[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
korbakimmy8

Berichten: 2234
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:51

Hoihoi,

In augustus verhuizen wij naar Zweden, daar zijn we van plan een pp te maken voor onze paardjes. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en tips.
Helaas weten we niet precies de afmetingen van het land. We willen de paden 2.5 a 3 meter breed doen. Aangezien wij er geweest zijn weten we dat dit haalbaar is.

Hier onder wat fotos van het land.

Afbeelding


Afbeelding


En hieronder een kleine tekening met hoe ik het nu een beetje in me hoofd heb. Het is natuurlijk een schets, en er kan nog van alles anders gedaan worden! Daarom benieuwd naar jullie tips en tricks!


Afbeelding

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:58

Lastig perceel zo'n 3hoek lijkt me.

Jeetje wat een wat weer zeg. Wij hebben onze nieuwe parkeerplaats afgegraven en denk dat daar nog zo'n 20 m3 geel zand extra voor de track af is gekomen. Jeeej.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:41

Geel zand is altijd fijn :D
Mijn plan vandaag was: uitmesten, jkk trekken, maaien, bemesten met lavameel.
Uitvoering: na alles uitmesten en 3 kruiwagens jkk steken verder zegt mijn lijf: stop maar. Ik ben kapot :=
Nog 1 kruiwagen te gaan denk ik. En dan is echt alles jkk vrij en kan ik gaan maaien.
We hadden wel veel rupsen van de St. Jacobsvlinders. Jammer voor die beestjes.
Afbeelding

Afbeelding

Het achterste deel van deze wei moet nog. Vrijdag maar verder.
Afbeelding

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:09

Voor de mensen die kastanje palen hebben die langer dan 2 jaar staan met in de palen isolatoren gedraaid:

1. hebben jullie voorgeboord voor het indraaien isolatoren?
2. splijten de palen op de plek waar waar de isolatoren ingedraaid zitten?
3. merk je verschil tussen palen waarbij is voorgeboord en palen waar niet is voorgeboord?

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 16:14

Ir111 schreef:
Voor de mensen die kastanje palen hebben die langer dan 2 jaar staan met in de palen isolatoren gedraaid:

1. hebben jullie voorgeboord voor het indraaien isolatoren?
2. splijten de palen op de plek waar waar de isolatoren ingedraaid zitten?
3. merk je verschil tussen palen waarbij is voorgeboord en palen waar niet is voorgeboord?


Ik heb ze nu wel nog maar 1,5 jaar staan maar wou tich even reageren ;)
1. Ja, wij hebben hier voorgeboord
2. Neen hier zijn geen palen gespleten door de isolatoren en heb hier 3 draadjes hangen dus op verschillende hoogtes. Wel heb ik palen van 10-12cm doorsnede, kon ook smaller nemen maar bewust gekozen voor de iets duurdere zodat ze langer mee gaan.
3. Zonder voor oren gingen ze er hier simpelweg niet in, te hard hout denk ik :o?

Edit: Er zijn hier wel enkele palen gebarsten, maar dat is met ze erin te slaan gebeurd hier. Soms met de grondboor net niet diep genoeg geboord en dan wat te hard erop geslagen

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 16:48

Dank Flynnieman! Ik hoop dat er nog meer mensen reageren. :)

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:06

Ze staan hier nu twee jaar. We hebben niet voorgeboord en de palen zijn prima. Het zijn palen van 10 tot 12 centimeter doorsnede.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:47

Niet voorgeboord, maar palen staan nog geen twee jaar. Wel hebben wij ook een paal gespleten door er iets te hard op te slaan :') ook 10-12cm

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:15

Hier sinds november, 10-12 cm palen en toevallig gisteravond dat de mini op de track ging rollen, draad raakte en er een isolator uit de paal schoot. Stond zelf op 20m afstand te kijken van huh, draad slap.. niet kapot :?
Was dus inderdaad gespleten op de plek waar de isolator zat. Nieuwe isolator naast de spleet er in gedraaid en weer gerepareerd. Hier niet voorgeboord, met boormachine en opzet stukje de isolators er zo in gedraaid.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:24

Zo, het ging net even te keer hier :=
We hebben zowaar plassen op het stuk voor de stal staan. Mooie test om te kijken hoe lang het duurt voor het weer weg zakt.
Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:44

Nou, dat was vrij rap :D
Ben benieuwd wat dat gaat doen als het echt een tijdje regent.
Afbeelding
Afbeelding

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:35

Oh kijk dat is fijn Daihyo! dat trekt lekker snel weg!

Mag ik vragen waarom jullie voor kastanje palen hebben gekozen?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:06

jitskenienke schreef:
Oh kijk dat is fijn Daihyo! dat trekt lekker snel weg!

Mag ik vragen waarom jullie voor kastanje palen hebben gekozen?


Omdat de palen van gesnoeide takken komen en de boom zelf blijft staan.

Bovendien bevat kastanjehout van zichzelf een conserverend bestanddeel waardoor het niet bewerkt met chemische bende

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:40

De kastanje palen zijn volgens mij ook duurzamer qua levensduur dan die groen geïmpregneerde palen. Acacia is het risico te groot op vergiftiging van paarden. Creosoot palen (de donkerbruine geïmpregneerde) mogen niet meer verkocht in de eu. Echter de levensduur is erg lang. Daarom heb ik toen der tijd voor creosoot gekozen. Heb ook nog een voorraad liggen voor vervanging tzt.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:42

oh dankjewel! Dan ga ik eens kijken voor zulke palen

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:56

Hier ook kastanjepalen. Maar wel geschild, zodat ze een natuurlijkere uitstraling hebben.
Wij hebben overigens wel voorgeboord. Maar ze staan er nog maar net, dus nog geen idee wat ze over 2 jaar doen.
Afbeelding

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:21

Hoi, ik lees al een poosje mee en ik heb een vraag.
Wellicht dat 1 van jullie antwoord weten op m’n vraag.

Mijn land waar ik mijn hooi vandaan haal is bemest met varkensmest. Nu vroeg ik mij af of dat wel wenselijk is?
Vorig jaar is en paardenmest opgekomen en dat beviel goed. Ik heb wat twijfel bij varkensmest.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:38

Maakt volgens mij niet veel uit. Hier is een mix van varkens en rundermest uitgereden van de week. Ik heb wel eens mensen gehoord waar de paarden reageerden op gras waar varkensmest op uitgereden was maar ik heb t zelf nog nooit meegemaakt. Dus zou me er niet te druk om maken. Verder voor t suikergehalte in het gras beter om wel te bemesten ipv niet

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:11

Varkensmest kan lawsonia bevatten en dat kan de darmen van een veulen flink aantasten. Volwassen dieren hebben er geen last van meestal. Dus hoe oud zijn de dieren die er van eten?

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:13

tamary schreef:
Varkensmest kan lawsonia bevatten en dat kan de darmen van een veulen flink aantasten. Volwassen dieren hebben er geen last van meestal. Dus hoe oud zijn de dieren die er van eten?



Ze zijn 6 en 8.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:14

MarjanB schreef:
Maakt volgens mij niet veel uit. Hier is een mix van varkens en rundermest uitgereden van de week. Ik heb wel eens mensen gehoord waar de paarden reageerden op gras waar varkensmest op uitgereden was maar ik heb t zelf nog nooit meegemaakt. Dus zou me er niet te druk om maken. Verder voor t suikergehalte in het gras beter om wel te bemesten ipv niet


Op wat voor een manier reageerden de paarden?

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 22:40

Ir111 schreef:
Voor de mensen die kastanje palen hebben die langer dan 2 jaar staan met in de palen isolatoren gedraaid:

1. hebben jullie voorgeboord voor het indraaien isolatoren?
2. splijten de palen op de plek waar waar de isolatoren ingedraaid zitten?
3. merk je verschil tussen palen waarbij is voorgeboord en palen waar niet is voorgeboord?


Vandaag de palen eens goed bekeken en veel zijn gespleten, los van waar isolatoren in zitten. Zelfs die nog op de bokken liggen..

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 01:31

Dat is volgens mij vrij normaal. Hout werkt, zelfs m’n creosoot palen hebben dat soms

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 02:09

Afbeelding

Afbeelding

Kreeg bij de vorige post geen foto’s geladen.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 19:39

MarjanB schreef:
Dat is volgens mij vrij normaal. Hout werkt, zelfs m’n creosoot palen hebben dat soms

Hout werkt inderdaad. Kastanjehout werkt zeker (ik denk nog meer dan creosoot palen). Ik wil er verder op internet niets over kwijt maar we hebben wat gedoe met onze palen die door een professioneel bedrijf gezet zijn (vandaar mijn vragen naar ervaringen van anderen).

Leuk nieuws: ik heb eindelijk een knoop doorgehakt over de houten omheining om de bak (en een stukje om de wei). We hebben opdracht gegeven en over 2 of 3 weken wordt het spul al gezet! Ik kan echt niet wachten!!! :):)

Verder zijn we bezig met het opknappen van de paardenschuur. Als het goed is hebben we over 2 weken de offertes binnen (oa vervangen dak, asbest wordt geïsoleerde sandwichpanelen). Super spannend allemaal. Wij De paarden zitten er over een jaar poepsjiek bij! :D