In wat voor boxen staan jullie paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

In wat voor boxen staan jullie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 15:22

Volgend jaar komen onze paarden aan huis en we hebben al een idee hoe we het ongeveer willen maken.

Hoe staan jullie paarden gestald en dan ben ik vooral benieuwd naar foto's van de binnenboxen.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 15:44

Vaste stallen met schuifdeuren en rondom tralies en hoofdluikje.

Afbeelding

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 15:49

Die van mij stond in een box van 4x4 met buitenluik. Enige grote nadeel, er was geen onderling contact mogelijk. Als ik stallen ging bouwen dan zou ik dat wel doen. Net zoals hierboven de tussenwand deels van tralies.

Een luik om het gangpad in te kunnen kijken zou ik bij een binnenbox zeker doen! Vergroot toch ook de beweegruimte.

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Re: In wat voor boxen staan jullie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:08

Ik weet niet waar je voorkeuren liggen en je mogelijkheden zijn - zelf ben ik niet van de individuele stallen. Ik heb een inloopstal van 3.5 x 6 meter en een containerstal als inloopstal van 2.40 x 5.90 meter met buiten tussen deze stallen een uitloop van 8 x 12.
Ik zou persoonlijk altijd gaan voor een optie in groepsverband met 1 of 2 individuele (ruime stallen) voor noodgevallen of nieuwelingen etc. Als ik zie hoeveel contact ze hebben met elkaar en hoe erg ze genieten van het in kuddevorm leven, wil nooit meer anders.

pluisje88

Berichten: 8074
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: In wat voor boxen staan jullie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:13

Wij hebben boxen met open wanden. Zeker als je paarden heb die goed met elkaar kunnen is dat heerlijk. Ze slapen altijd samen over de stalwand Afbeelding

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:15

Wij hebben dit weekend de boxen uit de stal gehaald nadat ze al een paar jaar niet meer gebruikt worden om de paarden in te zetten .
We hebben ervoor gekozen om binnen een voerhek te plaatsen zodat we geen zware hooinetten meer hoeven op te hangen en er ook geen geknoei met hooi meer is .
Dus de paarden in een grote paddock ( ik denk 40x20 ongeveer ) met schuilstal en enkele uren weidegang per dag.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:19

mirim schreef:
Wij hebben dit weekend de boxen uit de stal gehaald nadat ze al een paar jaar niet meer gebruikt worden om de paarden in te zetten .
We hebben ervoor gekozen om binnen een voerhek te plaatsen zodat we geen zware hooinetten meer hoeven op te hangen en er ook geen geknoei met hooi meer is .
Dus de paarden in een grote paddock ( ik denk 40x20 ongeveer ) met schuilstal en enkele uren weidegang per dag.
[ [url=m/tAg2eO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/eOq4w4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aNHGhX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zo mooi en groot als hierboven heb ik het niet, maar dit is toch top. Vind ik persoonlijk!

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:20

Melissa1996 schreef:
Vaste stallen met schuifdeuren en rondom tralies en hoofdluikje.

[ [url=m/LBmUey.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb dit alleen is dan de voorste meter van de tussenwand helemaal dicht. Op die manier behoud je het sociaal contact maar hebben ze ook allemaal rust om te eten zonder pottenkijkers of vervelende buren. Het geeft hier heel veel rust op stal. Paarden zijn heel sociaal maar in mijn ervaring waarderen ze rustig kunnen eten heel erg.

En als je ruimte hebt, groot. Ik heb 3,5 x 4 en dat is echt fijn. Ze zijn in mijn ervaring veel schoner dan in kleinere stallen en ook de grote paarden kunnen helemaal plat. Dat laatste vind ik een absoluut vereiste want daar maken ze heel graag gebruik van.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: In wat voor boxen staan jullie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 17:07

Ik heb mijn paarden alleen in de nacht op stal, rest van de dag staan ze buiten. Wij hebben vorig jaar de stallen aangepakt en hebben grote luxe stallen van 3x6 aan de ene kant, en 3x5 aan de andere kant. Wij hebben van die luxe voorfronten, die iets verder naar voren zijn gebouwd bij het deurtje, waar ze dus met het hele hoofd overheen kunnen. Heel erg fijn, alleen met hengsten of veulens wel lastiger.
De tussenwanden hebben wij de bovenste helft tralies, maar achteraf gezien had ik liever 1m hout gehad, zodat ze inderdaad rustig kunnen eten of op andere momenten hun rust kunnen pakken.
Wij hebben in een deel van de stallen ramen, en dat vinden ze echt fantastisch om over uit te kijken.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik ook zeker buitenluiken maken. Ideaal voor frisse lucht, maar ook gewoon erg fijn voor de paarden.

Marieke1495

Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 18:07

Afbeelding
Afbeelding

Zelf gemaakt van steenschotten. 2 stalen van 3 bij 6.


Afbeelding
Jammer dat mijn paard er niet meer in wil, voor haar was het te laag..

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 18:28

0000 schreef:
Melissa1996 schreef:
Vaste stallen met schuifdeuren en rondom tralies en hoofdluikje.

[ [url=m/LBmUey.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb dit alleen is dan de voorste meter van de tussenwand helemaal dicht. Op die manier behoud je het sociaal contact maar hebben ze ook allemaal rust om te eten zonder pottenkijkers of vervelende buren. Het geeft hier heel veel rust op stal. Paarden zijn heel sociaal maar in mijn ervaring waarderen ze rustig kunnen eten heel erg.

En als je ruimte hebt, groot. Ik heb 3,5 x 4 en dat is echt fijn. Ze zijn in mijn ervaring veel schoner dan in kleinere stallen en ook de grote paarden kunnen helemaal plat. Dat laatste vind ik een absoluut vereiste want daar maken ze heel graag gebruik van.


Ik heb dit en ben het hier helemaal mee eens. Mijn paarden zijn wel vriendjes, maar in beperkte ruimtes hebben ze toch graag even alleentijd merk ik. Ook de deuren met luikjes vind ik zelf erg prettig bij oud en nieuw, er wordt hier redelijk wat afgeschoten en dan gaat dus voor 1 nacht alles dicht, zodat ze het zeker niet in hun hoofd krijgen om ook maar iets te proberen.

Lukasje
Berichten: 11252
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 18:52

De paarden staan hier ook aan huis. Overdag staan ze buiten waarbij de pony’s bij elkaar staan, en de paarden samen. ‘s Nachts staan ze binnen maar dan heb ik ze graag apart. Toch praktisch wanneer er eentje bv extra en/of speciaal voer moet krijgen. Ik heb in het stalgebouwtje een middengang met aan de rechterkant 2 stallen en een wasplaats, links 4 stallen. Achteraan, op kop, ligt de zadelkamer. De stallen aan de linkerkant hebben ook een deur met bovenluik. Alle stallen hebben vooraan een lager muurtje zodat de paarden met het hoofd in de gang kunnen hangen. Maar ook de tussenmuren zijn niet erg hoog. Die laatste zijn er wel op voorzien dat er een hek kan tussengeplaatst worden. Ik vind die lagere muren zonder tralies persoonlijk erg prettig, het geeft een open gevoel. De paarden kunnen contact hebben met elkaar maar kunnen ook in alle rust eten en rusten. En om voer en hooi te geven is het ook handig: je hoeft niets te openen.

Even snel een printscreen van de camera genomen:

Afbeelding

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 19:26

Dees90 schreef:
mirim schreef:
Wij hebben dit weekend de boxen uit de stal gehaald nadat ze al een paar jaar niet meer gebruikt worden om de paarden in te zetten .
We hebben ervoor gekozen om binnen een voerhek te plaatsen zodat we geen zware hooinetten meer hoeven op te hangen en er ook geen geknoei met hooi meer is .
Dus de paarden in een grote paddock ( ik denk 40x20 ongeveer ) met schuilstal en enkele uren weidegang per dag.
[ [url=m/tAg2eO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/eOq4w4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aNHGhX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zo mooi en groot als hierboven heb ik het niet, maar dit is toch top. Vind ik persoonlijk!


Dank je wel !
Ja we zijn er ook erg blij mee.
Na onze verhuizing hebben we lopen dubben hoe we het met de paarden zouden indelen.
Paarden in de boxen en de pony’s een aparte inloopstal . Maar nu ze samen kunnen staan bevalt dit nu wel heel erg goed . Er staat aan de paddock ook nog een kleine schuilstal . De paarden vinden het leuk om daar gebukt in te staan , hahahah

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 19:28

Weet je zeker dat je ze in een box wil?
[HTT] Na 30 jaar nieuwe stal gebouwd (groter dan mijn huis).

Ooit ben ik begonnen met 2 buitenstallen (3x3 en 3x4) met het idee dat een paard een box moet hebben. Nu heb ik dit. Heerlijk, scheelt in mesten, paarden bewegen meer etc.

Mocht je voor professionele stalwanden gaan dan heeft dit mijn voorkeur
- kunststof planken, beter schoonhouden, minder onderhoud en bijna niet van echt te onderscheiden, zeker als je met houtnerf neemt.
- geen open bovenkant, ik zou als de dood zijn dat ze eroverheen komen. Als je ze dan toch opsluit dan moeten ze er ook zeker achter blijven.
- luikje in deur, ze vinden het vaak heerlijk om eroverheen te hangen. Neem ze wel die ook dicht kunnen voor als je een wat bijterig paard treft.
- denk aan opbergruimte bij de stal zelf. Persoonlijk vind ik het altijd rommelig als er van alles aan de stalwand hangt zoals halster, deken etc. Je hebt stallen met in de hoek een soort kast of een halve kast onder de voerbak.
- maat voor paard minimaal 3x4 maar bij voorkeur nog wat groter
- denk goed na over hoe je het hooi wil gaan voeren. Voorkom dat ze het de hele stal doorlopen en er veel verloren gaat.

Ik heb mijn wanden bij Geert en Henk trading vandaan en zelf geplaatst.

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Re: In wat voor boxen staan jullie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 18:48

Bedankt voor de reacties!

Ik ben nu aan het kijken voor boxen van 4x4

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:00

Exacte maten weet ik zo niet meer maar ze zijn groot :+

Draaibare voerbak.
Uitneembare hooi opening, ideaal tegen het knoeien.
Tralies van de deur kunnen open en dicht.

Kortom de hele box is afsluitbaar en ook alles kan open.

Lambrisering rondom, ideaal om schoon te maken.

Afbeelding
Afbeelding

Bij deze kan je zien dat de hooi opening afgesloten is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:09

Indien de paarden niet samen kunnen lopen dan vind ik de foto rechtsboven een van de fijnste plekken die ik tot nu toe tegengekomen ben:
https://www.freiberger-wyss.ch/pensionsstall

Aan de box zit een uitloop van zeker 4 meter. Omdat vooraan hooi gevoerd wordt lopen de paarden het hooi niet door de bodembedekking heen. Tevens zijn er veel paarden die dan enkel nog in het uitloopgedete mesten wat een enorme winst is kwa mestvlekken en strooisel.

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 18:31

Sizzle schreef:
Indien de paarden niet samen kunnen lopen dan vind ik de foto rechtsboven een van de fijnste plekken die ik tot nu toe tegengekomen ben:
https://www.freiberger-wyss.ch/pensionsstall

Aan de box zit een uitloop van zeker 4 meter. Omdat vooraan hooi gevoerd wordt lopen de paarden het hooi niet door de bodembedekking heen. Tevens zijn er veel paarden die dan enkel nog in het uitloopgedete mesten wat een enorme winst is kwa mestvlekken en strooisel.


Dat is inderdaad wel een hele mooie oplossing.

Ik schop dit topic weer even omhoog omdat ik nog wat meer inspiratie zoeken, ik heb globaal een idee maar twijfel nog.

LaDonna75

Berichten: 2142
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:29

Ik heb anderhalf jaar geleden een nieuwe stal gebouwd, met boxen van 3x3,5 m, voor pony's en paarden van maximaal 1,62m ongeveer. Ik heb gekozen voor boxen omdat ik zeer verschillende types op stal heb, die elk gesteld zijn op hun rust. Zo kunnen ze op hun gemak hun eigen hooi en krachtvoer eten, zonder dat die dominante vreetzak alles opeet. Ook iets om rekening mee te houden.
Ik heb gekozen voor open fronten, en veel licht:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:40

Mijn stallen voor onze paarden. We hebben er 5. 3.5m bij 4.5m. Met voerbak en automatische waterbak. De deur heeft "ventilatie" gleuven. Dit hebben we zo besteld omdat we het er wel luxe uit vonden zien. Heel makkelijk voor Shetlanders en veulens om erdoorheen te kijken
Het luikje kan evt dicht. De wanden hebben we wel dichtgemetseld omdat wij destijds hengsten en merries hadden met voernijd en alles kort en klein sloegen. Dit is veel makkelijker. En ze staan hier 10 uren (minimaal) per dag buiten (nooit alleen) dus sociaal contact genoeg :j
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daar waar het trapje staat komt een poets/was plaats. De voorwanden zijn van Van Der Veer Stallenbouw.

noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: In wat voor boxen staan jullie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 15:15

Mooie stallen komen hier voorbij.
Dit zijn onze stallen, 2 naast elkaar en dan nog een aan de andere kant. Afbeelding
Mijne staan veel buiten en hebben ook een buitenstal.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 15:33

mirim schreef:
Wij hebben dit weekend de boxen uit de stal gehaald nadat ze al een paar jaar niet meer gebruikt worden om de paarden in te zetten .
We hebben ervoor gekozen om binnen een voerhek te plaatsen zodat we geen zware hooinetten meer hoeven op te hangen en er ook geen geknoei met hooi meer is .
Dus de paarden in een grote paddock ( ik denk 40x20 ongeveer ) met schuilstal en enkele uren weidegang per dag.
[ [url=m/tAg2eO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/eOq4w4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aNHGhX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heerlijk dit!

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 15:34

noordje schreef:
Mooie stallen komen hier voorbij.
Dit zijn onze stallen, 2 naast elkaar en dan nog een aan de andere kant. [ [url=m/azjyL7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijne staan veel buiten en hebben ook een buitenstal.


Ook geweldig <3

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 15:38

LaDonna75 schreef:
Ik heb anderhalf jaar geleden een nieuwe stal gebouwd, met boxen van 3x3,5 m, voor pony's en paarden van maximaal 1,62m ongeveer. Ik heb gekozen voor boxen omdat ik zeer verschillende types op stal heb, die elk gesteld zijn op hun rust. Zo kunnen ze op hun gemak hun eigen hooi en krachtvoer eten, zonder dat die dominante vreetzak alles opeet. Ook iets om rekening mee te houden.
Ik heb gekozen voor open fronten, en veel licht:


[ [url=m/iRtJcg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/1qjBrD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RScinF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/W2Yzem.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ook een parel :wow: mooie keuzes heb je gemaakt.

Allemaal erg mooie stallen hier!

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 18:08

Zoo :oo stallen netter dan mijn woonkamer

Hier zijn de stallen niet moeders mooiste, maar wel lekker groot, ruim 5 bij 5 <<)
alles kan open, dus dat is makkelijk uitmesten met een shovel

Afbeelding