Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Strokorrels combineren met stro en wekelijks leeg

 
Profiel   

Mijn paard staat helaas deze winter veel op stal. Er wordt voldoende ruwvoer gevoerd, maar ze staat vermoed ik veel aan het stro te knabbelen waardoor ze niet zo veel bedekking heeft als ik zou willen. Daarnaast wordt de stal natuurlijk goor van veel stal uren.

Mijn stalhouders doet dagelijks opstrooien en wekelijks gaan de stallen mechanisch leeg.

Ik wil graag zelf iets toevoegen waardoor het bed wat aantrekkelijker is maar heb natuurlijk te maken met de stalhouder en de afvoer.

De enige optie naast extra stro zijn dan volgens mij stro korrels. Nou is dat normaal gesproken meer geschikt voor langer dan 1 week potten, maar mijn paard staat in een rijtje dus daar is niks aan te doen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met of hun gedachten willen delen over het combineren van stro met strokorrels. Voorzien jullie problemen met de afvoer? Kan mijn stalhouder dan gewoon blijven mesten zoals hij doet? Heeft het zin om wekelijks een bed van strokorrels te maken?

Dat de kosten fors zullen zijn begrijp ik, het gaat mij om de praktische kant.

Voordat er vragen over komen:
Nee, ik kan mijn paard momenteel niet verhuizen. In deze regio zijn er geen alternatieven.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 15:29 



 
Profiel   

Kun je misschien extra stro bijkopen ipv strokorrels?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 15:32 



 
Profiel   

Kun je geen slowfeeder net gevuld met stro ophangen? Hopelijk eet ze dat dan op, ipv het stro op de bodem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 15:43 



 
Profiel   

Flink dik in het stro zetten, je hoeft niet te potten, maar een goede dikke laag. Dan elke dag uitmesten, goed rechttrekken en bijstrooien. Dan heb je een zachtere laag op de bodem en vers stro bovenop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 15:53 



 
Profiel   

Gehakseld tarwestro?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 15:54 



 
Profiel   

Heb je al van dat gemalen stro overwogen? Zelf geen ervaring mee maar ik kan me voorstellen dat ze daar minder aankunnen knagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 15:58 



 
Profiel   

ik heb gehakseld koolzaadstro, geeft een heel lekker bed en kan op dezelfde manier afgevoerd als gewoon stro

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 17:18 



 
Profiel   

Ik zou denk ik zelf als je er bent extra mesten en aangeven dat je graag wil dat er extra opgestrooid wordt.
Lijkt me toch dat de stalbaas daar wel begrip voor heeft als jouw paard meer binnen moet staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 17:27 



 
Profiel   

Het is voor alle paarden zo, dat is de situatie hier in Zuid-Holland helaas.

Ik kan wel om extra opstrooien vragen maar dan moet ik er zelf steeds achteraan. Als ik het met wat eigen spul op kan lossen heb ik het meer in de hand.

@avalanche ze worden elke dag opgestrooid maar ik vind dat dus niet voldoende.

Even voor de goede orde: ik vind het niet erg dat m’n paard wat stro eet naast de rest van het ruwvoer. Ik hoopte alleen op een oplossing die ik kan toepassen zonder daarbij extra druk bij de stalhouder te leggen.

Met zaagsel bijvoorbeeld vind ik dat je beter resultaat hebt als je wat langer pot, dan wordt de bodem mooier en krijg je echt zo’n matrasje. Ik weet niet of dat ook geldt voor bv strokorrels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 19:22 



 
Profiel   

Voordat strokorrels een lekker bed vormen ben je zo een paar week verder, dus dat lijkt mij geen oplossing. Tot die tijd zijn ze hard en glad en als je paard stro eet heb je ook kans dat de korrels mee naar binnen gaan en dat wil je echt niet... ik zou gaan voor extra dik in t stro zetten en eventueel stro en of hooi aanbieden in slowfeeder netten voor de afleiding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 19:35 



 
Profiel   

Dat was precies wat ik moest horen, dan gaat dat over.

@Donja moet je dat ook een tijd laten liggen voor het een bed vormt?

@Renee ken ik niet, ga ik googelen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 19:37 



 
Profiel   

Ik heb een paard en ponies die hun stallen echt vies maken. Ik werk met strokorrels op rubbermatten. Ik meng de strokorrels dus niet met stro.

Maar als je de strokorrels nat maakt, zoals volgens voorschrift, dan is mijn ervaring dat je direct een mooi zacht bedje hebt. Het is niet glad.
Volgens mij zou het moeten kunnen werken. Het is gewoon stro, dus mag ook op die manier worden afgevoerd. Ik mest met de hand, ik weet niet of het goed machinaal te mesten is, maar als het met vlas/zaagsel kan, dan kan dit zeker ook!

Mijn paarden eten echter ook wel van de uiteengevallen strokorrels. Ik heb wel eens gehoord dat je dat kunt voorkomen door te bevochtigen met azijn i.p.v. water. Overigens zijn de prijzen van de korrels ook fors gestegen inmiddels!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 20:13 



 
Profiel   

Pantykous schreef
Het is voor alle paarden zo, dat is de situatie hier in Zuid-Holland helaas.

Ik kan wel om extra opstrooien vragen maar dan moet ik er zelf steeds achteraan. Als ik het met wat eigen spul op kan lossen heb ik het meer in de hand.

@avalanche ze worden elke dag opgestrooid maar ik vind dat dus niet voldoende.

Even voor de goede orde: ik vind het niet erg dat m’n paard wat stro eet naast de rest van het ruwvoer. Ik hoopte alleen op een oplossing die ik kan toepassen zonder daarbij extra druk bij de stalhouder te leggen.

Met zaagsel bijvoorbeeld vind ik dat je beter resultaat hebt als je wat langer pot, dan wordt de bodem mooier en krijg je echt zo’n matrasje. Ik weet niet of dat ook geldt voor bv strokorrels.

Ik snap je hoor. Je zou kunnen overleggen of je zelf kunt mesten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 20:44 



 
Profiel   

Ja dat doe ik wel dagelijks, de stal strooit alleen op en dan eens in de week de stallen leeg.

Het euvel is natuurlijk in de basis dat ze zoveel op stal staan maar daar is hier in de regio niks aan de toen. Had ik helemaal verkeerd ingeschat voor ik ging verhuizen |(

We proberen er het beste van te maken.

Ik ga in ieder geval een slowfeeder halen, al hebben ze wel voldoende voermomenten door de dag heen.

En zal eens met de stalhouder overleggen of er additionele service mogelijk is voor meer stro, en of hij zin heeft in een experiment :D

Denk dat meer stro voor individuele stallen administratief gedoe wordt voor hem, dus hopelijk is hij in voor het experiment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 20:50 



 
Profiel   

Idd overleggen, en anders vragen of je het zelf mag doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 20:53 



 
Profiel   

En meer ruwvoer aanbieden dan TS? Dus gewoon meer hooi voeren

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 21:45 



 
Profiel   

Ik heb wel een positieve ervaring met strokorrels onder stro, dat werkte erg goed bij mijn ruin die erg veel plast.
Ik ben begonnen met een laagje van ongeveer 3-4 cm in de stal en de eerste keer heb ik het nat gemaakt met de brandslang. Daarna na twee weken heb ik elke week de plasplek er uitgeschept en de overgebleven korrels en de schone korrels gemengd met de uiteengevallen korrels. Het nam het vocht erg goed op, waardoor de rotstraal van de pony flink verminderde.
Ik vond het echter wel vrij prijzig en veel werk om het handmatig uit te mesten wekelijks en na een langere periode vond ik het toch ook vies worden. Die laatste twee punten zal jij waarschijnlijk geen last van hebben. Als je paard op één plek plast dan kan je daar de strokorrels neergooien zodat het vocht daar goed opgenomen wordt, in combinatie met een hooinet/slowfeeder met veel hooi en mogelijk stro heeft ze dan altijd wat te knabbelen en een droge stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 22:19 



 
Profiel   

Strokorrels wordt een duur grapje als de stallen elke week leeg gehaald worden naast dat het dan niet doet waar het voor bedoelt is. Voor gehakseld stro geldt eigenlijk een beetje hetzelfde… gehakseld stro is dan wel meteen een ‘bedje’ maar ook dat is duur als je elke week volledig leeg haalt. Voor 3*3 zit ik toch al snel aan 2 pakken minimaal om een beetje een laagje te hebben… liefst eigenlijk 3…

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 22:24 



 
Profiel   

Ipv strokorrels kan je ook zelf gehakseld stro er bij door doen. Dat heb je in pakken van 20 kilo voor 6€ per pak. Elke week een pak zelf er doorheen zal vast al schelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 22:36 



 
Profiel   

Normaal gebruik van strokorrels is dat je start met 5 zakken, en daarna vul je het dan wekelijks aan met 1 zak. Je hebt dan een heerlijk bed.

Ik deed zelf altijd de zak in een kruiwagen en dan water erbij. Even laten staan en dan legen in de stal. Het is dan direct zacht.

Waar in Zuid-Holland zit je TS? Er zijn gelukkig ook veel stallen waar ze hele dagen buitenkomen namelijk. Alleen je moet daar vaak bekend voor in de regio zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 22:52 



 
Profiel   

Varenka schreef
knip!

Mijn paarden eten echter ook wel van de uiteengevallen strokorrels. Ik heb wel eens gehoord dat je dat kunt voorkomen door te bevochtigen met azijn i.p.v. water. Overigens zijn de prijzen van de korrels ook fors gestegen inmiddels!


Wij hebben de paarden jaren op hennepvezels gehad en toen strokorrels geprobeerd. Alle paarden aten ervan en met azijn erdoor vond die van mij het nóg lekkerder :Y) azijn werkt dus helaas niet voor alle paarden.. Wij zijn toen weer teruggegaan op hennep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 22:53 



 
Profiel   

Ladyson schreef
Normaal gebruik van strokorrels is dat je start met 5 zakken, en daarna vul je het dan wekelijks aan met 1 zak. Je hebt dan een heerlijk bed.

Ik deed zelf altijd de zak in een kruiwagen en dan water erbij. Even laten staan en dan legen in de stal. Het is dan direct zacht.

Waar in Zuid-Holland zit je TS? Er zijn gelukkig ook veel stallen waar ze hele dagen buitenkomen namelijk. Alleen je moet daar vaak bekend voor in de regio zijn.


Spijkenisse. Ik ben t hier nog niet tegen gekomen en ik heb echt gezocht. Hele dagen in een modderpaddock vind ik ook niks, en het moet obv volpension zijn.

Ik ga sowieso naar dat gehakselde stro kijken :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 22:55 



 
Profiel   

Denk dat je de normaal gesproken 5 zakken als start niet hoeft te doen.

2 of 3 zakken alleen op de plek waar je nodig hebt, desnoods alleen achterste helft vullen lijkt me genoeg. Ik zou met twee zakken beginnen achterin waar meeste geplast wordt.

Korrels bevochtigen en dan daarna daaroverheen het stro.

Wie zou dan de korrels erin doen en bevochtigen? Stalhouder of jij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 23:20 



 
Profiel   

Ik :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 23:29 



 
Profiel   

Is er een mogelijkheid om jouw paard te wisselen met een hoekpaard? Dat jouw stal niet machinaal mee gemest wordt en dat je wel kan 'potten'? Dat lijkt mij namelijk het grootste probleem met alle vormen bodembedekking.

Overigens ken ik je probleem maar al te goed, feestje die kleigrond
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 00:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen