Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:38

brrrr dat is schrikken. Gelukkig niets aan de hand.

Heb hetzelfde ooit gehad, maar dan aan aan een paal waar het hooinet aanhing. Dus stuk minder zwaar.
Maar ook het net aan de deken aan de voorgesp en Ryan is gaan trekken, paal gebroken en hij door de wei met dat net plus die gebroken paal die tussen de achterbenen zwiepte.
Ik naar buiten met een schaar en gelukkig verder ook geen wonden oid.
Maar ik geeft toe dat ik sindsdien dekens en hooinetten eng vind.
Maar ook niet weet hoe anders op te lossen.
Ja een soort van hoesje om de sluitingen of zo. Maar zo creatief ben ik ook weer niet.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:43

DuoPenotti schreef:
brrrr dat is schrikken. Gelukkig niets aan de hand.

Heb hetzelfde ooit gehad, maar dan aan aan een paal waar het hooinet aanhing. Dus stuk minder zwaar.
Maar ook het net aan de deken aan de voorgesp en Ryan is gaan trekken, paal gebroken en hij door de wei met dat net plus die gebroken paal die tussen de achterbenen zwiepte.
Ik naar buiten met een schaar en gelukkig verder ook geen wonden oid.
Maar ik geeft toe dat ik sindsdien dekens en hooinetten eng vind.
Maar ook niet weet hoe anders op te lossen.
Ja een soort van hoesje om de sluitingen of zo. Maar zo creatief ben ik ook weer niet.


Ai, dat klinkt ook als een rotverhaal. Ben blij dat de dekenklip direct afbrak.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:44

Jeetje wat schrikken Boemel. Niet fijn, wat een geluk dat het zo goed is afgelopen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:50

Dat soort dingen bezorgen je grijze haren.. ;(

De deken/sluitingen horen het dan idd te begeven.

@DP: het is vrij simpel om de dekensluiting/gesp te voorzien van een brede strook ductape, mits je de voorsluiting nooit gebruikt (zoals ik) omdat ze altijd over het hoofd aan/uitgaan.
Overigens heb ik één deken waar dat flapje standaard al aanwezig was.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:51

Ja dat zou idd nog een oplossing kunnen zijn.
Al gebruik ik nu wel altijd de voorgespen.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:54

DubbelFun schreef:
Dat soort dingen bezorgen je grijze haren.. ;(

De deken/sluitingen horen het dan idd te begeven.

@DP: het is vrij simpel om de dekensluiting/gesp te voorzien van een brede strook ductape, mits je de voorsluiting nooit gebruikt (zoals ik) omdat ze altijd over het hoofd aan/uitgaan.
Overigens heb ik één deken waar dat flapje standaard al aanwezig was.


Mijn paard vind dat ze bij een halster opdoen haar hoofd al op 2 meter hoogte moet houden, ik geloof dat ik echt te klein en niet sterk genoeg ben om haar dan een deken om te doen :(

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:54

Er zijn ook safety clips die je aan de sluiting kan doen zodat deze makkelijker breekt: https://www.paardeerlijk.nl/c-4455903/veiligheid/

Ik heb het nl ook een keer gehad al. Deze deken is bijna afgeschreven, die ik besteld heb ter vervanging heeft zo’n disk aan de voorkant, daar kan ze niet mee blijven hangen

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:54

dat is ook de reden dat ik ze geen halsters omheb, ben ook bang voor zulke dingen

MarloesHJ

Berichten: 2463
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:55

Dat is schrikken, zo met de deken, ruif en hooinet.

Ik weet niet wat voor sluitingen de deken heeft, maar gespen draai ik altijd zo dat de gladde kant buiten zit. Het lipje waarmee je de schuif naar beneden doet zit dan tegen het paard aan waardoor de kans ook alweer kleiner is dat ze ergens in blijven hangen.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:56

Ik heb hier eens een zweetdeken gehad die een schuifklip had die steeds open schoof en die heb ik toen vast genaaid.
En dan het kontstuk op de grond laten hangen, hoofd erdoor en dan pas draaien en opleggen.
Dat was wel te doen zo. Maar goed, dat is dus een heel stuk lichter.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:57

fokfanaat schreef:
dat is ook de reden dat ik ze geen halsters omheb, ben ook bang voor zulke dingen

Ook die heb ik of van leer, of met een klittenband stukje nadat een jaarling z’n nek heeft gebroken op transport. Buiten doe ik ze idd ook altijd af.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:58

Dat werkt idd dan niet.

Bij alle paarden die ik gehad heb/nog heb gaan alle dekens direkt over het hoofd. Ze weten hier niet beter :)
Voordeel is ook dat ik ze dan op de rug al 2x voor de helft opvouw en zo af doe, over de staldeur hang en 's avonds pak je hem beet en hij gaat ook zo weer op het paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:59

Oei boemel dat is inderdaad schrikken! Fijn dat het goed is afgelopen. Mijn merrie is ook een keer met de clip van de deken aan de slowfeeder in de schuilstal blijven hangen. Ook hier ging gelukkig de clip stuk.

Ik gebruik zelden tot nooit meer een deken, dus daar hoef ik mij nu geen zorgen meer over te maken.

Net als fokfanaat heb ik om dezelfde reden ook nooit halsters om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:00

Hier een paard wat braaf blijft staan roepen als ze ergens aan vast komt te zitten :+ de andere zorgt er zelf al voor dat dat niet gebeurd.

Hier mest en voeren we maar 1 x daags. Soms slaan we zelfs een dagje over omdat klanten het doen :D

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:01

Hier ook nooit, alleen met zadelen en naar de wei brengen en ook op de wei houden ze die om.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:09

Jade schreef:
Er zijn ook safety clips die je aan de sluiting kan doen zodat deze makkelijker breekt: https://www.paardeerlijk.nl/c-4455903/veiligheid/

Ik heb het nl ook een keer gehad al. Deze deken is bijna afgeschreven, die ik besteld heb ter vervanging heeft zo’n disk aan de voorkant, daar kan ze niet mee blijven hangen


Dankjewel voor de tip. Ik heb 1 deken met deze sluitingen, daar kan ik ze voor bestellen.

MissYvette4u

Berichten: 2984
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:09

Mooi om al die ervaringen te lezen.

Idd Monsera, zolang je aan de regels voldoet kunnen ze je niks maken. Hoe is je relatie met je buurvrouw nu? Misschien kunnen jullie afspraken met elkaar maken om de relatie toch nog wat te redden? Beter een goede buur dan een verre vriend!

Ik las een das gevonden??
Zie hier helaas maar weinig wilde dieren afgezien van konijnen, muizen, een rat en vogels (buizerd, havik, specht, uilen ed). Er zou hier ook een vos zitten. Nooit gezien of gehoord! Zag toevallig net voor t eerst sinds we hier wonen (4jr inmiddels) reeën over de weilanden hupsen. Wel ooit stuk verderop gezien maar nooit hier achter ons huis.
Gisteren vond ik een dode mol in de wei.
Gelukkig ook nooit een wolf gezien. Vermoed dat die wel hier dichtbij is geweest := aan t gedrag van onze paarden soms te zien en er zijn hier in het gebied schapen door een wolf doodgebeten bbbrrr %)

Gisteren maar weer geprobeerd om onze paarden bij elkaar op de wei te zetten.
16 jarige Quiz is vlak voordat hij bij ons kwam vorig jaar gecastreerd.
Half jr geleden bij de eerste samenzetpoging vond hij onze Mini merrie nog heel interessant en was ie weer ff hengst!
Omdat uitelkaar houden zo vermoeiend en ongezellig voor ze is, gisteren toch maar weer s geprobeerd. Hij was veel minder hengst! En mijn ander paard durft er nu ook tussenin te gaan staan als Quiz te opdringerig wordt.

Quiz staat links op de foto
Afbeelding

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:15

Die klip is een goede optie! Helaas heb ik op de huidige dekens niet zulke sluitingen.
Vanaf nu draai ik de clips naar binnen.
Halster heb ik wel altijd af als ik niet met ze bezig ben.
Ik was in de stal, zag het niet gebeuren, maar hoorde het lawaai. De afgebroken clip en het terugkijken van de camera gaf duidelijkheid.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:21

Afbeelding

Dit plaatje zegt alles. Arm dier.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:24

boemel schreef:
[ [url=m/hPAxaf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit plaatje zegt alles. Arm dier.


Wow %)

Paarden zijn toch zó goed in zichzelf in de nesten werken he. Gelukkig goed afgelopen!

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:28

Pfft boemel, wat schrikken.

Ik heb ook zo´n talent dat zich met zijn deken (mannetje/vrouwtje sluiting aan de voorkant) aan de slowfeeder vast zette. Gelukkig is hij zo´n schat die denkt ´ik sta vast, kennelijk mag ik hier niet weg´ en dus gewoon net zo lang bij zijn slowfeeder staat te wachten tot iemand hem komt bevrijden. Ik heb na de eerste keer hoesjes om die sluitingen gemaakt, maar toen heeft ie het toch nog eens gepresteerd om zichzelf vast te zetten. Beide paarden hebben nu dekens op met een musketonsluiting aan de voorkant en ik klik die altijd zo vast dat het deel dat open gaat naar binnen wijst. Zo gaat het goed.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:36

En dan sta je verbaasd over de kracht die ze hebben in zo'n situatie.

@MissYvette4u: hopelijk gaat het nu goed en kun je de boel bij elkaar laten.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:38

Miss Yvette, hopelijk gaat het nu met Quiz goed en blijft het ook van de lente goed gaan :j

Brr boemel, enge foto.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:45

Ik heb net Abby zien staan denk ik duo :)

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:53

Oh echt? Ben je zover de binnenlanden in geweest :P