Buitenbak: hoe voorkomen dat stenen steeds naar boven komen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Buitenbak: hoe voorkomen dat stenen steeds naar boven komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 14:59

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht met een buitenbak erbij. Deze is al heel lang geleden aangelegd door het zand te keren en er is een keer leem doorheen gegaan om wat beter water vast te houden. Wij zitten op zandgrond dus het water trekt snel weg. Met heel nat weer wordt de bak papperig, maar als het ophoudt met regenen, is hij snel daarna best goed. In de zomer wordt hij snel droog en dus zwaar en stoffig, maar dat kun je met sproeien oplossen. Het grootste probleem dat we hier hebben, is dat er stenen en steentjes naar boven komen. Die zitten hier gewoon in de grond. Je kunt rapen wat je wilt, er komen steeds weer nieuwe naar boven.

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe hebben jullie het opgelost?

We gaan de bak sowieso een facelift geven, dus andere tips of juist afraders zijn ook welkom.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Buitenbak: hoe voorkomen dat stenen steeds naar boven komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:07

Hey mac :) Wat vervelend.

Hier hebben we grond laten keren. Tijdens het keren kwamen we van alles tegen. Het zand was op zich mooi, maar werd de bak veel te nat.

Laten mengen met ander zand door een bedrijf dat zand levert en vertrouwd op hun kennis. Nu is hij vochtig en met slepen aardig, maar eigenlijk te zwaar, vooral de achterste helft.

Contact gehad met een professionele bak aanleg meneer en die zei dat de lagen beter moeten en dat heel erg kan schelen. Maar ja.......dat moet na alle investeringen even wachten.

Er komt hier gelukkig niks naar boven, maar herken het wel van de veluwe. Daar kwamen vaak stenen naar boven en ook erg veel glas.

Als we het nu opnieuw doen, moet zand eraf, eerste laag goed, dan volgende laag weer netjes en dan een toplaag. Hier is alleen schoon zand geleverd, dus dat helpt je dan vast al om niks meer tegen te komen.
Als je dan alleen toplaag sleept en sproeit.

Zebrastreep

Berichten: 9746
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:10

Ik denk dat ik dan voor de facelift zou gaan en het opnieuw zou laten doen. Waarschijnlijk is het al een fout sinds de bak de eerste keer is aangelegd. Maar ik snap dat het een vrije dure investering is , maar onder aan de streep wel meer plezier oplevert.

Als je paard geblesseerd raakt , ben je verder van huis.

Ik denk voor nu dan toch maar even elke keer stenen verwijderen. Kleintjes kunnen denk ik niet zoveel kwaad , maar de grote kun je ook wat gemakkelijker weghalen. Ik kom soms ook wel dikke stenen tegen in de bak dat ik denk waar komen die toch zomaar vandaan?

Sanet

Berichten: 7938
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Buitenbak: hoe voorkomen dat stenen steeds naar boven komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:11

Ik ben al jaren bakstenen ;) aan het rapen. Soms echt ineens dikke jongen, vooral na vorst of heftige regen komen die ineens boven.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 15:15

In de bak investeren gaan we hoe dan ook doen. Het hoeft geen Agterbergbodem te zijn, maar wel gewoon bruikbaar.

De stenen en steentjes (kiezels eigenlijk meer in allerlei vormen en maten) zitten hier in gewoon in de grond, in alle lagen. We zullen dus moeten zorgen dat ze niet uit de onderste lagen naar boven komen. Maar hoe?

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:17

Tja die heb ik hier ook overal, van delfts blauw tot grind tot drentse keitjes. Afgraven, gronddoek en steenloos zand er op, anders blijft je zeker rapen, grond is nu eenmaal in beweging en dan sijpelt fijner spul naar beneden en komt groter omhoog.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 15:17

tamary schreef:
Tja die heb ik hier ook overal, van delfts blauw tot grind tot drentse keitjes. Afgraven, gronddoek en steenloos zand er op, anders blijft je zeker rapen, grond is nu eenmaal in beweging en dan sijpelt fijner spul naar beneden en komt groter omhoog.

Ja precies.
Heb jij ervaring met gronddoek?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:18

Die bak man zei dat ze een bak normaal uit 3 lagen opbouwen. Eerste laag echt stabiel en dan laag 2. 3e laag moet dan alleen de toplaag zijn met schoon zand. Alleen de toplaag moet je slepen.

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:22

Als goedkope oplossing zou je kunnen kiezen voor bewerking met een stenenrooier. Wordt natuurlijk nooit zo goed als wanneer je een mooie nieuwe laag geschikt zand / bodem zou plaatsen. Maar ik denk dat het wel veel gaat schelen in de hoeveelheid stenen.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:24

Mac schreef:
tamary schreef:
Tja die heb ik hier ook overal, van delfts blauw tot grind tot drentse keitjes. Afgraven, gronddoek en steenloos zand er op, anders blijft je zeker rapen, grond is nu eenmaal in beweging en dan sijpelt fijner spul naar beneden en komt groter omhoog.

Ja precies.
Heb jij ervaring met gronddoek?

Op eerdere wei een paddock mee gehad, goed stevig spul voor gebruikt, heeft het goed gedaan die paar jaar, nu nog paar stukken voor grasonderdrukken toekomstig moestuinbed. Maar dat was goed met grondankers vastgetimmerd. Zelfs met wat graafactiviteiten bleef dat liggen (lag ook iets van 20-25cm op). Heel lange termijn geen idee, maar zand bleef op zijn plek en daar zaten nauwelijks stenen in.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 15:28

superpony schreef:
Die bak man zei dat ze een bak normaal uit 3 lagen opbouwen. Eerste laag echt stabiel en dan laag 2. 3e laag moet dan alleen de toplaag zijn met schoon zand. Alleen de toplaag moet je slepen.

Tot welke laag "werkt" een bodem?
Als in: als er in de lagen er onder stenen zitten, komen die dan in de loop van de tijd toch omhoog?
Weet uit welk soort zand/steen die lagen bestaan?

Kims: die optie hebben wij idd overwogen. Dat kost een paar duizend Euro (dat is geen probleem) maar we zijn er al voor gewaarschuwd dat dat geen blijvende oplossing is omdat de stenen uit de onderlaag dan weer omhoog zullen komen.

OK tamary, bedankt. Misschien is dat een optie dan. Wat voor doek was/is dat? Laat dat goed water door?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Buitenbak: hoe voorkomen dat stenen steeds naar boven komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 16:29

Ik moet heel ver zoeken in mn mail even.

De eerste laag is je gewone bodem. Die moest wel goed uitgevlakt en aangereden.
Dan de 2e laag moest doorlatend zijn, maar ook vlak en aangereden. Daarop de laatste, lossere toplaag. Daar mogen die andere lagen niet doorheen komen.

Bij ons is gekeerd en later dus het zand gemengd. Wel schoon zand, maar niet optimaal en zou er dus geheel af moeten.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 17:12

Het zand en de leem vullen de gaatjes ( porien) op die tussen de stenen zitten. Als het regent wordt dat proces versneld dan komt het water onder de stenen en deze worden als het ware omhoog geduwd wanneer het droogt. Een normaal natuurlijk verschijnsel. In een rijbak is dat echter niet zo handig.

Elke soort gronddoek vooral die uit China spoelen in de loop van de tijd dicht door vervuiling. Denk aan mest, fijne zand en of slibfracties.

De hele zaak eruit en opnieuw opbouwen. Dient uiterst zorgvuldig en vakbekwaam te gebeuren.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Buitenbak: hoe voorkomen dat stenen steeds naar boven komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 18:16

Dikke kwaliteit ergens van een mp advertentie bedrijf op een industrieterrein ergens aan de ijssel bij ijsselmeer in de buurt (naam dorp/stad kwijt). Was al weer kleine 10 jaar geleden denk ik.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Buitenbak: hoe voorkomen dat stenen steeds naar boven komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 18:48

Grond blijft altijd werken, in onze bak, 40 jaar oud, komt nog steeds zooi boven. Wordt nu nog alleen als paddock gebruikt maar wanneer je er vanaf wil dan idd doek ertussen.

DubbelFun

Berichten: 88660
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Buitenbak: hoe voorkomen dat stenen steeds naar boven komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 19:10

Ik zou zeggen eerst met een zandcentrifuge de eerst 30 cm steenvrij maken en 'even apart leggen' :)
Dan een goede kwaliteit wegendoek (is beter dan gronddoek/worteldoek). Dat goed vast leggen middels ankers* dan het schone zand er weer over.
Dit werkt als het alleen als rijbak gebruikt gaat worden, niet met slidings en ook niet als paddock!!

*ik heb wel eens gehoord dat er over het wegendoek touw in banen gespannen werd en dat dit met draaiankers in de grond werd vastgezet. Maar ik heb geen idee hoeveel ruimte daar tussen zou moeten zijn.

koend
Berichten: 1255
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Buitenbak: hoe voorkomen dat stenen steeds naar boven komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 19:27


nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 20:17

Dubbel fun, wat je opschrijft klopt helemaal. Maar meestal wil men zich de kosten besparen.

Als je het wegendoek onder afschot (helling) legt en daarmee het water naar de zijkant kan verplaatsen heeft het zin, in alle andere gevallen vervuilt wegendoek net zo snel als gronddoeken. Slaat vanzelf na een aantal jaren dicht.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Buitenbak: hoe voorkomen dat stenen steeds naar boven komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 01:02

Vroeger werden soms bakken aangelegd met oud puin, dit om water goed door te kunnen laten. Als je dan een grondwerker hebt die dat niet weet en zegt “ik ploeg het wel even goed om” krijg je dit soort problemen…

Niet met gronddoek werken als je bodem zo beweegt. Dan komt dat geheid boven en dat is echt een troep. Zorg dat je 3 lagen aanlegt. Kostbare zaak maar de enige manier om van die stenen af te komen. Ook nooit je paarden in de bak los laten lopen of losgooien of zelfs longeren (daar is een paddock voor bedoeld) omdat ze dan graven of te diepe gaten slaan, zo voorkom je ook dat de verschillende lagen mengen. Succes!

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 09:04

Zidare ik heb ooit eens een professionele rijbaan aangelegd met drains en alles erop en eraan. Dat ging goed totdat de rijbaan als paddock werd gebruik. Binnen een week waren alle drains eruit gespit door gaten gravende paarden. Schade kon nooit meer helemaal goed worden gemaakt.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 11:45

Dank jullie wel voor alle tips en ervaringen. Het wordt gewaardeerd +:)+

nikkel schreef:
De hele zaak eruit en opnieuw opbouwen. Dient uiterst zorgvuldig en vakbekwaam te gebeuren.

En hoe dan opnieuw opbouwen om te voorkomen dat er weer stenen naar boven komen?

Zoals Zidore zegt: drie lagen?
Zidore, wat voor lagen moeten dat zijn om stenen/kiezels uit de onderlaag tegen te houden?

Het hoeft echt geen supergoedkope oplossing te zijn; wel een blijvende.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Buitenbak: hoe voorkomen dat stenen steeds naar boven komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:37

In mijn ervaring is er met zandgrond geen echt goede oplossing wb stenen. Begin niet met slepen want je kan een jaar lang hele dagen slepen en op het einde van het jaar kan je een huis bouwen en heb je nog stenen in je bak.

een doek helpt enigszins maar je moet al aardig "afgraven" daarvoor ten eerste. En ten tweede moet je dan ook je laag zuiveren (of je moet een geheel nieuwe zuivere laag laten komen.)

Dan doeken... Wij hebben hier doeken in de paddock gehad, van die wegendoeken. We maken hier geen slidingstops en we springen ook niet en toch komen de doeken boven.. :+ Nu zitten wij op leem als ondergrond dus daar maak je ook niet zo heel veel in vast. (tis gewoon sch**tgrond)
Op zandgrond is dat wellicht succesvoller.

mariettek

Berichten: 1687
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Buitenbak: hoe voorkomen dat stenen steeds naar boven komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:56

Volgens mij komt alles in zandgrond naar boven.
De enige echte oplossing is volgens mij alles laten afgraven en afvoeren en dan opnieuw opbouwen. Daar zit natuurlijk een flink prijskaartje aan.

Persoonlijk zou ik kleine stenen (kiezels) prima accepteren. Kleine kans dat ze zich daarop verstappen. Bij groot puin is die kans groter en zou ik eerder actie ondernemen.

Hier halen we groter puin dat omhoog komt met de hand weg. Door de jaren heen is de hoeveelheid echt minder geworden (eerst waren het kruiwagens vol) maar het blijft in een gestaag tempo wel doorgaan. Wel rij ik op gras op zandgrond, maar ook door het gras heen weet puin omhoog te komen :x

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Buitenbak: hoe voorkomen dat stenen steeds naar boven komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:07

De eerste laag moet de grond laag zijn. Die moet echt waterpas vlak zijn en aangewalst worden. De tweede laag moet doorlatend zand zijn. Ook weer vlak en aangereden.
De laatste laag is dan los zand.

Wat boven wordt gezegd hoeft niet met schoon zand. Wij hebben zowel in het gekeerde zand als het schone nieuwe zand geen stenen. Staat 24/7 open en we slepen met pennen en sleep en er komt niks boven. Na 1x slepen is hij ook goed.
Maar het is dus gemengd helaas en niet opgebouwd uit lagen zoals een prof zou doen, waardoor hij te zwaar is.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Buitenbak: hoe voorkomen dat stenen steeds naar boven komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:28

Superpony, wat in het ene geval goed werkt, is in een ander geval waardeloos.

Het is compleet afhankelijk van de situatie ter plekke. Ik zou beginnen met het afgraven van de bovenste lagen en onderzoeken of er ergens een puinzeef in de buurt staat. Dan kan de gezeefde grond/zand hergebruikt worden. Dan de onderlaag waar al die stenen uitkomen eerst eens goed bekijken of daar een oplossing voor is.