Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 13:45

Wat een ogen hè :)

Ik had de laatste baal uit de hooi-opslag gehaald en meteen de pallets maar rechtop gezet en eronder geveegd en opgeruimd. ik vind het altijd zonde van het hooi om dat weg te gooien, maar voeren doe ik het ook niet meer.
Ik moet zeggen dat er met die kunststof 'dichte' pallets veel minder onder ligt als eerder met gewone houten (open) pallets.

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 14:21

Hier alweer een pittige ochtend achter de rug, en ik had al zoveel zin vandaag :o

Paarden het land op, behalve het oudje wat binnen stond te eten. Komt tess terug de inloopstal in, ziet shelly niet dus rent naar buiten en gaat toch op der plaat op de beton platen |o

mijn hart stond echt even stil. Gelukkig loopt ze niet kreupel en is niks gevoelig, osteopaat meteen bericht dus die komt deze week langs.
Tot zover een rustige zondag ochtend :roll:

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 15:34

DubbelFun schreef:
Wat een ogen hè :)

Ik had de laatste baal uit de hooi-opslag gehaald en meteen de pallets maar rechtop gezet en eronder geveegd en opgeruimd. ik vind het altijd zonde van het hooi om dat weg te gooien, maar voeren doe ik het ook niet meer.
Ik moet zeggen dat er met die kunststof 'dichte' pallets veel minder onder ligt als eerder met gewone houten (open) pallets.


Hé dat heb ik gisteren gedaan.
Doe het om de 6 weken, dus durf t wel te voeren. Maar alleen t grove, t stofspul gaat de composthoop op.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 15:35

Schrikken Jacky! Ze kunnen ook zo onbenullig zijn.

Hier knalden ze net ook de wei in, helemaal maf, terwijl ze gisteren ook in de wei waren.
En als ik rond 17.00 naar buiten kom, knallen ze weer net zo hard richting stal.

MarloesHJ

Berichten: 2463
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 15:48

Hier waren de heren ook flink gek aan het doen vanochtend in de wei. Maar de grote vond ook dat ik er te lang over deed om ze hooi te geven vanochtend…

Paar keer flink op en neer gegaloppeerd wat ook wel goed voor ze is aangezien ze niet veel doen momenteel.

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 15:49

Hier waren ze ook weer zo idioot aan het doen. Benen vlogen alle kanten op, ze schoven alle richtingen uit, maar godzijdank geen valpartijen. Alleen wat nieuwe grijze haren voor mij :')

joyce83Jarig

Berichten: 5198
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 16:03

Net klaar met stal uitmesten, vanmorgen les met Guus gehad. Ging lekker. Merk wel dat ze het lastig vind om wat langer aan het werk te moeten. Nou ja langer... en echt werk?? mwah valt eigenlijk wel mee maar goed ze gaat er wel aan wennen.
Moet eigenlijk nog in huis wat poetsen, was doen en nog wat brandhout verplaatsen.... bleehhhh.

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 16:12

Zal wel wat in de lucht hangen als ze allemaal zo druk waren :D

Hier kwamen ze net ook weer volgas naar stal rennen, en tess kon nog soepel 6x steigeren/bokken dus denk dat het wel mee valt.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 17:04

Hier net gewerkt, honden uitgelaten, mand hout naar binnen gehaald. Nu een hypo dus verplicht theedrinken met wat koolhydraten. Straks nog mesten en hooinetten vullen en ophangen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 17:06

Hier net wat regen, maar het lijkt mee te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 17:07

Ik heb geprobeerd te rijden wat niet ging. Verder hebben we de voortuin leeg gemaakt :+

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 17:32

Met groot materieel gaat dat lekker snel. Weer kunnen rijden heeft even wat meer tijd nodig.

Jinte

Berichten: 4833
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 18:32

Malenka fijn dat de platen er zijn, maar wat balen van je enkel. Beterschap

Marloes fijn dat de camera's hangen

Neetoch ook lekker zo vanaf de grond met ze prullen is heerlijk (vind ik zelf). En wie weet hoe het er straks voor staat als ze bevallen is.

Chasey wat vervelend dat Elisa nu weer ziek is. Wat een stress moet dat geven. Sterkte!

Karin oei dat is schrikken! Goed dat jullie 112 hebben gebeld

Boemel wat een knappe kat <3

Jackie aah dat is altijd even schrikken! Gelukkig niks aan overgehouden

Hier tot nu toe bijna altijd alles zelf gedaan. Paar jaar terug alles zelf gedaan toen m'n vrouw geopereerd was, en andersom net zo. Heb tot 40 weken zwangerschap nog mest staan ruimen (wel samen) en met 6 weken na de bevalling ook weer rustig aan opgepakt.

Wij voeren hooi in netten, of kleine baaltjes in een palletbak. Dit tillen we meestal maar gebruiken er ook wel eens een steekwagentje voor. En de grote baal zetten we altijd met de tractor.

Vandaag weer een kijker gehad. Was enthousiast, zeker omdat het zo droog is bij ons, enkel zat ze nog met de afstand. Dan donderdag nog een kijker en een vriendin die misschien hier d'r paard wilt stallen. En we hebben nog maar 1 plekje vrij :=
Vanmiddag lekker ritje gemaakt met de merrie die eind van het jaar van mij wordt <3 Even testritje om te kijken of ik nog steeds fijn op haar zit ondanks m'n rug, en dat was gelukkig zo.

rensju

Berichten: 1591
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 21:22

Ik doe alles zelf, daarom probeer ik het mezelf zo makkelijk mogelijk te maken.

Mijn man helpt 1x per 8 dagen om een baal voordroog in de stal te rollen, net erover en dan kunnen ze onbeperkt eten. Ideaal met een drachtige en een jonkie.

Het zwaarst vind ik de mest. Breng het weg op aanhangwagen, maar momenteel heb ik een bult liggen. Het is te nat, dus nu allemaal mestwater in de tuin :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 21:24

Ik doe hier ook veel zelf als het gaat. Voer hooi met een quad met aanhanger op dagen dat ik de halve dag werk, andere dagen doet mijn man, mest zelf uit maar de klanten helpen ook mee. En degene die niet kan mesten helpt mee de zadelkamer netjes houden.

Gisteren en vandaag dan ook niet hoeven mesten maar vaak doen we het ook ff met zijn allen.

Morgen bellen voor zand :D

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 09:25

Dit weekend op bezoek mogen gaan bij SSDesign om daar een rondleiding te krijgen in haar Paddock Paradise, en te ervaren hoe zij om is gegaan met het verbeteren van de ondergronden. Heel veel inspiratie opgedaan weer, samen ook mijn plattegrond bekeken en met een concreet plan naar huis gegaan. Wat fijn dat ik welkom was bij jou SSDesign! Bedankt!

Verder dit weekend eigenlijk enkel gemest en gevoerd. Het rijden of werken zit er al even niet meer in, de grond hier is verzadigd van het water en ik loop mijn graspiste ermee kapot.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 09:43

Wat leuk Neile, ben benieuwd wat je gaat doen!

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 09:49

neile schreef:
Dit weekend op bezoek mogen gaan bij SSDesign om daar een rondleiding te krijgen in haar Paddock Paradise, en te ervaren hoe zij om is gegaan met het verbeteren van de ondergronden. Heel veel inspiratie opgedaan weer, samen ook mijn plattegrond bekeken en met een concreet plan naar huis gegaan. Wat fijn dat ik welkom was bij jou SSDesign! Bedankt!

Verder dit weekend eigenlijk enkel gemest en gevoerd. Het rijden of werken zit er al even niet meer in, de grond hier is verzadigd van het water en ik loop mijn graspiste ermee kapot.


Heel tof! Als er nog inzichten zijn die je met ons wil delen, graag!


Ook gisteren geen spoor van een kraan of zand, diepe zucht :+ ondertussen hebben de paarden de wei gezellig lopen omploegen. Ach, zij hebben dan toch lol gehad... (ja, ik ben redelijk gefrustreerd :') )

Ik ben 10 juni uitgerekend! Ook wel ideaal met de paarden (prioriteiten he), dan staan ze volledig op de wei en hebben de babysitters van dienst er amper werk aan, buiten het water aanvullen. Guffý zal misschien enkele maanden naar een wedstrijdruiter gaan om door getraind te worden en uitgebracht op wedstrijd, dan kan ik lekker groomen, de rest krijgt zwangerschapsverlof :P

@Jinte: leuk, paard erbij! Wat voor een paard is het geworden?

@Robijn: die voortuin is vlot leeg gegaan :D

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 09:50

Haha ja ideaal zo'n loader!

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 09:53

Geen mega duidelijke foto's maar Guffý kan best al leuk lopen voor een zesjarige vijfganger <3 ze is al 1x op wedstrijd uitgebracht en toen meteen een lintje. Ik groom graag op wedstrijd maar zelf rijden is m'n ding niet, dan loop ik te veel te stressen. Dus ideaal als ze met die wedstrijdruiter op pad kan terwijl ik zwanger loop te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 10:01

Netjes zeg! Zo zijn ze toch wel leuk. Hoe groot is deze combinatie?

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 10:13

Ziet er al fijn uit!

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 10:36

Hier alleen kwpn en soortgelijke paarden. Saaie boel. :P

Wij hebben geen paddock paradise, maar gebruiken ons perceel wel zo, als je daar enige logica in kunt ontdekken. Zelfs met een (niet geplande) poel en berg, want ik vind steeds veulens op de mestbult. :')
De stallen staan gewoon open, de oude stallen + luifel ook en de paddocks zijn aan elkaar verbonden, waardoor ze via wat scherpere bochten met wisselende ondergrond overal kunnen komen. En ze maken dankbaar gebruik van de eetbare bomen die ze eigenlijk helemaal niet op mogen eten, maar wat doe je ertegen... :+
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 17-01-22 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 10:36

Interessant Neile. Ik ben benieuwd! Ik vind een mooi aangelegde PP altijd erg fijn ogen voor de paarden, maar ik denk wel dat onderhoud en de dagelijkse klussen veel meer tijd kost.

Mooi beestje Solleke_Noah. Rijden ziet er goed uit.

Ik heb de boel al gemest en geveegd.de hoefsmid komt zo.

Ze lijken nog super op hun hoeven te staan. Geen barstjes, niks afgebrokkeld en ook niet te lang. Lang leve het straatwerk waar ze gedeeltelijk op lopen.
Maar, het is inmiddels toch 10 weken geleden, dus ben benieuwd wat hij ervan zegt.

Ik liet de smid eerder strak iedere 6 weken komen, maar het moet natuurlijk wel nut hebben.

Ik ga straks even lijnzaadolie halen voor Tess.
Hoor veel mensen over natte mest, maar heb bij haar juist het idee dat de mest wat te vast is.
Ze wordt pas fijn bij het rijden als ze 2x gemest heeft, daarvoor houdt ze zich heel vast in haar lijf en voel ik weerstand als ik haar naar voren rijdt. Dus iets zit er niet helemaal lekker.

Ook nog even vlozaad bestellen bij PitPit.
Ze krijgen geen hooi gevoerd op zand en staan maar 2 a 3 uur per dag echt in de wei ...maar toch.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 10:41

Zijn ze iig lekker bezig Lorette :D

Ik heb hier nog heel wat aan te planten aan de achterzijde van de rijbak.
Omdat het aan de Beukenlaan ligt, moet het tegen schaduw en nattigheid kunnen. En ik wil zo min mogelijk blad, want de Beukenlaan geeft al 10x meer blad dan mij lief is.

Zat zelf te denken aan knotwilgen. En dan toch maar jaarlijks snoeien net voor het blad valt. Hebben de paarden ook genoeg te knabbelen.

Klinkt dat als een goed idee of zijn er betere opties?