Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe maak ik mijn paddock “schuur-proof”???

 
Profiel   

Hallo bokkers,

Ik zit met een dilemma.

Mijn IJslandse merrie heeft sinds afgelopen zomer nu echt zomereczeem. Het is momenteel redelijk onder controle met smeren en alle erge plekken zijn al een heel stuk minder. Gelukkig komt de winter er aan, dus dan kunnen de plekjes nog beter genezen.

Nu staan ze weer op de paddock, en onze paddocks hebben dus een overkapping met spijlen waar ze met hun hoofd door kunnen om te eten. Ze schuurt zich als een malle aan die spijlen. Omdat ze zich zo gigantisch schuurt daaraan, staat ze nu op een weitje aan de andere kant van het huis, wat gewoon best sneu is. Het liefst heb ik haar natuurlijk ook op een fijne droge paddock naast haar vriendjes.
Nu zoek ik dus eigenlijk een oplossing om de spijlen “schuur-proof” te maken, of evt toch af te sluiten, zodat ze wel in de paddock kan, maar zich niet zo kan schuren. Ze schuurt alleen haar manen, haar staart doet ze niets mee gelukkig.

Ik zat er al over te denken om misschien iets zachts om de spijlen te maken, maar wat? Of ik kan het afsluiten, maar hoe….?
Heeft iemand ideeën?

De spijlen wand is zo’n 3,5 meter lang.


Natuurlijk doen we er alles aan om te zorgen dat haar jeuk helemaal verdwijnt, maar daar gaat deze vraag nu niet over…
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 21:45 



 
Profiel   

Afsluiten zal je beste optie zijn, 2 draadjes stroom moet genoeg zijn, maar dan moet je wel kijken naar een andere voeroptie als hooinetten oid waar niet aan te schuren valt.
Inderdaad beste keuze, want schuren blijft jeukprikkel triggeren in de hersenen + wondjes en irritatie geven jeuk bij genezen. Het klinkt aan de ene kant gemeen, maar zo totaal mogelijk voorkomen als kan werkt het beste op de lange termijn.

En vraag je smid om je te leren netjes rond te vijlen, want scherpe hoeven of brokkels met veel jeuk (krabben) geeft meer schade en mogelijk vastzitten/uittrekken plukken haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 21:51 



 
Profiel   

Ik zal morgen eens voor je zoeken maar ik weet dat er een oplossing voor is. Bestaat al voor bvb opfok met friezen.
Soort pvc buizen om de spijlen. Die draaien dan mee waardoor ze met schuren geen manen kapot schuren

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 21:51 



 
Profiel   

Ik weet niet of het qua constructie mogelijk is, maar misschien een iets ruimere buis eromheen doen. PVC bijvoorbeeld. Die draait dan als ze wilt schuren.

Ik krijg niet echt goed uitgelegd wat ik bedoel dus hoop dat je het snapt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 21:53 



 
Profiel   

ajesca123 schreef
Ik zal morgen eens voor je zoeken maar ik weet dat er een oplossing voor is. Bestaat al voor bvb opfok met friezen.
Soort pvc buizen om de spijlen. Die draaien dan mee waardoor ze met schuren geen manen kapot schuren


Dat klinkt als een erg goed idee! Thanks! Als je idd even wilt kijken zou dat super zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 21:53 



 
Profiel   

tamary schreef
Afsluiten zal je beste optie zijn, 2 draadjes stroom moet genoeg zijn, maar dan moet je wel kijken naar een andere voeroptie als hooinetten oid waar niet aan te schuren valt.
Inderdaad beste keuze, want schuren blijft jeukprikkel triggeren in de hersenen + wondjes en irritatie geven jeuk bij genezen. Het klinkt aan de ene kant gemeen, maar zo totaal mogelijk voorkomen als kan werkt het beste op de lange termijn.

En vraag je smid om je te leren netjes rond te vijlen, want scherpe hoeven of brokkels met veel jeuk (krabben) geeft meer schade en mogelijk vastzitten/uittrekken plukken haar.


Was idd ook mijn eerste idee, mocht ik idd geen beter idee vinden dan ga ik afsluiten met een draadje proberen. Hooi krijgt ze dan in zo’n zachte voeremmer.
Ze heeft ijzers, dus vijlen van de hoeven is niet nodig gelukkig. Ze krabt zichzelf idd wel het haar achterhoeven

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 21:54 



 
Profiel   

lukalisaaax schreef
ajesca123 schreef
Ik zal morgen eens voor je zoeken maar ik weet dat er een oplossing voor is. Bestaat al voor bvb opfok met friezen.
Soort pvc buizen om de spijlen. Die draaien dan mee waardoor ze met schuren geen manen kapot schuren


Dat klinkt als een erg goed idee! Thanks! Als je idd even wilt kijken zou dat super zijn


Heb net gezocht en bij Brink stallenbouw staat dit op de website.
Vrijdraaiende pvc buis om de spijlen heen inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 21:55 



 
Profiel   

lukalisaaax schreef
ajesca123 schreef
Heb net gezocht en bij Brink stallenbouw staat dit op de website.
Vrijdraaiende pvc buis om de spijlen heen inderdaad.


Gevonden! Zie alleen geen foto’s er van. Maar ik snap het idee idd wel. Kan kijken of ik het zelf kan maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 22:00 



 
Profiel   

lukalisaaax schreef
Gevonden! Zie alleen geen foto’s er van. Maar ik snap het idee idd wel. Kan kijken of ik het zelf kan maken


Als je op de website kijkt onder het kopje loopstallen dan zie je foto’s met een aantal jonge friezen.
Als je goed kijkt zie je de buizen om de spijlen zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 22:07 



 
Profiel   

Als ze nu nog flink schuren zou ik ook even op mijt laten controleren. Is het wel de tijd weer voor en geeft vaak hetzelfde beeld als ZE.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 22:13 



 
Profiel   

Ik zou zorgen dat ze wat zachters heeft om te schuren, dat ze zich niet open haalt maar wel kan krabben. Jeuk is soms erger dan pijn..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 22:19 



 
Profiel   

Als ze nu nog zo schuurt, zou ik verder zoeken dan alleen zomer eczeem. Is ze niet IR, hoe is haar manenkam, hard en dik?
Loopt ze nog op het gras? Gras is voor veel paarden een trigger on te schuren en dat wordt dan weggezet als zomer eczeem, maar dat is het niet. Het zijn de suikers in het gras.

Verder zou ik juist laten schuren in de voorwand. Het zijn over het algemeen mooi afgeronde buizen. Dit brengt vaak minder schade aan, aan de manen en al bestaande wondjes, dan dat ze met hun eigen hoeven gaan krabben. Of andere rare manieren bedenken om van de jeuk af te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 22:22 



 
Profiel   

Het is vastgesteld door de DA dat het zomereczeem is. Het is dus gelukkig geen mijt of IR.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 23:10 



 
Profiel   

ajesca123 schreef
lukalisaaax schreef
Gevonden! Zie alleen geen foto’s er van. Maar ik snap het idee idd wel. Kan kijken of ik het zelf kan maken


Als je op de website kijkt onder het kopje loopstallen dan zie je foto’s met een aantal jonge friezen.
Als je goed kijkt zie je de buizen om de spijlen zitten.


Heb t nu gevonden idd! Dankje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 23:14 



 
Profiel   

Ik heb zulke buizen om mijn stallen. Werkt heel goed, echter is het wel bijzonder dat je merrie nu nog zo’n jeuk heeft van de zomereczeem, 1 van mijn Friezen heeft ook eczeem, maar geen jeuk meer nu. Ik zou daarom zeker het advies ter harte nemen om verder te kijken wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 23:25 



 
Profiel   

Sanet schreef
Ik heb zulke buizen om mijn stallen. Werkt heel goed, echter is het wel bijzonder dat je merrie nu nog zo’n jeuk heeft van de zomereczeem, 1 van mijn Friezen heeft ook eczeem, maar geen jeuk meer nu. Ik zou daarom zeker het advies ter harte nemen om verder te kijken wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn.

[ [url=m/j2VGga.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik ga idd kijken of het mogelijk is om ook zulke buizen te knutselen om de spijlen heen!
Er zijn hier in de omgeving erg veel IJslanders die nog last hebben gehad van de mugjes tot een paar dagen geleden. Ze zijn nu wel weg, ze schuurt ook direct wel minder. Haar plekken zijn ook al een stuk minder, maar als ze de kans heeft om te schuren doet ze het nog steeds, de verleiding blijft gewoon te groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 23:41 



 
Profiel   

Een paard dat jeuk heeft 'verbieden' te jeuken is niet makkelijk en ook eigenlijk een beetje sneu. Ik heb zelf een eczemer, en ja, daar gaan ook weleens wat manen verloren als ik de deken er te vroeg afhaal.
Ik heb bezems aan de stal geschroefd en daar staan alle paarden, zowel eczemers als niet eczemers heerlijk aan de schuren. Misschien meer in die richting zoeken? Dat ze aan borstels (bezems) gaat schuren inplaats van de spijlen?

Je weet het eigenlijk zelf al, maar de enige manier om de paddock schuurproof te maken, is te zorgen dat je paard geen jeuk heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 07:11 



 
Profiel   

lukalisaaax schreef
Het is vastgesteld door de DA dat het zomereczeem is. Het is dus gelukkig geen mijt of IR.

HOE is dat precies vastgesteld door de DA?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 07:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen