Schuilstalletje Falabella/mini-shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Schuilstalletje Falabella/mini-shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 16:54

Hoi bokkers,
ik wil graag een klein schuilstalletje maken in de paddock voor mijn kruising mini- pony van 68 cm schoft (ja echt mini-merrietje) en hoe hoog,breed en lang moet het stalletje zijn?
Ideeën zijn welkom :j
Het mag simpel zijn, niet te moeilijk te maken,
en niet sjiek, materialen hebben we genoeg :)

We willen dit om gewoon te schuilen tegen regen, zon en wind, verder heeft ze een hele grote box, er stonden bij vorige eigenaar twee c-pony’s in, en liever geen commentaar, want het is écht heel groot!

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:58


Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Schuilstalletje Falabella/mini-shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:04

ik snap die laatste zin niet helemaal, staat ze 's nachts in een box? 5x5 dan of iets? Waarom zou daar commentaar op komen?
Staat ze alleen op de paddock(of in zn geheel?). Zou dan evt. kijken voor een groot genoeg schuilstal voor beide. Mijn shetlander mocht er vaak niet bij dus simpel zat 4 palen en een zeil. Kanten waren beschut door bomen en struiken.
Evt kun je wat planken timmeren, qua grootte tja, wil je dat ze lekker languit kan liggen of alleen schuilen in tijd van nood? 3x3 lijkt mij een redelijk voormaatje voor zo'n kleine.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 17:06

DuoPenotti schreef:
Neem aan dat je nu ook 2 paardjes hebt?
Hoe groot is die ander zodat ze samen kunnen schuilen?

https://www.landbouwwinkel.nl/schuilsta ... ieren.html
je zou aan zoiets kunnen denken als je 2 kleintjes hebt

Ze staat nooit alleen, maar op de paddocks staan ze apart. Zo’n shelter is wel een ideetje qua maten misschien

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:12

ah zo :)
Misschien een gewone kalveren iglo ook nog wat als ze "alleen" staat.
Die zie ik ook nog wel eens op mp staan.

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Re: Schuilstalletje Falabella/mini-shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:24

Kijk eens bij schuilstal.com daar kun je al voor 300€ per jaar een stal huren :)
Heb er zelf 2 staan en 1’tje gekocht. Bevalt super goed

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:35

Zidore schreef:
DuoPenotti schreef:
Neem aan dat je nu ook 2 paardjes hebt?
Hoe groot is die ander zodat ze samen kunnen schuilen?

https://www.landbouwwinkel.nl/schuilsta ... ieren.html
je zou aan zoiets kunnen denken als je 2 kleintjes hebt

Ze staat nooit alleen, maar op de paddocks staan ze apart. Zo’n shelter is wel een ideetje qua maten misschien

Beter deze dan :
https://www.landbouwwinkel.nl/kalverhut ... sluik.html
Groen is duurder, maar valt minder op, ding is nog net met de hand verplaatsbaar (38.5kg), Afmetingen (lxbxh): ca. 1956 x 1448 x 1320 mm
Die grote is meer voor kleine kudde,

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Schuilstalletje Falabella/mini-shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 18:19

Pony is klein maar zou voor jezelf iets maken wat niet te laag is ivm uitmesten.
Zeker als je zelf materiaal hebt moeten er vast wel leuke voorbeeldjes te vinden zijn.
Hier hebben ze gewoon boxen waar ze in en uit kunnen en bij ons vorige weiland hadden we een stal van schuilstal.com

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 19:25

cinniz123 schreef:
Pony is klein maar zou voor jezelf iets maken wat niet te laag is ivm uitmesten.
Zeker als je zelf materiaal hebt moeten er vast wel leuke voorbeeldjes te vinden zijn.
Hier hebben ze gewoon boxen waar ze in en uit kunnen en bij ons vorige weiland hadden we een stal van schuilstal.com
Zelf makkelijk bij kunnen is fijn, zo'n kalverhut zet je vrij makkelijk opzij, ruimte zat dan.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 19:54

tamary schreef:
cinniz123 schreef:
Pony is klein maar zou voor jezelf iets maken wat niet te laag is ivm uitmesten.
Zeker als je zelf materiaal hebt moeten er vast wel leuke voorbeeldjes te vinden zijn.
Hier hebben ze gewoon boxen waar ze in en uit kunnen en bij ons vorige weiland hadden we een stal van schuilstal.com
Zelf makkelijk bij kunnen is fijn, zo'n kalverhut zet je vrij makkelijk opzij, ruimte zat dan.


Ja die wel inderdaad maar omdat ts het heeft over dat ze genoeg materiaal heeft dacht ik dat het om een zelf gebouwd stalletje ging.
Die kan je vaak niet even verschuiven want dan kan de wind dat ook.
Vandaar dat ik het aanhaalde :o

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 21:23

Afbeelding


Wij hebben ook een kalverhut, werkt goed.
Staan of liggen ze ook samen in.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 23:00

Ze mest nooit in de stal, is heel schoon en heeft hoekje waar ze mest. We willen geen kalverhut maar zelf iets maken, we hebben nog materialen genoeg liggen. Onze vader is heel handig alleen hij wil wel een tekening of foto zegt hij :D

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Schuilstalletje Falabella/mini-shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 07:55

Dat hoef je daar in iedergeval geen rekening mee te houden dat scheelt.
Je zou ook even op Pinterest kunnen kijken voor foto’s om ideeen op te doen.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Schuilstalletje Falabella/mini-shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 09:31

Ik denk dat een hokje van 1,5x1,5 en ook 1,5 hoog een mooie grootte is voor deze maat. Schuinaflopend naar achteren dan heb je ook geen last van het regenwater. Misschien zelfs nog een oversteek aan de voorkant, dan komt er ook minder regeninslag naar binnen.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 10:06

Ga voor een ruime stal, ondanks dat ze klein is zou ik voor 3 bij 4 gaan of zelfs nog een slagje groter. Als het in de winter langere tijd slecht weer is heeft ze nog steeds de ruime om droog te bewegen.

Maak een vierkant, ongeveer 2 meter hoog. Dak aflopend , regenboog er aan en water opvangen.
Ga voor 3 hele dichte zijdes tegen het inregenen.

Zoek bij Google afbeeldingen van schuilstal en bekijk die samen met je vader. Kies samen degene die past bij je wensen en het nog liggende materiaal.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Schuilstalletje Falabella/mini-shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 01:31

Heb al veel via Google en Pinterest gevonden maar nog net niet de juiste. We gaan er nog verder over nadenken. Sowieso een oversteek en schuin aflopen. Lekker droog voor de dagen dat ze op de paddocks kunnen :) Als het meerdere dagen slecht is gaan ze hier sowieso met z’n allen naar binnen hele ruime stallen met uitloop, dus de paddocks zijn eigenlijk extra luxe voor ze :D

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Schuilstalletje Falabella/mini-shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:16

Zou het een idee zijn om dan juist voor iets lichts te gaan wat je makkelijk van de wind/regen af kunt neerzetten en evt met wat grondankers vast kunt zetten ??

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Schuilstalletje Falabella/mini-shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:46

Voordat je van alles gaat bouwen: check even bij de gemeente of je dat uberhaupt wel mag.
Zou vervelend zijn als je net bloed, zweet en tranen hebt staan zwoegen op een eigen bouwsel en de BOA's staan op de stoep met 'ga het maar weer afbreken'.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Schuilstalletje Falabella/mini-shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:59

Als het geen groot/duidelijk zichtbaar bouwsel wordt zou ik geen 'slapende honden' wakker maken :)
Volgens het standaard bouwbesluit mag er vergunningsvrij (maar wel meldingsplichtig) tot 1m3 neergezet worden.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 19:09

DubbelFun schreef:
Als het geen groot/duidelijk zichtbaar bouwsel wordt zou ik geen 'slapende honden' wakker maken :)
Volgens het standaard bouwbesluit mag er vergunningsvrij (maar wel meldingsplichtig) tot 1m3 neergezet worden.

1m3 vinden we wel heel klein. Gemeente hier zal wel meevallen. We hebben nu ook slowfeeders met afdakje en we zitten buitenaf dus je zal het niet snel opmerken en staat niemand in de weg.

DubbelFun schreef:
Zou het een idee zijn om dan juist voor iets lichts te gaan wat je makkelijk van de wind/regen af kunt neerzetten en evt met wat grondankers vast kunt zetten ??

Jazeker maar met die stormen van de afgelopen jaren durven we dat eigenlijk niet aan. Of wat voor idee heb je?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:20

Met grondankers vastzetten.
Ik heb bij een garage gratis oude veiligheidsriemen gehaald en deze grondankers gekocht.

https://m.media-amazon.com/images/I/71A ... L1500_.jpg

Als ze goed van de wind af staan (zodat die dus niet naar binnen kan waaien, kun je hem goed vast zetten hiermee (zolang je niet op een rots ondergrond zit :D )

Hier op het zand zaten ze behoorlijk stevig in de grond iig.

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:51

5 schuttingpanelen van marktplaats, 6 palen in de grond en 3 golfplaten van de gamma. Klaar voor 200 euro :D we zitten hier vrij open en heeft 2,5 jaar aan stormen ap overleefd.
Afbeelding

Afmeting is 3x1,5 meter en m'n 2 shets passen er samen prima in. Idealiter zou die wat groter kunnen.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Schuilstalletje Falabella/mini-shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 23:00

Goed nieuws! Onze buren uit de straat vertelden dat ze hun schuurtje/tuinhuisje weg wilden gaan doen! Mijn vader gaat het demonteren en bij ons op stal herplaatsen het is hartstikke groot en ziet er onwijs mooi uit, we zijn heel blij met deze oplossing! Bedankt voor alle tips hier iedereen

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Schuilstalletje Falabella/mini-shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:07

Dat is een mooie oplossing :)

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 17:10

Erg blij mee! Het is er zo 1 als op deze foto (Van onze eigen even geen foto nog kunnen maken)

Afbeelding

De deur is er inmiddels uit en de raampjes ook. Ik wil geen glas in de paddock ;)

Het ziet er echt grappig uit als ze er in staat