Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 5 [ 124 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Plaats een nieuw onderwerp

Het leed wat stalling heet

 
Profiel   

Wat verwachten jullie dan allemaal? Ik houd al jaren mn eigen beesten aan huis bij mijn ouders. Ze mankeren niks en zijn tonnetje rond. Als 2x pd hooi en tot 17 uur buiten niet goed is dan weet ik het ook niet meer. Dan heb ik wel hele zielige ponys. Soms gaan ze al om 3 uur naar binnen als het zo uitkomt. Ze worden smorgens niet op de klok gevoerd. Ik vind dat veel mensen vooral overdrijven.

Als ze van de wei komen kijken ze niet eens naar hun hooi.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 12:36 



 
Profiel   

Miss_Mii21 schreef
Lastig, ik verbaas mij ook over het slechte beleid van veel stallen. Mijn dierenarts zegt niet langer dan 3-4 uur zonder eten, dan krijgen ze maagzweren. Ken genoeg stallen waar ze langer zonder eten staan, verbaas mij er altijd over dat mensen dan geen problemen krijgen. En dat dit gewoon zo door kan gaan, niemand controleert het beleid. Of stallen waar ze in hun eigen uitwerpselen staan, zie dat ook vaak genoeg. Slecht voor de hoeven, slecht om stank in te ademen, kan blijkbaar ook gewoon. Niemand die controleert, daar is uberhaupt niks voor. En het kan allemaal maar......

Misschien inderdaad toch zoeken naar optie 3... of optie 2 en kijken of je zelf wat bij kan voeren...

Daar wordt soms wel op gecontroleerd.. alleen meestal na een klacht en laat er nauwelijks iemand klacht indienen.
Ik heb op een stal gestaan waar noch het voerbeleis, noch hygiëne in de stallen ok was. Ik heb dit meermaals proberen aan te kaarten, maar daar viel niet over te praten. Pony ergens anders gestald en die voelt zich veel beter nu. Maar nee, ik heb ook geen klacht ingediend… al begrijp ik niet waarom die nog zoveel klanten heeft. Veel mensen viel het niet eens op dat de stallen echt ranzig waren, de paarden beschimmeld hooi kregen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 17:09 



 
Profiel   

Ik heb helaas alleen maar slechte ervaringen met stallen helaas....

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 17:21 



 
Profiel   

Vooral in de randstad zijn er nog zat stallen waar de paarden maar erg beperkt vrije beweging krijgen.
Bijvoorbeeld dat er een whiteboard hangt waarop je dan de naam van je paard opschrijft, dan heb je 30 minuten een plek in de paddock.
Dan hebben we het over paddock's van 10 bij 10 ofzo. Men stelt dan dat ze meerdere keren per dag eruit komen.
Dit komt dan neer op 30 minuten paddock, een keertje in de molen, en om te trainen...
Of erg karig voerbeleid, 3x per dag een pluk ruwvoer wat ze binnen een half uurtje al op hebben.
Gelukkig lijken vele stallen ook mee te bewegen voor het paardenwelzijn, maar zo lang dit soort stallen vol blijven met klanten zal dat waarschijnlijk toch blijven bestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 18:47 



 
Profiel   

tja, zolang mensen die paarden willen dat rechtvaardigen blijven die stallen bestaan.
Lijkt me heel simpel, schaf pas een paard aan als je een fatsoenlijke stalling hebt gevonden. Het is geen recht om een paard te hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 18:48 



 
Profiel   

Maar een goed paard is ook niet zo maar gevonden, dan heb je een stal zonder paard....voor mij nooit meer pension. Als aan huis niet kan, dan nooit meer. Kleinschalig bij kennissen of via via bij kennissen dan nog wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 19:26 



 
Profiel   

Ik woon gelukkig niet in de randstad want dan had ik geen paard gehad. Zo simpel kan het zijn.
Ik heb ook geen giraffe of olifant. Als dat soort stallen gesponsord blijven worden blijven bestaan en veranderen ze ook niks.
Gelukkig heb ik wel fijne stallen gehad.
Maar ik was wel iemand die al een paar weken vooraf langs bleef rijden, hoe vaak staan de paarden buiten, zijn dat steeds andere of zie je de hele dag dezelfde?
Dan ga je eens kijken, hoe zien de stallen eruit, hoe ziet het hooi eruit.
En uiteraard kan dat daarna nog tegenvallen, maar je hebt dan al heel wat gefilterd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 19:31 



 
Profiel   

Wauw wat een heftige reacties dit allemaal.
Ik sta al jaren op een pensionstal waarbij de paarden 5 dagen in de week van 9 tot 5 naar buiten gaan en 2x per dag hooi krijgen.

Mijn paarden zijn gezond en gelukkig, de een staat er al ruim 12 jaar maar het lijkt tegenwoordig alsof niemand meer genoegen neemt met wat minder...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 19:45 



 
Profiel   

Ja zo'n stal als jojo omschrijft mag toch wel heftig op gereageerd worden?

2 keer per dag hooi kan veel zeggen en kan niets zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 20:00 



 
Profiel   

Ik heb altijd zo gestaan, om 7 uur hooi en om half 5 hooi, dit vind ik dus echt niet kunnen, paard was ook, altijd schraal, pas aan huis kreeg ik hem mooi vol....heel slecht en ik was blij dat hij geen maagzweren had. Bizar dat men dit op stallen zo doet, ook ce hoeveelheid was magertjes, graszaadhooi vaak ook naar de koeien ging, weinig stro wat natuurlijk zo op was

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 20:03 



 
Profiel   

Bobbejaan schreef
Ik heb helaas alleen maar slechte ervaringen met stallen helaas....

kan dit ook niet aan jou zelf liggen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 20:07 



 
Profiel   

Stond vroeger op een manege/pensionstal met 3 maal daags biks, 2 maal daags plak hooi en dagelijks werden de boxen royaal opgestrooid. Paarden zagen er prima uit en weinig koliekgevallen meegemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 20:08 



 
Profiel   

XxChelsey1xX schreef
Wauw wat een heftige reacties dit allemaal.
Ik sta al jaren op een pensionstal waarbij de paarden 5 dagen in de week van 9 tot 5 naar buiten gaan en 2x per dag hooi krijgen.

Mijn paarden zijn gezond en gelukkig, de een staat er al ruim 12 jaar maar het lijkt tegenwoordig alsof niemand meer genoegen neemt met wat minder...


En de resterende 2 dagen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 20:15 



 
Profiel   

2 dagen op het hok, not done en 2 x per dag hooi is ook geen paarden beleid..
Dan vraag ik mij af hoe schoon dit soort stallen zijn en opstrooien bovenop de oliebol is ook not done
Het gaat te vaak om de eigenaar zelf....
Dus nee, minder zeker niet.....als je pension biedt om zo weinig mogelijk te hoeven doen en investeren , ben je geen paarde mens...die paarden zien er vaak ook niet mooi gezond uit, maar dat zien de eigenaren vaak ook niet eens. Die zien glans en tjakka, maar glans kan echt verschillen, vette huid of mooi het kleurenspectrum in daglicht in de haren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 10:06 



 
Profiel   

Robijntjah schreef
Nu ben ik zelf kleinschalig pensionhouder en neem die ervaring wel mee. Klanten staat het vrij om als ze toevallig zien dat het hooi op is, van ons hooi bij te voeren.

Onze pensionhouder heeft dus liever dat je dit zelf aangeeft aan ze ipv zelf bijvoeren, zodat het ‘probleem’ van te weinig hooi voor dit paard structureel opgelost wordt.
Zij zien en voeren de paarden dagelijks en weten daardoor of ze meer of minder moeten voeren. Zo eet mijn ene pony veel buiten maar niet veel op stal. Elke keer hooi over. Dus die zijn ze minder gaan voeren op stal. Als ik zelf elke keer bijvoer en de pensionhouder komt dan kijken en er is nog hooi over, is hun logische ingeving om nog minder te voeren. Het overzicht is daardoor kwijt.
-wij staan op een kleinschalige stal met veel persoonlijke aandacht, bovenstaande is natuurlijk niet voor de grote pensionstallen-

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 10:57 



 
Profiel   

Als paarden op stro staan en er voldoende hooi gegeven wordt tijdens die 2 voerbeurten, is het niet zo’n issue vind ik. Je kunt de portie in de avond die gegeven wordt zelf nog in hooinetten doen. Stalbaas bepaalt dan hoeveelheid, jij hebt dan invloed in het snel het opgegeten wordt. Geen eten terwijl ze uren op de paddock staan is natuurlijk niet zo fijn. Hopelijk kun je het oplossen doordat de afstand dichtbij is en je zelf (mits je werk het toelaat) tijdens de lunchpauze op en neer fietst en een goede portie ruwvoermix of grasbrok geeft terwijl je hem gaat poetsen. Daar kan geen stalbaas iets van vinden, lijkt me. Je moet er bij een beperkt beleid ook wat voor over hebben. Ik heb zelf ook gekozen voor een stal die op fietsafstand zit. Ik ga 2-3 keer per dag om het voer goed te krijgen. Gelukkig meedenkende stalbaas die dit ok vindt.
Wel zorgelijk vind ik het gebrek aan stallingen voor paarden die bijvoorbeeld niet tegen gras of voordroog kunnen. Dat is echt drama….nu ik dit weet komt er nooit meer een tweede Haflinger. Voor de meeste krijg je na hun 8-10e levensjaar het management gewoon niet goed op een ‘gewone’ pensionstal. Ook een paddock paradise is dan niet zaligmakend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 11:23 



 

Ja maar dat is ook wel een wezenlijk verschil. Wij voeren echt onbeperkt (maar niet ongeremd). We vullen dagelijks de lege voerplekken en ze staan dus nooit apart.

Het komt dus ook bijna nooit voor dat ze zonder staan maar mochten klanten dit zien is er geen probleem als zij een net vullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 13:50 



 
Profiel   

Hij is verhuisd en staat heerlijk met een weidemaatje in de wei. Hooi mag ik zelf bijkopen als ik wil, maar vanmorgen lag er nog hooi van de vorige avond in zn stal. Ik mag ze savonds nog in de paddock met een vriendje zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 16:26 



 
Profiel   

Bobbejaan schreef
2 dagen op het hok, not done en 2 x per dag hooi is ook geen paarden beleid..
Dan vraag ik mij af hoe schoon dit soort stallen zijn en opstrooien bovenop de oliebol is ook not done
Het gaat te vaak om de eigenaar zelf....
Dus nee, minder zeker niet.....als je pension biedt om zo weinig mogelijk te hoeven doen en investeren , ben je geen paarde mens...die paarden zien er vaak ook niet mooi gezond uit, maar dat zien de eigenaren vaak ook niet eens. Die zien glans en tjakka, maar glans kan echt verschillen, vette huid of mooi het kleurenspectrum in daglicht in de haren.


Mij valt het juist vaak tegen wat de eigenaar van een paard zelf wil doen voor zijn paard...

Zoeken liefst volpension voor de prijs van doe het zelf. Elke dag naar je paard om het werk te doen is al te veel. Geen tijd. Maar fatsoenlijk uurloon geven aan de staleigenaar om dat werk dan te doen is te duur.

Tja...
Paarden houden is veel werk en duur. Ook voor de stalhouders of particulieren die extra plek over hebben.

Ik wil alleen nog mensen die serieus meewerken op stal om de boel netjes te houden. Dan reken ik geen uurloon, kan al het stalgeld besteedt worden aan de plek en de paarden, maar ik betaal ook geen uurloon.

En anders maar niet. Heb nu bewust 2 plekken leeg. in december 1 verkocht en 1 verhuisd ivm pensioen. Wil nu geen onrust ivm mijn eigen paarden. 1 herstellende van peesblessure en mijn oudje van 31.

Buiten de deur werken brengt veel meer geld binnen. Dus alleen nog paarden er bij al het werk echt eerlijk verdeeld wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 16:19 



 
Profiel   

@Joyce B Dit herken ik totaal niet. Ik heb mijn paarden altijd in eigen beheer gehad. Om zelf wat meer rust te krijgen dacht ik er goed aan te doen om in pension te gaan staan. Hoef ik maar 1x per dag en alleen te mesten.

Ik heb het bijna een jaar geprobeerd. Maar ik vind het helemaal niks :o

Ik verhuis dus weer naar een prive stal waar ik heel veel zelf / samen kan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 19:21 



 
Profiel   

Ik vond het zelf ook niets, maar de meeste mensen die ik de afgelopen 16 jaar hier op stal heb gehad komen 3 a 4x per week bij hun paard. En als ze niets hoeven te doen ook wel minder vaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-22 00:59 



 
Profiel   

joyce B schreef
Ik vond het zelf ook niets, maar de meeste mensen die ik de afgelopen 16 jaar hier op stal heb gehad komen 3 a 4x per week bij hun paard. En als ze niets hoeven te doen ook wel minder vaak.


Ik herken dit helemaal niet. Bij de stallen waar ik heb gestaan en sta, kan je, als je wil alles laten doen. 95% komt dagelijks zijn paard aandacht en beweging geven, soms zelfs meerdere malen per dag. Dit is in de randstad. In de minder dichtbevolkte provincies heb ik overigens wel vaker gehoord, dat men minder vaak gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-22 22:40 



 
Profiel   

Misschien kiezen die mensen bewuster voor een paard omdat stalling zo duur is dat je eerder je paard verkoopt als je er niet meer genoeg tijd voor of zin in hebt?

Ik woon inderdaad in Noord Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 13:20 



 
Profiel   

Ik heb ook mensen op stal gehad die eerst 6 keer kwamen daarna misschien 2 keer per week.
Heb iemand gehad die 2 keer per maand kwam ongeveer.
Zelfs iemand 1 keer per 6 weken maar dat wist ik van te voren.

Paarden staan ook in de winter hier de hele dag op een droge wei.
Ik controleer dekens of ze te warm zijn. Of door lekte.
Dat kan natuurlijk ook bij weinig paarden.

Dat voor eigenlijk te weinig geld.
En nog een paar keer vies behandeld.

Afgelopen maand nog weer 2 keer de vraag gehad of ik een paard wil op pension.
Ondanks dat ik het geld hard kan gebruiken heb ik nee gezegd.

Het leed wat stalling heet is ook het leed wat pension klant heet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 13:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 5 [ 124 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen