Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

24/7 buiten en dekens...help?!

 
Profiel   

Ik kon geen recent onderwerp meer vinden die niet gesloten was.
Ik heb mijn fjord sinds een maand 24/7 buiten. Ik doe hem nu met heel erg regenachtig weer een ongevoerde regendeken op. Ze hebben wel een schuilstal maar daar staat hij nog niet zo heel veel in omdat hij dat nog wat spannend vind met de andere 2 paarden. Ook kunnen ze niet superdroog liggen dus als hij dan gaat liggen ligt hij toch nog een beetje droog door zijn deken.
Nu is het ineens toch best koud 2-5 graden. Ik heb nu nog de 0 grams op liggen maar krijg straks ook een 100grams binnen.
Zouden jullie adviseren deze nu op te leggen??
Hij is alleen een klein stukje op zijn borst en voorkant hals geschoren verder ongeschoren
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 13:56 



 
Profiel   

Ja zou ik doen. Door de vulling ligt de deken fijner op de vacht en heb je minder snel dat het 'plakkerig' wordt onder de deken.
Bij een 0 gram deken worden de haren voornamelijk plat gedrukt en dat mist dan de functie om warm te houden. Denk dat 100 gram dan veel fijner is en niet te warm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 13:58 



 
Profiel   

Bij kou hebben ze niks aan een 0 gram, doordat ze hun haren niet omhoog kunnen zetten hebben ze het alleen maar kouder dan, dus je kan beter bij jou een gevoerde deken opleggen.

Even ter vergelijking: die van mij staat ook 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt hooi.

Nu staat ze al een week niet meer onder de 0 gram, overdag zou wel kunnen maar ik vind de nachten te koud er voor.

Ze staat nu met de bucas smartex medium

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 14:01 



 
Profiel   

AnnemiekvM schreef
Ja zou ik doen. Door de vulling ligt de deken fijner op de vacht en heb je minder snel dat het 'plakkerig' wordt onder de deken.
Bij een 0 gram deken worden de haren voornamelijk plat gedrukt en dat mist dan de functie om warm te houden. Denk dat 100 gram dan veel fijner is en niet te warm.


Wat bedoel je met plakkerig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 14:05 



 
Profiel   

Rianne1807 schreef
Bij kou hebben ze niks aan een 0 gram, doordat ze hun haren niet omhoog kunnen zetten hebben ze het alleen maar kouder dan, dus je kan beter bij jou een gevoerde deken opleggen.

Even ter vergelijking: die van mij staat ook 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt hooi.

Nu staat ze al een week niet meer onder de 0 gram, overdag zou wel kunnen maar ik vind de nachten te koud er voor.

Ze staat nu met de bucas smartex medium


Ja de nachten zijn ineens koud. Heb de regendeken pas donderdag eind van de dag opgelegd omdat het vanaf de avond flink zou gaan regenen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 14:06 



 
Profiel   

Ik heb mijn ruin nu onder een 200 gram en als het volgende week warmer word krijgt hij de gevoerde regendeken waar op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 14:09 



 
Profiel   

Hebben jullie ze echt 24/7 onder een deken of alleen bij het wat extremere weer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 14:21 



 
Profiel   

Nu wel,Een maand geleden de regendeken opgedaan.Ook voor de wind,hij staat toch in het open veld,wel met een stal maar staat daar bijna nooit in.Als de temperatuur weer overdag rond de 7/8 graden is gaat de regendeken weer op.Nu is mijn ruin wel 26 en niet zo piep meer.Laat hem wel zolang mogelijk zonder omdat hij dan een goede wintervacht kan aanmaken.Hij is wel met pensioen en word niet meer bereden.Er is ook een alles vragen over deken topic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 14:51 



 
Profiel   

Skreiandor schreef
Hebben jullie ze echt 24/7 onder een deken of alleen bij het wat extremere weer?


Nu wel, maar afgelopen weken alleen bij extreme wind/regen.

Meestal heeft die van mij voldoende aan een 0 grams rambo, maar zoals vandaag met hele dag miezer heb ik 100 gram op. Maar komende week wordt het weer rond de 10 graden, dan gaat de 0 gram op. Wordt nooit plakkerig en paard kan prima daaronder haren overeind zetten mocht dat nodig zijn . Een 100 gram is ook snel te warm voor mijn paard, die heeft een hele dichte vacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 15:49 



 
Profiel   

Toen ik mijn paarden nog 24/7 buiten had lopen had ik ze juist geen deken op.
Want ik vind dat je het niet snel zo goed kunt doen als wat ze zelf aan vacht aanmaken.
Wel ze goed in de gaten houden, dus als het ineens erg guur is maar ze zijn nog niet goed verhaard ze dan eventueel een paar uurtjes of een nachtje binnen omdat ze staan te bibberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 15:52 



 
Profiel   

Mijn haflinger (ongeschoren, maar wat ouder paard) staat nu onder een 50-grams. Als het 's nachts kouder en (nog) natter wordt krijgt ze een 100-grams op, maar ik kan door tot 400-grams, onderdekens meegeteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 15:56 



 
Profiel   

Mijn pony staat voor het eerst 24/7 buiten en heeft tot nu toe nog geen deken opgehad. Hij heeft al een lekkere fluffy vacht en de pensionhouder en ik checken regelmatig of hij het koud heeft maar ik heb juist de indruk dat hij het heerlijk vindt zonder deken. Zo gauw het nodig is krijgt hij een 100 of 150 grams op maar voor nu is het prima zo.
Het is per paard echt verschillend, mijn vorige pony had het veel eerder koud en had dan ook al vlot een deken op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 15:58 



 
Profiel   

Mijn paarden staan onder 150 en 200 gram, heb geen 0 grams.

De ene staat al 5 weken in deken, de andere pas sinds gisteren. Het is kijken per individu maar beide staan er nu tevreden bij

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 16:00 



 
Profiel   

Ik lees dat t een fjord is.. Die redden t 9 vd 10x prima zonder deken :) Hier alleen een deken voor de pony’s met een mindere weerstand of voor als het echt winter weer word (zoals afgelopen jaar). Verder krijgen ze nooit een deken op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 16:01 



 
Profiel   

Mij reinlander staat altijd zonder deken buiten (wel met ruime schuilstal, onbeperkt ruwvoer en mash). Ze is 24 en staat op pensioen aan huis. Ik check elke ochtend maar ze vindt het heerlijk zonder deken en heeft een dikke winternacht.

Alleen onder de min 10 gaat er een deken op, onder protest van haar. (we hebben vanzelfsprekend dekens liggen mocht ze tekenen van kou vertonen).

Mijn ijslanders zijn pas happy bij min 5 dus daar is een deken geen optie :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 16:11 



 
Profiel   

Ik trof mijn Tinker hier vanmorgen spierbevangen aan. Dit weer in combinatie met zijn pssm2 gaat blijkbaar niet goed. Wij hebben de paarden nooit dekens om, maar nu toch een 100 grams regendeken erop gegooid. Vanavond mag hij ergens in het dorp even op stal opdrogen en dan morgen weer met een droge vacht een droge deken erop. Hij heeft een berenvacht, maar ik zag nu even geen andere oplossing. Hopen dat hij morgen weer fit is.

Het is even goed afzien nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 16:59 



 
Profiel   

Vind t ook nog wel lastig hoor maar zeker omdat hij al in geen 12,5 jaar dag en nacht buiten heeft gestaan, weinig gebruik maakt van de schuilstal en geen droge ligplek heeft geeft een deken mij toch een wat prettiger idee. Hij heeft nu een 100grams op

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 17:11 



 
Profiel   

Kijk naar wat JOUW paard nodig heeft. Dus vraag niet wat een ander doet, maar vraag hoe je kunt zien wanneer je fjord het te koud heeft.

Mijn fjord heeft nog steeds warm met halve hals en boeg geschoren en 24/7 buiten. Die zou smelten onder een deken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 17:46 



 
Profiel   

T is echt per paard verschillend

De mijne is een Spanjaard, uit zuid spanje en nu ruim een jaar hier, die heeft t echt al snel koud

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 19:16 



 
Profiel   

Mijn senior haflinger kon het altijd heel lang volhouden met een nulgrams tegendelen, 24/7 buiten, met teddyvacht.
Het platdrukken van de haren heb ik bij hem echt niet waargenomen, zolang het gewoon boven nul bleef had hij echt genoeg aan iets wat de regen en wind buiten hield, een ongevoerde regendeken. Echt regelmatig gecheckt, omdat de stelling dat een ongevoerde deken kouder zou zijn dan geen deken nogal hardnekkig verkondigd wordt overal. Maar mijn haflinger was echt wel gewoon lekker warm onder een ongevoerde deken.
Alleen als het echt ging vriezen, legde ik er een gevoerde deken op, maar die was met temperaturen boven nul voor hem niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 19:32 



 
Profiel   

Voelen! Zolang hij warm aanvoelt onder de vacht dan lekker zo laten. De mijne krijgt nu met regen een 0gr op en voelt daar heel fijn onder. Als de regen straks voorbij is gaat hij weer bloot. Tot hij koud aanvoelt dan gaat de 50gr erop als eerste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 22:26 



 
Profiel   

Hier staat de kruising fries x haflinger onder een fleecegevoerde regendeken en de groninger onder een 100g.

Ik ben zelf geen fan van 's winters ongevoerde regendekens gebruiken, ik wil er dan altijd wel een fleecevoering in hebben zitten. De ongevoerde regendekens zijn fijn als er in de zomer een periode is van nonstop regen.

Hier zijn de dekens gisteren op gegaan en gaan ze over grofweg 10 dagen, als het weer stopt met regenen, weer af. Dat doen we zo iedere winter en gaat zonder problemen. Afgelopen februari, met de sneeuw(storm) hebben ze zelfs een week een 200g op gehad en daarna weer zonder deken. We kijken daarbij ook naar het gedrag van de paarden. Zijn ze plotseling veel onrustiger met binnen zetten, dan is de kans groot dat ze het koud/fris hebben (specifiek onze paarden, geen idee of dat altijd zo is). Hebben ze de volgende dag een deken aan, zijn ze dan opeens, met hetzelfde weer, gewoon weer ontspannen.

Hier staan de paarden grofweg 12/7 buiten en krijgen ze 's nachts op stal sowieso geen deken aan. Het gaat bij ons dus puur om de tijd dat ze op de PP staan overdag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 22:40 



 
Profiel   

Gewoon voelen.. Onder een goed passende 0 gram regendeken kunnen ze gewoon de haren opzetten hoor :)

Ik heb mel (ev) nu onder 100g staan en die heeft echt geen fjorden vacht. Staat ook 24/7 buiten, momenteel geen schuilstal want er is er een ziek

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 23:00 



 
Profiel   

Hier staan ze ook zonder deken 24/7 buiten. Ik zou trouwens wel kijken of je een droge ligplek kan maken. Dat is wel belangrijk om ze tot hun rust te laten komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 23:22 



 
Profiel   

De keuze moet zijn bij 24/7 buiten:
Of geen deken (je paard moet dan wel de kans gehad hebben wintervacht te ontwikkelen en die vacht moet je niet wassen met shampoo of te grondig poetsen) of je paard fatsoenlijk in de dekens zetten.

Een deken zorgt ervoor dat de vacht zn ding niet meer kan doen en dus is een regendeken onvoldoende bij kou en ik gok een 100g deken ook.

Hier staan de paarden 24/7 buiten met een medium vacht onder een 200gr deken.
Wordt het kouder, dan gaat er een 300g op.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 07:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen