[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 07:16

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb deze voor de geiten gemaakt van een wasmand.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:18

Daar hebben de geiten hopelijk ook 3x zolang plezier van :D

Maris__

Berichten: 1226
Geregistreerd: 24-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:43

Iemand ervaring met soort gelijk hooiruif? Ben benieuwd hoe het bevalt en of ze er echt +/- 24u mee kunnen? Of is het te mooi om waar te zijn?

Ook benieuwd of ze ergens in het Noorden verkrijgbaar zijn voor een betaalbare prijs :)
Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:14

Ik zou met die spijlen bang zijn dat er een kaak klem komt te zitten.

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:33

Iemand een idee voor een haybar idee in stal? Mijn haybar is overleden en wil hem eigenlijk iets lager. Nu vele gezien met planken. Iemand die dat al eens gemaakt heeft?


Afbeelding

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:49

Ik had dit systeem voor mijn paard, en wel zo hoog dat de shets er niet bij konden. Was echt ideaal

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:58

1e pensionstal had ze, niet tot op de grond zodat je ze kon uitvegen. Werkte goed, maar haal wel de ruif minstens 1x/week leeg en hang er geen waterbak boven.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 23:05

Samy schreef:
Iemand een idee voor een haybar idee in stal? Mijn haybar is overleden en wil hem eigenlijk iets lager. Nu vele gezien met planken. Iemand die dat al eens gemaakt heeft?


[ [url=m/jiO9Em.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je kunt een DIY set kopen bij www.paddocktweaks.nl

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 01:21

Wij hebben het met rubberen mat gedaan.
Afbeelding

Ze kunnen zich er vrijwel niet aan beschadigen, er kan heel veel in en maat kan je zelf bepalen. Enige nadeel is het leeg scheppen. We wilden er iets in waar het hooi op zou liggen, maar dan geeft het niet meer mee.
Stukje vanaf de grond willen we niet vanwege kleine veulen voetjes.

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:09

Ik had m gewoon met (gladde) planken.
Idd ook onderaan een ruimte om te kunnen uitvegen

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 23:19

Hallo slowfeeders!

Mijn paard staat op een stal waar ik doordeweeks tot 21.30u kan voeren. Om 7.30u gaat ze weer naar buiten, waar ze onbeperkt ruwvoer krijgen. Ik vulde altijd al een vierkante slowfeeder in de stal voor ik naar huis ging savonds. Het net hangt zo hoog, ivm ijzers. Ik ben mij ervan bewust dat het voor haar hals beter is om wat lager te eten, maar ik kan het risico niet nemen met die ijzers. Ik maak het net vast met geknoopte binnenbanden; dat veert een beetje mee en is heel stevig. Karabiners bovenin voor makkkelijk vullen.

De stal heeft besloten dat we op zaterdag uiterlijk om 20u en zondag uiterlijk 19u mogen voeren. Niet leuk, maar het is nou eenmaal zo. Dus ik heb er vanmiddag een extra hooinet naast gehangen. Ik hoop maar dat ze het hiermee redt. Die vierkante hangt muurvast tegen de spijlen. Die ronde hangt los en is meer een boksbal -O- Wat vinden jullie? Ik ben aardig beperkt waar ik wat kan ophangen, ook vanwege de ijzers. Ik denk eigenlijk dat ik een nieuw net moet kopen, een hele grote en die dan aan de hoogste balk van de tussenspijlwand moet hangen. Maar dan zo'n lange verticaal los naar beneden hangende, want als ik iets vastmaak aan die spijlen, eet de buurman hem ook leeg. Maar dan wordt het een nog grotere boksbal. Wat zouden jullie doen? Stalgenootjes hangen nu massaal hooitassen op. Die mazen vind ik te groot en bovendien de tassen te klein.


Afbeelding


Afbeelding

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 00:01

Een groot hooinet moet toch zat zijn? Zo voerden wij onbeperkt rond 8 uur.... altijd over sochtends.

Maar dat rechternet is een heel gevaarlijk ding! Zit een metalen rand in die vaak eruit komt. Vlijmscherp!

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 02:49

Hooitas van Little Bit heeft mazen van 3x3 cm en is er ook in een hele grote uitvoering.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 06:37


pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 10:42

Ik zou gewoon voor 1 langwerpig hooinet gaan die je langs de hele wand kan hangen. Daar kan je een heel ouderwets baaltje hooi in kwijt en moet een paard makkelijk een nachtje van kunnen redden.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 22:37

Heel erg bedankt voor alle tips! Ik heb de ijzeren 'spiezen' in ieder geval al uit het frame van dat Kerbl net (de rechter) geknipt. Voor de zekerheid.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 08:36

Wij hebben gisteren goed geshopt bij paard eerlijk met de coupon sale, 30 losse netten erbij die we gaan ombouwen hooinetten. Maar met dadelijk 3.5 hectare en 20 paarden is dat ook wel nodig (en elke dag hooinetten vullen zie ik niet zitten)

En we hebben het slowfeedernet van barefoot (maas 2x2) omgebouwd tot slowfeeder net voor om onze midi balen maar we ook gebruiken om los hooi in te doen in de pallet bakken erg handig. Die gebruikte ik eerst als een soort lange worst, maar gebruikte hem niet meer op die wijze.

Om de midibaal
Afbeelding

En dit is dus hetzelfde net, maar dan gevuld met losse plakken hooi, kon nog voller als ik had gewild


Afbeelding


Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:27

Oh balen dat ik die sale gemist heb. Ik heb inmiddels wel wat reststukken van de 2x2cm maas van Barefoot omgebouwd tot slowfeeder. Vandaag ga ik de 1e ophangen, eens kijken hoe dat bevalt. Ook een grotere om wat meer in kwijt te kunnen. Heb nog 2 reststukken liggen. 1 van 75 cm en 1 van 1.60cm die ik nog op maat moet knippen. Het touw lijkt wel wat slapper dan de 3x3cm van paardeerlijk, maar daar krijgen ze best nog makkelijk het hooi uit. Dus ik hoop dat een aantal 2x2cm netten nog iets meer remt :+

Deze heb ik van Paardeerlijk hangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:50

Het barefoot net. 140x100.
Kan een half baaltje in. Ik ben benieuwd :D
Afbeelding

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:03

Wij gaan onze hooi kliko's verkopen. Zonder net wel. Dus mocht er iemand interesse hebben. Kan de afmetingen van de netten die wij erin hadden zo opzoeken :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:49

Hier waren die van barefoot binnen twee dagen kapot.

Heb altijd equilinair netten maar wou grotere waar een hele baal in kan en 2x2 dus nu een van https://www.zeldenrusthaystack.nl/a-708 ... 2cm-click/
Maar pas een maand in gebruik.
De equilinair is in ieder geval hufter proof.

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 21:43

Ik kom even binnenvallen als dat mag.
Ik zoek een hooinet waar grote hooibalen in passen, met een maas van 3 cm, of als dat bestaat in maatje grote hooibaal (diameter 150 cm) 2 cm maas. 2 cm is het meest ideaal maar ik weet niet of die er zijn?
Het moet wel echt stevig spul zijn, Haflinger proef zeg maar.
En krijgen paarden ook echt wat uit die hooinetten met 2 cm maas?

Ik heb nu 4.5 cm maas, ik had net zo goed niks kunnen doen, ze vreten even hard. Totale geld verspilling dus -O-
Ik zoek er echt een waar een hele baal in kan, hoogte van de baal is trouwens 120 cm ongeveer.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 21:49

Lyona schreef:
Ik kom even binnenvallen als dat mag.
Ik zoek een hooinet waar grote hooibalen in passen, met een maas van 3 cm, of als dat bestaat in maatje grote hooibaal (diameter 150 cm) 2 cm maas. 2 cm is het meest ideaal maar ik weet niet of die er zijn?
Het moet wel echt stevig spul zijn, Haflinger proef zeg maar.
En krijgen paarden ook echt wat uit die hooinetten met 2 cm maas?

Ik heb nu 4.5 cm maas, ik had net zo goed niks kunnen doen, ze vreten even hard. Totale geld verspilling dus -O-
Ik zoek er echt een waar een hele baal in kan, hoogte van de baal is trouwens 120 cm ongeveer.


Bij paard eerlijk kun je het op maat laten maken

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 22:09


lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:28

Maris__ schreef:
Iemand ervaring met soort gelijk hooiruif? Ben benieuwd hoe het bevalt en of ze er echt +/- 24u mee kunnen? Of is het te mooi om waar te zijn?

Ook benieuwd of ze ergens in het Noorden verkrijgbaar zijn voor een betaalbare prijs :)
[ [url=m/FBjY5W.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NQofTg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind het nadeel van dat soort dingen, hoe de paarden met hun hoofd houding hooi moeten eten.
Net als bij de kliko's, zullen ze vaak hun hoofd moeten kantelen om hooi te eten en dat kan belastend zijn voor de atlas en draaier...

Daarnaast ben ik niet zo'n fan van zulke harde materialen omdat het gebit sneller slijt...