Buitenstal bouwen box maten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:14

Diepere stallen! Hier een aantal stallen van 3 bij 4,5, met de deur met bovenluik in de korte zijde. Heerlijk formaat, paarden kunnen uit de wind gaan staan, en doordat ze dieper zijn, blijven ze schoner. Ze lopen minder heen en weer, omdat ze het liefst over de deur kijken. Voorbakken en ruiven zitten naast de deur, dus ook aan de korte voorzijde. Dan hebben we een aantal stallen van 3 bij 4,5, die in de lengte aan het gangpad liggen. Deze zijn altijd smeriger omdat ze meer heen en weer bewegen langs het gangpad zeg maar. Aan de achterzijde van de stal nog twee stallen die vierkant zijn (4 x4), met voorzijde helemaal open. Deze stallen blijven ook schoner, omdat ze altijd maar een kant op staan Richting gang.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Buitenstal bouwen box maten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:23

Mijn paarden hebben stallen van 3 x 4,5 met een 2 meter overkapping ervoor. Ik vind het een mooie maat, ze worden gebruikt als inloopstallen. Ik heb op de 2,5 meter stro liggen en dan de 2 meter naar de deur toe niks (nou ja, de rubbermatten). Vind ik fijn werken.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:48

ik zou ook voor dieper kiezen ervanuitgaande dat aan de voor of achterzijde de water en voerbakken komen. en ja ik zou zelf voor 4 x 4,5 gaan

Olympia96

Berichten: 3296
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:04

Vanwege de liggen hebben wij voor minder breed gekozen. Wij hebben 4 in de lengte en 3 in de breedte. Ze liggen altijd overdwars. Maar wat Hoogendroog zegt dat klinkt wel heel logisch.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Buitenstal bouwen box maten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:07

Ik zou eerder voor breder dan voor dieper gaan. Omdat veel paarden vaak met hun hoofd buiten staan, heb je met een brede stal het voordeel dat er veel kans is dat de mest dan aan de kant valt en niet in het midden.

Marus
Berichten: 2330
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Buitenstal bouwen box maten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 21:48

Wat fijn deze reacties! Bedankt

Er komt aan de buitenstal een paddock van ong 18 x 15. Alleen snachts wil ik ze in de box hebben.

Zelf lijkt mij dieper ook fijner, alleen dan ben ik wel weer meer meters kwijt van de paddock. Want als ik 3,5 a 4 diep doe dan komt er ook nog een gangpad voor en een stukje luifel.
Zit ik al snel op 7/8 meter.
Het is voor ons gunstiger om gebruik te maken van de breedte.
Lastig......

Ik vind het leuk dat er hier ook fotos worden geplaatst! Kan ik ideeen op doen.


@Olympia: maar het lijkt net of zijn de boxen breder dan langer (dieper)? Of is dat een vertekend beeld

Olympia96

Berichten: 3296
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Buitenstal bouwen box maten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:36

Hahaha handig ik bedoelde idd diepte met breedte. Dus je hebt gelijk met wat je zegt. En we kozen daarvoor vanwege een vergelijkbare reden als jij nu noemt (ten koste van paddock, bij ons zou het ten koste gaan van ons verharde pad waar vrachtwagen en groot materieel nu makkelijk kan draaien).

Marus
Berichten: 2330
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 22:48

Olympia96 schreef:
Hahaha handig ik bedoelde idd diepte met breedte. Dus je hebt gelijk met wat je zegt. En we kozen daarvoor vanwege een vergelijkbare reden als jij nu noemt (ten koste van paddock, bij ons zou het ten koste gaan van ons verharde pad waar vrachtwagen en groot materieel nu makkelijk kan draaien).


Lol dan heb ik het dus goed gezien.
Ja dan maak je sneller deze keuze...