Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Buitenstal bouwen box maten

 
Profiel   

Waar zouden jullie voor kiezen en waarom?

Bij een box van 3 x 3,5 of 4 x 4,5 de grootste maat in de breedte of lengte?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 13:33 



 
Profiel   

Dat hangt een beetje af van hoe je de stal gaat bouwen, als de voorwand echt buiten is zou ik ervoor zorgen dat de stal dieper is ivm de regen en de wind.

Als je nog een afdakje voor de stal hebt dan maakt het niet zoveel uit denk ik, maar vaak is het goedkoper om de zijwanden langer te maken dan de voorwanden omdat de voorwanden duurder zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 13:39 



 
Profiel   

Lobke1998 schreef
Dat hangt een beetje af van hoe je de stal gaat bouwen, als de voorwand echt buiten is zou ik ervoor zorgen dat de stal dieper is ivm de regen en de wind.

Als je nog een afdakje voor de stal hebt dan maakt het niet zoveel uit denk ik, maar vaak is het goedkoper om de zijwanden langer te maken dan de voorwanden omdat de voorwanden duurder zijn.


Er komt een afdak voor.
Maakt het voor het paard ook wat uit? Bijv voor rollen / liggen? Dan denk ik dat ze meer hebben aan breder dan langer? Of kijk ik daar raar tegenaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 13:42 



 
Profiel   

Ligt ook aan de grootte van je paard(en).
Mijn stallen zijn 3x3,5 voor een paardje van 1,54 en 1,05 en dat gaat prima.
Ik heb een standaard stal gekocht en laten zetten.

Ik heb dit type (foto is niet van mijn stal, maat ik heb dezelfde).
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 13:44 



 
Profiel   

Marus schreef
Lobke1998 schreef
Dat hangt een beetje af van hoe je de stal gaat bouwen, als de voorwand echt buiten is zou ik ervoor zorgen dat de stal dieper is ivm de regen en de wind.

Als je nog een afdakje voor de stal hebt dan maakt het niet zoveel uit denk ik, maar vaak is het goedkoper om de zijwanden langer te maken dan de voorwanden omdat de voorwanden duurder zijn.


Er komt een afdak voor.
Maakt het voor het paard ook wat uit? Bijv voor rollen / liggen? Dan denk ik dat ze meer hebben aan breder dan langer? Of kijk ik daar raar tegenaan?



Dat hangt er een beetje vanaf hoe je paarden gaan liggen. Een van mijn paarden gaat altijd met haar rug richting de voorwand liggen, met haar hoofd richting de zijwand, voor haar is een bredere stal dus fijner, maar een ander paard op stal gaat juist altijd met zijn hoofd naar de voorwand liggen, daarvoor zou een diepere stal weer fijner zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 14:03 



 
Profiel   

@brainless die stal ben ik ook tegengekomen! Mooie stallen

@ lobke bij mijn weten ligt ze met haar hoofd richting de voorwand, en ook met rollen.
Deze box is volgens mij 3,5 breed en 4 lang

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 14:06 



 
Profiel   

zo groot mogelijk toch? Lijkt me logisch dat je het paard zoveel mogelijk ruimte geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 14:11 



 
Profiel   

Marus schreef
@brainless die stal ben ik ook tegengekomen! Mooie stallen

@ lobke bij mijn weten ligt ze met haar hoofd richting de voorwand, en ook met rollen.
Deze box is volgens mij 3,5 breed en 4 lang


In dat geval zou ik de zijwanden langer maken dan de voorwanden zodat de stallen dus dieper zijn, ongeacht de uiteindelijke afmetingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 14:15 



 
Profiel   

Heb je grote paarden, ruimte genoeg en geld voldoende, dan zo groot mogelijk.

Hoe groter de stal, hoe meer bodembedekking, tenzij je een schoon paard hebt. Dan gaat dat niet op.

Een paard van 8/900kg wil graag een grote stal, een pony van 1.40 kan prima in een kleinere stal. Als ik keuze zou hebben, zou ik voor zo groot mogelijk gaan (of wisselende grootte), maar ik heb ook een paar grotere paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 14:41 



 
Profiel   

Die halve meter lengteverschil maakt geen fluit uit. Als je het over 3 x 5 of zo hebt dan zal het vast verschil kunnen uitmaken, maar een half metertje? Dat zie je niet eens in de praktijk, en al helemaal niet als je aan de voorwand ook waterbak, voerbak en hooinet hebt hangen, dan hou je vrijwel een vierkant over in de praktijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 14:46 



 
Profiel   

Ik zou dieper kiezen ipv breder. Ook met erin lopen zodat er iets meer doorloop ruimte is voor ze moeten draaien. Maar dan eerder 4x4,5 ipv 3x3,5. Hoe groter hoe beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 14:47 



 
Profiel   

Kinke schreef
zo groot mogelijk toch? Lijkt me logisch dat je het paard zoveel mogelijk ruimte geeft.


Geen antwoord op mijn vraag :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 16:38 



 
Profiel   

karuna schreef
Ik zou dieper kiezen ipv breder. Ook met erin lopen zodat er iets meer doorloop ruimte is voor ze moeten draaien. Maar dan eerder 4x4,5 ipv 3x3,5. Hoe groter hoe beter.


Thanx! Dat is idd wel een tip waar ik iets aan heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 16:40 



 
Profiel   

Santos_05 schreef
Heb je grote paarden, ruimte genoeg en geld voldoende, dan zo groot mogelijk.

Hoe groter de stal, hoe meer bodembedekking, tenzij je een schoon paard hebt. Dan gaat dat niet op.

Een paard van 8/900kg wil graag een grote stal, een pony van 1.40 kan prima in een kleinere stal. Als ik keuze zou hebben, zou ik voor zo groot mogelijk gaan (of wisselende grootte), maar ik heb ook een paar grotere paarden.


Ik heb wel een groot paard en een kleintje :D
Maar we maken eerst van 2 boxen 1 ivm veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 16:42 



 
Profiel   

En voor de de overige reacties over zo groot mogelijk.
Ik moet alles nog uitmeten dus kan nog niet zeggen wat de exacte maten gaan worden.
Zeker ga ik voor zoveel mogelijk ruimte, het was meer om het even te schetsen dus lukraak deze maten opgeschreven.

En ik denk zelf dat een halve meter zeker wat uit kan maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 16:45 



 
Profiel   

De stalopening in het smalle deel. Dus bij 3x3,5, de deur in het 3m deel. Dan krijg je een diepe stal.

Ik heb beide boxen (2 diepen en 1 brede), en merk duidelijk dat mijn paarden de voorkeur geven aan de diepe stal en niet de stal stal die minder diep is. En dat scheelt ook in het uitmesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 18:28 



 
Profiel   

Ik denk dat het met een halve meter niet zo heel veel uitmaakt. Indien de verschillen groter zijn vind ik breder aangenamer dan dieper (een stal van 3 bij 5 meter gehad en dan is de "privacy en rust van het stuk zonder deur wel leuk, ook als wind/regen toch eens recht op de deur staat heb je een stuk waar ze zich kunnen verschuilen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 18:29 



 
Profiel   

En of die halve meter uitmaakt!

Had een box van 3x3, daar durfde mijn paard niet in te gaan liggen, was voor hem (stokmaat 1.63) te klein. Box vergroot met een halve meter meer en het probleem was opgelost.
Die halve meter extra maakt het verschil tussen 9 m2 en 10,5m2. Dat scheelt echt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 18:32 



 
Profiel   

Mijn antwoord ging niet over de totale oppervlakte natuurlijk, maar was een antwoord op de vraag van TS: maak je de stal een halve meter breder of een halve meter langer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 18:43 



 
Profiel   

Brainless, mag ik vragen of de stal bevalt, ik ben ook aan het rondkijken. Ik had bij mijn vorige huis een stal van Bedaff, maar veel problemen met water wat eronderdoor kwam. Nu moet ik ook zeggen, dat ik niet wist dat het betonblok dezelfde afmetingen als de stal moest hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 18:52 



 
Profiel   

Birgit01 schreef
Brainless, mag ik vragen of de stal bevalt, ik ben ook aan het rondkijken. Ik had bij mijn vorige huis een stal van Bedaff, maar veel problemen met water wat eronderdoor kwam. Nu moet ik ook zeggen, dat ik niet wist dat het betonblok dezelfde afmetingen als de stal moest hebben.

Hij bevalt zeker, hebben hem nu ruim 10 jaar.
Toen was hij wel wat goedkoper :+ maar stel deze waait weg, dan komt er zeker weer 1.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 21:03 



 
Profiel   

Dees schreef
De stalopening in het smalle deel. Dus bij 3x3,5, de deur in het 3m deel. Dan krijg je een diepe stal.

Ik heb beide boxen (2 diepen en 1 brede), en merk duidelijk dat mijn paarden de voorkeur geven aan de diepe stal en niet de stal stal die minder diep is. En dat scheelt ook in het uitmesten.


Ah deze ervaring kan ik wat mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 21:10 



 
Profiel   

Brainless schreef
Birgit01 schreef
Brainless, mag ik vragen of de stal bevalt, ik ben ook aan het rondkijken. Ik had bij mijn vorige huis een stal van Bedaff, maar veel problemen met water wat eronderdoor kwam. Nu moet ik ook zeggen, dat ik niet wist dat het betonblok dezelfde afmetingen als de stal moest hebben.

Hij bevalt zeker, hebben hem nu ruim 10 jaar.
Toen was hij wel wat goedkoper :+ maar stel deze waait weg, dan komt er zeker weer 1.



Wij hebben ook deze stallen, andere opstelling , maar wel van dezelfde leverancier, en bevalt super! Staat nu een jaar of 4 en nog steeds tevreden mee.

De afmeting die wij hebben is 3x3 zowel onze KWPNér van 176 past prima en de ponnie van 1.45 ook.
Nu kunnen onze paarden wel 24/7 bepalen of ze binnen willen staan of niet. Ze staan opvallend vaak binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 06:34 



 
Profiel   

Wettelijke grote van een box minimaal 2x schofthoogte. Dus een paard van 1,70 moet een box van 3,5x3,5 enz.

Helaas wordt op deze wet niet gecontroleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 08:37 



 
Profiel   

Ik zou gaan voor zo groot mogelijk. Dus 4-4,5.

Dan hangt het er vervolgens vanaf of je er paddockjes/uitloop aan maakt of niet. 3 meter uitloop is erg smal.

Een uitloop heb je het liefst zo breed mogelijk ivm rollen en draaien.

Bij stallen naast elkaar is de stalbreedte de beperkende factor.

Maar verder zijn diepere stallen voor paarden fijner. Vaak geeft dat meer rust, minder gedraai, minder inzaaien.

Een afdak voor de stal is extra fijn! Zeker ook als dat boven de (verharde) uitloop is. Met sneeuw of regen en harde wind heb je anders snel dat het naar binnen waait.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 13:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen