Mestcontainer huren, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Mestcontainer huren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 18:03

Wie huurt er een mestcontainer? En waar?
Hoe groot huur je? En voor hoeveel paarden? Hoe lang doe je er dan mee? En wat zijn de kosten?

Ik ben aan het zoeken naar mestopslag. Ik wil graag composteren, maar ik heb meer mest dan dat ik kan composteren en ook weer kwijt kan.
Andere optie is een aanhangertje en dan ergens brengen, maar ik weet uit ervaring dat dat leuk is in de zomer, maar pittig in de winter. Mesthoop maken kan hier niet. Dus kwam ik in mijn zoektocht het huren van een mestcontainer tegen. Best interessant. Maar ik ben benieuwd naar ervaringen.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:36

Ik huur een 10 m3 mestcontainer van Nijssen en ben er heel blij mee.
Huur is iets van €500-600 per jaar en legen €215 per keer.

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Mestcontainer huren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 19:08

Ik huur een 1600 liter bak bij Nijssen.
Jaarhuur is iets van 150 euro en 70 a 75 euro per keer om te legen.
Ik heb 2 paarden en een kleine pony en als ik alleen de bak gebruik is hij in iets meer dan 2 weken vol.
Wij hebben wel wat mestopslag zelf.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 19:42

Tijn8 schreef:
Ik huur een 1600 liter bak bij Nijssen.
Jaarhuur is iets van 150 euro en 70 a 75 euro per keer om te legen.
Ik heb 2 paarden en een kleine pony en als ik alleen de bak gebruik is hij in iets meer dan 2 weken vol.
Wij hebben wel wat mestopslag zelf.

Is dat zo’n rolcontainer? Dan moet je de mest er nog inscheppen, of niet?
Dus je bent 150 euro per maand kwijt alleen voor het legen?

Mirranda schreef:
Ik huur een 10 m3 mestcontainer van Nijssen en ben er heel blij mee.
Huur is iets van €500-600 per jaar en legen €215 per keer.

En hoevaak moet hij dan geleegd worden? Hoeveel paarden heb je? En ook nog stalbedekking?

Sanniie

Berichten: 200
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Lunteren

Re: Mestcontainer huren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:30

Ik heb er 1 van gj van leeuwen huur rond de 580 per jaar. Ik heb een 6m3 en 1 paard en 2 ponys. Alleen mest, staan in stal met paddock uitloop. Hij wordt ongeveen 1x per 5 maanden geleegd, kosten zullen rond de 250 met de brandstofprijzen van nu zijn denk ik...

Sanniie

Berichten: 200
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:31

Sanniie schreef:
Ik heb er 1 van gj van leeuwen huur rond de 580 per jaar. Ik heb een 6m3 en 1 paard en 2 ponys. Alleen mest, staan in stal met paddock uitloop. Hij wordt ongeveen 1x per 5 maanden geleegd, kosten zullen rond de 250 met de brandstofprijzen van nu zijn denk ik...


Oja in de winter heb ik 1 kleine stal van 3x3 met vlas, dan is het legen 1x per 4 maanden denk ik

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:34

Daihyo schreef:
Tijn8 schreef:
Ik huur een 1600 liter bak bij Nijssen.
Jaarhuur is iets van 150 euro en 70 a 75 euro per keer om te legen.
Ik heb 2 paarden en een kleine pony en als ik alleen de bak gebruik is hij in iets meer dan 2 weken vol.
Wij hebben wel wat mestopslag zelf.

Is dat zo’n rolcontainer? Dan moet je de mest er nog inscheppen, of niet?
Dus je bent 150 euro per maand kwijt alleen voor het legen?

Ik laat hem elke 3 tot 4 weken legen omdat ik nog een kleine mesthoop heb.
Best duur maar ik kan geen grote container kwijt omdat er geen vrachtwagen op het terrein kan komen. Een rolcontainer is voor ons ideaal

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Mestcontainer huren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 09:39

Ik heb 2 offertes opgevraagd, bij Nijssen en Van Leeuwen.
Deze kreeg ik terug van de laatste.

De huurkosten en de afmetingen zijn:
6m3 3m lang, 2m breed en 1m hoog huurkosten € 514,25 inclusief 21% btw per jaar.
10m3 5m lang, 2m breed en 1m hoog huurkosten € 635,25 inclusief 21% btw per jaar.
15m3 5m lang, 2m breed en 1,5m hoog huurkosten € 756,25 inclusief 21% btw per jaar.

Als u de container gesloten wilt hebben door middel van een vast dak dat u zelf makkelijk kunt openen, kost het € 151,25 inclusief 21% BTW extra per jaar.

De kosten van het legen van de containers zijn gelijk, u betaalt dus evenveel voor een 6m3, 10m3 of 15m3 mest. ( als u een mestcontainer huurt dan bent u verplicht om de mestcontainer door ons te laten legen en als u een mestcontainer koopt dan kunt u ook zelf de mest afvoeren )

De kosten voor het legen van de mestcontainer zijn € 242,- incl. 21%btw per keer.

Sanniie: wij hebben 2 grote pony's en een shet staan en ik haal er nu een grote kruiwagen per dag uit (zonder kop erop). Alleen mest ook. Dus dan is eens per 5 maanden legen best prima. Die van 10m3 zou dan ook nog interessant kunnen zijn, die kunnen we ook kwijt. Dan zou het eens per 8 maanden worden ofzo?

Maar ik vind het toch best nog prijzig. Alhoewel alles dan wel geregeld is. En zelf een mesthoop maken kan (en mag) niet, dus dan is er weinig alternatief.
Ja en een aanhanger en kijken of je die ergens mag legen. Maar dat heb ik eens een jaar gedaan en met mijn fibro is dat niet een heel fijn klusje.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Mestcontainer huren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:24

Maar ik denk dat je goedkoper uit bent met een kipper.
Het is ff de aanschaf maar die heb je er dan denk wel na een paar jaar uit..als je een adres hebt om te brengen.
Dan hoef je alleen te vullen, leegkiepen is een makkie.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Mestcontainer huren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 10:44

Dat is nog wel een interessante om eens naar te kijken inderdaad.

manzano

Berichten: 23920
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Mestcontainer huren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:53

Ik volg even. Breng nu m'n mest bij de boer, maar ik wil ze het liefst over op houtkrullen en dat kan ik daar niet kwijt.
Weet iemand ook wat de regels zijn voor het plaatsen van zo'n container?

Dennis

Berichten: 31467
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Mestcontainer huren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:16

Bedenk wel dat een aanhanger niet van mest houd, de mijne is door zijn as gegaan :') . Plus dat je het weg brengen op een gegeven moment ook wel zat ben.

Ik had een kipper staan en deed daar 's winters ongeveer 5 dagen mee, zomers 6 a 7 (mijn auto is niet zo groot, met regen = natte mest was hij snel te zwaar, kwa hoeveelheid zou het ongeveer 7 a 8 dagen zijn dat er op zou kunnen). Dus iets meer dan 1x per week ff op en neer naar de boer, 2 km van huis, kon altijd komen zonder mij te melden, er was alleen geen licht daar achter op het erf, dus in de winter was dat wel een dingetje (overdag heen gaan, of iemand met een grote zaklamp mee nemen).
Dit is met 5 grote maatse shetten, in een uitloop met 1 stal opgestrooid (gaat 1 baal gehakseld stro per week in). Ik heb ongeveer een gewone kruiwagen vol per dag ongeveer, en 1x in de week ongeveer 2 kruiwagens uit de stal. dus 9 a 10 kruiwagens per week.

Ik heb nu een 15m2 container staan, 2e hands gekocht. Ik wou eigenlijk 10m3, maar deze konden ze goedkoop plaatsen omdat hij 10 km bij mij vandaan op gehaald moest worden (door het goedkoop plaatsen was deze grote container maar een klein beetje duurde dan een maatje kleiner). Ik heb hem nu ruim een jaar staan en doe er 6 a 7 maanden mee. Leging was paar weekjes geleden 200 euro door een mesthandel hier in de buurt.

Sanniie

Berichten: 200
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 01:22

Daihyo schreef:
Ik heb 2 offertes opgevraagd, bij Nijssen en Van Leeuwen.
Deze kreeg ik terug van de laatste.

De huurkosten en de afmetingen zijn:
6m3 3m lang, 2m breed en 1m hoog huurkosten € 514,25 inclusief 21% btw per jaar.
10m3 5m lang, 2m breed en 1m hoog huurkosten € 635,25 inclusief 21% btw per jaar.
15m3 5m lang, 2m breed en 1,5m hoog huurkosten € 756,25 inclusief 21% btw per jaar.

Als u de container gesloten wilt hebben door middel van een vast dak dat u zelf makkelijk kunt openen, kost het € 151,25 inclusief 21% BTW extra per jaar.

De kosten van het legen van de containers zijn gelijk, u betaalt dus evenveel voor een 6m3, 10m3 of 15m3 mest. ( als u een mestcontainer huurt dan bent u verplicht om de mestcontainer door ons te laten legen en als u een mestcontainer koopt dan kunt u ook zelf de mest afvoeren )

De kosten voor het legen van de mestcontainer zijn € 242,- incl. 21%btw per keer.

Sanniie: wij hebben 2 grote pony's en een shet staan en ik haal er nu een grote kruiwagen per dag uit (zonder kop erop). Alleen mest ook. Dus dan is eens per 5 maanden legen best prima. Die van 10m3 zou dan ook nog interessant kunnen zijn, die kunnen we ook kwijt. Dan zou het eens per 8 maanden worden ofzo?

Maar ik vind het toch best nog prijzig. Alhoewel alles dan wel geregeld is. En zelf een mesthoop maken kan (en mag) niet, dus dan is er weinig alternatief.
Ja en een aanhanger en kijken of je die ergens mag legen. Maar dat heb ik eens een jaar gedaan en met mijn fibro is dat niet een heel fijn klusje.


Ik heb ook een gesloten container dat is wel het fijnste vind ik, al staat hij ook wel eens open. Ook schep ik per dat 1 kruiwagen totaal. Verder heb ik het de eerste 4 jaar met een "poepkarretje" gedaan. Ik had toen 3 welsh a ponys en 1x per 2 weken bracht ik de mest samen met mijn vader naar een plaatselijke tuinder, toen mijn vader ziek werd ging dit niet meer dus naar een andere oplossing gezocht en kwam dus bij de container uit. Het leegscheppen van zo een poepkarretje is voor een tijdje leuk maar bedenk ook de regen en sneeuw etc etc erbij dat je er ook mee weg moet :')

Als je de 10 m3 kwijt zou kunnen zou ik dat zeker aanraden! En misschien zelf een container kopen zou nog beter zijn. Het is al met al een behoorlijk kosten plaatje inderdaad.

martinev

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Mestcontainer huren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:01

Wij hebben ook rolcontainers gehad van Nijssen. We hadden er 2, het legen per twee was relatief een stuk goedkoper dan het legen van een. Toch zijn we er snel vanaf gestapt, ze waren snel vol en het werd echt heel prijzig.

We hebben een grote kipper met stalen bodem gekocht en daar doen we met 4 paarden en 2 pony’s twee weken mee, alleen mest, we hebben geen bodembedekking, en alleen de mest van ‘s nachts, de mest van overdag sleep ik door de wei. Ik zet af en toe een advertentie op mp voor gratis mest die ook nog gratis gebracht wordt in de omgeving en dan krijg ik in een avond zoveel reacties dat ik weer maanden vooruit kan qua wegbrengen. Mensen zijn altijd heel blij als je het komt brengen, het heeft ons al heel wat flessen wijn en chocola opgeleverd haha!

Meestal kan ik weken achter elkaar terecht bij volkstuintjes, of nu al maanden bij een dagopvang met grote tuin en kassen.

boemel

Berichten: 8395
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Mestcontainer huren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:27

We hebben bij van Leeuwen een tweedehands mestcontainer van 10m3 gekocht. Was best wel prijzig nml incl plaatsen bijna eur 3000,00. Maar, uiteindelijk scheelt het wel geld.
Let wel op! Je mag zo'n mestcontainer niet overal op je perceel plaatsen. Even de regels checken bij de gemeente kan een hoop ellende schelen.

We laten 'm leegmaken door een loonwerker.
Kost me eur 85,00 per keer. Andere loonwerker hier in het dorp vraagt eur 150,00.

2 paarden = 3x ledigen per jaar.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Mestcontainer huren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:50

Ik volg even.

Ik lees veel over nijsen containers, levert die ook in België? Ik kan ook geen mesthoop maken op nieuwe wei, maar een container lijkt me dan wel handig.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:13

Dennis schreef:
Bedenk wel dat een aanhanger niet van mest houd, de mijne is door zijn as gegaan :') . Plus dat je het weg brengen op een gegeven moment ook wel zat ben.

Ik had een kipper staan en deed daar 's winters ongeveer 5 dagen mee, zomers 6 a 7 (mijn auto is niet zo groot, met regen = natte mest was hij snel te zwaar, kwa hoeveelheid zou het ongeveer 7 a 8 dagen zijn dat er op zou kunnen). Dus iets meer dan 1x per week ff op en neer naar de boer, 2 km van huis, kon altijd komen zonder mij te melden, er was alleen geen licht daar achter op het erf, dus in de winter was dat wel een dingetje (overdag heen gaan, of iemand met een grote zaklamp mee nemen).
Dit is met 5 grote maatse shetten, in een uitloop met 1 stal opgestrooid (gaat 1 baal gehakseld stro per week in). Ik heb ongeveer een gewone kruiwagen vol per dag ongeveer, en 1x in de week ongeveer 2 kruiwagens uit de stal. dus 9 a 10 kruiwagens per week.

Ik heb nu een 15m2 container staan, 2e hands gekocht. Ik wou eigenlijk 10m3, maar deze konden ze goedkoop plaatsen omdat hij 10 km bij mij vandaan op gehaald moest worden (door het goedkoop plaatsen was deze grote container maar een klein beetje duurde dan een maatje kleiner). Ik heb hem nu ruim een jaar staan en doe er 6 a 7 maanden mee. Leging was paar weekjes geleden 200 euro door een mesthandel hier in de buurt.

Kun jij makkelijk de kruiwagen legen in de container?
Want dat vind ik nogal een nadeel als je het uit de kruiwagen moet scheppen.

Wij hebben twee kleine poownies en een arab, ik zit zo op één hele volle maar ik doe smorgens en savonds een halve. per dag.
Ik rij makkelijk met de kruiwagen de kar op en gooi hem om, alleen de laatste kruiwagens moet ik scheppen.
Wij doen het al echt heel lang met de kar, meer dan 15 jaar, eerst elke week, we hebben geen kipper maar scheppen het eruit, ook dichtbij bij een boer, dat leegscheppen is een kwartier werk als je een sterke man hebt. :D

We zijn het voorjaar verhuisd en doen het nu nog steeds zo maar gaan nu 1x per twee weken omdat ik minder stro verbruik, ze poepen meer buiten.
Ik betaal daar 5 euro voor nu per kar, wel nog dichterbij, eerder 3 euro op ons oude adres maar dan deden we elke week.
We vervangen gewoon de bodem van de kar als hij slecht wordt, daar doen we best lang mee, vijf jaar ofzo.
We gebruiken de kar ook wel voor andere dingen, het is zo handig om te hebben, we hebben al zoveel vervoerd!

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Mestcontainer huren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:15

En gelijk deze reclame }> Afbeelding

Dennis

Berichten: 31467
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Mestcontainer huren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:06

@ MirandaMalik: Ja, ik rij via het deurtje er in, en heb een rijplaatje er in liggen. Rijplaatje word in de loop ter tijd een paar keer anders neer gelegd, eerst naar beneden, later omhoog ;).
Alleen als hij bijna vol is en de deur dicht moet moeten we het er in scheppen.

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Mestcontainer huren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:56

Ik heb er ook naar gekeken maar heb uiteindelijk een tweedehands kipper aanhanger gekocht, 3 meter lang is ie dacht ik. Moet de wanden nog ophogen maar breng nu elke twee weken de mest weg naar een boer in de buurt. Gratis :) rij de kruiwagen gewoon op de aanhanger en elke twee a drie dagen even de boel op scheppen en je bent zo klaar. Leeg kiepen net zo ben altijd een kwartier later weer thuis.

Had de mest op marktplaats gezet en zo kom ik aan m’n adres om het weg te brengen _O-

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:57

MarjanB schreef:
Ik heb er ook naar gekeken maar heb uiteindelijk een tweedehands kipper aanhanger gekocht, 3 meter lang is ie dacht ik. Moet de wanden nog ophogen maar breng nu elke twee weken de mest weg naar een boer in de buurt. Gratis :) rij de kruiwagen gewoon op de aanhanger en elke twee a drie dagen even de boel op scheppen en je bent zo klaar. Leeg kiepen net zo ben altijd een kwartier later weer thuis.

Had de mest op marktplaats gezet en zo kom ik aan m’n adres om het weg te brengen _O-


Zo doen wij het sinds kort ook. Z A L I G!

In .be zijn mestcontainers nl. helemaal niet ingeburgerd :D

manzano

Berichten: 23920
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Mestcontainer huren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:03

Zo doe ik het ook. Helaas kunnen we alleen in de zomer niet kiepen omdat de boer het óp een mesthoop wil hebben. Dus moet alles uitscheppen. Best irritant.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:31

Dennis schreef:
@ MirandaMalik: Ja, ik rij via het deurtje er in, en heb een rijplaatje er in liggen. Rijplaatje word in de loop ter tijd een paar keer anders neer gelegd, eerst naar beneden, later omhoog ;).
Alleen als hij bijna vol is en de deur dicht moet moeten we het er in scheppen.

Heb je er een foto van?
Ik vind het nl handig om te weten, misschien voor de toekomst, hoe we het nu doen bevalt al heel lang goed maar je weet nooit!

Ik vraag me ook wel af hoe dat ook verder gaat met de stikstof oliebol, ik denk niet dat boeren straks nog op extra mest zitten te wachten.
Of dat de prijzen van containers er nog meer gaan oplopen. >;)

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:44

Ik volg ook even.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:50

Hier in het oosten van NL komt Nijssen niet en leek Van Leeuwen de enige optie.
Ik heb een tweedehands 15 m3 container gekocht van hen. Vergeleken met huur heb ik die er na 5 jaar uit, geloof ik. En gezien je voor het ophalen per keer betaalt, was een grote ook economischer.
Ik heb twee paarden die veel mesten (vrijwel onbeperkt hooi :Y) ) maar geen bodembedekking en verwacht met deze 15m3 ongeveer een half jaar te doen. Af en toe schept iemand er ook wat uit voor de moestuin.

Nadeel voor mij qua legen is wel dat Van Leeuwen erg zuinig is op hun materieel. Natuurlijk hun keuze, maar voordat zij de mestcontainer willen komen legen moet ik eerst een rij bomen heel fors terugsnoeien omdat ze vier meter hoogte nodig hebben om met de wagen er te komen en er absoluut geen krasje op willen van een rondwaaiend takje. Dus dat gaan we van de winter maar doen :')

Edit om toe te voegen: Ik vond het prijsverschil tussen met en zonder dak echt absurd. Ik dacht, daar regel ik zelf wel een zeiltje voor, om het regenwater eruit te houden. Maar dat blijkt zo simpel nog niet :') Bij iedere regenbui blijven de plassen in het zeil staan, die ik er vervolgens met een emmer uit moet scheppen voor het zeil eraf kan. En onder het zeil broeit het gigantisch en groeien de paddenstoelen weelderig. Maar ik was toch ook niet van plan om er een heel dak op palen overheen te gaan bouwen...