In de winter staat mijn paard:
aan huis 0-4 uren buiten 1%  1%  [ 17 ]
aan huis 4- 8 uren buiten 6%  6%  [ 61 ]
aan huis 8+ uren buiten 34%  34%  [ 310 ]
op pension 0-2 uren buiten 1%  1%  [ 17 ]
op pension 2-4 uren buiten 5%  5%  [ 54 ]
op pension 4-8 uren buiten 17%  17%  [ 160 ]
op pension 8+ uren buiten 31%  31%  [ 282 ]
Totaal aantal stemmen : 901

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 11 [ 271 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe staat jou paard er in de winter bij?

 
Profiel   

Ik sta in de randstad vlakbij Rotterdam.

In de herfst/winter staat hij in een paddock van 08.00-12.00/13.00. Elke dag dus 4/5 uurtjes. Op de paddock krijgt hij onbeperkt hooi en ik hark hem elke dag volledig zodat de bodem goed blijft.

Op een paar grotere paddocks na waar paarden samen staan, staat alles bij ons in de winter apart. Wel direct naast elkaar en ze kunnen neuzen.
Smiddags wordt hij gestapt of gereden en savonds gereden als ik nog niet gereden heb of gestapt. Op vrije dagen gaat hij extra naar buiten nog even.
Om de middagen en avond te regelen ga ik dus vaak drie keer per dag naar stal. Soms red ik dat uiteraard niet aangezien ik fulltime werk. Dan regel ik dit samen met een vriendin.
Dit is het maximaal haalbare in deze omgeving wat nog op een fijne manier is. Langer zou hij ook absoluut niet willen, hij wordt op dit soort dagen enorm sagerijnig van het weer. Hij zou nu al naar binnen willen ipv 12/13 uur.
In de zomer overigens van 08–17 weidegang met 1 of 2 andere paarden.

De bodems in deze omgeving zijn ruk, en er zijn heel weinig stallen die überhaupt iets buiten aanbieden. En dan al helemaal weinig stallen waar je hooi in de paddocks mag voeren. Ik ben hier tevreden mee. We hebben een redelijke 20x40 baan die helaas soms wel te nat is. Niets overdekt. Niet heel handig aangezien ik fanatiek wedstrijden start in het Z1 maar dat neem ik voor lief zolang hij dus buiten staat, ook in de winter.

Overigens zijn er in mijn optiek weinig paarden die bij ons langer zouden willen staan. Een hoop paarden zijn het met dit soort dagen gewoon snel zat. Zou je een deel overdekt kunnen maken etc zou het best kunnen dat ze langer willen staan maar daar is geen mogelijkheid voor.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 10:52 



 
Profiel   

Eens met je Nikass, er wordt zo een erg eenzijdig beeld geschetst. 24/7 buiten klinkt voor velen als ideaal, maar als ik paarden zie die tot hun kogels in de modder hooi uit een ruif staan te eten op een paddock of modderwei, vraag ik me af hoe comfortabel ze het hebben. Ik heb bewust voor een stal gekozen met s nachts binnen met (goed!) hooi en voldoende licht en lucht. En overdag in een wei met gras. Zomer en winter. Voor mijn paarden werkt dit prima, die willen zelf graag naar binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:01 



 
Profiel   

Gini schreef
Nikass schreef
Dit topic is wat mij betreft een beetje eenzijdig. Het lijkt er sowieso om te gaan hoe meer uren buiten hoe beter, waarbij er minder gekeken lijkt te worden naar de kwaliteit van het buitenverblijf. Daarbij zie ik dat de paarden die 24/7 buiten staan, of met minimale schuilmogelijkheden, veelal sobere rassen zijn.

Ik erger me vervolgens aan de suggestie dat als je maar goed genoeg zoekt je echt wel een prima stal kan vinden. Ik ben het daar hartgrondig mee oneens.

Ik ben er absoluut voorstander van dat een paard minimaal hele dagen buiten komt, maar de omstandigheden tellen daarbij voor mij net zo zwaar. En die laten nog al eens te wensen over. Ook bij paarden aan huis.

Ik heb de paarden ook aan huis gehad, en toen was het makkelijker te regelen hoeveel ze buiten komen, maar ook dan waren er soms omstandigheden waar ik niet blij van werd, en waarbij ik de paarden na een halve dag binnen haalde (waar ze erg blij mee waren). Daar tegenover stonden ze ook een groot deel van de winter hele dagen op de wei. En het is echt heerlijk als je ze dat kunt bieden. Maar niet iedereen heeft paarden aan huis en als je afhankelijk bent van pensionstalling in combinatie met een niet-sober paard, dan geef ik t je te doen.
En daarom begrijp ik RoOsje heel goed als zij zegt geen paard meer te zullen nemen in de toekomst, omdat het gewoon onmogelijk kan zijn om goede huisvesting te bieden.

Anyway ts, ik denk dat je met dit topic geen representatief beeld krijgt van hoe het er in Nederland aan toe gaat. Want er staan nog altijd duizenden paarden op stallen waar ze in de winter niet buiten komen, of een half uurtje in een losgooibakje zonder hooi.
Maar op bokt heeft schijnbaar iedereen het geweldig goed voor elkaar..


Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens.
En ik wil geen oude koeien uit de sloot halen, maar ik dacht eigenlijk ook meteen aan het topic dat waarschijnlijk de aanleiding vormt voor dit topic. En dat was een persoon wiens paard op dat moment in de winter niet optimaal gehouden werd. Maar ergens zag je wel een persoon die dat half besefte, nog enorm kneedbaar was en met de juiste argumenten zeker te vormen was. Goed onderbouwde reacties zag je haar ook weifelend, half bevestigend op reageren. Je zag haar zoeken, en ja, je zag haar ook struggelen, dus ja, ze zei niet zomaar 'ja en amen' op alles, dat is logisch. En toen zag je een ommekeer in het topic. Ongenuanceerde berichten, aanvallende berichten. De persoon in kwestie ging in een verdedigingsmodus. Hoe meer hardere uitspraken ze kreeg, hoe meer je haar zag vastklampen aan haar eigen ideeën. Het kneedbare in de persoon zag je als sneeuw voor de zon verdwijnen en uiteindelijk voelde ze zich zo geviseerd dat zelfs de goed onderbouwde, genuanceerde, behulpzame berichten niet meer binnenkwamen.

Gemiste kans, zonde, want dergelijk persoon (en andere personen in ongeveer dezelfde situatie) zullen niet snel meer om advies vragen op Bokt. Dus dan krijg je inderdaad een vertekend beeld bij topics zoals dit. Niet alleen omdat mensen die hun paard niet optimaal houden gewoon niet reageren, maar omdat ik er bijna 100% van overtuigd ben dat mensen hun situatie zelfs rooskleuriger voorstellen uit angst voor kritiek (net een uurtje langer zeggen dan het daadwerkelijk is en dat die bij een week vrieskou opgehokt staat omdat de paddocks er dan niet goed bij liggen zal ik maar niet vermelden, want ja, wat is een weekje nou).


jij verwoord echt precies wat ik bedoel. en inderdaad in dit topic weer veel mensen aangeven hoe perfect het is. maar er zijn ook regio's en stallen waar het lastiger is. dan is het makkelijk zeggen "verhuizen", maar zo makkelijk is het niet altijd.

ik heb mijn paard op het moment op een stal staan waar ik heel blij ben. zomers de hele dag buiten en nu rond de 4 uurtjes. dit zullen veel mensen te weinig vinden, maar mijn paard zit heerlijk in haar vel. op stal staat ze overigens nooit alleen.

die 4 uren is hier al een redelijke uitzondering in noord friesland. mensen met paarden aan huis hebben vaak wel meer mogelijkheden. 2 paarden de hele dag op de paddock. pensionstallen moeten de paddock delen en dan kom je al snel op een veel kortere periode uit.

daarom ook mijn vraagstelling of je ze in eigen beheer hebt of op pension, want ik zie daar wel verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:23 



 
Profiel   

4 uurtjes is toch prima?

Ik ben zelf iemand die ze langer buiten wil, maar als je mijn berichten ooit volgt ben ik voorstander van die minimaal 4 uur buiten. Zodat er op stallen een ochtend en een middaggroep kan zijn.
De stallen met maar een uurtje, of niet eens, nee dat vind ik echt niet meer kunnen. Daar ben ik wel heel stellig in.

En ja dan vind ik ook dat die 4 uurtjes niet met de knieen in de drek moet zijn (overigens ook niet als het langer is) en ook van voldoende grote dat er ook een galopje met een bokkesprong gemaakt kan worden.
Zo'n stukje van 10x10 is naar mijn idee alleen maar frisse lucht krijgen, fijn, maar verder geen toegevoegde waarde als je het mij vraagt.
En ja ik denk dat dit best te realiseren is als men dat wil. Maar daar ligt denk ik het struikelblok, men wil niet.

En ik denk dat dit op pension misschien nog wel makkelijker kan dan thuis, want in pension worden kosten gedeeld.
Dat vergeet men vaak bij aan huis, dat daar de eigenaar zelf diep de buidel in moet.
Dus zelf zie ik daarom niet perse die tweedeling.
Het is meer wat vind de eigenaar goed genoeg.

Ik denk ook niet dat je dan uit deze poll gaat halen wat mensen er algemeen van vinden, alleen wat ze zelf doen.
Voor mij is dat dus al anders, denk niet dat ik daarbij de enige ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:28 



 
Profiel   

Als je tegen jezelf kan zeggen "mijn paard staat 20 uur per dag in een stal" en dat voelt goed dan moet je dat doen. Er zullen altijd mensen zijn die dat te veel / te weinig vinden. Ik zelf zou dan geen paard hebben, maar andere mensen vinden het hebben van een paard belangrijker dan een ideale stalling voor het paard. Maar maak geen excuses van "het kan hier niet anders" en "het paard is blij" en "beter dan in de modder". Want ik vind 24/7 buiten in de modder ook zielig. Maar dat betekent niet dat ik 20uur per dag op stal niet net zo zielig vind.

Ik vind het echt jammer dat in dit soort discussies altijd gewezen wordt naar "tot de knieën in de drek" en "postzegelpaddock". Er zijn ook genoeg tussenopties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:37 



 
Profiel   

Ik heb een gedeelte van dit topic gelezen en bij ons is de situatie nu zo:
ik heb 3 paarden (2 paarden en een pony) aan huis waarvan er 2 niet bij elkaar kunnen (die staan dan de hele tijd met de konten tegen elkaar te meppen) en heb 1 paddock van 20x25.
In de zomer staan de paarden 5 uur in de wei en 3 uur in de paddock naast het rijden. en de pony 1 uur in de wei, 4 uur in de paddock en 3 uur in de uitloop.
In de winter staat het paard wat bij beide dieren kan in de ochtend 3 uur buiten (1.5 uur met het andere paard en 1.5 uur met de pony) en in de middag 4 uur. 3 uur met het paard en 1 uur met de pony. De pony staat in de uitloop als de paarden buiten staan, dat is helaas niet geschikt voor het paard. in de avond na het rijden/longeren gaat de pony vaak nog 2 uurtjes in de paddock.
dus:
Paard 1: 7 uur in de paddock
paard 2: 4.5 uur in de paddock
pony: 4.5 uur in de paddock en 4.5 uur in de uitloop

Ik voer niet in de paddock ze krijgen 4x per dag in de stal hooi. In de stal kunnen ze contact hebben met elkaar.

Als ik plek en geld had gehad zou ik graag een extra paddock hebben met schuilmogelijkheden zodat ze buiten hooi kunnen krijgen en meer buiten kunnen staan.
Ze zijn bij mij wel tevreden en houden er niet van om uren in de regen te staan, als het uren achter elkaar regent dan haal ik ze binnen.

het is misschien niet ideaal maar wel het beste wat ik ze kan bieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 12:04 



 
Profiel   

De mijne op pension en véél naar buiten. Ik mag zelf bepalen hoe laat ze binnenkomt. In de winter moet dit wel voor sluitingstijd (22:30) zijn. In de ochtend gaan ze rond 7u naar buiten.

In de zomer mag ze ook 24/7 buiten zijn als ik dat wil en dat doe ik dan ook. Tenzij het heel erg slecht weer is, dan vindt ze er niets aan en zet ik haar binnen voor de nacht. In de vroege ochtend wordt ze dan weer buiten gezet door stal.

Dit allemaal op grote stukken land en er wordt gewisseld tussen weides, zodat er altijd te grazen valt.

Top stal en met alle faciliteiten die je maar kunt bedenken :-) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 12:21 



 
Profiel   

In de winter 4 uur in een paddock met een klein groepje, tussen de 2 en 5 andere merries. Dan staat ze daarnaast niet 20 uur in stal, want ik zorg dat ik alles wat ik met haar wil doen om die paddocktijd heen doe. Dat is nog een keer de paddock in, als dat kan, aan de hand stappen en of rijden. En op vrije dagen ook nog longeren, omdat mevrouw uit zichzelf niet veel beweegt. De ruinengroep speelt en rent, de merrie groep staat wat te slapen en kroelen, maar bewegen veel minder. Dus soms staat ze maar 4 uur in de paddock, andere keer 6 uur en als de grond echt heel slecht is (ongelijk opgevroren ) ook wel eens een dag binnen. Of wanneer het heel slecht weer is en andere eigenaren hun paard niet naar buiten willen hebben, ik wil haar altijd naar buiten maar niet alleen want dat vindt ze natuurlijk niks. Maar dan kom ik zelf naar stal en pak ik een paard van iemand die het ook goed vind.

In de ideale wereld zou ik langer willen,maar geen 24/7 want dat werkt voor ons niet.

We staan op een pensionstal en moeten dus met ochtend en middaggroep doen. Er worden steeds meer paddock aangelegd, maar na een tijdje is de ruimte op want wij willen in de zomer wel land over houden. In de zomer staan ze de hele dat op het land in een grotere groep met bomen voor schaduw.

Randstad hier en dan 1 van de laagste punten, dus heel erg nat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 12:32 



 
Profiel   

Ik weet niet hoeveel uren ze binnen staan :+ Ze staan op (mijn eigen) paddock paradise en hebben een track, zandpaddocks, een verhard erf en een inloopstal van ca 200 m2. De hele kudde kan binnen als ze dat willen. En sommige dagen staan ze daar ook úren te niksen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 12:59 



 
Profiel   

Bij ons staan ze sinds maandag niet meer op de wei. Daar stonden van 8 tit 5 uur buiten. Omdat het echt veel te nat is staan nu ze 3 uur perdag met een groepje en hooiruif in de buitenbak. Meestal kunnen ze hier rond maart weer de wei op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 13:17 



 
Profiel   

mooney schreef
Ro0sje schreef
Ik vraag me serieus af waar jullie allemaal wonen of jullie paarden stallen?

Hier in de regio Dordrecht/Rotterdam en omstreken heb ik nog nergens een pension stal kunnen vinden waar de paarden in de winter overdag buiten staan. Ja, soms kunnen ze tegen vergoeding bovenop de pension prijs, een uurtje per dag in de paddock gezet worden. Maar daar houdt het dan ook wel op.

Voor mij een reden waarom ik geen paard meer zou willen. Vroeger vond ik het prima dat mijn paard het grootste gedeelte van de dag op stal stond. Maar wijsheid komt met de jaren, mijn manier van een paard houden zou dat nu niet meer zijn.

Hier in de regio is het ook lastig, al zit er wel vooruitgang in. Ik zit in de Betuwe, niet super dicht bevolkt. Wel kleigrond op veel plekken.
Ik heb prioriteiten moeten stellen, of een bak en in de winter te weinig buiten/in een kleine paddock zonder schuilen of geen bak en veel buiten met schuilmogelijkheden.

Ik heb dus gekozen voor dat laatste, veel mensen zullen dat niet als optie meenemen en zeggen dan dat er niets is. Het is er vaak wel, maar je moet er wat anders voor laten gaan of dik betalen.


Ik snap dat je keuzes moet maken. Maar uitrij mogelijkheden zijn hier ook beperkt. De polder in en over het asfalt, dat vind ik niet fijn.

DUs en geen rij bak en geen of beperkte uitrij mogelijkheden, zou voor mij persoonlijk geen optie zijn.

Ik rijd nu regelmatig in het mastbos bij een stal. Dat is goed aan te rijden, paarden staan veel buiten en je kan er heerlijk door het bos rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 13:24 



 
Profiel   

Voor mij is 4 uur ook wel echt het minimum.

Ik heb zoals ik eerder aangaf op een pp gestaan omdat ik dacht dat dat het meest ideale was. Na 1 winter ben ik gillend weggegaan. Ja ze hadden zeeën van ruimte, en in de zomer ideaal maar in de winter liep ik met tranen in mn ogen op stal. Pony stond ondanks dat er matten onder het zand lagen, dag en nacht in de nattigheid. Na een aantal weken werden haar voeren zo slecht van het vocht dat ze onregelmatig werd op het harde :-(

IK heb mijn pony dan liever op een kleine droge paddock dan een grote natte pp. Mijn pony is ondank dat het een shet is wel gecharmeerd van haar warme stalletje waar ze s' nachts in gaat als het regent, als het droog blijft, blijven ze lekker buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 13:31 



 
Profiel   

Nikass ik ben het echt volledig met jou eens. Dit topic geeft een eenzijdig beeld. Ik woon zelf in Sliedrecht en je hebt hier best een aantal pension stallen en maneges. Maar rijd maar eens een keer een willekeurig rondje nu door de polder en je ziet geen paard buiten hoor.

De klei grond doet geen goed en dat zou een reden zijn. Maar het is ook een stukje mentaliteit. Ze zijn het hier gewoon gewend dat paarden in de winter niet buiten komen. De pension stal waar ik vroeger stond had 5 buiten paddocks en 1 binnen paddock. Het was áltijd dringen voor de binnen paddocks. Het ging op inschrijving, maximaal 20 minuten per dag per paard (ja serieus)

De buiten paddocks stonden altijd vrij. Geen mens die daar zijn paard in zette. Want: koud, nat, etc.
Mijn haflinger heeft daar heel wat uren versleten.

Je hebt hier in het dorp hier naast een manege. Middenin een woonwijk. Die paarden komen zelfs in de zomer amper buiten. Het is geen onwil maar de ruimte is er gewoon niet.

Dat mensen hier niet durven reageren dat zij hun paard op zó’n stal hebben staan begrijp ik juist goed. Bokt staat doorgaans niet bekend om het empathisch vermogen in de gemiddelde reactie haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 13:36 



 
Profiel   

Mijn paard staat regio Amsterdam. In de winter 2uur in de paddock en 45 min in de molen. Wordt door stal gedaan dus daarnaast komt hij er nog een keer uit voor beweging.
In de zomer hele dag weidegang en nacht op stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 13:40 



 
Profiel   

Helemaal eens met de berichten hierboven dat dit topic een nogal vertekend beeld geeft van de werkelijkheid. Ik woon omgeving Utrecht en er is hier nog geen 20% van de stallen dat de paarden in de winter langer buiten heeft dan 4 uur incl. perfecte omstandigheden. En die 20% zijn dan ook nog vaak de stallen aan huis in privé bezit. Rijdt eens een rondje door de omgeving hier (Amsterdam-Utrecht-Zeist-Hilversum, whatever you like) en je ziet geen paard buiten maar ze zijn er toch echt wél want in de zomer staan er honderden.

Het gebrek aan goede huisvesting / stalling zowel voor je paard als voor jezelf (want je hobby moet toch leuk blijven) is ook precies de reden dat ik geen nieuw paard meer zou nemen tot ik ze ooit aan huis kan hebben op mijn eigen voorwaarden en in zelf gecreëerde omstandigheden. Ik rijd nu 30 min enkele reis alleen omdat ik haar niet kan bieden wat ik belangrijk vind in de buurt. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben daarin en denk daarom dus ook dat dit topic met deze resultaten niet echt representatief is.


Laatst bijgewerkt door Animae op 30-11-21 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:09 



 
Profiel   

Ro0sje schreef
Nikass ik ben het echt volledig met jou eens. Dit topic geeft een eenzijdig beeld. Ik woon zelf in Sliedrecht en je hebt hier best een aantal pension stallen en maneges. Maar rijd maar eens een keer een willekeurig rondje nu door de polder en je ziet geen paard buiten hoor.

De klei grond doet geen goed en dat zou een reden zijn. Maar het is ook een stukje mentaliteit. Ze zijn het hier gewoon gewend dat paarden in de winter niet buiten komen. De pension stal waar ik vroeger stond had 5 buiten paddocks en 1 binnen paddock. Het was áltijd dringen voor de binnen paddocks. Het ging op inschrijving, maximaal 20 minuten per dag per paard (ja serieus)

De buiten paddocks stonden altijd vrij. Geen mens die daar zijn paard in zette. Want: koud, nat, etc.
Mijn haflinger heeft daar heel wat uren versleten.

Je hebt hier in het dorp hier naast een manege. Middenin een woonwijk. Die paarden komen zelfs in de zomer amper buiten. Het is geen onwil maar de ruimte is er gewoon niet.

Dat mensen hier niet durven reageren dat zij hun paard op zó’n stal hebben staan begrijp ik juist goed. Bokt staat doorgaans niet bekend om het empathisch vermogen in de gemiddelde reactie haha.

Absoluut. Hier in de omgeving kan ik al 30 stallen bedenken (met soms toch een paard of 80-100) waar ze max een half uur in de paddock komen in de winter. Als het droog is.
In de zomer ook lang niet allemaal weidegang, sommige max 1/2 uurtjes. En dat lees ik hier echt nooit….. terwijl er heel veel van dat soort stallen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:12 



 
Profiel   

Hier ook hoor. Huidige pensionstal gaat sluiten. Daar kwamen ze of 2 uur in de paddock alleen of 3 tot 4 uur in een groep. Daarnaast kon je ze nog langer buiten zetten s avonds (wat ik dus deed). Maar al die paarden moesten dus een nieuwe stal en er zijn er heel erg veel naar stallen gegaan waar ze niet buiten komen, of alleen stapmolen en een paddock alleen mag als je er bij bent. (Denk aan 4 paddock voor 80 paarden ofzo)
Er zijn wel een paar stallen waar het beter is, maar die staan dus vol. Of ze staan wel meer buiten maar er zijn andere zaken zo slecht dat ik er niet wil staan. Het is sowieso een volle omgeving en als er rond de 60 paarden moeten verhuizen wordt het helemaal lastig.

Wat dat betreft heb ik mazzel voor deze omgeving en dat wij vaker per dag kunnen gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:20 



 
Profiel   

Ik heb de paarden aan huis staan. In de winter staan ze van 07.30 - 17.00 uur buiten, in een paddock (nu nog een doodgelopen wei, expres doodgelopen), zodat ze wel naar buiten kunnen. Is het een mooie droge dag, dan doe ik de wei open voor een paar uur. Is het echt heel drek en nat weer dan doe ik ze eerder binnen. Ze vinden het op stal ook fijn! Mijn merrie heeft het ook nodig, dan heeft ze ook meer rust.
Ze vinden het niet prettig om in het donker te staan, dus daarom om 17.00 uur naar binnen. Ze zijn dan blij met hun stal!
In de zomer staan ze tot 13.00 uur op de paddock en daarna tot 18.00/19.00 uur op het gras. Ik heb niet genoeg gras om ze hele dagen te kunnen voorzien.

Volgend jaar wordt bij ons alles veranderd. Komt er zand op de paddock met een drain waardoor ze grotendeels een fijne droge plek hebben! En daarnaast natuurlijk de weides. Voor nu blij met hoe ik het nu doe/kan doen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:25 



 
Profiel   

De mijne staan jaarrond thuis.

In de winter krijgen ze om 6u hooi + brokken, de oudjes krijgen dan hun pulp-luzerne-rijstzemelen. Rond 7u gaan ze naar de wei. Om 11u krijgen de oudjes weer wat pulp-mix, rond 15u30 nog eens. Afhankelijk van hoe laat ik lesgeef gaan ze dan tussen 19u en 20u naar binnen, krijgen ze weer brokken en de oudjes pulp-mix. Dan krijgen ze weer hooi extra in de stallen. Terwijl ze eten doe ik nog een rondje stallen schoonmaken, pleintje aanvegen, andere dieren voeren en zodra de oudjes hun pulp op hebben gaan hun deuren weer open. Zij kunnen dan 's nachts op het pleintje voor de stal of in hun stal, dat kunnen ze zelf kiezen. De jonge garde staat binnen met hooi en de luiken open zodat ze wel buiten kunnen kijken.
Overdag kunnen ze ook allemaal altijd in de stal waar hooi ligt of gewoon op de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:30 



 
Profiel   

Denk dat hier niet veel mensen reageren waarvan hun paard op een stal staat waar ze niet standaard buitenkomen. Dan wordt je gelijk gevild hier.
Vind ook dat het soms wel heel erg geïdealiseerd wordt: mijn paard staat 24/7 buiten. Niet alle grondsoorten lenen zich hiervoor. Ik vraag me serieus af als ik een paard 24/7 buiten zie staan in de nattigheid en drek of dat nou echt zoveel beter is. Ook niet alle paarden vinden het fijn. Onze pony bv. En ja, ik heb het geprobeerd hele dagen (nacht wel op stal) buiten. Die vond het werkelijk verschrikkelijk! En ondanks dat hij maatjes had, een ruime plek, ruim ruwvoer op verschillende plaatsen, verzette hij geen stap.
Nu een combi van paar uur buiten, stapmolen of wandelen en in de avond rijden of nog paar uur in de paddock en ik heb weer een heel tevreden pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:34 



 
Profiel   

Niet representatief is niet helemaal eerlijk. Iedereen is vrij om te reageren. Maar we weten inmiddels ook steeds beter dat "ophokken" niet goed en niet gewenst is.

Maar mensen willen altijd tegen iets dat anders is aanschoppen en wat ze zelf (verkeerd) doen verdedigen.

24/7 buiten is echt niet altijd in de modder gooien en niet naar omkijken. Dat is een vooroordeel en lees het vaak bij mensen die het ook als argument gebruiken om zelf voor hun paarden niet anders te kiezen dan veel op stal.

Schuilmogelijkheden zijn eigenlijk altijd nodig. Ik verbaas me altijd dat mensen hun paarden overdag wel x aantal uren in diezelfde modder laten staan zonder beschutting. Ik vind het overdag net zo hard nodig dat ze kunnen schuilen, droog kunnen liggen, kunnen eten, beschut kunnen staan etc, wat ze willen.

Veel gaat om investeren. In pension ben je afhankelijk van de pensioneigenaar en die investeren nog vaak in stallen, kantine, buiten en of binnenbak, weilanden, zadelkasten etc. Een steeds groter aantal stallen hebben inmiddels ook wat (postzegel) paddocks. Groot nadeel van kleine paddocks is dat ze daar vaak geen hooi en water krijgen, alleen staan en ook niet echt kunnen bewegen. Maar men vindt een grote buitenstal al snel een verbetering op binnen staan.

Gemeente's werken nog niet mee. Mensen mogen nog niet schuilstallen bouwen, bomen planten of zelfs paden maken op weilanden. Daar zit ook een deel van het probleem.

Heel veel wedstrijd ruiters gaan ook steeds meer naar "anders" houden. Die zien ook in dat paarden geen dag en nachtritme hebben en het op elk gebied gunstig werkt dat paarden vrij kunnen bewegen, sociaal contact kunnen hebben en hooi kunnen eten.
Ook als dat over een draad is, stallen met uitloop op een rij bijv.

Paarden die 24/7 buiten staan, zijn zeker niet allemaal vies. Juist als je ze zo wilt houden en veel last van modder hebt, zie je mensen investeren om minimaal voor de winter een droge plek te hebben.
Ik zie echt hele vieze paarden uit stal komen, die in hun eigen mest staan en liggen. Waar wij alleen de benen doen, zand er zo af hebben als het droog is en de paarden je tegemoet glimmen. Met of zonder dekens, met of zonder dikke vacht.

Nog een probleem is; op veel stallen staan veel teveel paarden in verhouding tot het aantal ha grond. Er is gewoon vaak niet genoeg grond om alle stal paarden het hele jaar door buiten te kunnen houden. Als je dat aan banden gaat leggen, kunnen stallen niet meer rondkomen, of de prijzen moeten omhoog. En mensen zijn gewoon niet bereid om meer te betalen.
Waar de klant wel genoeg te vertellen heeft. Mensen zoeken zelf vaak naar een stal met hun wensen en die gaan vaak voor op het welzijn van het paard.
Men wil naast het werk rijden, dus graag een binnenbak, dat paarden buiten en binnen gezet worden, gevoerd worden en evt uitgemest.
Maar men wil geen realistische prijs betalen. En als men moet kiezen tussen meer buiten of een binnenbak, wordt ook vaak voor de binnenbak gekozen. Want ik werk ervoor, paard is er voor mijn plezier, ik moet kunnen rijden etc. Logisch, maar vaak is er wel keus. Ook in de randstad. Men moet alleen toegeven, dat die plekken dan niet aan de eisen voldoen.

Ook op een 24/7 buiten plek hoort alles netjes te zijn en horen paarden voldoende plekken te hebben om te eten en te rusten. Dat hoeven ze niet per se allemaal tegelijk te doen. In grotere kudde's. zie je vaak ook kleinere groepjes ontstaan.

Ook in stallen komen paarden niet allemaal aan hun rust toe. Er wordt niet altijd gelet op welk paard in welke box tot rust kan komen, wie goed tegen veel voorbijgangers kan, wie naast elkaar kunnen of verzin het maar. Ook dan zie je dat paarden niet allemaal gaan liggen bijvoorbeeld. Wat logisch is, want in een afgesloten ruimte gaan liggen waar je niks meer ziet, is tegen de natuur.

Onze paarden kunnen schuilen en doen ze ene keer meer dan de andere keer. Ze kunnen overdekt eten. Ze kunnen altijd droog staan en liggen.
Maar ik zie dat ze het liefst samen liggen midden in de bak of paddock. En vaak kiezen ze juist een niet zo beschutte plek, maar wel met veel vrij zicht.

Toen onze paarden nog op stal stonden, verdeelde we hun vrije bewegings tijd. Stal zette ze x aantal uren buiten. In die tijd probeerde ik dan niet te rijden. Als we hadden gereden, daarna nog buiten zetten en in die tijd, de stallen, het voer en je kletspraatje.
Ik zie nog erg veel mensen gelijk hun paard pakken, aan de stal knopen en veel kletsen, stal doen en na rijden weer op stal zetten met een bak voer. Waar je juist de vrije tijd buiten kan rekken door dat soort dingen te verdelen. Sowieso zou ik nooit mesten of vegen als er paarden staan.

Maar vaak genoeg zijn mensen uren op stal, terwijl de paarden op stal staan en in die tijd extra naar buiten kunnen. Ik zou altijd kiezen voor verdeeld over de dag, boven aantal uren bijv.

En men koopt allemaal dure dekens, dus de meeste paarden kunnen gewoon een flinke bui wel hebben. Wij hebben er nu nog 3 die wel met dekens staan en die blijven 24/7 droog en anders wisselen we een keer.

Maar veel ligt echt aan de mensen zelf. Wil je je paard meer buiten, moet je daarvoor kiezen. Als mensen een stal zoeken en een stal steeds weer mensen ziet afhaken, omdat paarden te weinig buiten komen, moeten ze daar toch iets aan doen.

Als laatst; mensen zeggen altijd; mijn paard komt 4 uur buiten. Maar draai het om; je paard staat 20 uur op stal.........Dat is hoe je het went of keert gewoon veel voor een groot dier, wat als behoefte heeft veel bewegen en sociaal contact, in een hele kleine ruimte. Op veel plekken kan het echt beter als men wil investeren en ook niet meer accepteerd dat paarden te weinig buiten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:38 



 
Profiel   

Winter/herfst 6 uur naar buiten. 4 uur op stal. In zandpaddocks. 4 voerbeurten over de dag. Heb 2 drachtige merries samen staan , 3 opfok hengsten en 2 shetties + een oudje samen. Dus 3 groepen :)

Zomer/lente . Eerst gras opbouwen. Daarna ook 6 uur naar buiten. Dan 18/19 uur weer naar binnen

Dus aan huis , 8+ uur

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:39 



 
Profiel   

Maar ff een vraagje.
Waar lezen jullie van de mensen die reageren dat ze 24/7 perse vinden moeten als eis?

Dan lees ik het bericht van duran123 en dan denk ik? Wie is daar in dit topic, maar eigenlijk de meeste topics, voorstander van dat een bericht als dat dan ook nodig is zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:52 



 
Profiel   

24/7 is voor ons doorgaans wel een eis, maar in de winter of in pension loop je ook tegen praktische dingen aan.

Toen ik op stallen werkten, waren er geen werktijden en moest alles gewoon gedaan worden.

Later wilde personeel om 17uur naar huis en werd het voor stallen steeds lastiger om (betaalbaar) personeel te vinden die ook echt beschikbaar zijn.
Als personeel om 17uur naar huis wilt/moet, betekent het vaak ook dat stallen dan het meeste al gedaan willen hebben. Er zijn weinig grote stallen waar de eigenaar zelf nog alle paarden 's avonds laat, tevens nu in het donker binnen gaat zetten, omdat paarden dan meer uren buiten kunnen.

Zomers deden wij tropen rooster, maar vind maar mensen die rond 5/6 uur willen beginnen om paarden buiten te zetten, rond 11 binnen en dan einde van de dag weer buiten voor x aantal uren.

Als ik kijk naar wat er voor ons gedaan werd op mijn eerste stal waar ik mn eerste pony's had, dan zou dat onbetaalbaar zijn geworden nu. Dekens werden gewisseld, zweetdeken voor staldeken, been afgespoten etc

Dus ga je puur kijken naar het aantal uren, is het soms praktisch niet uitvoerbaar.

Ik heb in pension, zonder schuilstal maar aan bosrand ook weleens gezegd; laat ze dan maar buiten staan.

Ik denk dat veel mensen sws van het dag en nachtritme af kunnen stappen. Te vaak hoor je daar nog een en ander over, terwijl de meesten hun paarden 's nachts helemaal niet zien.
Ik hoor weleens wat 's nachts en ga weleens kijken en dan liggen ze vaak tegen elkaar aan te slapen of staan te eten. Niks anders dan overdag.

Zeker in de tijd van beestjes zou ik liever dan meer beschutting zien, dan dat ik me druk maak over de nachten.
En op stal kan net zoveel gebeuren en mis gaan als buiten. Maar dat lijkt ook aan aangeboren angst die wij als mens hebben.


Laatst bijgewerkt door superpony op 30-11-21 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:58 



 
Profiel   

Hier alles aan huis. In de winter van 8u tot 19u op de wei, dan op stal.
In de zomer 24/7 op de wei.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 15:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 11 [ 271 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen