Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:58

ik had vroeger altijd een lege vouwwagen waar in ik de mest verzamelde en dan 1 x per zoveel tijd kon legen bij een stal in de buurt tegen betaling. Nu maak ik gewoon een mesthoop en laat dit 3 a 4 x per jaar ophalen door een loonwerker hier in de buurt. Die paar tientjes extra is het me echt niet waard al dat werk. Heb je geen plek voor een mesthoop toevallig?

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 11:43

Lynn_Nikita schreef:
3693 resultaten op marktplaats. Zowel nieuw als 2e hands 1 kant of 3 kant opkiepen


Voor een kieper?
Hmm dat is maf. Ik kon ze alleen nieuw vinden.
Als ik invul *gebruikt bij de zoekfunctie blijven er 391 resultaten over, daarvan zijn de gebruikte die er op staan gereserveerd en de anderen nieuw. De overige advertenties zijn met poppetjes en boeken over o.a. keepers of tractors ;)

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:23

geen idee hoeveel kruiwagens je in de week ongeveer vult? Maar wij zette de mest vaak incl kruiwagen direct op de kar en reden die naar de boer verderop in de straat waar we de mest kwijt konden. Dan is het daar enkel de kruiwagen legen en heb je het dus geen 2x vast. We hebben wel 4 kruiwagens dus gaan dan met 4 tegelijk, qua kosten voordeliger als een kieper, en net zo handig.

ampi
Berichten: 89
Geregistreerd: 16-03-15

Re: Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:34

ik heb een aluminium enkelasser kippertje met stalen bodem die 1500 kg mag hebben. Verhoogde zijkanten, makkelijk wendbaar omdat het een enkelasser is. Ik heb hem naast de stal staan, oprijplaat voor motoren er tegenaan om er met de kruiwagen op te kunnen komen. Beste koop ooit! Het kiepen gaat op oliedruk dus handmatig en is goed te doen. Meestal schuift de hele zooi mest er in 1x af

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:54

Afbeelding
Bij PP Buitenkans hebben ze deze. Aan de voorkant zit een accu waarop de kiepinstallatie werkt. Deze kiept alleen naar achteren, maar de zijwanden kunnen ook omlaag. Bodem was van dat metaal met van die anti-slip ovaaltjes erop, dat werkt dus niet enorm handig met mest. Ik denk dat ik daar een andere oplossing voor zou kiezen, een gladde plaat. Hier reden ze met deze quad plus aanhanger door de paddock en over de track, de mest werd er gelijk in geschept. Deze werd geleegd op hun mesthoop (dus kruiwagens hoefden niet op de kar geleegd te worden).

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 17:04

Wel hoog scheppen elke keer zeg. Alhoewel dat misschien niet eens zoveel hoger is dan bij een grote kruiwagen als je de zijwanden omlaag hebt? Maar zoals op de foto zou ik er tijdens het mesten niet heel blij van worden.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:20

Faily schreef:
Lynn_Nikita schreef:
3693 resultaten op marktplaats. Zowel nieuw als 2e hands 1 kant of 3 kant opkiepen


Voor een kieper?
Hmm dat is maf. Ik kon ze alleen nieuw vinden.
Als ik invul *gebruikt bij de zoekfunctie blijven er 391 resultaten over, daarvan zijn de gebruikte die er op staan gereserveerd en de anderen nieuw. De overige advertenties zijn met poppetjes en boeken over o.a. keepers of tractors ;)


en anders eens bij aanhangerzaken informeren. Ik heb 1600 euro 2e hands betaald

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 07:20

zoek je er nog 1? Staat er 1 in ijn omgeving te koop voor 1450 euro

Ongeremde aluminium kiep aanhanger
In nieuwstaat
Afm 300 x 158
Verlichting werkt
Assen en banden goed
Type plaatje en chassisnummer aanwezig

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-21 12:13

Lynn_Nikita schreef:
zoek je er nog 1? Staat er 1 in ijn omgeving te koop voor 1450 euro

Ongeremde aluminium kiep aanhanger
In nieuwstaat
Afm 300 x 158
Verlichting werkt
Assen en banden goed
Type plaatje en chassisnummer aanwezig


Oh nee ik zie nu pas je bericht. Toch bedankt dat je aan me dacht.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:11

Ik bespaar me de moeite van aankoop en stalling en huur 3x per jaar een kieper. Kost 45 euro per dag
(1d pony en een shetlander) rij dan per keer 2x naar mestinleveren

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-21 19:17

Marisje76 schreef:
Ik bespaar me de moeite van aankoop en stalling en huur 3x per jaar een kieper. Kost 45 euro per dag
(1d pony en een shetlander) rij dan per keer 2x naar mestinleveren


Dat is ook een goed idee. Dankjewel voor de tip!

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 19:21

Faily schreef:
Marisje76 schreef:
Ik bespaar me de moeite van aankoop en stalling en huur 3x per jaar een kieper. Kost 45 euro per dag
(1d pony en een shetlander) rij dan per keer 2x naar mestinleveren


Dat is ook een goed idee. Dankjewel voor de tip!



Wat heb jij weinig mest dan
Ik heb er al 2 per week namelijk met paard, D pony en een C pony ( en 2 stallen)

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 20:24

Bij mij staan ze 24-7 buiten dus bijna alleen klare mest

En kan veel op hoor vergis je
Afbeelding

Lys_PPA

Berichten: 1333
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 20:54

Wij hebben voor de minis een klein aanhangertje gekocht, die staat meteen aan de paddock en legen we per week, soms 2 weken - max 15 minuten werk. Alleen mest, geen bodembedekking. We halen het uit de paddock dmv mestboy (minimaal 3x per dag), vanwege het formaat paarden is dit goed te doen.

Voor de paardjes op stal (2 stallen met stro als bedekking) hebben we een mesthoop, deze legen we zo'n 2x per jaar middels sjovel en dan gaat het om 3 grote kiepers. Ik laat de mest niet op de kieper liggen omdat deze zgan was dus nogal prijzig en we willen m graag lang behouden.

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 22:26

Faily schreef:
Lynn_Nikita schreef:
zoek je er nog 1? Staat er 1 in ijn omgeving te koop voor 1450 euro

Ongeremde aluminium kiep aanhanger
In nieuwstaat
Afm 300 x 158
Verlichting werkt
Assen en banden goed
Type plaatje en chassisnummer aanwezig


Oh nee ik zie nu pas je bericht. Toch bedankt dat je aan me dacht.


Wij hebben er ook nog een die weg mag. Geremd en vorig jaar nieuwe banden gekregen. Prijs moet ik even bij vriendlief vragen want die gaat daarover. :=
Mocht je interesse hebben. Gaat weg omdat wij nog een kipper hebben staan, luxeprobleem :o

tienus63

Berichten: 12017
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 22:50

Wij hebben een quad 500 cc 2wd/4wd met een enkelasser er achter.
Twee paarden. Minimaal 1 x per week haal ik de mest uit we wei.
Op deze manier fluitje van een cent. Geen gehannes met te zware of te volle kruiwagen.
Aanmodderen door koddigere wei met de kruiwagen.
Rij de quad achteruit de mestplaat op, doe de klep open en schuif de mest met sneeuw schuif eraf.
Als het maar een klein beetje is, trek ik het met de mestboy eraf.

Ik wilde eerst ook een kipper.
Maar die zijn lichte zijn te licht en tuitelig voor mest.
Dan moet je al een profi uitvoering hebben.

Dit hebben we nu en ik ben er super wijs mee.
Afbeelding

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 10:37

Ik heb wel een kieper-aanhanger, maar zit meer te denken van: hoe krijg je het dan óp die aanhanger?

Zo’n loopplank is behoorlijk stijl en als het glad is, ga je dan niet alle kanten op?

Ik heb enkel mest, dus zonder stro/vlas, en dat is als het nat is toch echt een serieus zware kruiwagen.

Of zou je met een electrische kruiwagen zo’n helling gemakkelijk op kunnen rijden? :)*

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:01

Je hebt van die metalen oprijplanken met anti-slip rondjes enzo.

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:01

Ik rij altijd omhoog gewoon met één plank (dat is de achterklep) en dat lukt me makkelijk.
Het is dus een vrij korte plank en ik ga er zelf niet op staan maar ernaast, dat is één stap dan staat de kruiwagen op de kar, stap ik ook op de kar en dan kiep ik de kruiwagen om.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:09

_Chantyyy schreef:
Ik heb wel een kieper-aanhanger, maar zit meer te denken van: hoe krijg je het dan óp die aanhanger?

Zo’n loopplank is behoorlijk stijl en als het glad is, ga je dan niet alle kanten op?

Ik heb enkel mest, dus zonder stro/vlas, en dat is als het nat is toch echt een serieus zware kruiwagen.

Of zou je met een electrische kruiwagen zo’n helling gemakkelijk op kunnen rijden? :)*


Op hele natte dagen doe ik de kruiwagen niet helemaal vol, dan moet ik een keertje extra lopen, maar kan ik veilig de inhoud in de aanhanger krijgen.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:42

Ik had mijn aanhanger naast een oud stuk fundering staan die verhoogd was, dus dan kon ik in 2 etapes omhoog. Eerst met een mooi schuin stukje beton de fundering op, en vandaar met een oprijplaat de aanhanger op.

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 20:05

Hier ook met oprijplaat gewoon. Gaat best. Alleen als de aanhanger bijna vol is dan tillen we de kruiwagen even met z’n tweeen of we scheppen het erop.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 20:15

Wij hebben een middenmaat aanhanger.

Eerst hadden we met de loonwerker een plek voor de mesthoop en een deel zouden we composteren. Maar bult groeide erg snel en zij kwamen op pad ernaast snel vast te zitten, dus steeds gezeur.

Daarop dus die aanhanger gekocht. Meestal vul ik 2 soms 3 kruiwagens en leegt mijn man ze. Er ligt 1 plank om erop te rijden. Hij schept het dan naar voren.
1x per week moet de kar wel weg, anders wordt hij echt te zwaar en is het ook te zwaar met legen.

We moeten 1 dorp verder rijden, ongeveer 15min en legen duurt een klein uurtje nu het wat natter is. Wij hebben mest van pad/zand, met vlas en hooi afval. Zomers ook uit de wei.

We zouden graag eentje willen hebben die kan kiepen, maar ik vond ze best pittig aan de prijs toen en we weten nog niet of we het zo blijven doen.

We hebben nu 5 paarden/pony's en dus zo een 2/3 kruiwagens per dag.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 20:25

_Chantyyy schreef:
Ik heb wel een kieper-aanhanger, maar zit meer te denken van: hoe krijg je het dan óp die aanhanger?

Zo’n loopplank is behoorlijk stijl en als het glad is, ga je dan niet alle kanten op?

Ik heb enkel mest, dus zonder stro/vlas, en dat is als het nat is toch echt een serieus zware kruiwagen.

Of zou je met een electrische kruiwagen zo’n helling gemakkelijk op kunnen rijden? :)*



Ik kiep het als het waar is om naast de aanhanger en schep het erop. gaat alsnog vrij snel en et uitmesten van de stallen parkeer ik de aanhanger ervoor en gooi het rechtstreeks erop

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 20:38

_Chantyyy schreef:
Ik heb wel een kieper-aanhanger, maar zit meer te denken van: hoe krijg je het dan óp die aanhanger?

Zo’n loopplank is behoorlijk stijl en als het glad is, ga je dan niet alle kanten op?

Ik heb enkel mest, dus zonder stro/vlas, en dat is als het nat is toch echt een serieus zware kruiwagen.

Of zou je met een electrische kruiwagen zo’n helling gemakkelijk op kunnen rijden? :)*


Van mij is het oprijden nog hoger, heb een mestkar aan de tractor. Ik gebruik zo'n oprijplaten, maar heb er meerdere aan elkaar laten zetten om een voldoende lange aanloop te hebben. Is ook heel erg antislip (vroeger gebruikte ik baddens, maar bij regen of wind durfde ik niet).