxen. De boxen zijn overigens 3,5 x 3,5. Ik heb twee weides, 1 van een kleine hectare hier staan de merries en ruinen. Ook nog een weiland voor mijn hengsten deze hebben we met hout omheind.

Vorig weekend de paddoks afgemaakt voor de winter, ik denk dat de eentje 20 x 20 en eentje denk 10 x 15.

Buitenbak komt eind oktober.

Hengstenwei
[ img ]

Grote wei

[ img ]

Boxen (nog bezig)

[ img ]

Paddock hengsten (inclusief hengsten)

[ img ]

Paddock waar nu 1 drachtige merrie staat en een ruin (niet van mij)

[ img ]

Nou genoeg te doen dus haha, ik en mijn partner allebei een nieuwe baan gevonden aan (voor ons) de andere kant van het land. Ik werk als archeoloog en me vriend zoekt explosieven van wo2.

Ik wil als alles klaar is wel meer gaan focussen op de haflingers en meer gaan fokken en trainen, maar goed dat is voor later voor nu moeten we nog heel wat doen haha.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:18 



 
Profiel   

Karin_deB schreef
Ik weeg het niet af maar gezien de ronde buiken hier voer ik teveel :=

Wat een bakken ellende zeg! Hopelijk krijg je het nog opgelost zonder er straatarm van te raken :(:)


We hebben net ons huis laten hertaxeren en doordat we in een andere risicoklasse bij de hypotheek gaan vallen, krijgen we iig het bedrag voor een fatsoenlijke rijbak los en gaan onze maandlasten alsnog omlaag.

Dat is in dit geval wel een beetje onze redding, want zo'n grote uitgave aan het eind van onze verbouwing was anders niet echt realistisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:19 



 
Profiel   

Elk paard heeft andere behoeften qua voer en bij uitademen mag je best een ribbetje zien... of was het inademen :D
Een ouder paard zal vaak wat schraler zijn en mijn oudje ging bij teveel hooi aan de dunne.

Ooit aanwezig geweest in Utrecht bij een lezing over hooi-kuil/voordroog en brok en daar werd ook gezegd dat boven een bepaald percentage het zelfs nadelig kan uitpakken.
Hier krijgen ze niet onbeperkt maar 4 a 5x per dag hooi, want mevrouw stopt niet met eten. Een nieuwe baal/partij weeg ik de plakken en kijk wat dat aan volume in mijn kruiwagen of tubtrug doet. En in de koudemaanden krijgt ze iets meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:21 



 
Profiel   

Wij wegen geen hooi af, geven 'onbeperkt' uit slowfeeders. Dus onbeperkt, maar niet ongeremd. Dan groeien ze dicht.
Ben met dit weer blij dat we gister een baal hebben gezet want ik red het niet meer om met extra netten en kleine baaltjes te slepen :')

K_Nolan welkom! Mooi plekje hebben jullie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:22 



 
Profiel   

_Lorette_, Haha kieskeurig ;)

Gisteren waren hier een aantal Duitsers in de berm eikels aan het rapen. Hele zakken vol.
Ik vroeg David of ie er even heen wilde lopen, om aan te geven dat ze ook wel in de wei mochten rapen.
Dus dat hebben ze gedaan en er emmers vol uit gehaald :') Zijn wij weer van die troep af en zij blij haha.

k_nolan, Welkom! Ziet er mooi uit.

Jinte, ik sleep ook al een tijdje geen volle netten meer. Ik laat dat aan Daan over. En de kinderen helpen goed mee. :)


Laatst bijgewerkt door Chasey op 19-10-21 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:23 



 
Profiel   

@K_nolan: leuk spulletje heb je daar.
Interessant werk ook beide. Maakt je vriend die explosieven ook onschadelijk??

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:23 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Elk paard heeft andere behoeften qua voer en bij uitademen mag je best een ribbetje zien... of was het inademen :D
Een ouder paard zal vaak wat schraler zijn en mijn oudje ging bij teveel hooi aan de dunne.

Ooit aanwezig geweest in Utrecht bij een lezing over hooi-kuil/voordroog en brok en daar werd ook gezegd dat boven een bepaald percentage het zelfs nadelig kan uitpakken.
Hier krijgen ze niet onbeperkt maar 4 a 5x per dag hooi, want mevrouw stopt niet met eten. Een nieuwe baal/partij weeg ik de plakken en kijk wat dat aan volume in mijn kruiwagen of tubtrug doet. En in de koudemaanden krijgt ze iets meer.


Nou hier moet ik nog flink graven voor ik een ribbetje vind :D
5x per dag is toch ook super.

Je hebt inderdaad een percentage over het gewicht van je paard. Maar lijkt me dat als je paard te dik is dat je dat niet zo precies aan moet houden, anders krijg je er moeilijk wat vanaf.

Ik ga wel mijn Pavo Vital vervangen voor een andere balancer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:25 



 
Profiel   

Mooie plek K_Nolan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:26 



 
Profiel   

Chasey ideaal zo! Ja netten deed ik tot 2 weken terug ofzo nog wel, maar dan op een steekwagentje. Maar m'n bekken en rug gingen te erg protesteren. Ik help nog wel mee met uitmesten (dus letterlijk de mest ruimen, de kruiwagen sleep ik ook al een tijdje niet meer mee)
Wel fijn dat de kinderen goed mee helpen! Hier doet Maartje enorm veel. Daarnaast mest onze klant 2x per week en hebben we een hele leuke bijrijder die mest als ze komt of bijv hooinetten vult. Dat scheelt ook al enorm!
Hoe ver ben jij nu eigenlijk? Schiet ook al op volgens mij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:26 



 
Profiel   

Je woont mooi K Nolan, ziet er goed uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:29 



 
Profiel   

Jinte, Fijn dat je ook nog klanten hebt die meehelpen.
Ik zit nu in week 34.
Gisteren nog samen met David de binnenbak uitgemest. David sleept dan met de kruiwagens en ik schep het erin. Met een beetje teamwork komen we er wel :) En tijd. We nemen er de tijd voor.
Soms laten we de volle kruiwagens staan (heb er genoeg) en die gooit Daan leeg op de mesthoop wanneer hij weer thuis is. Dan hoeft ie het er in ieder geval niet meer in te scheppen.
Maar hij schept ook regelmatig uit hoor. Ondanks dat het 'mijn taak is'. Als het me lukt, is dat mooi meegenomen. Lukt het me niet. Dan doet hij het met alle liefde.
Vorige week kon ik letterlijk geen stap meer zetten, ik had iets verdraait in de bekken.
Bliksem stond voor het karretje en die schoot iets te snel vooruit, daar was ik niet op berekend en daar heb ik dagen last van gehad. Kon niet meer op of om. Toch een teken dat niet alles meer vanzelf gaat en dat het lichaam aan geeft het rustiger aan te doen.
Heb ook veel harde buiken. Daar kan ik sowieso niet mee lopen. :') :') Ook handig als je midden in de winkel staat... dan moet je wachten tot het weer weg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:35 



 
Profiel   

De richtlijn voor ruwvoer is 2% van het ideale lichaamsgewicht aan droge stof. Dus als je een paard hebt wat idealiter zo’n 500 kg weegt, moet je 10 kg droge stof voeren. Hooi heeft een droge stof percentage van zo’n 80-95%, dus moet je nog omrekenen naar kg product (10 delen door 0,8 of delen door 0,95), dan kom je dus op 12,5 kg bij 80% en 10,5 kg bij 95%.

Om af te vallen reken je met 1,5%. Dat kan nog iets lager, maar 1% is wel echt het minimum om de darmwerking ook goed te houden en de kans op maagzweren te beperken.

Mijns inziens kun je het het beste zoeken in een combinatie van bewegen (half uurtje dressuren slaat kant noch wal, zorgen dat ze op een track flink moeten lopen, of 2 uur met ze fietsen zet meer zoden aan de dijk) en ruwvoer voeren wat laag is in energie en suiker. Eiwit mag wel aanwezig zijn, dat heb je nodig voor spieren.
Ruwvoer hoeft niet per se hooi te zijn, je kunt ook kijken naar stro bijvoorbeeld. Men zegt dan vaak dat hun paard daar dik van wordt, maar dat wordt regelmatig verward met gevulde darmen (dus een dikke buik).

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 11:58 



 
Profiel   

Mijn paarden (Nilay 1.62 en 550kg, Roos 1.49 en 400kg) eten 15 tot 20kg voordroog(80% droge stof geloof ik) per dag per paard ongeveer. Daarnaast krijgen ze een emmer luzerne. En geregeld wat extra's zoals een paar stengels maïs, bietenblad etc. In de toekomst wil ik ze ook takken gaan voeren. Maar mijn hagen produceren nog niet genoeg.

Ze hebben nu niet 24uur voordroog omdat ze er te veel rommel van maken. Dus ik wil eigenlijk ook nog een net gerstestro ophangen zodat ze altijd wat kunnen knabbelen.

Vergeet stro niet mee te nemen in de berekening als je paard op stal staat. Als ze op stro staan eten ze zo 3kg per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 12:20 



 
Profiel   

Hilary schreef
De richtlijn voor ruwvoer is 2% van het ideale lichaamsgewicht aan droge stof. Dus als je een paard hebt wat idealiter zo’n 500 kg weegt, moet je 10 kg droge stof voeren. Hooi heeft een droge stof percentage van zo’n 80-95%, dus moet je nog omrekenen naar kg product (10 delen door 0,8 of delen door 0,95), dan kom je dus op 12,5 kg bij 80% en 10,5 kg bij 95%.

Om af te vallen reken je met 1,5%. Dat kan nog iets lager, maar 1% is wel echt het minimum om de darmwerking ook goed te houden en de kans op maagzweren te beperken.

Mijns inziens kun je het het beste zoeken in een combinatie van bewegen (half uurtje dressuren slaat kant noch wal, zorgen dat ze op een track flink moeten lopen, of 2 uur met ze fietsen zet meer zoden aan de dijk) en ruwvoer voeren wat laag is in energie en suiker. Eiwit mag wel aanwezig zijn, dat heb je nodig voor spieren.
Ruwvoer hoeft niet per se hooi te zijn, je kunt ook kijken naar stro bijvoorbeeld. Men zegt dan vaak dat hun paard daar dik van wordt, maar dat wordt regelmatig verward met gevulde darmen (dus een dikke buik).


Dankjewel voor je uitleg. :o
Omdat weidegang bijna klaar is, ga ik ruwvoer ophogen naar 10kg per paard.

Ze hebben slowfeeders met 4x4cm en 2,5x2,5cm en doen er een uurtje of 7 mee tot ik ze weer aanvul. Het is niet zo dat ik ze lang zonder eten heb staan. Ze loopt nu ook regelmatig bij haar voer weg.

Paard was ontzettend dik door 1.5 jaar rust na aanleiding van een blessure.
Ze stond elders in pension en had een wat te goed kostadres voor een Fries.
Ze kwam er moddervet vandaan. Ze is nu nog rond, maar al heel wat kilo's kwijt en al in veel betere conditie.

We zitten momenteel zonder bak, maar het plan voor deze winter is: 1x per week les op andere locatie (grondwerk of onder het zadel) of grondwerk, 1x per week longeren op paddock 1x per week of buitenrit of wandeling.
Met dit paard fietsen is helaas voor mij, noch voor mijn fiets of omstanders een goed plan. Gelukkig loopt ze zelf veel en wel in de wei of in de paddock.

Dit zijn de paarden op dit moment.
Het is niet dat ik me nog echt bezig houd met afvallen, maar meer dat ik me af vroeg hoe een voedingsadvies werkt bij paarden die te dik zijn.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 12:28 



 
Profiel   

Oh dit was mijn merrie eind Juli voor ze thuis kwam :D
[ img ]

Ik ben dus erg enthousiast over haar huidige figuur :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 12:39 



 
Profiel   

Jemig... daar zaten echt wel wat teveel kilo's aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 12:41 



 
Profiel   

Ja, dat kun je niet meer scharen onder “buik met ruwvoer gevulde darmen” :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 12:44 



 
Profiel   

@Boemel, Gewoon een bak met drainage. Eb en vloed kan hier helaas niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 12:47 



 
Profiel   

Eh nee.
De eigenaar van stal voerde haar ook brood en daarnaast vrat ze kilo's krachtvoer mee met een KWPN-er.

Ik had er helaas weinig zeggenschap over.
Ze moest vanwege haar blessure rust en die had ze met haar zwaar bejaarde weidegenoten. Alleen,werd er ontzettend veel gevoerd ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 12:48 



 
Profiel   

Chasey schreef
Ik loop weer een beetje achter, maar ik lees iets over nog een puppy en een kitten. <3
En het paard van Lynn, dat weer stressvrij door de bak is geweest, fijn!
En mooie buitenrit oortjes!
Boemel succes met de rijbak.
Werkzaamheden van de loonwerker hier om het huis heeft ook aardig wat gekost. Hoeveel precies weet ik niet uit mijn hoofd, maar wel tegen de €30.000.
En dan is er niet eens zand gekomen, zand in de bak en paddock komen uit de vijver.

Daan en ik waren gisteren in huis aan het opruimen op de boven verdieping. DAan kijkt uit het raam. "Wat doen Nick en Bliksem op de bult?"
Liepen die twee ineens los! :=
Er is op dit moment geen maïs meer, en geen afrastering! Dus ze konden zo weg lopen over een land van de boer, 20.000m2... Staan ze met z'n tweeën op de bult te vreten.
Stroom apparaat is kapot en Nick heeft zelf vakkundig het koord open gemaakt. Daar heb ik hem in het verleden al eens eerder op betrapt.
Hij pakt de handvaten en maakt die gewoon los... :roll: :roll: Tandafdrukken stonden er ook in.
Dat paard is soms iets te slim. Maarja hij kan zelfs schilderen. _O- _O-
Vanmorgen had Daan ze in de binnenbak gelaten, zodat ze niet weer konden ontsnappen. Maar ik wilde ze toch even buiten zetten. Frisse neus halen. Lekker in het zonnetje.
Het was "Ik stond er bij en ik keek er naar..." letterlijk. David doet de bak deuren open, Nick loopt in een rechte lijn naar de handgreepjes van de paddock, pakt de handgreep vast en voor mijn neus zit ie aan dat ding te trekken. :') :')
Ik heb de draad geprobeerd strakker te krijgen en ze maar flink wat hooi gegeven in de paddock. Hopelijk staan ze er zo nog in, anders moeten ze voor nood maar in de binnenbak bivakkeren vandaag. En morgen. Tot het stroom apparaat gerepareerd of vervangen is. (Geen idee wat het probleem is!)
We zijn nog steeds niet toegekomen aan de afrastering van de wei. Hele dagen druk. Hopelijk lukt het deze week wel...

[ [url=m/PKrLg8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cyprji.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cd8sRC.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uYcdkl.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh wauw, wat een clowns!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 12:50 



 
Profiel   

Frum moest van 630 kg naar 592 kg en mocht aanvankelijk (opstart afvallen) 4.2 Ewpa hebben, wat neerkwam op zo'n 7 kg hooi en 1 kg dieetmuesli. En dan elke dag langdurig op lage hartslag rijden. Nou, als je een paard hebt waarmee je geen bosritten kunt maken, is dat een ramp. In de bak valt dat niet te doen. Frum hoeft nooit op te starten/warm te draaien. Die is vaak met 20 minuten al heel zijn programma door, dus ga dat dan even elke dag rekken tot 45-60 minuten in de bak. Echt geestdodend. Dan probeerde ik al wat afwisseling te zoeken in het rijden in de wei, maar je komt nooit in de buurt van een buitenrit/bosrit.

Het ergste vond ik dat hij alleen in een paddock stond tijdens dat traject. Zijn vrienden ernaast in de wei. Dat moest voor het dieet en de andere paarden hadden (véél) meer energiebehoefte, dus die wilde ik -vooral in de zomer- niet hun gras onthouden. Maar echt, wat een ellende. Ik herkende heel mijn paard niet terug. Dat ging dus ook niet. Hij ging uiteindelijk dwars door de omheining en eenmaal in de wei, liet hij zich niet meer vangen. Ik weet ook niet of ik zelf overtuigd was van de vangpogingen, want hij keek dan zo blij... Ik gunde het hem zo.

Daarnaast was het vrijwel onmogelijk om hem te wegen, dus hij kon uiteindelijk niet met complete cijfers meegenomen worden in de proef. De methode werkt wel goed, maar qua ataxie werd hij alleen maar slechter en hij was diep ongelukkig.

We houden het daarom maar bij rond en blij. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 12:53 



 
Profiel   

Hier soort van onbeperkt hooi.. het is onbeperkt totdat ze het door de stal of paddock trekken, dan ga ik minder voeren. Ik vind het doodzonde dat ik zoveel weg kan gooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 12:56 



 
Profiel   

Toch valt het mij op dat mijn ruin soms zelf iets afvalt in de zomer, vol op de wei. We laten ons gras doorschieten, dus het is bijna hooi op stam als we het gaan begrazen. Dus dan denk ik inderdaad dat je ze beter blij op de wei kan hebben dan op afgewogen sprietjes in een paddock terwijl ie sneu staat te kijken naar de buren die wel in de wei staan. Je moet alleen wat langer geduld hebben voordat het gras lang genoeg is en ze erop kunnen.
[ img ]

Wij voeren afgewogen onbeperkt. Dus ze krijgen voldoende om onbeperkt te kunnen eten, maar we wegen het wel af. Dat doen we omdat we ons hooi nat maken, en alles wat niet na 2 dagen (met heet weer zelfs 1 dag) op is, kun je weggooien. Het doel is dus voldoende voeren tot de voerbeurt de volgende dag (we voeren één keer per dag), er mag nog een paar kilo over zijn, dat gooien we dan los in een hooibak op de verharding en brengen we (deels) in mindering op de nieuwe hoeveelheid.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 12:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 396 van de 531 [ 13259 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 393, 394, 395, 396, 397, 398, 399 ... 531  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen