Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 20 [ 488 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Omheining aanpassen ivm wolf

 
Profiel   

Wij willen ook maatregelen nemen, ik had ze 24/7 buiten en wil dat graag weer. We hebben omheining van 1.40 m op het laagste punt. Het probleem is echter dat wij geen mogelijkheid hebben tot echt “wolfproof” maken. Onze buren gaan het namelijk vast niet grappig vinden als wij hun uitzicht zouden ‘bederven’ met huizenhoge hekken of potdicht maken met een heg. Daardoor blijft er dus altijd een zwakke plek.
Ik baal er echt vreselijk van, daar komt bij dat het ook nog eens een fikse investering is, die we niet zomaar kunnen ophoesten.

We gaan nu in ieder geval eerst op korte termijn de stallen flink vergroten want die zijn aan de kleine kant, met name onze PRE met zijn 1.66 m kan wel wat extra ruimte gebruiken. De stallen zijn 3 bij 3, maar omdat ik ze zelden op stal zette (alleen bij storm en ijzel) wilde dat prima. Ze krijgen nu binnenkort elk een stal van 6 x 3, dan hebben ze in ieder geval ruimte genoeg, maar ik blijf het een lapmiddel vinden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 14:07 



 
Profiel   

Vandaag bij Levende Have wat interessante artikelen
https://www.levendehave.nl/nieuws/afras ... 288818479f

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 15:41 



 
Profiel   

BaileyMix schreef
Heb je al contact opgenomen met jouw gemeente en provincie? Zij kunnen je vast verder helpen qua wat mag, wat wenselijk is en zij hebben het hier vast al over gehad in regionaal verband.


Dat heb ik in Brabant geprobeerd. Maar verder dan een link met zoekresulataten op de site ben ik niet geholpen.
Blijk ik nog niet in officieel vestigingsgebied te wonen én geen veehouder te zijn dus :wave: succes ermee......
Geen centen, geen wolvenconsulent, geen hulp bij het snappen van wat wel en niet mag. Hier is een folder. (en die bevatte alleen een hoop aanbevelingen van de wolvencommissie, nog geen besluiten)

Wat betreft sloten gebruiken/benutten. Voor de hoogte lijken ze mij ideaal. Maar op zandgrond brengen ze wel echt meer graafgemak. Lekker lossen grond. En dat schijnen ze het allerliefste te doen.

En dit vind ik er zo lastig aan: Ook kwam een schapenhouder aan het woord die inmiddels zes draden met een totale hoogte van 1.30 m heeft gespannen, met daarop voldoende stroom. Desondanks is een wolf erin geslaagd bij hem ''in te breken''.
Ligt het dan een de hoogte? Was de stroom niet in orde op dat moment? Als we dat nou wisten. Dan wist ik ook waar ik aan ging beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 15:47 



 
Profiel   

Sloten zijn niet zo handig. De sloten hier moeten jaarlijks leeg/schoon gemaakt worden (hekkelen/klepelen). Dat is niet te doen als er hekken/draden staan. Ons land ligt tussen de sloten, ik weet gewoon niet hoe je dat uiteindelijk wolfproof moet maken. Zonder dat je 1x per jaar alles moet afbreken er weer opnieuw neerzetten :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 16:21 



 
Profiel   

Zoals hierboven ook al werd gezegd denk ik dat verschillende lagen het beste zal werken als ontmoediging. Stroom kan uitvallen, dus dan is het wel fijn om ook iets te hebben dat altijd werkt, zoals een prikkelhaag of vaste omheining. Het ontmoedigt springen ook wel lijkt mij als ze niet kunnen zien waar ze gaan landen en als het obstakel zowel hoog als breed is.

Toen wij hier kwamen wonen stond om het hele perceel al harmonicagaashekwerk met prikkeldraad er boven. Dat prikkeldraad wilde ik eigenlijk kwijt, maar nu met de wolf laat ik het toch maar zitten. Er groeit overal braam tegenaan en doorheen dus dat laat ik staan zodat graven of springen iig moeilijker wordt. De boel is onderverdeeld in vier weilanden waarvan ik er eentje extra wolfwerend aan het maken ben. Dat is momenteel hun avondwei ('s nachts op stal) en in de zomer hun nachtwei. Daar komt aan de binnenkant van het harmonicagaas een prikhaag van meidoorn, sleedoorn en hondsroos en daarvoor komt dan weer paardenomheining van stroom zodat de paarden in het begin niet alle plantjes opvreten. Tegen ondergraving zitten er pinnen in de grond die vastzitten aan het harmonicagaas. De omheining die de weilanden onververdeelt heeft nu drie stroomdraden tussen de latten van het hekwerk in. Eentje heel laag- eigenlijk te laag voor de veiligheid van de paarden maar anders kunnen ze er onderdoor dus dan heeft het geen zin. Ik moet nog nieuwe poorten tussen de weilanden want onder deze kunnen ze door, maar ik heb wel al paddockplaten onder de poorten liggen. Boven de poort zo'n elastiekstroomkoord.

Het is allemaal niet wolfproof (maar dat is niks eigenlijk), maar hopelijk wel wolfwerend en niet uitnodigend genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 18:42 



 
Profiel   

[ img ]

sorry kon het niet laten, maar vind deze cartoon zo toepasselijk...

Verder staat mijn paarden nu op 1 ha grasweiland ('s nachts op stal), dat is toch onmogelijk om dit te omheinen, we hebben ook zoogkoeien met in het voorjaar weer kalfjes, totaal 3.5 ha ter beschikking waarvan dus 2,5 ha huur.. hoe moeten we het doen en wat een kosten moeten we maken willen we dit allemaal omheinen..

Verder vind ik het ook sneu voor de reeën die straks ook worden beperkt door al het hekwerk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 19:20 



 
Profiel   

Interessant topic. Hier is het nog niet heel actueel maar ik ga toch deze winter vast een meidoornhaag aanplanten. Deze ga ik als hij groot genoeg is 'leggen' zodat het een wolfwerende omheining wordt op termijn.

Ik wil een paddock kunnen afzetten die aan onze schuilstal vastzit. Daar zitten sowieso 4 poorten. Hoe ik dat allemaal precies ga doen weet ik nog niet. Ik lees lekker mee hier voor tips en inspiratie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 19:20 



 
Profiel   

Desi : hier ruim 2ha, vandaar dat ik 1 stuk heb uitgekozen om echt grondig aan te pakken, anders is het geen doen. Dat stuk gebruik ik voor de meest risicovolle momenten: avond (winter) en nacht (zomer) . De rest heeft "alleen" harmonicagaas met prikkeldraad erboven. Daar graven ze makkelijk onderdoor, maar alles met pinnen in de grond, haag en binnenomheining voor de paarden is echt geen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 21:35 



 
Profiel   

Ik heb vorig jaar een haag geplant met o.a. meidoorn, dat zijn nu nog dunne takjes dus voor die hoog en dik genoeg is ben ik minimaal 5 jaar verder maar denk nog langer. Daarbij is het uitzicht dan helemaal weg en heb ik ontzettend veel snoeiwerk als ik 400 meter haag heb staan.

Ik heb links en rechts buren en zal stroomdraden rondom met hun begroeiing ed ook lastig zijn.
Hier is het plan, als die wolf nog dicherbij komt , om 185 hoge gaasppanelen rondom de paddock te plaatsen. Rondom de hele wei is helaas echt niet te betalen voor mij. Dan zit ik op een 8000 euro. Stroom rondom is nu 120 ( voor de paarden) maar ik geloof nooit dat dat voldoende is

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 08:05 



 
Profiel   

Onthoud een paar dingen. Een wolf zwemt, springt over sloten en dan echt ook een meter of 5 of meer. Staat vanuit het water te graven en probeert onder elke draad te graven. Hij springt ook hoog en klimt in hekken. Nu is het nog een kwestie van jouw dieren beter beschermen dan die van de buurman. Op den duur zal het allemaal nog veel extremer moeten. Nu zegt men de onderste draad max 20 cm van de grond ivm ondergraven. De bovenste durf ik geen antwoord op te geven ivm met het springvermogen en het feit dat ze geen stroom krijgen in de lucht. Ik zou zeggen zo hoog mogelijk en weinig tussenruimte tussen de draden ivm er doorheen springen. En vooral een klap stroom er op. En kijk goed uit bij hekken ook die worden ondergraven en oversprongen of doorgebeten. Zelfs gaas wordt doorgebeten. Een haag gaat de wolf niet tegen houden, de wolf gaat rond de wei en zoekt de plek waar het het makkelijkst gaat en dat is dan de doorgang bij een haag. Overigens is het voor de vogeltjes en natuur wel goed om een haag te planten. De wolf loopt er wel omheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 09:04 



 
Profiel   

Die cartoon geeft idd precies weer waar we naar toe moeten willen we het de wolf moeilijk maken. Ik ben benieuwd wat de overheden daarvan gaan vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 10:10 



 
Profiel   

Hier ongeveer dezelfde aanpak als Mac. In totaal 3,5 ha. 2,5 ha hebben we met gaas van 1.40 hoog omheind, eerlijk gezegd vooral om onze honden binnen te houden en de zwijnen buiten. Daarbinnen een haag van vooral meidoorn neergezet en daarbinnen de omheining met stroomdraad voor de paarden. Aan de buitenkant, waar nu gaas zit, kan evt. op termijn nog stroomdraad langs en boven.
De resterende hectare is omheind met dikke gaasmatten, 1.50 hoog, ook weer oorspronkelijk voor de honden en de zwijnen. Kan op termijn ook stroom op / over / langs. Daarbinnen staat rondom een oude dichtbegroeide bomen en struikensingel, waardoor het van buitenaf geen overzichtelijk terrein is. Ook lopen onze honden daar als ze buiten zijn altijd dus ik hoop dat die geur ook enigszinds afschrikt. Op dat terrein staat ons huis, de stal en de paddock. Binnen die hectare staan onze paarden dus 's avonds en 's nachts. Wij gaan nog een nieuwe stal bouwen en kiezen dan ook voor ruimere boxen, zodat we ze 's nachts op stal kunnen zetten mocht er in onze buurt meer problemen komen met de wolf. Op dit moment hebben ze bij ons in de buurt nog geen paarden/pony's aangevallen en ik denk dat dat komt omdat er nog heel veel wild is. Ik geloof er eerlijk gezegd ook niet in dat je het echt 100% kunt voorkomen, dus dan kies ik er liever voor om om de paarden in ieder geval 's nachts op stal te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 11:03 



 
Profiel   

deze pagina nog gevonden. Wat ik daarop handig vind zijn die ijzeren pinnen als advies om de grond in te slaan.

https://www.wolffencing.be/wolfwerendeomheining

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 13:53 



 
Profiel   

Dat is dan ongeveer wel het enige ook :) , de rest is op bepaalde punten een lachertje.
Wel interessant vond ik de opmerkingen op een stuk gaas plat op de grond te leggen vóór de omheining en dit met ankers goed vast te zetten, alhoewel ingraven tot 40 cm mij wel beter lijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 15:14 



 
Profiel   

Ja dat had ik ook wel, eigenlijk vooral die twee punten. De rest dacht ik mwahhhhh dat kan het beste iets hoger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 15:27 



 
Profiel   

joyce83 schreef
deze pagina nog gevonden. Wat ik daarop handig vind zijn die ijzeren pinnen als advies om de grond in te slaan.

https://www.wolffencing.be/wolfwerendeomheining

Als iedereen dat gaat doen.. hoe komen de eendjes dan vanuit de sloot de wei in? En waar moeten de reeën en hazen heen?
Daarnaast kunnen wolven met gemak over 1,50m springen, dus het is ook onzinnig om dit te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 15:32 



 
Profiel   

Op welke manier zou jij de wolf dan uit de wei proberen te houden?

Ik deelde het vooral om die pinnen welke de grond in gaan om zo graven te kunnen voorkomen. Daar hebben eenden en reeën geen last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 15:41 



 
Profiel   

Wij hebben 3jr geleden hier gelijk gaas rondom geplaatst van 1.20m. Vooral om onze dieren binnen te houden en honden van anderen buiten.

Bovenop hebben we 1 draad. Op de meeste plekken groeit er braam door het gaas. Op zwakke plekken zit nog laag stroom voor de varkens.

Aan 2 kanten hebben we ook een schouwsloot. Het nadeel is dat met het baggeren van de sloot een deel braam gesloopt is en daar baal ik wel van. Normaal snoei ik die wat terug, maar dit jaar waren ze vroeg en hebben ze van buitenaf flink wat kapot getrokken.

Gaat het echt helpen? Ik denk het niet. We hebben binnendoor 3 draden bij de paden en weitjes en de honden springen er precies tussendoor.
Mijn Border Collie springt ook met gemak over een staldeur van 1.30m. We hebben hem geleerd nergens eruit te springen, maar hij zou het op de zwakke plekken makkelijk kunnen.

Mn kleine reu springt ook met gemak op 1 meter.

Graven doen ze alle 3 en ze heel snel, zitten ze al heel diep, dus daar heb ik ook geen vertrouwen in.

Overdag heb ik het stroom eraf als ik zelf buiten ben. Als we het aanzetten gaat het al vaak ten koste van een pad die ergens op een draad zit. We hebben een sterker apparaat dan nodig, maar wil eigenlijk geen stroom op het gaas voor de andere dieren. We zitten aan een klein bos en hebben erg veel klein spul, zoals vogels, eekhoorns, egels etc.

Ik had op 2 plekken het draad geknoopt en daar knalde het erg. Wilde het vervangen door verbinders, maar laat het even lekker knallen om af te schrikken.

Zomers staan er hier meer paarden veel buiten die makkelijker te pakken zijn, dus volstaat onze omheining wel denk ik. Maar zoals nu gaat veel beperkter naar buiten en dan wordt het keuzes maken.

Omdat wij ook een veulen en een mini shet met veulen hebben lopen, gaan ze nu heel laat wel op stal en bij daglicht gelijk er weer uit voor dit jaar.
Het plan is om een loopstal met paddock te maken die wolf proof is. Ik zit te kijken naar stroom bovenlangs te gaan laten lopen of iets met gaas.
Een gebouw alleen houdt ze ook niet tegen. Heb weleens een herder op oude stal over het dak zien lopen.

Overigens is gaas ook niet 100%. Mijn kleine reu moet de honden van de buren niet en valt aan door het gaas en pakt ook het gaas. Na meerdere keren op dezelfde plek gaat dat wel kapot, dus laat staan wat een wolf zou kunnen als hij echt wil.

Normaal is de braam 1,50-1.80m hoog en ruim 2 meter breed. Het zit wel pot dicht. Uitlopers op het pad plant ik terug op andere plekken.

Maar goed, op 2 plekken moeten we er echt door kunnen en is er alleen stroom boven het hek.

De uren dat het donker is hebben we de lampen erop en halen ze wel in het zicht zeg maar. Dan gaan ze de track niet meer op. Camera's hebben we vooral voor het geluid. Als ze rustig zijn, ga ik er vanuit dat het oke is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 15:57 



 
Profiel   

joyce83 schreef
Op welke manier zou jij de wolf dan uit de wei proberen te houden?

Ik deelde het vooral om die pinnen welke de grond in gaan om zo graven te kunnen voorkomen. Daar hebben eenden en reeën geen last van.

Maar de gronddieren kunnen niet je wei meer in.
Wij kunnen de wolf niet tegen houden.. wij wonen tegen het natuurgebied aan en mogen max een omheining hebben van (ik geloof) 1,20m en mogen alleen draden zijn.
Verderop hadden ze hout en dat wordt gezien als bebouwing en moest worden afgebroken.

Wij zitten ook met het schouwen van de sloten dus kunnen (ook al mocht het wel) de boel helemaal afzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 15:57 



 
Profiel   

nieky1993 schreef
joyce83 schreef
Nieky hoe bedoel je een klok op de buitenkant? Heb je ook stroom op het gaas? Dus Gaas buitenom, stroomdraad binnenkant?

Nee er staat een aparte klok op de buitenkant stroomdraad maar niet op de gaas. Wij hebben de weide in een 7tal vakken verdeeld. De tussendraden en buitendraad staan op 2 verschillende klokken. De buitendraad staat op een hele sterke klok. De tussen draden dus op een andere klok. Als een paard dan door een tussendraad knalt heeft dit geen invloed op de buitenklok kwa stroomverlies.

En idd we hebben gaas, paal en dan 5 stroomdraden.


Nieky1993 heb je misschien een foto ervan? Dus tussendraad en buitendraad en gaas? Wanneer is een klok een sterke klok, waar moet je dan opletten bij aankoop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 16:14 



 
Profiel   

volg

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 22:44 



 
Profiel   

Nou hier al bericht van de gemeente terug.... Omdat het gaat om een agrarisch perceel waarop geen hoofdgebouw staat, is een hekwerk hoger dan 1,00 meter vergunningplichtig. Het gaat om een zogeheten ‘buitenplanse’ afwijking van de bestemmingsplanregels. Aan een eventuele vergunning hangen daarom hoge legeskosten, namelijk alleen al € 500 voor het afwijken van het bestemmingsplan.

Verschil wat ik kan vinden bij andere hier in de buurt is bij sommigen dat het perceel waar ook het huis op staat (dan wel gesplitst in geel en groen bij planviewer). Maar bij overbuurman zie ik dat ook weer als apart perceel, en nog bij iemand in de buurt is het ook apart....

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 12:28 



 
Profiel   

joyce83 schreef
Nou hier al bericht van de gemeente terug.... Omdat het gaat om een agrarisch perceel waarop geen hoofdgebouw staat, is een hekwerk hoger dan 1,00 meter vergunningplichtig. Het gaat om een zogeheten ‘buitenplanse’ afwijking van de bestemmingsplanregels. Aan een eventuele vergunning hangen daarom hoge legeskosten, namelijk alleen al € 500 voor het afwijken van het bestemmingsplan.

Verschil wat ik kan vinden bij andere hier in de buurt is bij sommigen dat het perceel waar ook het huis op staat (dan wel gesplitst in geel en groen bij planviewer). Maar bij overbuurman zie ik dat ook weer als apart perceel, en nog bij iemand in de buurt is het ook apart....


Dit hebben wij dus ook: max 1.00 meter. Anders wordt het een bouwwwerk en dat mag in principe niet bij deze grond/bestemming.
Dat was dus ook onderdeel van mijn vraag aan de provincie: joehoe wolfwerende maatregelen adviseren, die niet mogen -:(- :o?
(dus zet maar een hek op 1,20, dan komen wij je vervolgens vertellen dat dat niet mag)

Onze houten omheining is dus ook maar 1.00 meter. Ik wil deze dus op de kop van de houten palen gaan zetten: https://www.agrishop.nl/10x-voss-farmin ... stand.html
Dan zou ik net op 1,20 uitkomen.

En dan denk je ergens: laat het er dan maar op aankomen en ze laten klagen.
Maar dan hoor je verhalen over die PAS melders en rechtzaken en kom je er achter dat jet systeem zo krom in elkaar kan steken dat ze hier ook gewoon (gedwongen) op gaan handhaven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 12:38 



 
Profiel   

Hoe vind je deze dan? (zullen de buren helemaal blij mee zijn dan hebben ze helemaal geen uitzicht....

Een mogelijk alternatief is een dichte groenhaag. Een heg/haag wordt namelijk niet gezien als een bouwwerk en heeft daarom geen maximale hoogte. Wel moet – als u gebruik maakt van een constructie die de haag recht houdt – deze constructie wél voldoen aan de maximale bouwhoogte van 1,00 meter. Voldoet u hier aan, dan kunt u de groenhaag zonder vergunning plaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 12:43 



 
Profiel   

Joyce: zoek eens of teeltondersteunende maatregelen wel mogen. Dan ga je hazelnoten kweken ofzo.

Maar echt een haag klinkt geweldig. Maar
-die moet dan wel gemene stekels bevatten (meidoorn bijvoorbeeld)
-duur
-duurt laaaaang voor je die veilig hebt. Eerst 5 jaar groeien, dan op een bepaalde manier vlechten, dan weer 2 tot 3 jaar groeien.
-arbeid
-zicht
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 13:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 20 [ 488 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen