Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vlas of stro korrels

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Nu alle prijzen omhoog schieten zo ook de vlas prijzen een vraag.
Ik ben op zoek naar een enigszins betaalbare optie. Mijn paard kan niet op stro vanwege medische beperking.

Nu heb ik hem van zaagsel naar vlas gezet vanwege de prijzen.
Maar ik ben daar nou niet heel kapot van. Ik vind zelf vrij vies ogen en ik gebruik alsnog 3 balen in de week.
Paard is 1.85 heeft een stal van 3,5 bij 3,5, maar kan nogal onrustig zijn en loopt dan rondjes in de stal hij komt overigens voldoende buiten.

Zijn strijkorrels een optie. Wat is jullie ervaring en welk merk is het beste Equibedding?

Dank voor het meedenken!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-22 15:35 



 
Profiel   

Wij gebruiken gehakseld tarwestro ( geen idee wat de prijzen zijn op het moment). Eigenlijk vergelijkbaar met korrels maar je hoeft het niet nat te maken en het is zeer stofarm. Ook ons astmatische paard staat er op.
We hebben een tijd de Equibedding gebruikt, dat beviel ook prima. Mooi bed wat lang droog blijft maar het nadeel vonden wij het natmaken van de korrels ( om ze uit elkaar te laten vallen). Verder dus prima spul.
Wij maken er dan wel, deels, potstallen van ( zowel van het gehakselde stro als de korrels; dus iedere drollen er uit en de natte plekken pas als het gaat soppen en evt. tussen door wat bijstrooien. Dat laatste is een stuk makkelijker met het gehakselde spul en dat is meteen de reden dat we dat nu gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-22 17:16 



 
Profiel   

Van strokorrels diverse merken gebruikt ook Equibedding. Dan vind ik Equibedding het fijnste, maar toch heb ik dat niet meer.
Dat werd hier juist viezer dan vlas (vals vind ik de merken lin o star en jopack fijn)

Het belangrijkste bij vlas is in een schone stal echt met veel pakken te beginnen.
Dan te weinig blijf je achter de feiten aanlopen lijkt wel.

Ik heb ook dingen als gehakseld stro enz gehad door de jaren heen, maar ik blijf terug komen op vlas.

Maar bij een echte hele grote smeerkees vraag ik me af of er iets bestaat dat werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-22 17:33 



 
Profiel   

De strokorrels zijn ook bijzonder veel in prijs gestegen , zeker 30%.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-22 18:12 



 
Profiel   

Eens knollentuin dat zag ik ook idd.
Even ter nuancering wel ik denk dat vooral het probleem met vlas heb en vies vindt. Ik had idee maar zegt dat ook specifiek zo dat hij schoner was op zaagsel. Maar goed ik weet niet zo goed wat te doen.

Misschien ga ik zo een proefpakket afnemen bij Equibedding

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-22 23:22 



 
Profiel   

Het grote nadeel van equibedding vind ik de papieren zakken. Hier is alles aangevreten door de muizen.

Eb

En in een inloopstal wordt het snel vies ondanks niet poepen in stal.

Maar toch hier equibedding. Want ook Vlas wordt hier gegeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 00:42 



 
Profiel   

Wat is voldoende buiten? De een zegt 4 uur en de ander 10 uur. Dat verschilt natuurlijk enorm.

Maar herken het rondjes lopen wel. Die van ons staan normaal 24/7 buiten en nu sinds kort vanaf ong 23 uur tot 7uur wel op stal.

Mijn ruin staat in principe te eten, maar wil ook wel een rondje draaien. Merrie staat met veulen en wil wel ijsberen omdat ze niet opgesloten wil. Die 2 stallen zijn snel vies en dan is potten moeilijk omdat je die onderlaag niet goed krijgt.
De shet merrie en veulen hebben een prima potstal en dat is heel schoon. Die mesten ook aan 1 kant. Heb dat de anderen ook geprobeerd aan te leren, maar die vragen nog net niet of ik gek ben.

Wij gebruiken vlas en merk weinig verschil met andere bodembedekking eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 02:43 



 
Profiel   

Hier equibedding en heel tevreden, vlas werkte ook niet voor mij. Ik ga mee in wat Elcid zegt kwa gebruik, zo doe ik het ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 19:24 



 
Profiel   

Niet helemaal on-topic, maar hoe zijn jullie ervaringen met Equibedding en het de stal uitlopen? Ik twijfel voor mijn schuilstal maar ben bang dat ik alles uit het zand van de paddock kan pulken…

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 19:49 



 
Profiel   

Miran schreef
Niet helemaal on-topic, maar hoe zijn jullie ervaringen met Equibedding en het de stal uitlopen? Ik twijfel voor mijn schuilstal maar ben bang dat ik alles uit het zand van de paddock kan pulken…


Kun je geen latje ervoor maken? Dat heb ik en dat scheelt enorm.

On topic: ik vind gehakseld koolzaadstro heel fijn. Rapsodie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 20:08 



 
Profiel   

Ze lopen het wel iets uit, maar dat valt mij honderd procent mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 20:08 



 
Profiel   

Dank allemaal. Ik ben nu een week vergestapt op rapsodie bevalt tot nu toe goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 23:25 



 
Profiel   

Ik had vlas, maar sinds een paar jaar strokorrels. 2 belangrijke voordelen van strokorrels: geen muizen meer en de mesthoop composteert veel beter!
Qua prijs en schoonhouden van de stal vind ik beiden vergelijkbaar. (En ik heb 3 bonte!)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 00:19 



 
Profiel   

horsii schreef
Het grote nadeel van equibedding vind ik de papieren zakken. Hier is alles aangevreten door de muizen.

Eb

En in een inloopstal wordt het snel vies ondanks niet poepen in stal.

Maar toch hier equibedding. Want ook Vlas wordt hier gegeten.


Als het de onderste zakken zijn dan kun je fijnmazig gaas op de pallet timmeren, ik weet niet of ik zelf bij je langskom. Maar dit wordt wel is gedaan heb we gezien
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 17:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen