Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8387
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:08

_Lorette_ schreef:
Frum moest van 630 kg naar 592 kg en mocht aanvankelijk (opstart afvallen) 4.2 Ewpa hebben, wat neerkwam op zo'n 7 kg hooi en 1 kg dieetmuesli. En dan elke dag langdurig op lage hartslag rijden. Nou, als je een paard hebt waarmee je geen bosritten kunt maken, is dat een ramp. In de bak valt dat niet te doen. Frum hoeft nooit op te starten/warm te draaien. Die is vaak met 20 minuten al heel zijn programma door, dus ga dat dan even elke dag rekken tot 45-60 minuten in de bak. Echt geestdodend. Dan probeerde ik al wat afwisseling te zoeken in het rijden in de wei, maar je komt nooit in de buurt van een buitenrit/bosrit.

Het ergste vond ik dat hij alleen in een paddock stond tijdens dat traject. Zijn vrienden ernaast in de wei. Dat moest voor het dieet en de andere paarden hadden (véél) meer energiebehoefte, dus die wilde ik -vooral in de zomer- niet hun gras onthouden. Maar echt, wat een ellende. Ik herkende heel mijn paard niet terug. Dat ging dus ook niet. Hij ging uiteindelijk dwars door de omheining en eenmaal in de wei, liet hij zich niet meer vangen. Ik weet ook niet of ik zelf overtuigd was van de vangpogingen, want hij keek dan zo blij... Ik gunde het hem zo.

Daarnaast was het vrijwel onmogelijk om hem te wegen, dus hij kon uiteindelijk niet met complete cijfers meegenomen worden in de proef. De methode werkt wel goed, maar qua ataxie werd hij alleen maar slechter en hij was diep ongelukkig.

We houden het daarom maar bij rond en blij. :P


Begrijpelijk! Is ook echt niet leuk als het bijna een strafkamp wordt.

Tess heeft eigenlijk helemaal geen aanleg om te dik te worden. Normaal voeren en een beetje beweging, laten haar echt goed afvallen zonder dat ze honger heeft of ontvreden is.
Dan is het ook veel makkelijker.

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:08

Zo stond het gras bij de buren toen ze mij aanboden om de paarden op te zetten.... maar daar wilde ik ze maar niet aan wagen en toen is het gemaaid en naar de buurpensionstal gegaan. De overgebleven stoppeltjes waren die van mij ook heel blij mee en zo konden ze langzaam aan wennen aan weer iets langer gras zonder zich te overeten.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:13

Wij bouwen altijd het gras op als het nog korter / aan het groeien is, maar we bouwen ook heel truttig op. 3 dagen 15 minuten, 3 dagen 30, 3 dagen 45 etc. Als we op 2-3 uur zitten gaan we met strookbegrazing werken. Maar tegen die tijd is het dus lang genoeg ook.

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:14

Ik heb de eerste tijd ook per 30 min. opgebouwd en een kleiner stukje gegeven, maar ik bleef sjouwen met dat schapennet :)
Op het laatst kon ik ze 2 a 3x per dag zo'n 1,5 uur er op hebben zonder problemen en hielden ze het hele stuk mooi kort, maar niet té kort.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:17

boemel schreef:
Tess heeft eigenlijk helemaal geen aanleg om te dik te worden. Normaal voeren en een beetje beweging, laten haar echt goed afvallen zonder dat ze honger heeft of ontvreden is.
Dan is het ook veel makkelijker.


Dat scheelt zeker! Zo van de foto lijkt ze ook al enorm afgevallen. Ik zou daar voor tekenen, hoor.

Afbeelding

Frum loopt er nog blij bij met zijn spekjes. Als ik hem met enige regelmaat kan rijden, dan komt het wel goed.

boemel

Berichten: 8387
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:21

_Lorette_ schreef:
boemel schreef:
Tess heeft eigenlijk helemaal geen aanleg om te dik te worden. Normaal voeren en een beetje beweging, laten haar echt goed afvallen zonder dat ze honger heeft of ontvreden is.
Dan is het ook veel makkelijker.


Dat scheelt zeker! Zo van de foto lijkt ze ook al enorm afgevallen. Ik zou daar voor tekenen, hoor.

[ Afbeelding ]

Frum loopt er nog blij bij met zijn spekjes. Als ik hem met enige regelmaat kan rijden, dan komt het wel goed.


Ze is ook enorm afgevallen, dus ik maak me er niet zo'n zorgen over.

Ik vind Frum mooi, ook met spekjes :D

DuoPenotti

Berichten: 29425
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:25

Mijn paarden hebben ook vlug spekkies.
Ze doen eigenlijk gewoon te weinig.
Momenteel zijn ze allebei wel redelijk netjes.
Vind juist dadelijk de vrieskou met zonnetje wel gevaarlijk omdat ze toch altijd gras hebben overdag.

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:51

Dat is bij mij nu al een no-no.
Boon doet nu misschien ook te weinig, maar met de winter voor de deur heeft het geen zin om er nu nog conditie in te houden. En ik merk ook dat de looplust ook minder wordt... zal de leeftijd wel zijn :)

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 20:51

Wow! de Friese dame hiervoor is in zo'n korte tijd wel heel erg afgevallen. Wat was ze ontzettend rond zeg... dat zou ik zo eng vinden.

Hier zijn ze beide keurig op gewicht maar totaal geen training. Dus ik ben benieuwd naar wat ik Roos moet gaan voeren als ze wel in training staat. Dat worden wel extra emmertjes denk ik.

boemel

Berichten: 8387
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:02

Malenka schreef:
Wow! de Friese dame hiervoor is in zo'n korte tijd wel heel erg afgevallen. Wat was ze ontzettend rond zeg... dat zou ik zo eng vinden.

Hier zijn ze beide keurig op gewicht maar totaal geen training. Dus ik ben benieuwd naar wat ik Roos moet gaan voeren als ze wel in training staat. Dat worden wel extra emmertjes denk ik.


Ja, echt enorm dik was ze. Maar, de staleigenaar gaf de paarden ook roombroodjes :(

Kilo's vlogen eraf op normaal voer.
Ik denk nu ook wel hoeveel moet ik bijvoeren als ik meer ga trainen :D

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:07

Hahahaha.

Aurelia is ook wel snel aan de ronde kant. Mo kocht ik ook veel te zwaar maar is nu ieder najaar precies op gewicht en dan begin ik met bijvoeren voor de winter.

boemel

Berichten: 8387
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:10

Lag al dagen op bed en op de bank met griep (geen Covid). Ik werd wakker en heb me ff op mn paard gehesen voor een stapritje in "onze" achtertuin.
Volgens mij het beste medicijn :o
Het wordt echt herfst :D
Afbeelding

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:11

Mooie achtertuin hoor!

Wij zijn de hele middag op pad geweest met trailer naar mijn zus die aan het verhuizen is om spullen op te halen. Wel lekker kunnen oefenen met bochtjes achteruit en draaien!

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:13

Ik heb respect ( en medelijden) voor de zwangeren nu. Ook ben ik stiekem blij dat i niet meer zwanger hoef te zijn :o

Ik geef de pony 2 halve netten per dag
de andere krijgen er 5 ( met 2en) zal een kg of 5 per net zijn voor de grote, 2.5 kg per net voor de kleine
Is hooi maar wel uit plastic, is gesealt ivm opslag. f en toe gras maar meer voor het snacken dan dat het vult, geen brokken meer


De oude merrie is nu weer goed op gewicht, sinds deze week ook op ppid/ cushing medicatie gezet. 4 jaar geleden was ze negatief, waardes goed mar nu heeft ze het overduidelijk en toch besloten om nu er goedkopere medicatie is haar toch erop te zetten. Ze is nu op gewicht en wil haar niet meer af laten vallen.

boemel

Berichten: 8387
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:16

Robijntjah schreef:
Mooie achtertuin hoor!

Wij zijn de hele middag op pad geweest met trailer naar mijn zus die aan het verhuizen is om spullen op te halen. Wel lekker kunnen oefenen met bochtjes achteruit en draaien!


Ja, we wonen aan t ruiterpad. Zo fijn met een niet verkeersmak paard.

Oefenen met de trailer.... das lang geleden voor mij. Ik heb t een soort van opgegeven.
Volgens mij gaat er iets scheef in mn hersenen als ik achteruit rij. :D

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:19

Wij ook aan een ruiter route en 1 straat ( met zandpad er naast) uit en ik zit in een natuurgebied. Ideaal.

Ik ben sowieso nooit jaloers op zwangeren :') geen kids voor mij!

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:52

Lekker verwend met die uitrijdmogelijkheden aan huis....tikkie jaloers ben ik..

Ik doe er ook niet aan mee, Robijn :-).... Ik leen ze soms van een ander, dat is leuk zat...

Hier een paar pittige dagen achter de rug. Manlief is 5 dagen weg met werk, dus ik mocht alle dieren in mijn uppie verzorgen. Wel te doen, maar als je normaal de last verdeeld is het een kleine uitdaging, vooral naast het werk...

En daarbij is er iets natuurlijk ook ineens iets mis met de stroom buiten/achter dus de stop staat even uit. En dan heb ik dus geen licht buiten en niet in de stallen, geen camera's om te spieken, geen stroom op de draad (kon weer schapen vangen) en geen kippenluikjes die open moeten gaan...
Morgenavond is ie weer terug. Mag ie de volgende dag gelijk aan de bak om het lek te gaan zoeken...zucht... -O-

Net even met ons hondje naar hondentraining geweest, funles; Agility voor beginners. Ze vind het nog leuk ook... Ik ook. Grappig dat jarenlang paarden trainen ook voor hondentrainen nuttig kan zijn... Heb alweer zin in volgende keer.
Ik ga in de bak maar eens cavaletti opbouwen en een slalom neerzetten met prikpaaltjes... voor de hond.... :D

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 07:06

Ik heb tot mijn grote verdriet Woods gisteren laten inslapen. Hij liep sinds een maand weer slechter en ik heb mij bijna als een waanzinnige aan mijn belofte gehouden aan hem, om hem niet weer een traject van van alles proberen om hem maar de winter door te krijgen.

Goddank heeft de da het fantastisch en liefdevol gedaan, waardoor Woods heel rustig is gaan liggen en is heen gegaan.

rover_
Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 07:20

Wat verdrietig, veel sterkte Neetoch. Mooi dat het rustig gegaan is.

boemel

Berichten: 8387
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 07:27

Veel sterkte Neetoch. Wat een gemis.

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 07:33

Sterkte Neetoch.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 07:34

Heel veel sterkte neetoch. :(

DuoPenotti

Berichten: 29425
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 08:37

Heel veel sterkte :knuffel:
En fijn dat het zo rustig is gegaan.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 08:38

Wat een triestig nieuws, heel veel sterkte :knuffel:

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 08:49

Sterkte :(:)