Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 198 van de 406 [ 10137 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201 ... 406  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[FOTO]Show je paddock paradise!

 
Profiel   

Danuah, oh nee, toch van die giftige paalsoort gegeten.. wat vreselijk.. wel goed dat je de mogelijke oorzaak gevonden hebt, het moest haast wel iets van vergiftiging op het nieuwe perceel zijn. Hopelijk kan je voorkomen dat de rest nog iets binnen krijgt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 21:54 



 
Profiel   

MarjaR schreef
Ik schrik hier heel erg van!
Bij ons is eind november ook een nieuwe afrastering neergezet rond het weiland met acacia-palen. En nu lees ik dat robinia en acacia heel erg op elkaar lijken en dat acacia ook giftig is voor paarden. Dat wisten we niet!

Onze shet had 2 weken geleden lichte koliekverschijnselen die we niet begrepen. Maar dat zou dus zomaar eens door die palen kunnen komen.

Wat nu? Die palen er allemaal weer uit trekken is feitelijk geen optie.

Alle stroom aan de binnenkant van de palen en zorgen dat er goed klap op staat, draden dicht genoeg bij elkaar dat ze niet er tussendoor willen met hoofd/neus en aan palen gaan knagen. Zorg er verder voor dat je reserve palen buiten bereik liggen. En loop ze goed langs op afbladderende stukken bast, etc. desnoods trekmes en bijschillen waar je nog bast hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 21:56 



 
Profiel   

tamary schreef
MarjaR schreef
Ik schrik hier heel erg van!
Bij ons is eind november ook een nieuwe afrastering neergezet rond het weiland met acacia-palen. En nu lees ik dat robinia en acacia heel erg op elkaar lijken en dat acacia ook giftig is voor paarden. Dat wisten we niet!

Onze shet had 2 weken geleden lichte koliekverschijnselen die we niet begrepen. Maar dat zou dus zomaar eens door die palen kunnen komen.

Wat nu? Die palen er allemaal weer uit trekken is feitelijk geen optie.

Alle stroom aan de binnenkant van de palen en zorgen dat er goed klap op staat, draden dicht genoeg bij elkaar dat ze niet er tussendoor willen met hoofd/neus en aan palen gaan knagen. Zorg er verder voor dat je reserve palen buiten bereik liggen. En loop ze goed langs op afbladderende stukken bast, etc. desnoods trekmes en bijschillen waar je nog bast hebt.


Ik heb de pony's voor de nacht nu opgesloten in onze paddock. Daar hebben we een andere omheining en dan slaap ik vannacht beter.
Morgen gaan we alle weidepalen langslopen op afbladderende stukken bast.

We hebben er 4 niveaus stroomdraad op zitten, dus ik denk niet dat ze snel aan de palen zelf zullen knagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 22:44 



 
Profiel   

Danuah schreef
Wellicht hebben we de oorzaak gevonden. 100% zeker weten doen we het niet want de dierenarts moet kijken of het te achterhalen valt in het bloed van Grayson. Bokt op z’n best in bovenstaand topic want daardoor zijn wij erbij gekomen.

Wij hebben Robinia palen om de weilanden heen staan. Om het perceel zelf hebben we kastanje staan, maar om de paden/weilanden dus niet. Prachtige palen in hun natuurlijke vorm, maar oh zo giftig. Iets wat wij én de leverancier niet wisten.
Echter is voor een groot paard een inname van 150 gram (mag over weken verdeeld zijn) al dodelijk. Laat staan voor een mini Shetlanders, waarvan er bij ons twee zijn dood gegaan. 70 gram is dan al zat voor een dodelijke afloop.
De pest aan die paaltjes is dat ze ontzettend ‘vervellen’ en die bast laat uiteindelijk helemaal los van de paal en belandt op de track of in het land.

We hebben Reuz er de eerste dag notabene nog aan zien knagen. Van Saar en Grayson gaan we het niet weten (wellicht bij Grayson wel omdat die het gelukkig heeft doorstaan), maar vooral bij Reuz kunnen we alle symptomen afvinken.

Doe ermee wat je wilt, maar laat het alsjeblieft voor iedereen in dit topic (en daadbuiten) een les zijn want 2 dode pony’s en een Tinker die het ternauwernood overleefd heeft gun ik niemand toe.

Het uitgebreide verhaal staat in het topic wat ik hierboven heb genoemd.

:(:) hopen dat je de oorzaak gevonden hebt ! Vreselijk om er al twee verloren te hebben.

Zijn je robinia palen niet geschild ? de bast kan idd ontzettend giftig zijn.

Heb ze ook staan buitenom, met de stroom aan de binnenzijde maar hier blijven ze er wel van af en zijn ze gelukkig goed geschild.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 23:11 



 
Profiel   

MarliesR schreef
Het is echt een enorme schat van een paard, maar ook wel véél paard (van het zomer gewogen op 770kg :+ ). Ik liep er zelf al wel tegen aan met mijn gezondheid dat het me best veel energie koste om met hem te rijden, hoe lief en makkelijk hij ook is. Toen ik eenmaal weer op mijn IJslander stapte was dat vooral gewoon echt zoooo veel plezier, en al snel kwam de realisatie dat ik van hem rijden energie kreeg ipv dat het koste... En toen ik heel duidelijk merkte dat Sógi enorm trok naar de IJslander van mijn "buurvrouw" en Dailey voor hem toch ook wel erg intens was dus toch die zware knoop doorgehakt.

Kijk, naast Dailey leek mijn toch niet hele kleine IJsco (1.44) net een Shetlander :')

[ [url=m/UVBrS7.jpg]Afbeelding[/url] ]

:wow: Jammer dat je die verkocht heb , gaaf dier ! die heb ik in klein formaat lopen <3
Hoewel ijsjes ook leuk zijn , wel iets totaal anders.

Ir111 schreef
Was ook niet als kritiek bedoeld hoor! Ik dacht even mee met je. :)

Ik zou kiezen voor bottelrozen, hebben wij hier staan en dat is net onkruid. Niet kapot te krijgen. :D

Grappig om nu te lezen, wij hebben vandaag toevallig 50 bottelrozen gekocht om aan de randen van onze houtwallen aan te gaan planten , dus ben heel benieuwd :D
Rest van onze planten komen pas half febr. 10 bomen en 400 stuks plantgoed. Ik heb dus weer wat te doen volgende maand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 23:49 



 
Profiel   

Wat ontzettend triest met die vergiftiging. Zo'n heftige klap. Maar ook heel erg goed dat de oorzaak (naar alle waarschijnlijkheid) gevonden is. Heel erg veel sterkte met het verwerken van dit enorme drama.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 15:36 



 
Profiel   

Wat een heftig verhaal met de vergiftiging. Hopelijk red Grayson het. Heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 15:41 



 
Profiel   

Hoi allemaal!
Wij gaan in maart verhuizen en ik kan zeker hulp gebruiken bij het maken van de plannen voor het paarden verblijf.
Het stuk achter de schuur wordt bijna allemaal voor de paarden, het is ongeveer 40 bij 80, links wil ik achter de schuur een breed pad houden zodat je daar met groot verkeer bij de linkerkant bij de schuur kan, want daar komt het hooi en stro te liggen. (Grote deuren)
De paarden wil ik dan rechts in het aparte schuur deel, dat is 4 bij 15. Daarlangs aan de buitenkant kunnen ze evt ook dat is nog breed genoeg, maar er is wel een eikenboom probleem daar.
Iemand daar oplossingen voor?
Het is nl wel de kant waar ik ze kan zien vanaf het huis en dat zou ik dus wel graag willen.
Verder is er direct achter de schuur gras, dan iets verder de bak. Dat eerste stuk gras valt niet goed in te graven want daar ligt de oude boerderij onder.
In de bak is één plek waar water ligt, dat wil ik dus het liefst wat groter en dieper maken, en het uitgegraven stuk als berg ernaast.
De bak wil ik dan links langer maken zodat hij in de lengte komt.
Dan nog een track naar achter rondom zodat ze kunnen scheuren en verder een beetje gras waar ze af en toe op mogen.
Het is zandgrond en is alleen nat op die plek in de bak.
Daar vlakbij bij, bij dat afgebroken boompje is een put geslagen.
Achter wil ik graag uit, daar ligt een rustig weggetje en het ruiterpad.
Ook is het handig dat er een machine achter langs kan.
Mijn vragen zijn:
Hoe zouden jullie het doen met de eikenbomen, zou ik ze daar veilig kunnen laten langslopen?
Als ik een wadi maak, is het dan alleen mogelijk als de waterkwaliteit goed genoeg is? (Ik heb nu geen idee van de kwaliteit)
Hoe zou ik het handig kunnen doen bij de stal, het is wel heel lang maar kan in principe wel, ik moet ze wel even apart kunnen zetten met brokjes en de kleintjes moeten niet tegenhouden worden door de rarebier.
Daar moet evt iets veranderen voor openingen.
-Waar zouden jullie beplanten, en wat groeit goed op zandgrond?
-Hebben jullie nog tips om het zand op de track niet te laten begroeien, anders staan ze nog de hele dag gras te eten.
-Waar zouden jullie de mest doen, ik denk dat ik met een container ga werken, maar weet het nog niet zeker.
-En wat is de beste plek met uitzicht op de paarden voor een hobbit huisje denken jullie? :))

1 De schuur, direct daarachter een stukje gras en dan bak, dan wei.
[ img ]

2 Bovenaanzicht
[ img ]

3 direct achter de schuur, rechts bij die afgebroken boom de put.
[ img ]

4 de bak met de plas
[ img ]

5 van achter gezien (is nog een stuk wei achter)
[ img ]

6 kadastraal
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 17:18 



 
Profiel   

Heel veel sterkte Danuah.
“Fijn” dat je er achter bent wat het is geweest, dan kun je iig het gevaar weghalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:04 



 
Profiel   

Danuah ik heb het gevolgd in je topic, wat een verschrikkelijk gebeuren... Goed dat je wellicht achter de oorzaak bent gekomen, zo jammer dat je twee pony's er het leven bij hebben moeten laten. Heel veel sterkte en moed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 08:26 



 
Profiel   

Iemand een idee hoe je steenschotten als schans kunt monteren? Ik wil een opstapje maken naar de hoge rozenstruiken, maar wil hem het liefste schuin. Nu heb ik in gedachten dat ik een steenschot wil gebruiken maar geen idee hoe ik die dan schuin kan vastzetten. Ik dacht aan paaltjes eronder maar betwijfel of dat stevig genoeg is :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 09:03 



 
Profiel   

Oh grappig hier ligt al 6 maanden een steenschot.
Zit een beetje met jou probleem. Ik dacht stenen er onder. Maar ben bang dat dat niet erg werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:45 



 
Profiel   

SafeHaven schreef
Iemand een idee hoe je steenschotten als schans kunt monteren? Ik wil een opstapje maken naar de hoge rozenstruiken, maar wil hem het liefste schuin. Nu heb ik in gedachten dat ik een steenschot wil gebruiken maar geen idee hoe ik die dan schuin kan vastzetten. Ik dacht aan paaltjes eronder maar betwijfel of dat stevig genoeg is :?



Je kan een U-profiel schuin monteren aan palen en daar het schot in doen. Maar moet er iets overheen kunnen omdat het een schans is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:13 



 
Profiel   

Nee hoor het opstapje is voor de paarden :) ik gebruikte het woord schans om een duidelijk beeld te schetsen.

Een U profiel, hm.. zou inderdaad kunnen als ik de palen schuin afzaag zodat het U profiel in een hoek van 130 graden ofzo komt te zitten..
Thanks voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:36 



 
Profiel   

Ik heb even een palenvraag.... mede door Bokker Danuah even extra alert......

Welke houtsoort hebben jullie allemaal gebruikt? Kastanje? Of ook Douglas? En waarom wat/wel/ niet...?

En dan: de buitenomheining zal vrij robuust moeten zijn, maar ik zou de binnenomheining graag wat lichter uitvoeren zodat het voor het oog wat wegvalt.... dat het niet zo'n kakofonie van palen is....
Zijn er mensen die dat ook hebben gedaan? En zo ja: waarmee?

Hopend op inspiratie en superdank! *\o/* _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:22 



 
Profiel   

Ik heb creosoot palen met donker koord omdat het niet zo opvalt in het landschap
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:26 



 
Profiel   

Wij hebben kastanje palen. Hoekpalen 18/20 cm, tussenpalen 12/14 geloof ik. Kastanje gedaan ivm duurzaamheid en natuurlijke uitstraling. Nu het vergrijst is en met bruin koord valt het super mooi weg in de omgeving!

[ img ]
Hier stond het net, inmiddels dus vergrijst.
Ik verlang naar de zomer door het terugkijken van foto’s! -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:58 



 
Profiel   

Ik heb kunststof palen. Zitten op natte grond dus hout rot snel weg

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:11 



 
Profiel   

Wij hebben een Russische naaldhout soort die wel een behandeling heeft gehad net als de bruine palen maar dan niet bruin zeg maar haha.

Ik wilde kastanje, maar onze houtboer gaf aan dat me dat meer ging kosten en dat de kwaliteit minder was (omdat kastanje tegenwoordig in productie gekweekt wordt en sneller moet groeien dan vroeger).

Daarna wilde ik eigenlijk ook de gecreosoteerde palen, maar nadat we een zomer tegen de palen van onze buurman hadden aangekeken, vonden we die in ons landschap helemaal niet wegvallen. (Je ziet ze op de onderste foto in de verte staan.) En dus hebben we nu dus die Russisch naaldhout palen.

Onderste foto is van een jaar geleden en bovenste twee van vandaag. Ze vergrijzen dus ook.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:49 



 
Profiel   

Wij hebben ook creosoot palen, niet het beste voor het milieu (maar heel veel palen zijn behandeld, al dan niet met creosoot) maar voor 50 cent per stuk vonden wij het te mooi om te laten liggen. We hebben gecompenseerd door vrijwel overal een haag langs te planten ;)
Uiteindelijk oogt het dus een stuk natuurlijker.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:59 



 
Profiel   

Douglas is ook giftig voor paarden toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 14:02 



 
Profiel   

Wij hebben kastanje. Maar dat is allemaal nog niet zo heel oud dus ik kan niks zeggen over de duurzaamheid. Ik vind het er in ieder geval mooi uitzien. We hebben wel veel palen door de kleine oppervlakte en vele bochten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 15:25 



 
Profiel   

Hier wel robinia palen buitenom met permanentkabel er om. ( wel op gelet dat het goed geschilde palen waren ) Destijds puur voor gekozen omdat ik duurzame omheining wou.
In de wei zelf komen waarschijnlijk kastanje palen met koort , maar buitenom moest het heel solide zijn omdat ik niet wil dat ik de paarden straks in het bos had lopen :+
En de afstanden die ik hier heb vond ik volledig hout te kostbaar worden.
Voor mijn doorgangen heb ik eiken bielzen gebruikt met hardhouten hekken erin.

[ img ]


Wieke schreef
Ik verlang naar de zomer door het terugkijken van foto’s! -O-

Echt hé ! ik kan niet wachten tot de boel weer groen word <3 en de veulentjes geboren worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 15:36 



 
Profiel   

Wij hebben buitenom houten creosoot palen.

Duurzaamheid is een discussie waard ja. Onze palenboer bracht daar nog tegenin: 'als ze langer meegaan en je ze dus minder vaak hoeft te vervangen. dat op zijn beurt ook weer milieu winst is.
Ik kan de rekensom niet maken eerlijk gezegd. Maar de omheinng aan de overkant is minimaal 20 (en mogelijk al 30) jaar oud en staat nog perfect. Op een paal of 10 (op ruim een hectare) na die we hebben moeten vervangen. Dus dat scheelt weer fors in de productie van nieuw hout.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 15:49 



 
Profiel   

Bij behandelde palen gaat het niet alleen om het behandel proces qua duurzaamheid, ook om wat het achterlaat in de grond, de wei waar de paarden van eten. Daarom voor onbehandelde kastanje palen gekozen, 10/12 van 180 lang. Aangezien de buitenomheining al stond (deels hout, deels palen en lint) zet ik nu alleen de binnen omheining daarmee. Het perceel is geheel afgesloten dus paarden kunnen het terrein niet af.

Voor wie compost/moestuin bakken heeft gemaakt, nog goede tips?
Dacht aan palen en kippengaas, of is dat niet sterk genoeg?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 20:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 198 van de 406 [ 10137 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201 ... 406  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen