In de winter staat mijn paard:
aan huis 0-4 uren buiten 1%  1%  [ 17 ]
aan huis 4- 8 uren buiten 6%  6%  [ 61 ]
aan huis 8+ uren buiten 34%  34%  [ 310 ]
op pension 0-2 uren buiten 1%  1%  [ 17 ]
op pension 2-4 uren buiten 5%  5%  [ 54 ]
op pension 4-8 uren buiten 17%  17%  [ 160 ]
op pension 8+ uren buiten 31%  31%  [ 282 ]
Totaal aantal stemmen : 901

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 11 [ 271 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe staat jou paard er in de winter bij?

 
Profiel   

Op een doe het zelf stal, bij een boer, waar je met je kudde je plekje in eigen beheer hebt 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt ruwvoer.
Overdag ook nog op de wei, snachts gaat het draadje naar de wei dicht (voor zolang de grond dit toelaat). We hebben 4 stukjes wei en kunnen doorwisselen om zo het land wat te kunnen sparen.
De kudde bestaat nu uit 6 paarden en ook op de paddock is genoeg ruimte om dag en nacht te staan.
Mijn paard gaat niet meer op stal, en tenzij er echt nood is hoop ik dat dat ook nooit meer hoeft. Ze doet het hier zo veel beter als op haar vorige plek bij dr oude eigenaar waar ze op een postzegel paddock stond en veel op stal met weinig ruwvoer.


Laatst bijgewerkt door Britt_Sisi op 29-11-21 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 18:23 



 
Profiel   

Mijn paard staat bij iemand in het dorp aan huis samen met hun bejaarde d-pony. We hebben een schuilstal met daar omheen tegels en daarvandaan een ingang naar de weides. Over het algemeen staan ze 24/7 buiten maar als het wat natter wordt gaan ze ‘s nachts nog wel eens op de tegels bij de schuilstal; ook dan komen ze nog wel zeker 12 uur per dag op de wei. Als het écht te nat wordt staan ze soms de hele dag op de tegels met extra veel hooi

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 18:27 



 
Profiel   

Joltsje schreef
wat een reacties al zeg. wel veel die dus al veel buiten staan. top.
ik zal kijken of ik e.e.a. kan aanpassen, het ging mij vooral ook tussen het verschil van eigen beheer of pension. in het laatste geval heb je minder flexibiliteit (behalve verhuizen).

en wat betreft locatie. onze paarden kunnen op dit moment echt niet meer op het land. dan is het zwart.
zal ff kijken of ik een fotootje kan maken.

Voorheen stonden ze bij mij ook op pension, 17 jaar geleden alweer.
Maar ik had toen ook al de eis de hele dag op de wei samen met minimaal 1 ander.
En dat is altijd gelukt.
Ondanks dat sportstallen betreft accommodatie in die tijd beter aangesloten zouden hebben, koos i daar bewust niet voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 18:30 



 
Profiel   

Met de regen nu gaat ie wel zijn stal (buitenstal) in omdat de paddock te nat is maar wanneer het droog is 24 uur buiten

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 18:58 



 
Profiel   

Aan huis hele jaar 24/7 buiten op een pp met schuilstal, inloop stal, overdekt hooi huisje, bomen, droge plekken om te staan en te liggen en te eten.

Voorheen gehuurd; ongeveer zelfde, maar kleiner en beperkter.

Ze staan nu wel veel droog te eten, maar doe dat ook expres. Nat hooi eten ze niet en wil het oudje van 28 niet de hele dag in d eregen, waar ze wel voor kiest als ze de kans krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 19:03 



 
Profiel   

Hier staan ze elke dag ongeveer 8 uur buiten, door weer en wind. Alleen vorig jaar met die hele hevige sneeuwval moesten ze twee dagen binnen blijven omdat ze de stal gewoon letterlijk niet uit konden.
Dat ondergaan ze gelukkig rustig, ze staan dan tevreden op hun hooi te knabbelen.

Is overigens een kleine DHZ stal waar we zowat alles zelf mogen regelen. Gouden plekje. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 19:21 



 
Profiel   

Ik heb mijn paaarden thuis en ze gaan ´smorgens vroeg naar buiten , zodra het licht genoeg is en komen naar huis omdat ze binnen willen als het donker wordt. Dat is in de winter dus wat later eruit en eerder erin dan in de zomer, hoewel als alles uitdroogt in de zomer (ik woon in zuid Portugal) ze eerder naar huis komen omdat ze niet genoeg te eten kunnen vinden.
Het enige echte verschil is dat de paarden die te mager zijn, er komt wel eens een nieuw zielepootje bij, voor de nacht een dek op krijgen. Op het moment krijgt mijn oudje die mager is, een dek als de nacht temperaturen onder de 16 graden vallen. Dat was dit jaar vanaf vorige week.
Voor een compleet plaatje, de stal is beschut, maar niet gesloten. De gang heeft geen deur, maar een gebouwtje zorgt dat hij niet recht loopt, zodat het niet direct doorwaait en de achterkant is dicht.
Er is geen dak boven de gang. Dus ze hebben natuurlijk licht en frisse lucht. Ik heb geen electra op stal, dus het is met de kippen op stok. Ze gaan met het ritme van de natuur mee.
De stallen zijn tegenover elkaar met halve muren en de gang is smal genoeg dat ze elkaar kunnen raken. Ze staan dus gewoon knus in een groepje, maar hebben wel hun eigen stalletje om rustig te kunnen eten e slapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 19:28 



 
Profiel   

Ro0sje schreef
Ik vraag me serieus af waar jullie allemaal wonen of jullie paarden stallen?


Wij wonen op de grens van Drenthe met Groningen en hebben het geluk dat we onze 2 paarden thuis kunnen houden, maar 7 km verderop zit een fantastische pensionstalling waar de paarden ook ‘s winters gewoon elke dag naar buiten gaan. Alleen met ijzel niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 21:50 



 
Profiel   

Op een prive stuk wat ik huur. In de zomer 24/7 in de wei en in de winter van smorgens vroeg tot savonds buiten met overkapping.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 22:05 



 
Profiel   

Mijn paard staat altijd buiten. In de lente/zomer/herfst is het ook voor mij super. In de winter baal ik dat ik ze niet kan scheren en geen binnenpiste heb. Ik kan dan niet zo intensief rijden als ik zou willen. Maar mijn paard is wel gelukkiger dan wanneer zo op stal stond. Enkel het gewicht van mijn paard is een issue, snel overgewicht :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 22:11 



 
Profiel   

Ro0sje schreef
Ik vraag me serieus af waar jullie allemaal wonen of jullie paarden stallen?

Hier in de regio Dordrecht/Rotterdam en omstreken heb ik nog nergens een pension stal kunnen vinden waar de paarden in de winter overdag buiten staan. Ja, soms kunnen ze tegen vergoeding bovenop de pension prijs, een uurtje per dag in de paddock gezet worden. Maar daar houdt het dan ook wel op.

Voor mij een reden waarom ik geen paard meer zou willen. Vroeger vond ik het prima dat mijn paard het grootste gedeelte van de dag op stal stond. Maar wijsheid komt met de jaren, mijn manier van een paard houden zou dat nu niet meer zijn.


Die van mij staat zolang buiten als ik wil, samen met 1 ander vriendinnetje. Geen hele grote paddock maar wel buiten, samen en onbeperkt hooi. Heb met mijn pony in dezelfde regio op een pp gestaan.

Het is er wel maar je moet net weten waar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 22:11 



 
Profiel   

Dit topic is wat mij betreft een beetje eenzijdig. Het lijkt er sowieso om te gaan hoe meer uren buiten hoe beter, waarbij er minder gekeken lijkt te worden naar de kwaliteit van het buitenverblijf. Daarbij zie ik dat de paarden die 24/7 buiten staan, of met minimale schuilmogelijkheden, veelal sobere rassen zijn.

Ik erger me vervolgens aan de suggestie dat als je maar goed genoeg zoekt je echt wel een prima stal kan vinden. Ik ben het daar hartgrondig mee oneens.

Ik ben er absoluut voorstander van dat een paard minimaal hele dagen buiten komt, maar de omstandigheden tellen daarbij voor mij net zo zwaar. En die laten nog al eens te wensen over. Ook bij paarden aan huis.

Ik heb de paarden ook aan huis gehad, en toen was het makkelijker te regelen hoeveel ze buiten komen, maar ook dan waren er soms omstandigheden waar ik niet blij van werd, en waarbij ik de paarden na een halve dag binnen haalde (waar ze erg blij mee waren). Daar tegenover stonden ze ook een groot deel van de winter hele dagen op de wei. En het is echt heerlijk als je ze dat kunt bieden. Maar niet iedereen heeft paarden aan huis en als je afhankelijk bent van pensionstalling in combinatie met een niet-sober paard, dan geef ik t je te doen.
En daarom begrijp ik RoOsje heel goed als zij zegt geen paard meer te zullen nemen in de toekomst, omdat het gewoon onmogelijk kan zijn om goede huisvesting te bieden.

Anyway ts, ik denk dat je met dit topic geen representatief beeld krijgt van hoe het er in Nederland aan toe gaat. Want er staan nog altijd duizenden paarden op stallen waar ze in de winter niet buiten komen, of een half uurtje in een losgooibakje zonder hooi.
Maar op bokt heeft schijnbaar iedereen het geweldig goed voor elkaar..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 22:18 



 
Profiel   

Mijn paard staat in de winter 0-8 uur buiten. Met sneeuw, hagel, regen en natte bodem 0 uur. Als er sneeuw ligt en het heeft gevroren dan 2-4 uurtjes. Als het goed weer is met droge bodem zo 8(+) uur. Gaat ze er niet uit heeft ze nog haar overdekte uitloopje (met zicht op buiten) aan haar stal vast. Daarnaast gaat ze dan 1,5-2 uur in de stapmolen. Ze kan veel sociaal contact hebben ivm lage hekken in de uitloop. Ze heeft de hoekbox met veel zon. In de zomer is het erg warm, als het regent staat er water in de uitloop en als toen het sneeuwde vorig jaar lag haar stal onder… maar als ik dan vandaag aankom om 3 uur en ze staat lekker te slapen met haar hoofd in het zonnetje (als enige met nog zon) is die box het zeker waard!

Ik kan hoog of laag springen om haar meer buiten te hebben in de winter, maar het blijft concessies maken. Nu heeft ze een goede stal, met mooie uitloop, gaat ze als ze naar buiten gaan ook echt lang eruit. Ze kan anders in de stapmolen, kunnen we rijden in een buitenbak met goede bodem en een bos onder het zadel in 4 minuten bereikbaar. Dit is voldoende om haar gezond de winter door te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 22:28 



 
Profiel   

Onze wei gister de ingang is een zooi de rest nog oke staan nu op 5000m2[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 22:36 



 
Profiel   

@nikass
Mijn jaarling is een NRPS’er en die staat samen met een KWPN dressuur- en een Quarter x Rijpaard jaarling 24/7 paddock met schuilstal. Toen ik hier vorig jaar aan begon had ze best een korte vacht in het najaar en had ik al dromen over rillende paarden en dekens.
Toch is dat nooit nodig geweest en maakte ze een prachtige dichte wintervacht aan. Slechts één nacht hebben we de schuilstal gesloten ivm barre sneeuwval en oostenwind die precies op de ingang stond.

Ik ben niet anti stal, maar denk wel dat het voor veel meer paarden mogelijk is om in een open stal gehouden te worden dan dat de eigenaren denken. Zonder of met dekens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 22:44 



 
Profiel   

24/7 buiten met inloop naar een schuilstal (toepasselijk over een pad van 1,5m dat we hebben afgezet over de wei ;-) ), onbeperkt hooi en een crossbaan van circa 0,75ha die toch al kaal gereden is, dus daarbij is het geen probleem dat ze de boel stuklopen. In de zomer hebben ze circa 1,5ha tot hun beschikking. Dit is het eerste jaar dat ze echt een schuilstal hebben, in onze vorige gemeente mocht dat niet en hadden ze alleen een muur tegen de wind, grote bomen en rondom een dichte haag. Met die verandering ben ik wel heel blij, ook al is de weide er iets kleiner op geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 23:18 



 
Profiel   

Nikass dat het niet representatief is ben ik het zeker met je eens.
Die hun paard de hele dag ophokken reageren niet.
Weten dat het geen 1980 meer is en eigenlijk niet meer kan...maar doen het toch en houden hun mond.
De eigenaren die dan zeggen, ik ga er geen meer houden daar heb ik in die omstandigheden alleen maar lof voor.

Maar idd 24/7 buiten is net zo min altijd oke.
Geen schuilmogelijkheden, of wel schuilmogelijkheden maar te weinig voor de grootte van de groep.
Te klein, dus nog geen plek om goed te bewegen. Of te nat en alleen maar klein stukje verhard en de rest tot over de kogels in de blub. Dat is inderdaad niets beter dan op stal.

Maar gelukkig zien we dan ook de mensen reageren die hun paarden wel ruimte kunnen bieden op goede ondergrond. Met meerdere uren per dag buiten tijd.
Waar we van hebben gelezen dat diverse daar wel flink moeite voor gedaan hebben. Dus ook echt super om te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 08:48 



 
Profiel   

Hele jaar door 24/7 weidegang vrije keuze om in de stallen te schuilen, maar staan eigenlijk vooral in de zomer in de stallen ivm de vliegen. In de winter staan ze zelden in de stallen.
Ze krijgen wel een deken op ook.

Een deel van het land wat ik huur... In totaal 2HA verdeeld in 5 weides verbonden met een track.
Tevens zo ingedeeld dat ze in de koudste maanden ook op het droogste stuk wei staan en daar staat ook een hooibak in de wei. Zelfs rond de hooibak wordt het zelden modderig.

[ img ]


Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 30-11-21 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 08:56 



 
Profiel   

Nikass schreef
Dit topic is wat mij betreft een beetje eenzijdig. Het lijkt er sowieso om te gaan hoe meer uren buiten hoe beter, waarbij er minder gekeken lijkt te worden naar de kwaliteit van het buitenverblijf. Daarbij zie ik dat de paarden die 24/7 buiten staan, of met minimale schuilmogelijkheden, veelal sobere rassen zijn.

Ik erger me vervolgens aan de suggestie dat als je maar goed genoeg zoekt je echt wel een prima stal kan vinden. Ik ben het daar hartgrondig mee oneens.

Ik ben er absoluut voorstander van dat een paard minimaal hele dagen buiten komt, maar de omstandigheden tellen daarbij voor mij net zo zwaar. En die laten nog al eens te wensen over. Ook bij paarden aan huis.

Ik heb de paarden ook aan huis gehad, en toen was het makkelijker te regelen hoeveel ze buiten komen, maar ook dan waren er soms omstandigheden waar ik niet blij van werd, en waarbij ik de paarden na een halve dag binnen haalde (waar ze erg blij mee waren). Daar tegenover stonden ze ook een groot deel van de winter hele dagen op de wei. En het is echt heerlijk als je ze dat kunt bieden. Maar niet iedereen heeft paarden aan huis en als je afhankelijk bent van pensionstalling in combinatie met een niet-sober paard, dan geef ik t je te doen.
En daarom begrijp ik RoOsje heel goed als zij zegt geen paard meer te zullen nemen in de toekomst, omdat het gewoon onmogelijk kan zijn om goede huisvesting te bieden.

Anyway ts, ik denk dat je met dit topic geen representatief beeld krijgt van hoe het er in Nederland aan toe gaat. Want er staan nog altijd duizenden paarden op stallen waar ze in de winter niet buiten komen, of een half uurtje in een losgooibakje zonder hooi.
Maar op bokt heeft schijnbaar iedereen het geweldig goed voor elkaar..



Ben het geheel met je eens. Mijn paarden worden getraint en geshowd (heb het geluk een binnen piste te hebben. Ik woon op onze accomedatie) en voor de winter geschoren. Dragen rondom ijzers. Die gooi je niet 24/7 buiten in een kudde en al helemaal niet in de winter.
Wij doen ons best ze het zo comfortabel mogelijk te houden.
Ik ben ook zuinig op onze weides. Wil niet dat deze zwarte blubberpoelen worden. Die gebruiken we enkel van april Tm oktober. Heb ze swinters daarom in keurige gedraineerde zand paddocks staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 08:57 



 
Profiel   

Hoezo zouden mensen die hun paarden ophokken niet reageren? Je kunt toch gewoon anoniem de poll vullen? Ik heb ook de poll ingevuld zonder dit verder in het topic toe te lichten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 08:59 



 
Profiel   

Het is ook moeilijk om in bepaalde regio's je paard het optimale te bieden, zeker hier in Zuid-Holland. Ik heb echt gezocht, maar plekken waar je paard buiten komt onder fatsoenlijke omstandigheden heb ik hier in de regio nog niet gevonden.

Voor mij betekent dat dus nu dat mijn paard veel minder buiten komt dan ik zou willen, en dat het me veel meer tijd kost dan ik zou willen omdat ik er vaker naar toe moet.

Soms heb je al langer je paard en kom je langzaam tot het inzicht dat het anders moet. Dat verandert dan niet ineens de regio waar je in staat. In mijn geval ben ik hier naar toe verhuisd en ben ik er blind van uit gegaan dat ik in Nederland Paardenland overal wel een stal kon vinden waar de paarden ook in de winter voldoende buiten komen. Dat was een koude douche kan ik je vertellen.

En wat moet ik dan? Paard verkopen? Geen garantie dat het beter wordt en ook blijft. Dus voorlopig roei ik met de riemen die ik heb en blijf ik om me heen kijken. Hopelijk komen we ooit uit die corona ellende en kan ik mijn paard weer stallen in regio Amersfoort, waar ik eerst ook stond. Daar werk ik in de buurt dus dat zou ideaal zijn. Nu is het een uur en een kwartier rijden en werk ik thuis, dus niet haalbaar om paard daar neer te zetten met een fulltime baan en kinderen.

In alle gevallen en nuance heeft het paard er geen flikker aan natuurlijk, maar het is niet zo dat alle paardeneigenaren met paarden die weinig buiten komen daar geen oog voor hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 08:59 



 
Profiel   

Hier gaan ze iedere dag, zolang het licht is naar buiten, ook toen ik van de week met dat butweer een paard aantrof wat het echt niet echt naar haar zin had...
Als ik ze thuis had gehad, waren ze die dag later naar buiten gegaan, of eerder naar binnen...
Zomers hebben we de keus om ze dag en nacht buiten te laten, of snachts op stal te zetten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 09:01 



 
Profiel   

Nikass schreef
Dit topic is wat mij betreft een beetje eenzijdig. Het lijkt er sowieso om te gaan hoe meer uren buiten hoe beter, waarbij er minder gekeken lijkt te worden naar de kwaliteit van het buitenverblijf. Daarbij zie ik dat de paarden die 24/7 buiten staan, of met minimale schuilmogelijkheden, veelal sobere rassen zijn.

Ik erger me vervolgens aan de suggestie dat als je maar goed genoeg zoekt je echt wel een prima stal kan vinden. Ik ben het daar hartgrondig mee oneens.

Ik ben er absoluut voorstander van dat een paard minimaal hele dagen buiten komt, maar de omstandigheden tellen daarbij voor mij net zo zwaar. En die laten nog al eens te wensen over. Ook bij paarden aan huis.

Ik heb de paarden ook aan huis gehad, en toen was het makkelijker te regelen hoeveel ze buiten komen, maar ook dan waren er soms omstandigheden waar ik niet blij van werd, en waarbij ik de paarden na een halve dag binnen haalde (waar ze erg blij mee waren). Daar tegenover stonden ze ook een groot deel van de winter hele dagen op de wei. En het is echt heerlijk als je ze dat kunt bieden. Maar niet iedereen heeft paarden aan huis en als je afhankelijk bent van pensionstalling in combinatie met een niet-sober paard, dan geef ik t je te doen.
En daarom begrijp ik RoOsje heel goed als zij zegt geen paard meer te zullen nemen in de toekomst, omdat het gewoon onmogelijk kan zijn om goede huisvesting te bieden.

Anyway ts, ik denk dat je met dit topic geen representatief beeld krijgt van hoe het er in Nederland aan toe gaat. Want er staan nog altijd duizenden paarden op stallen waar ze in de winter niet buiten komen, of een half uurtje in een losgooibakje zonder hooi.
Maar op bokt heeft schijnbaar iedereen het geweldig goed voor elkaar..


Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens.
En ik wil geen oude koeien uit de sloot halen, maar ik dacht eigenlijk ook meteen aan het topic dat waarschijnlijk de aanleiding vormt voor dit topic. En dat was een persoon wiens paard op dat moment in de winter niet optimaal gehouden werd. Maar ergens zag je wel een persoon die dat half besefte, nog enorm kneedbaar was en met de juiste argumenten zeker te vormen was. Goed onderbouwde reacties zag je haar ook weifelend, half bevestigend op reageren. Je zag haar zoeken, en ja, je zag haar ook struggelen, dus ja, ze zei niet zomaar 'ja en amen' op alles, dat is logisch. En toen zag je een ommekeer in het topic. Ongenuanceerde berichten, aanvallende berichten. De persoon in kwestie ging in een verdedigingsmodus. Hoe meer hardere uitspraken ze kreeg, hoe meer je haar zag vastklampen aan haar eigen ideeën. Het kneedbare in de persoon zag je als sneeuw voor de zon verdwijnen en uiteindelijk voelde ze zich zo geviseerd dat zelfs de goed onderbouwde, genuanceerde, behulpzame berichten niet meer binnenkwamen.

Gemiste kans, zonde, want dergelijk persoon (en andere personen in ongeveer dezelfde situatie) zullen niet snel meer om advies vragen op Bokt. Dus dan krijg je inderdaad een vertekend beeld bij topics zoals dit. Niet alleen omdat mensen die hun paard niet optimaal houden gewoon niet reageren, maar omdat ik er bijna 100% van overtuigd ben dat mensen hun situatie zelfs rooskleuriger voorstellen uit angst voor kritiek (net een uurtje langer zeggen dan het daadwerkelijk is en dat die bij een week vrieskou opgehokt staat omdat de paddocks er dan niet goed bij liggen zal ik maar niet vermelden, want ja, wat is een weekje nou).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 09:10 



 
Profiel   

tiwi1969 schreef
@nikass
Mijn jaarling is een NRPS’er en die staat samen met een KWPN dressuur- en een Quarter x Rijpaard jaarling 24/7 paddock met schuilstal. Toen ik hier vorig jaar aan begon had ze best een korte vacht in het najaar en had ik al dromen over rillende paarden en dekens.
Toch is dat nooit nodig geweest en maakte ze een prachtige dichte wintervacht aan. Slechts één nacht hebben we de schuilstal gesloten ivm barre sneeuwval en oostenwind die precies op de ingang stond.

Ik ben niet anti stal, maar denk wel dat het voor veel meer paarden mogelijk is om in een open stal gehouden te worden dan dat de eigenaren denken. Zonder of met dekens.


Ja dat ben ik met je eens, maar er zijn meer omstandigheden die moeten kloppen. Mijn paard kan bijvoorbeeld niet 24/7 in groepshuisvesting staan. Daarnaast heb ik haar lange tijd niet geschoren, maar inmiddels krijgt ze een dusdanig dikke vacht in de winter dat scheren wel nodig is als je iets met haar wilt doen. Nou vind ik dat wel een andere keuze, want je kunt er ook voor kiezen om in de winter niets te doen natuurlijk (wat weer andere gevolgen heeft)
Met dikke dekens op en een goede schuilstal zou ze wel 24/7 buiten kunnen staan, mits ze een deel van die tijd alleen staat (met zicht op anderen). Je moet dan geen modder hebben, want dan gaat ze elke dag met haar dikke dekens in de drek liggen. En die zijn niet zo makkelijk steeds wasbaar. Oja, en mensen vinden warm water een luxe probleem, maar ik ga haar in de winter toch echt niet met koud water wassen. En als er sprake is van elke dag een modderbad, dan krijg je dat niet meer weggepoetst. Nou kun je daar natuurlijk ook over van mening verschillen, hoe schoon je paard moet zijn; ik las laatst een topic waarin iemand aangaf haar paarden niet meer vaak te poetsen, ze zagen er zo "natuurlijk lekker vies" uit. Tja, dat kan. Daar heb ik dan toch ook weer andere ideeën over.

Dan hebben we nog een paard die zich goed kan redden in de kudde, maar die dan wel het leeuwendeel ruwvoer opeist en zich dan letterlijk tonnetje rond eet. Y)(^)
Of eentje die altijd in de regen blijft staan op het hoekje wat nou toevallig wèl modderig is, en daardoor allerlei huidproblemen krijgt. Klinkt heel tof als een paard vrije keuze kan maken, maar een paard kan, net als een kind, niet altijd de beste keuze maken voor zichzelf.
Om alle individuele behoeften af te stemmen binnen één (eigen) kudde, is al niet eenvoudig als je ze aan huis hebt, maar probeer dat maar eens op een pensionstal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 09:28 



 
Profiel   

Aan huis;
- In de zomer 24/7 wei met toegang tot stal.
- In de winter overdag wei, avond en nacht stal met stukje paddock. Dit jaar klein stukje paddock omdat 2 derde vd paddock te modderig is. Ze staan vaak uit zichzelf snachts op stal en het spaart de wei wat meer.
- Januari en februari is het vaak echt te nat op de wei. Om deze te sparen gaat de wei op slot en krijgen ze ieder een stuk rijbak & hun paddocks.

Toen mn paard nog op een pensionstal stond, stond ie overdag buiten op de wei met de avond & nacht binnen.
Mijn ander paard dat ik sinds een jaar heb, stond voordat ie bij mij kwam ongeveer 4 uur per dag op een paddock of wei. Was een wedstrijdpaard, en toen nog hengst.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 09:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 11 [ 271 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen