Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paddock paradise troubles: paard rolt op track

 
Profiel   

Hallo allemaal,

We hebben in maart een ontzettend leuke boerderij gekocht en nu dus de paarden bij huis. Gedurende de zomer hebben we de boel omgebouwd tot paddock paradise. De 'extraatjes' moeten nog worden gemaakt (denk aan verrijking, heggen, mineralenbar, extra snackpunten etc.), maar de basis ligt er: schuilstallen met een stuk zand eromheen, een zandtrack van zo'n 500 m met op diverse plekken grotere zandstukken, en een paar hooipunten.

Vet leuk.. behalve dan dat mijn eigen paard geen enkel ruimtelijk inzicht lijkt te hebben, en vrolijk op de track gaat rollen. De eerste keer ging hij, waar ik bij stond, direct tegen het hek aan liggen, rolde om, en lag tegen de houten paal aan (hek is houten palen + koord). Koord met zich meegetrokken, onder het hek doorgerold, houten paal afgebroken en door het net ingezaaide weiland gerend. Gelukkig zonder serieuze verwondingen vanaf gekomen, maar ik heb geen zin om te wachten tot het nog eens gebeurt. Heb de paarden nu snachts rondom de schuilstallen staan en het pad in kwestie even afgesloten, maar zag dat hij op andere momenten ook heeft gerold op andere plekken waar het eigenlijk niet verstandig was. Die keren is hij niet omgerold en is het daardoor goed gegaan, maar als hij wel was omgerold had hij weer in de draad gehangen.

Ik heb nu in elk geval bedacht om:
- Het onderste koord nog zo'n 15 cm hoger te hangen, om de kans dat hij bij rollen in contact komt met de draad te verminderen (ivm draaicirkel/radius)
- Koordbrekers te installeren, zodat het koord breekt bij impact
- Op een aantal risicoplekken boomstammetjes etc. op het pad te leggen in de hoop het minder aantrekkelijk te maken

Toch vraag ik me af of er nog meer dingen zijn die ik zou kunnen doen; zowel om te voorkomen dat hij op de paden gaat rollen als om de gevolgen te beperken, wanneer dit toch gebeurt. Heeft iemand ideeën? Alle suggesties zijn welkom, heb totaal geen rust in mn hoofd nu onze PP ineens als een enorme gevarenzone voelt |(
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 18:55 



 
Profiel   

Draad, palen en een paard zijn over het algemeen geen of minder goed combo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 19:02 



 
Profiel   

nikkel: het merendeel van de paarden in NL die buiten komen, zullen te maken hebben met palen en stroomdraad. Metalen of houten hekken zie ik echt een stuk minder. Hooguit de toegangspoorten. Wij hebben een deel met hout en een deel met draad, beiden kunnen ze doorheen als ze graag genoeg willen en de keer van het hout gaf me toch een grotere hartverzakking dan een gesprongen stroomdraadje.
Als het paard van TS naast een andere omheining gaat liggen rollen heb je mogelijk weer andere problemen.
Hout is wel chique, dat wel.

Hoe breed zijn je paden? Hoeveel paarden lopen er in totaal?
Zou het een mogelijkheid zijn om ze zonder toezicht op te sluiten in de paddock bij de schuilstal en de paden open te zetten op momenten waarop je mogelijk kan ingrijpen bij dit soort onhandige acties?
Zou je de tracks minder aantrekkelijk kunnen maken om te rollen en de plekken met ruimte aantrekkelijker?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 21:13 



 
Profiel   

Hoe breed zijn je paden? Die zou ik minimaal 6m breed maken in het geval van jouw paard, zodat er ruimte genoeg is. Hoe groot is je paard en hoeveel paarden lopen er? Heb je nog een zandpaddock op je track of alleen track en weide? Hoe groot zijn jouw extra zandstukken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 21:23 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Hoe breed zijn je paden? Die zou ik minimaal 6m breed maken in het geval van jouw paard, zodat er ruimte genoeg is. Hoe groot is je paard en hoeveel paarden lopen er? Heb je nog een zandpaddock op je track of alleen track en weide? Hoe groot zijn jouw extra zandstukken?


dat lijkt mij geen garantie, mijn merrie gaat in de binnenbak altijd rollen net tegen de muur aan, ook al probeer ik haar telkens mee terug te nemen naar het midden, maar nee, daar wil ze niet rollen, alleen tegen de kant aan. Maargoed, het zou eventueel wel kunnen helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 21:30 



 
Profiel   

Ik heb enkele jaren terug een maand op een (trainings)ranch in Canada doorgebracht. Daar was er een trainingspaard dat dat ook deed, gewoon in zijn paddock. Die overigens ruim genoeg was om in te kunnen draven en te galloperzn, met schuilstal, maar rollen deed ie altijd vlak tegen het hek. Dat hebben we opgelost door een aantal grote, afgeronde keien (formaat baksteen of groter) op dat stuk zand te leggen, zodat het minder aantrekkelijk werd om daar te gaan liggen. Dat werkte uitstekend en was vrij makkelijk uit te voeren

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 21:37 



 
Profiel   

Is het niet een idee om een andere plek gewoon wat aantrekkelijker te maken om te rollen, ergens een plek met wat extra los (wit) zand iod? Dat dat dan meer uitgenodigd dan op het pad.

Paden inderdaad breed genoeg maken. Maar je hebt erbij die dan inderdaad nog bij de draad gaan liggen :Y)

Weet je zeker dat er overal voldoende stroom op staat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 21:38 



 
Profiel   

Heeft je paard na die actie nog steeds zo dicht langs de kant gerold?
Meestal leren ze het als het niet zo goed gaat, tenminste bij mij wel, verschillende paarden heb ik wel gehad dat ze in het hek, draad of vast lagen in de stal maar daarna wisten ze wel dat het niet ging.
De ruimte maakt meestal niet uit, ze hebben ruimte zat maar gaan toch aan de kant rollen. De ondergrond kan wel uitmaken, een stukje vers droog zacht zand is wel aantrekkelijker meestal.
Ik denk iid dat als je zorgt dat de draad kan breken je er verder ook niet zoveel mee kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 21:51 



 
Profiel   

Stroom er op ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 21:59 



 
Profiel   

Mijn paard heeft dit ook een aantal keer gedaan, je schrikt je kapot. Hij deed dit op een pad van 3 m, maar later ook op de open wei. Ik heb de hele omheining voorzien van rood-wit gevaren lint voor een paar weken en ik heb op één plek de stroomdraad door laten lekken naar de grond, waardoor hij altijd tikt, deze haal ik er af als het regent, ben veel te bang dat ze hier iets van voelen door de geleiding van het water in de grond. Heb het sindsdien niet meer gehad gelukkig. Lint is nu sinds een paar weken weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 00:21 



 
Profiel   

Herkenbaar. Wij hadden dat met 1 van onze paarden (geen ongelukken gelukkig). Kwam omdat de bak/paddock te nat was om te rollen en de track droog.

Wellicht kun je een ‘altijd’ droog en hoog stuk creëren waar het veilig rollen is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 05:52 



 
Profiel   

Hoi allemaal, bedankt voor de reacties. Hieronder een reactie op de opmerkingen die jullie maken:

Er staan nu 4 paarden, worden er uiteindelijk 5 (zodra alles goed op orde is). Het zand is nog nieuw (net gestort) en moet nog inklinken, dus dat zal wellicht ook meespelen, de track is nu ook lekker mul en zacht. Maar dat is het ook op de bredere stukken en we hebben rondom de stallen een andere zandsoort die nog veel droger en muller is, terwijl de paden van zand zijn gemaakt dat veel meer stabiliseert.

De padbreedte wisselt maar is op de meeste plekken rond de 4 m (je zoekt immers toch een balans tussen genoeg ruimte, betaalbare uitgaves voor het zand, en het feit dat je voldoende grasland over wil houden). Kon wel advies vinden over padbreedte in relatie tot sociaal gedrag, genoeg ruimte etc. en daaruit geconcludeerd dat 4 m oke moest zijn. Ik denk ook niet dat het veel verschil maakt, het is niet zo dat hij in het midden gaat liggen en dan het hek raakt doordat het te smal is (als hij in het midden ging liggen zou het gewoon goed gaan). Hij gaat gewoon tegen het hek liggen.

Er staat stroom op, ook toen hij door de draad ging. Sindsdien ben ik juist wat voorzichtiger, dat ik denk 'als het misgaat heb ik liever niet dat hij onder stroom wordt gezet', want dan ontstaat er alleen maar meer paniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 08:28 



 
Profiel   

kaylee schreef
Mijn paard heeft dit ook een aantal keer gedaan, je schrikt je kapot. Hij deed dit op een pad van 3 m, maar later ook op de open wei. Ik heb de hele omheining voorzien van rood-wit gevaren lint voor een paar weken en ik heb op één plek de stroomdraad door laten lekken naar de grond, waardoor hij altijd tikt, deze haal ik er af als het regent, ben veel te bang dat ze hier iets van voelen door de geleiding van het water in de grond. Heb het sindsdien niet meer gehad gelukkig. Lint is nu sinds een paar weken weg.


Misschien is het gevarenlint ook wel iets voor ons om te proberen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 08:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen