Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Winter: do's en don'ts

 
Profiel   

Dit is de eerste echte winter dat mijn paarden op een eigen weide staan (24/7 buiten met schuilstal) en ik ben benieuwd naar handige tips.

* Hoe hou je de drinkbakken vorstvrij?
* Wat met vastgevroren mest? 8)7
* Hoe hang je die hooinetten op zonder je handschoenen te moeten uitdoen?
etc etc

Wie heeft er handige tips =)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 08:34 



 
Profiel   

Ik wil ook graag mee komen volgen. Voor mij eigenlijk hetzelfde schuitje. En ook: hou je nog rekening dat ze nog gras kunnen plukken, of is het eten nu meer onbeperkter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 08:38 



 
Profiel   

Drinkbak in de schuilstal ipv buiten gaat al helpen. Als je speciekuipen gebruikt: Iets grotere buitenkuip pakken, kleinere binnenkuip, ruimte ertussen met PUR-schuim opvullen.
En verder een gat erin hakken als het dichtgevroren is, losse stukken ijs er uit halen (anders vriezen ze opnieuw vast) en dan laagje lucht tussen de ijsrand en het water houden - ook dat isoleert en zorgt voor langer open houden. Aanvullen met heet water werkt ook. Het verhaal van dat heet water sneller bevriest geldt niet voor normale huis-tuin- en keukenomstandigheden maar kan alleen in laboratoriumomstandigheden gebeuren.

Vastgevroren mest: tja, jammer dan, laten liggen of ontzettend gaan lopen hakken met een spa.

Hooinetten: Hooinet dichtknopen, karabijnhaak aan touwtje, klik, vast. Grote karabijnhaken gebruiken, die kan je prima met handschoenen aan hanteren.

Gras heeft nu geen voedingswaarde. Maar ze vinden het wel lekker, hier eten ze 's morgens een half hooinet leeg, wandelen dan de wei in, komen na een paar uur weer terug, eten weer wat hooi, etc. 's Avonds krijgen ze weer een stel hooinetten, die zijn 's morgens nog niet leeg, dus 's nachts lopen ze ook kennelijk regelmatig heen en weer naar de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 08:44 



 
Profiel   

Ja dat heb ik nu dus ook, dat ze telkens toch gras staan te peuzelen in de weide. En de hooinetten zijn niet altijd leeg. Dus ik vroeg me af of ik daar dus ergens rekening met moest houden. Maar niet dus :) Goed om te weten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 08:46 



 
Profiel   

The_Cat schreef
Ik wil ook graag mee komen volgen. Voor mij eigenlijk hetzelfde schuitje. En ook: hou je nog rekening dat ze nog gras kunnen plukken, of is het eten nu meer onbeperkter?


Bij mij staan ze owv HB verleden op een paddock. Ik heb wel veel takken voorzien waar ze aan kunnen knabbelen, maar voor mij verschilt de hoeveelheid hooi gedurende heel het jaar dus niet :)

Denk er wel aan dat het gras heel veel suikers bevat met die lage temp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 08:53 



 
Profiel   

Wat bij mij ook heel grappig is, is dat de volwassen paarden vaak in de wei staan, terwijl de groeiende jonkies (anderhalf jaar oud nu) dan nog gewoon bij huis en in de paddock hooi staan te eten.
DIe weten dus kennelijk heel goed dat ze meer nodig hebben en dat er in gras niets zit en dat ze dus meer voedzaam hooi moeten eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 08:56 



 
Profiel   

Hooinetten kun je het beste ophangen met karabijnhaken. Ideaal en kan met handschoenen. Gewoon aan het touw klikken wat je normaal knoopt en dan aan een ‘maas’ van het net.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:21 



 
Profiel   

Bevroren mest is wachten tot het dooit en bevroren speciekuipen,gewoon elke dag als er ijs op zit met een schep losbikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:53 



 
Profiel   

Zorg voor een stuk verharding en een stuk gedraineerd/semi verharding wat zeker geen modder kan worden, zodat ze ook als het straks een natte bende wordt, 'droog' kunnen staan.

Drinkwater in een half wijnvat aanbieden, dat bevriest veel minder snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 11:03 



 
Profiel   

Vloeibaar water via warm water, rubber kuipen waar het ijs makkelijk stuk te maken is zonder bak slopen of deze kopen : https://www.cattlefence.de/frost-free-h ... less-steel

Bevroren mest tik ik hier met een hamer zo los.

Voor hooinetten zal je of de netten moeten aanpassen of kijken naar speciale handschoenen met topjes die los kunnen zodat je je vingers kan gebruiken zonder hele handschoen uit te moeten trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 11:13 



 
Profiel   

Bevroren mest komt wel weer als het eenmaal ontdooit is, niet fijn maar jezelf afbeulen is ook zinloos. Hooi gaf ik altijd in grote bakken. Of even handschoenen uitdoen, ophangen en weer aandoen. Karabijnhaken kan ook.

Zorg voor de hooivoorziening dat deze droog/droogstaand gegeten kan worden. Op verharding of zo. Voor jezelf fijner om niet door de drap te hoeven stampen en voor je dieren ook prettiger.

Bevroren waterbakken, grootste probleem altijd. Ik moest een tot twee keer per dag erheen (eind rijden) om de boel vorstvrij te maken weer. Grotere kuip om een kleinere kuip wil wel iets helpen. Drijvende bal erin of eventueel van die warmtekabel gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 11:18 



 
Profiel   

Verharding inderdaad,zo blij mee.1 winter geploegd door de modder voor de stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 12:09 



 
Profiel   

Een metalen warmte kruik met warm water in je bak laten dobberen helpt ook goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 12:22 



 
Profiel   

Een vorstbestendige buitenkraan is ook een aanrader.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 16:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen