Hooistomer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris_

Berichten: 1447
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 18:18

Zijn hier mensen die ook specifiek een paard hebben met astma en daarvoor een hooistomer gebruiken?

Ik merk dat ik t een beetje spannend vind om eraan te beginnen gezien ze het met het weken e.d. erg goed doet. Maar met vriezen is dat natuurlijk straks een probleem. Dus wat zijn jullie ervaringen?

En is het simpel zoiets te bouwen? Een kant en klare is erg prijzig maar goed geen idee hoe lang je bezig bent voor je zoiets in elkaar hebt gezet. De andere 3 paarden moeten dan ook dat hooi krijgen natuurlijk dus geen idee welke inhoud daarmee genoeg is. Hierboven spreken mensen over een baal wat erin gaat maar neem aan dat dat een klein baaltje is?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 19:00

In de 360 ltr kliko kreeg ik een baal van 20 kilo én had ik nog ruimte om de plakken iets uit elkaar te zetten.
Mijn oudje had COPD en de stomer deed het goed voor haar. Wél moet je natuurlijk goed hooi hebben, want met érg stoffig hooi gaat geen enkele stomer het redden.

wonanda
Berichten: 354
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: assen

Re: Hooistomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 00:00

Die van mij heeft lichte astma en ik heb via mp een goeie stomer gekocht. Ik doe er een groot hooinet vol per keer in en daar eten mijn tinker en shet van. Ik wil niet meer anders, scheelt echt in haar astma

Maris_

Berichten: 1447
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 02:03

Thanks voor jullie antwoorden. Die van mij heeft het sinds het voorjaar ontwikkeld en toen ze midden in een 'aanval' zat een bal spoeling gedaan en daar kwam bij die van mij wel ernstige astma uit. Ik week dus sindsdien hooi aan t weken en ookal was t met die droogte van de zomer heel stoffig is ze sindsdien stabiel maar daarom ben ik wat huiverig met overstappen op een hooistomer. Maar aangezien het met vriezen straks dat weken amper te doen is moet ik toch denken hoe ik dat ga doen vandaar ook aan t kijken voor een hooistomer te kopen of te maken.


Afbeelding

manon1974
Berichten: 71
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:58

Maris_ schreef:
Thanks voor jullie antwoorden. Die van mij heeft het sinds het voorjaar ontwikkeld en toen ze midden in een 'aanval' zat een bal spoeling gedaan en daar kwam bij die van mij wel ernstige astma uit. Ik week dus sindsdien hooi aan t weken en ookal was t met die droogte van de zomer heel stoffig is ze sindsdien stabiel maar daarom ben ik wat huiverig met overstappen op een hooistomer. Maar aangezien het met vriezen straks dat weken amper te doen is moet ik toch denken hoe ik dat ga doen vandaar ook aan t kijken voor een hooistomer te kopen of te maken.


[ [url=m/r0wvf2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben super blij met me hooistomer had ik echt jaren eerder moeten doen :-)
Ik heb 2 spanjaarden waarvan 1 al 7 jaar met tijd en wijlen hoeste... van alles geprobeerd uiteraard ook da aantal x erbij, uiteindelijk camera naar binnen..was iets geïrriteerd maar dat was te wijten aan het hoesten voor de rest niks geks te zien..
Me andere spanjaard begon ook, en uiteindelijk me 2 shets ook :-( ze staan bij mij buiten in paddock met inloopstal en weide..
Iedere x maakte ik het hooi nat en dan "hielp het wel iets" maar ging nooit helemaal over, toen toch maar een hooistomer aangeschaft in Engeland van simply steam.. ik zou hem eerst zelf maken maar mijn man zei koop hem maar(hij zag alweer een klusje voor hem natuurlijk hahaha) nou ik gaf ze een dag of 3 a 4 gestoomd hooi en niet meer gehoord! :-) :-)
Geef het nu anderhalf jaar gestoomd nooit meer gehoord.. echt TOP!!

manon1974
Berichten: 71
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:05

Antje12 schreef:
Heeft iemand ervaring met de hooistomer van hooistomer.nl?
Dat is een kant en klare hooistomer die uit Engeland komt, maar hier in NL doorverkocht wordt.

Hij ziet er handig en degelijk uit, maar ik ben op zoek naar iemand die er al ervaring mee heeft???

Ja ik heb idd de Engelse (simply steam) gekocht..zag later dat ze hem idd ook in Nederland onder hooistomer verkopen...via Engeland was ik bijna nog 200,- goedkoper uit

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:34

Kak, heb net die van hooistomer.nl besteld met de BF actie. :')

manon1974
Berichten: 71
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:16

Niwla schreef:
Kak, heb net die van hooistomer.nl besteld met de BF actie. :')

ojee ;( nou ja het is niet anders... het is een handig ding, ik ben er iig enorm blij mee *\o/* en al helemaal dat het gehoest over is want daar kreeg ik het echt zowat aan mijn hart van |(

sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Hooistomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:57

Ervaringen - ik heb van het voorjaar een Kliko hooistomer gemaakt. Dat werkt best goed alleen de klachten van mijn paard gingen toch nog niet weg. Misschien omdat ik er te veel hooi in 1 in deed... of niet lang genoeg stoomde (60 minuten totaal incl. opwarmen behangstomer), of te snel afkoelde...
(kliko -10 cm boven de bodem een rooster van betonijzer - een black en decker behangstomer - het geheel in een douchebak - evt. ter overname te koop).
Sinds deze week een haygain. Stomen in een kliko voor 3 D- pony's was wel heel veel stomen.

Haygain werkt niet met een behangstomer maar met een boiler. De haygain heeft een dikke geisoleerde wand, waardoor hij na het bereiken van 80 - 90 graden - nog snel een half uur die temperatuur aanhoudt zonder stomen. Wat ik wel zag op de filmpjes van Haygain is dat ze voor het stomen een gallon water over het hooi gieten, hierdoor krijg je denk ik meer warmte in het midden doordat het water 80 - 90 graden is.

De eerste keer duurde het ruim 20 minuten voordat de boiler op temperatuur was en 70 minuten voordat de stomer 80 graden was. (dus 20 + 70 minuten) De tweede en derde keer ging het veel sneller. Binnen 50 minuten totaal was de gewenste temperatuur bereikt. Ik denk dat het water in de boiler ook niet afkoelt alleen door het koude water wat je er bijvult. Ben nog een beetje aan het aftasten. Hopelijk krijg ik mijn paard snel medicatie vrij. De andere twee waren ook aan het hoesten dus allemaal gestoomd hooi .

Haygain is een erg dure aanschaf maar als het helpt... help me hopen dat het afdoende is.

manon1974
Berichten: 71
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 10:17

sunny43 schreef:
Ervaringen - ik heb van het voorjaar een Kliko hooistomer gemaakt. Dat werkt best goed alleen de klachten van mijn paard gingen toch nog niet weg. Misschien omdat ik er te veel hooi in 1 in deed... of niet lang genoeg stoomde (60 minuten totaal incl. opwarmen behangstomer), of te snel afkoelde...
(kliko -10 cm boven de bodem een rooster van betonijzer - een black en decker behangstomer - het geheel in een douchebak - evt. ter overname te koop).
Sinds deze week een haygain. Stomen in een kliko voor 3 D- pony's was wel heel veel stomen.

Haygain werkt niet met een behangstomer maar met een boiler. De haygain heeft een dikke geisoleerde wand, waardoor hij na het bereiken van 80 - 90 graden - nog snel een half uur die temperatuur aanhoudt zonder stomen. Wat ik wel zag op de filmpjes van Haygain is dat ze voor het stomen een gallon water over het hooi gieten, hierdoor krijg je denk ik meer warmte in het midden doordat het water 80 - 90 graden is.

De eerste keer duurde het ruim 20 minuten voordat de boiler op temperatuur was en 70 minuten voordat de stomer 80 graden was. (dus 20 + 70 minuten) De tweede en derde keer ging het veel sneller. Binnen 50 minuten totaal was de gewenste temperatuur bereikt. Ik denk dat het water in de boiler ook niet afkoelt alleen door het koude water wat je er bijvult. Ben nog een beetje aan het aftasten. Hopelijk krijg ik mijn paard snel medicatie vrij. De andere twee waren ook aan het hoesten dus allemaal gestoomd hooi .

Haygain is een erg dure aanschaf maar als het helpt... help me hopen dat het afdoende is.

Wat een goede uitleg over de haygain!
Ik was zowiezo benieuwd naar het "verwarmingsgedeelte" maar dat is dus een boiler.. dat zal hem vermoed ik zo duur maken, ik heb nl wel al aardig wat behangstomers moeten kopen hahahahaha
Wij hebben een profesionele waterontharder is huis dus het water wat ik gebruik is echt minimaal van kalk en ik ontkalk hem uiteindelijk alsnog maar denk dat hij na bepaald aantal uren draaien gewoon kapot gaat
Dus denk dat ik misschien toch ook ooit eens voor de haygain ga
Ik stoom 2x per dag(hier draait hij ongeveer een uurtje en gaat vrij snel naar de 100 graden) en maak hem dan na die 2x schoon er zitten nu 2 kleine scheurtjes in de bak dus me zoon heeft hem al met 2 componentenlijm dicht gemaakt ik heb de bak al opgezocht en vond ze zelfs een maat groter in duitsland voor ongeveer 40,- euro dus dacht kan altijd nog die aanschaffen en zet ik alles over, het is vrij simpel hoe hij gemaakt is
Is de kist van haygain ook van harde kwaliteit?
En hoe is hij qua stroomverbruik? ik krijg hier natuurlijk iedere maand uitdraai van vattenfal en keek vd week toevallig voor het eerst naar wat hij nou eigenlijk gedaan had(de stroom)vanaf vorig jaar augustus toen ik hem had aangeschaft(had er eigenlijk nooit opgelet)... ja en die was behoorlijk omhoog gegaan hahahaha
Maar ja, wat ik al eerder zei dat hoesten werd ik ook stiknerveus van.. snachts onder me slaapkamerraam OMG kon wel janken als ik ze dan weer hoorde... ben blij voor ze en ook voor mijn nachtrust hahaha dat dat helemaal over is

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 19:17

Ik heb een haygain. De kleinste. De ton is echt super stevig plastic. En degelijke kwaliteit die best we hufterproof is. De stomer is een loeizwaar ding. Volgens mij ook dubbelwandig. Ik heb hem 2 keer laten uitslaan/droogkoken en hij is niet stuk gegaan. Dat lukt je met een behangstomer niet, die is gelijk stuk en doei €60.

Ik heb zelf geklungeld met behangstomer. Na 2 keer een stuk gekookte kwam ik op marktplaats de haygain tegen. Echt een verademing tov. Het geklungel.
Hij staat op dit moment niks te doen want het gaat goed met het paard maar no way dat die weg gaat.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Hooistomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 20:21

Ik heb ook een haygain. Echt zware kwaliteit. Heb de grote variant want wil maar 1x per dag stomen. Hij verbruikt 3kw/u

sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Hooistomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 22:46

De grootste haygain heeft nu een boiler van 2,75 kWh. Ik begreep dat ie eerder groter was maar deze lijkt voldoende vandaar teruggeschroeft. In de grote zou 20 - 30 kg passen, nou in netten lukt dat echt niet. Ik doe er 3 volle netten in - ik gok circa 18 kg.

Die kist is super degelijk gemaakt.
Het vullen de boiler is nog wel iets van een uitdaging. Er kan 8 liter water in, maar het gaatje is best klein, er zit een klein trechtertje bij en een 10 liter? gieter, maar dat werkt niet fijn. Ik gebruik nu een 2 liter plantengieter met kleine tuit. Je kunt echter niet snel gieten want er zit vlgs mij een bocht achter de ingang van het vulgat. Ik weet nu dat ik per stoombeurt ongeveer 3 - 3,5 liter gebruik, dus vul er na iedere stoombeurt zoveel bij en met een gieter van circa 2 liter is dat eenvoudig te meten.

Ik gebruikte een black en dekker behangstomer (2,3 kwh) en heb 'm in 4 maanden tijd nooit hoeven ontkalken, had er al wel eentje op reserve gekocht. Een kennis adviseerde een black en dekker omdat die bij haar het beste functioneert (zij heeft verschillende merken)

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Hooistomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 23:14

Ik heb er nu een baal in van 24kg. Die is wel heel strak geperst dus duurt wel 1,5 uur om warm genoeg te stomen. Had eerder baaltjes van 15kg en dat ging wel in een uur.

manon1974
Berichten: 71
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:53

sunny43 schreef:
De grootste haygain heeft nu een boiler van 2,75 kWh. Ik begreep dat ie eerder groter was maar deze lijkt voldoende vandaar teruggeschroeft. In de grote zou 20 - 30 kg passen, nou in netten lukt dat echt niet. Ik doe er 3 volle netten in - ik gok circa 18 kg.

Die kist is super degelijk gemaakt.
Het vullen de boiler is nog wel iets van een uitdaging. Er kan 8 liter water in, maar het gaatje is best klein, er zit een klein trechtertje bij en een 10 liter? gieter, maar dat werkt niet fijn. Ik gebruik nu een 2 liter plantengieter met kleine tuit. Je kunt echter niet snel gieten want er zit vlgs mij een bocht achter de ingang van het vulgat. Ik weet nu dat ik per stoombeurt ongeveer 3 - 3,5 liter gebruik, dus vul er na iedere stoombeurt zoveel bij en met een gieter van circa 2 liter is dat eenvoudig te meten.

Ik gebruikte een black en dekker behangstomer (2,3 kwh) en heb 'm in 4 maanden tijd nooit hoeven ontkalken, had er al wel eentje op reserve gekocht. Een kennis adviseerde een black en dekker omdat die bij haar het beste functioneert (zij heeft verschillende merken)

Thanks beide voor de reacties :)
vind het fijn om te horen vanuit de praktijk hoe de haygain is..
ik kreeg de wagner erbij toen ik hem kocht heb toen hij kapot ging idd ook de black en decker gekocht vond die idd ook fijner zowiezo omdat hij een makkelijkere vulopening had,de 1e die wagner ging na 1 maand gebruik al kapot.. ik vermoed maandagochtendmodel ;) ik denk in een dik jaar tijd heb ik er ongeveer 5 versleten als het er geen 6 zijn
ik zorg altijd dat ik er 1 achter de hand heb staan, heb dus nu maar eens dat ding vd action gekocht ben heel benieuwd hoe die het doet maar die staat nog netjes in de doos, nog niet nodig gelukkig
Zoals ik al zei wij hebben een waterontharder in huis en ik ontkalk hem ook op tijd(wat dus volgens de installateur bijwijze van nog geeneens nodig is)misschien gebruik ik hem wel zo intensief dat hij het gewoon niet aankan hahaha in de zomer draait hij 2x pd en in de winter 3x dus ja best veel misschien en dan is misschien die haygain daar beter tegen bestand..geen idee maar denk dat ik er in de toekomst toch ook voor ga en dan idd die grote v
want dan ben ik (als ik het zo lees) met 1x pd klaar

sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Hooistomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:49

Ik hoopte met 1x per dag klaar te zijn, maar nu er bijna geen gras meer staat en ik "onbeperkt" hooi in netten wil geven, vrees ik toch 2x per dag te moeten stomen. Ik krijg er 3 volle netten in - voor 3 pony's van 143 cm - heb ik net geen 2 rondes nodig, dus misschien komende maanden - 3 rondes in 2 dagen. Ik gebruik grote 450 kg pakken hooi.