Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Te gladde grond

 
Profiel   

Hoi,

Wij hebben een soort van paddock Paradise aangelegd. Rondom de weide is er dus een lang wandelpad van ongeveer4 m breed.

Alleen merken we dat de paarden veel uitglijden omdat de leem/kleigrond veel te glad is.
Het gaat natuurlijk om een enorme lengte dus nu was mijn vraag: wat kan ik best doen om die wandelgang minder glad te maken?

- andere grond laten erop kappen?
- werken met anti mud roosters?
- verharding zoals fijn Steenpuin?
-…

Het zou handig zijn als het vriendelijk is voor de hoeven want de paarden draven en galopperen er ook wel eens op, en anderzijds dat het sterk genoeg is om er met kleine tractors over te rijden om het hooi enzo te kunnen aanvullen…


Alle tips zijn welkom !
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 00:39 



 
Profiel   

Niemand een idee wat een goede oplossing kan zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 23:46 



 
Profiel   

Zand er over

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 05:28 



 
Profiel   

Een andere meer waterdichte oplossing (enkel zand gaat modder worden en modder is ook glad)..
Mudcontrol/paddockroosters met een goede fundering van grof & fijn puin (waterdoorlatend) en bovenop de roosters een laag zand.
Je kan het dan ook licht afhellend maken naar 1 kant toe zodat water niet blijft staan maar wegloopt.

Het is even een grotere investering dan enkel zand, maar je hebt er wel lang plezier van.

Edit:
Hier vind je misschien nog nuttige Tips, oud topic dus erin reageren zou ik niet doen :+
[VSW] Welke ondergrond track paddock paradise op vette klei?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 06:05 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Een andere meer waterdichte oplossing (enkel zand gaat modder worden en modder is ook glad)..
Mudcontrol/paddockroosters met een goede fundering van grof & fijn puin (waterdoorlatend) en bovenop de roosters een laag zand.
Je kan het dan ook licht afhellend maken naar 1 kant toe zodat water niet blijft staan maar wegloopt.

Het is even een grotere investering dan enkel zand, maar je hebt er wel lang plezier van.

Edit:
Hier vind je misschien nog nuttige Tips, oud topic dus erin reageren zou ik niet doen :+
[VSW] Welke ondergrond track paddock paradise op vette klei?



Dankjewel voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 07:52 



 
Profiel   

Het gaat sowiezo, een aardige investering worden, omdat leem wel water opneemt maar bijna niet doorlaat in de ondergrond. Daardoor moet je het overtollige water ergens kwijt kunnen anders werkt er niks.

Art_Ificious heeft het heel goed omschreven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 08:18 



 
Profiel   

Leem is heel lastig en ligt eraan hoe diep het zit. Hier zit het 80cm onder het maaiveld dus blijft een probleem. Wij hebben houtchips gebruikt en sinds dien is het aardig stabiel

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 09:05 



 
Profiel   

Volgens mij verrotten houtchips op den duur, afhankelijk van de omstandigheden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:07 



 
Profiel   

Daarom zie je bijna nooit een paddock paradise op kleigrond.
Houtsnippers is een no-go. Dat wordt 1 grote bende op den duur.

Enige optie is diep afgraven en zand erop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:16 



 
Profiel   

Zand + versteviging is wel het mooiste natuurlijk :j

Maar hier hebben we gewoon klei. Het pad rond de wei mogen ze kapot lopen.
En ja het wordt dan glibberen :j

Maar dan lopen ze maar een beetje voorzichtig hoor ;)
Op de rechte stukken gassen en door de bochten een beetje normaal doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:21 



 
Profiel   

Matheno schreef
Daarom zie je bijna nooit een paddock paradise op kleigrond.
Houtsnippers is een no-go. Dat wordt 1 grote bende op den duur.

Enige optie is diep afgraven en zand erop.


Als je goede chips hebt speciaal voor paarden, dus afgeronde chips en een bepaalde houtsoort moeten ze 20 jaar mee gaan zonder bende te geven. Probleem is dat mensen vaak rotzooi of afval hebben en dan krijg je idd bende

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 15:14 



 
Profiel   

Horseloverl schreef
Matheno schreef
Daarom zie je bijna nooit een paddock paradise op kleigrond.
Houtsnippers is een no-go. Dat wordt 1 grote bende op den duur.

Enige optie is diep afgraven en zand erop.


Als je goede chips hebt speciaal voor paarden, dus afgeronde chips en een bepaalde houtsoort moeten ze 20 jaar mee gaan zonder bende te geven. Probleem is dat mensen vaak rotzooi of afval hebben en dan krijg je idd bende


En die breng je dan direct aan de op de klei?
Ik kan me niet indenken dat dat gaat werken, tenzij je het misschien 2 meter ophoogt ermee. Dat zou nog weleens een jaar of 2 jaar goed kunnen gaan.

Alleen een hel om het daarna te moeten vervangen.......

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 15:45 



 
Profiel   

Dan moet je met een grondscheidingsdoek gaan werken wil het enigzins gaan werken. Als het grondscheidingsdoek grove porien heeft dan is de waterdoorlatendheid goed genoeg om alsnog een prutje te krijgen.Grondscheidingsdoeken slaan op den duur compleet dicht.
chips worden op den duur compleet kapot gelopen ( verpulveren) door paardenhoeven, kan je er over een paar jaar tuin van maken.

Maar ieder zijn keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 16:00 



 
Profiel   

Het zijn geen gewone houtchips, maar speciaal gedroogde van een bepaalde boomsoort. Ik heb het al meer dan 10 jaar in mijn bak en nog steeds geen bende. Het is wel flink prijzig, je moet het zeker niet verwarren met gewone houtchips, dat wordt inderdaad na een jaar al een grote brei. Dit is heel iets anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 16:02 



 
Profiel   

Paardenfann 4, ik ben benieuwd. Het resultaat ligt voor een belangrijk deel aan de voorbereidende werkzaamheden. De chips los op de leem gooien, komt niet in mijn hoofd op. Op zand daar en tegen zou dat wel kunnen. Mits de laagdikte voldoende is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 16:09 



 
Profiel   

Paardenfann4 schreef
Het zijn geen gewone houtchips, maar speciaal gedroogde van een bepaalde boomsoort. Ik heb het al meer dan 10 jaar in mijn bak en nog steeds geen bende. Het is wel flink prijzig, je moet het zeker niet verwarren met gewone houtchips, dat wordt inderdaad na een jaar al een grote brei. Dit is heel iets anders.


Nu ben ik op zich wel benieuwd. Heb je geen foto?
Na 10 jaar zou ik een veelal verteerde brij verwachten te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 16:12 



 
Profiel   

[VSW] ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Voor een rijbaan of voor bovengenoemd doel, maakt het niet zoveel uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 16:14 



 
Profiel   

Matheno schreef
Paardenfann4 schreef
Het zijn geen gewone houtchips, maar speciaal gedroogde van een bepaalde boomsoort. Ik heb het al meer dan 10 jaar in mijn bak en nog steeds geen bende. Het is wel flink prijzig, je moet het zeker niet verwarren met gewone houtchips, dat wordt inderdaad na een jaar al een grote brei. Dit is heel iets anders.


Nu ben ik op zich wel benieuwd. Heb je geen foto?
Na 10 jaar zou ik een veelal verteerde brij verwachten te zien.


Er valt niet veel te zien, de houtchips mengen zich met het zand, de bovenlaag blijft daardoor stabiel. Het is niet zo dat er nu nog een laag van 20 cm bovenop ligt, het vermengd zich met het zand. Ik heb het destijds in mijn bak gedaan omdat die veel te mul was en daarvoor werkt het perfect. Mijn bak is overigens wel goed gedraineerd, als het constant onder water staat dan zullen ze wel sneller verrotten vermoed ik.
Dit is het: https://www.vandoornsoest.nl/vds/manege ... 10000.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 17:47 



 
Profiel   

De clou is dus het zand, dit werkt niet met leem.De combi met drainage is sterk bevorderend voor de afvoer van het surplus aan water, waardoor je bak droog blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 21:25 



 
Profiel   

Het duidelijke verschil is wat je wilt bereiken. In het geval met de combi van chips en zand, een bak die stabiel en niet te zwaar is.
In het geval met leem, iets waardoor de paarden niet meer glijden en glibberen bij nattigheid. De omstandigheden bij het leem zullen nu door natuurlijke oorzaken al wijzigen, doordat het al een tijdje droog is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 09:52 



 
Profiel   

Ja als ik het zo lees is leem afvoeren en zand erop het beste voor de paddock paradise.
Ik las trouwens in het ander topic dat jullie doorstuurden dat tapijtsnippers in de piste goed zijn maar duur qua afvoeren. Moet je dat dan ooit afvoeren? Dat lijkt me toch lang goed te blijven ?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 20:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen