Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stalmatten?

 
Profiel   

Oke, mijn jaarling is echt een mega varken -O-

Hij verbruikt nu al net zo veel bodem bedekking als mijn volwassenen shire.. Echt niet oke!

Dus ik ben aan het zoeken naar een oplossing.

Ze staan hier van 22u savonds tot 8u smorgens op stal, verder lopen ze buiten, hij heeft een box van 4x4 met een grote hooibak waar hij de hele nacht kan eten.

Maar zijn stal is na 4 dagen helemaal zijknat en gor, hij smeert de mest door zijn hele box heen en leeft zelf ook half als varken geloof ik.

Nou overweeg ik stalmatten.
Maar welke dan en waarom die?

Ik zou graag de stalmatten ipv de bodembedekking doen.
Dus ze moeten dempen, isoleren en drainairen.

Ik heb een put achterin mijn box dus als de stalmatten goed drainairen kan de urine weglopen.
Dan elke dag de mest eraf scheppen zodat zijn bedje weer schoon is.

Wie heeft hier ervaring mee?

Is dit iets?
https://stalmatten24.nl/stalmat-puzzel


Ook kwam ik nieuwe matten tegen van haygain, maar volgens mij zijn die niet gedrainaird dus die vallen dan af
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 20:39 



 
Profiel   

Ik heb in mijn boxen gewoon rubberen tegels liggen. Ze zijn 50x50 en 7 cm dik en alles ligt er gewoon op te snurken. Ze staan bij mij van 11 tot 7 binnen in de winter en heb nog geen problemen, plas loopt weg en elke ochtend haal ik de mest eruit.

Die van mij waren ook onwijze viespeuken en ik gooide zoveel hooi weg dat ik het zat was, geen seconde spijt nog. 2e hands gevonden en was 50e per box kwijt (boxen zijn 4x3,5)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 20:47 



 
Profiel   

Ik heb ook stalmatten liggen, van die dikke puzzelmatten voor koeien. Ideaal. Ze plassen er wel op maar het loopt wel weg, en anders kun je er wat gaten in boren met een gatenzaag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 20:57 



 
Profiel   

Nolan zijn dat die hele dikke speeltuin matten zeg maar? Mer aan de anderkant van die vierkanten?

Rubber tegels 500x500x25 mm dak terras balkon tuin drainage
€ 5,95
https://link.marktplaats.nl/a1349985835 ... ialbuttons

En hoe gaat dat bij jullie met mest? Zijn de matten goed schoon te houden?

Lindsey zijn dat dezelfde matten als waar ik de link van gedeelt heb?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 21:08 



 
Profiel   

Nadiine__x schreef
Nolan zijn dat die hele dikke speeltuin matten zeg maar? Mer aan de anderkant van die vierkanten?

En hoe gaat dat bij jullie met mest? Zijn de matten goed schoon te houden?

Lindsey zijn dat dezelfde matten als waar ik de link van gedeelt heb?


Ja alleen de grote variant (speeltuin zijn 30x30).

De matten hebben aan de zijkant pluggen om aan elkaar te verbinden en de mest haal ik er zo met een sneeuwschuiver vanaf.

1x pj als de paarden 24 7 de wei op gaan haal ik alles eruit en maak ik ze grondig schoon, maar in principe veeg ik de mest er zo vanaf en de plas gaat via de kieren naar onderen en loopt (bij mij) gewoon de stal uit.

Ik heb voor deze gekozen omdat ze gewoon een stuk goedkoper zijn en ze worden regelmatig aangeboden, nieuw zijn ze 22e per stuk en dan zijn de matten die je in link hebt goedkoper. Wat ik wel fijn vindt is dat ze echt zeer dik zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 21:13 



 
Profiel   

En toch… ik had mijn paard op een leslocatie wel eens een nacht op stal in een box met drainerende matten, maar mijn paard kwam daar altijd smerig uit als hij had gelegen. Flinke natte plekken mest en urine op zijn buik en achterhand. Toen de locatie een dun laagje vlas toevoegde was dat nagenoeg over (op een “ik heb mijn mesthoop als hoofdkussen gebruikt” vlek na, maar dat voorkom je met geen enkele bodembedekking).

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 21:23 



 
Profiel   

Hilary schreef
En toch… ik had mijn paard op een leslocatie wel eens een nacht op stal in een box met drainerende matten, maar mijn paard kwam daar altijd smerig uit als hij had gelegen. Flinke natte plekken mest en urine op zijn buik en achterhand. Toen de locatie een dun laagje vlas toevoegde was dat nagenoeg over (op een “ik heb mijn mesthoop als hoofdkussen gebruikt” vlek na, maar dat voorkom je met geen enkele bodembedekking).


Dat is toch ook uitproberen denk ik :j
Maar als alleen de urine al weg zou lopen zou al zo veel schelen want hij slaapt gewoon in zijn eigen pis...

Morgen de stal maar weer leegtrekke.. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 23:00 



 
Profiel   

Hilary schreef
En toch… ik had mijn paard op een leslocatie wel eens een nacht op stal in een box met drainerende matten, maar mijn paard kwam daar altijd smerig uit als hij had gelegen. Flinke natte plekken mest en urine op zijn buik en achterhand. Toen de locatie een dun laagje vlas toevoegde was dat nagenoeg over (op een “ik heb mijn mesthoop als hoofdkussen gebruikt” vlek na, maar dat voorkom je met geen enkele bodembedekking).



Hier dezelfde ervaring.. Met een heel schoon paard die in 1 hoek mest en plast is het nog wel te doen. Maar een viespeuk op alleen matten is echt vreselijk. Mest de hele stal door gestampt, paard + deken van kop tot kont onder de mest.. Paard van stalhouder had zo'n grijze bucas deken, maar die kleur was aan het eind van de winter niet meer te zien :r Daar zaten gewoon echt stukken mest op... Nog nooit zo erg gezien bij een stal met bodembedekking, zelfs niet bij de allergoorste paarden.



Hier heel goede ervaring met strokorrel bij onze merrie + veulen overigens, evt in combi met matten. Dat was toen veulen bijna een jaar was en nog bij mama stond ook echt huilen 's ochtends.. Maar omdat de korrels uiteengevallen meer een dikke stevige laag is, blijft de mest er goed bovenop liggen en word het dus niet zo gemengd en dat scheelt een hoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 23:14 



 
Profiel   

Nadiine__x schreef
En hoe gaat dat bij jullie met mest? Zijn de matten goed schoon te houden?

Lindsey zijn dat dezelfde matten als waar ik de link van gedeelt heb?


Dat durf ik je niet te zeggen; ik heb ze van een boer die ze over had.
Mijn paardjes mesten langs de rand van de stal of buiten (is een grote inloopstal) en niet op de matten zelf. Als ze ook 's nachts op stal moeten (hopelijk duurt dat nog heel lang) dan strooi ik er wel wat vlas op of stro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 23:18 



 
Profiel   

Daphne__ schreef
Hilary schreef
En toch… ik had mijn paard op een leslocatie wel eens een nacht op stal in een box met drainerende matten, maar mijn paard kwam daar altijd smerig uit als hij had gelegen. Flinke natte plekken mest en urine op zijn buik en achterhand. Toen de locatie een dun laagje vlas toevoegde was dat nagenoeg over (op een “ik heb mijn mesthoop als hoofdkussen gebruikt” vlek na, maar dat voorkom je met geen enkele bodembedekking).



Hier dezelfde ervaring.. Met een heel schoon paard die in 1 hoek mest en plast is het nog wel te doen. Maar een viespeuk op alleen matten is echt vreselijk. Mest de hele stal door gestampt, paard + deken van kop tot kont onder de mest.. Paard van stalhouder had zo'n grijze bucas deken, maar die kleur was aan het eind van de winter niet meer te zien :r Daar zaten gewoon echt stukken mest op... Nog nooit zo erg gezien bij een stal met bodembedekking, zelfs niet bij de allergoorste paarden.



Hier heel goede ervaring met strokorrel bij onze merrie + veulen overigens, evt in combi met matten. Dat was toen veulen bijna een jaar was en nog bij mama stond ook echt huilen 's ochtends.. Maar omdat de korrels uiteengevallen meer een dikke stevige laag is, blijft de mest er goed bovenop liggen en word het dus niet zo gemengd en dat scheelt een hoop.


Ik zit al 3 jaar op stro korrels, inderdaad mega te vreden over!

Mijn shire merrie plast hele watervallen en met deze bodem. Bedekking houd ik haar stal echt heel goed en netjes!

Maar ik heb nu een kwpn jaarling die het presteerde om. Zijn stal nog viezer/natter te maken dan mijn shire.. Ongelofelijk! Hoe dan.. Het verdiend bijna een applausje gewoon

En heel eerlijk? Zijn deken zit nu ook onder de stront :') want het is echt een varken.. Maar kan ook 2x per week 2 kruiwagens pis eruit halen -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 23:30 



 
Profiel   

Ik heb mijn paard ook op matten gehad voor een paar weken, vond het drie keer niks. Mijn normaal schone paard was ontzettend goor en haar hoeven deden het er ook niet echt lekker op. Hebben toen nog stro toegevoegd, maar dat maakte het erger. Nu staat ze weer op vlas en is weer super schoon. Ze wou ook nooit liggen op de matten en vond erop plassen ook niet fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 23:32 



 
Profiel   

Ik heb al jaren 2e hands speeltuintegels in mijn stal, bevalt prima. 's morgens ff de mest er uit en een bezem er door en het is weer schoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 23:36 



 
Profiel   

Vocht doorlatende tegels met urine wordt drekbende en die tegels gaan er van stuk. Liever niet doorlatende (zijn ook beter schoon te houden). En wat vlas oid heb je wel nodig, iets moet de urine opnemen, anders staat er letterlijk een plas in de box waar de hoeven de hele nacht in staan te weken. Ook bij een put/afvoer is de bodem/matten zelf niet droog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 00:52 



 
Profiel   

Ik heb de mijne op Rubberen speeltuin tegels staan en dat bevalt erg goed in combinatie met wat bodembedekking. De tegels zijn vochtdoorlatend en ideaal voor in een paardenstal, omdat ze zwaar zijn en goed vast liggen.

Het zijn 50 x 50 tegels van ongeveer 4,5 cm dik en met pinnen aan elkaar te bevestigen. Gewoon een tijdje marktplaats in de gaten houden en verschillende partijen opkopen. Ik betaal doorgaans tussen de €1,75 en €2,50 per tegel (nieuw zijn ze €8 per tegel).
De stalbaas was zo blij met mijn stallen dat hij gevraagd heeft of ik ook voor hem een oogje op die tegels wil houden, dus ik heb al verschillende partijtjes met rubberen tegels voor hem opgekocht.

Pleun was ook een varken, maar nu met deze tegels en wat vlas er over is ze heel netjes zindelijk en doet ze al haar behoeften in dezelfde hoek.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 02:35 



 
Profiel   

Hier ook goede ervaringen met de stalmatten, goede vochtafdrijving, snel schoon en kosten besparend!
Wij hebben ook speeltuintegels, we hebben ze al zo lang dat ik niet eens meer weet waar wij ze vandaan hebben. en neem van mij aan onze kwpner is ook een smeerzak

Het ziet er alleen niet zo gezellig uit als een net opgestrooide box wel is

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 05:53 



 
Profiel   

Wij hebben van die echte paarden-rubbertegels van 1 bij 1 meter in de "nieuwe" stal liggen. Zijn ook iets van 5 cm dik en doorlatend, met van die verhoogde vierkantjes onderop zodat vocht er onderdoor kan.

Wij hebben er geen bodembedekking op liggen, omdat het niet de bedoeling is dat ze gaan liggen / pissen / kakken in die stal...die is om te schuilen en hooi te eten. Het oude houten stalletje is om in te slapen :j

Het voordeel van de tegels is dat het prettiger is om op te staan, het is anti-slip en met liggen (als je het gebruikt voor een dichte stal) is het natuurlijk ook prettiger dan direct op het koude, gladde, harde beton liggen. Je moet er imo wel echt ook nog strooisel op gebruiken als je wilt dat je paard comfortabel kan liggen. Hier gaan ze iig niet liggen direct op de blote matten.

Ze piesen er ook niet op, omdat het natuurlijk stevig materiaal is en daarop spettert je pies terug omhoog, tegen je benen aan, en dat vinden de meeste dieren toch niet fijn. Die van ons lopen dus naar buiten om te piesen in het zand of gras. Wil je dat ze wel comfortabel kunnen plassen dan moet je er dus wederom strooisel op gebruiken.

Dat vochtdoorlatend zou ik wel met een flinke korrel zout nemen. Want het zijn natuurlijk maar kleine openingen die binnen no-time dichtslaan door zand / strooisel / mest enzo. Dus wederom strooisel nodig om de nattigheid op te nemen, als je niet wilt dat er een plas pies blijft staan. Je kan imo beter inzetten op iets schuin aflopende matten naar een gootje achterin de stal. Of zoiets.

Groot nadeel van onze tegels vind ik ook, dat ze niet dmv pennen aan elkaar verbonden zijn. Er zitten ook geen gaten in om pennen toe te voegen. Zouden we natuurlijk wel zelf gaten kunnen boren en alsnog doen, maar dat staat ergens onderaan de lijst met klussen die ooit nog eens moeten gebeuren :=

Wat er gebeurt met onze tegels zonder pennen: doordat de tegels van die vierkantjes onderop hebben, veren ze een beetje door als er een paardenhoef op staat. Dat is an sich wel leuk, die demping +:)+

Maar als er een hoef net voor het hoekje staat....dan is het effect dat het hoekje een heel klein pietsje omhoog komt. En zand of ander klein spul dat dan net op de naad lag.....valt dan onder het hoekje van de tegel. Na verloop van tijd gaan de hoekjes daardoor steeds hoger liggen. Het zand e.d. hoopt op onder de tegels. Wij hebben nu dus een helemaal ongelijke hobbelvloer.

Dat los je op door alle tegels er uit te halen en de hele zooi uit te vegen / spuiten. Best een behoorlijk werkje.... tegels van 1m2 zijn niet echt lekker hanteerbaar :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 06:51 



 
Profiel   

Met vochtdoorlatende tegels moet het vocht wel ook weg kunnen dan, in een goede afvoer of omdat de vloer open is (bestrating ofzo), anders gaat dat echt heel vies stinken. Zeker als het wat warmer wordt…

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 06:59 



 
Profiel   

Nou wij hebben een inloop van 6x21m met aan beide kanten een hooiruif van 6m ernaast (waar het hoofd door kan zeg maar)

En onze bodem ligt vol met rubberen koeien matten, die harde platte zwarten matten die je op rol kan krijgen.

En onze inloop word als toilet gebruikt hoor.. Ze schijten en pissen de hele bende onder :+ spetteren of niet _O-

Terwijl we buiten een schone witte paddock hebben. :=

Achja met slecht weer wel altijd heel fijn met mesten **\O/**

Maargoed mijn stal heeft dus een afvoer put en loopt daar ook waterpas naartoe.
Dus neig ik nu naar die speeltuin matten met die pinnen erin. Gaat de urine daar ook goed doorheen?

Ik ga het dan eerst kaal proberen, kan er altijd strokorrel op doen als kaal niet bevalt +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 08:09 



 
Profiel   

Je schrijft
"Maar zijn stal is na 4 dagen helemaal zijknat en gor, hij smeert de mest door zijn hele box heen"

Hoe vaak mest je de stal uit?
Als ik dit lees denk ik niet iedere dag?

Ik heb ook matten van 5cm, met een klein laagje gehakseld koolzaadstro.
Maar moet wel echt elke dag mesten anders is dat ook niet fris.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 08:52 



 
Profiel   

Nibbit schreef
Je schrijft
"Maar zijn stal is na 4 dagen helemaal zijknat en gor, hij smeert de mest door zijn hele box heen"

Hoe vaak mest je de stal uit?
Als ik dit lees denk ik niet iedere dag?

Ik heb ook matten van 5cm, met een klein laagje gehakseld koolzaadstro.
Maar moet wel echt elke dag mesten anders is dat ook niet fris.


Ja als dat zo was was de oplossing mooi makkelijk, maar helaas.

Ik haal elke dag alle mest eruit, wat hij hem dus echt een uitdaging is want de helft versmeerd en vertrapt hij helemaal door de bodembedekking heen. Maargoed het meeste haal ik eruit.

Dan trek ik zijn bedje recht en doe de buitenkanten naar binnen harken zodat hij een droog en warm bedje heeft.

Maar met 3 dagen komt de urine al naar boven (en hij heeft echt een dik bed hoor, meneer de Prins mag echt niet klagen!) en dan haal ik hetgene wat zichtbaar is ook al eruit en dan trek ik hem weer recht. Maar het is gewoon niet te doen.

Mijn shire merrie plast echt hele watervallen, maar kan gewoon 1x per week de natte plek eruit halen. En dan zijn San vaak 1,5 a 2 kruiwagens.

Bij mijn jaarling kwpn zit ik nu op max 5 dagen (eigenlijk 4,maar ik rek het San nog 1 dag extra) en dan komen er 2 volle kruiwagens uit..

En hij staat echt in een ruime box ook.

Maar ik ga die speeltuin matten maar proberen denk ik :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 12:01 



 
Profiel   

En wat nou als je zijn mest in een hoek gooit? Ik doe dat hier in de avond wel. Voor de laatste voer ronde gooi ik de mest in de hoek waarvan ik graag wil dat ze gaan mesten.
Dat natte klinkt ook wel alsof hij vooral binnen plast. Misschien kun je ook kijken of je buiten iets voor hem kunt maken waar hij liever plast?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 12:11 



 
Profiel   

Sanet schreef
En wat nou als je zijn mest in een hoek gooit? Ik doe dat hier in de avond wel. Voor de laatste voer ronde gooi ik de mest in de hoek waarvan ik graag wil dat ze gaan mesten.
Dat natte klinkt ook wel alsof hij vooral binnen plast. Misschien kun je ook kijken of je buiten iets voor hem kunt maken waar hij liever plast?

se
Dan heeft hij dat smorgens overal heen gegraven en strokorrel erdoorheen Geroerd, ook al geprobeerd :') zelf. Met mest van een andere ruin/merrie geprobeerd, maar werkte ook niet..

Ik zal er eens op letten, volgens mij plast hoi ook gewoon buiten, hij gaat geloof ik niet meteen op stal plassen.. Maar zal er eens op letten!
Maar hij heeft gewoon een grote zand paddock en track tot zijn beschikking dus zou niet weten wat ik hem dan of extra moet geven..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 07:44 



 
Profiel   

Nadiine__x schreef
Maar hij heeft gewoon een grote zand paddock en track tot zijn beschikking dus zou niet weten wat ik hem dan of extra moet geven..


Misschien ergens ook wat vlas neer gooien ofzo? Ik weet het ook niet zo goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 08:21 



 
Profiel   

Sommige paarden zijn gewoon varkens op stal

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 09:16 



 
Profiel   

Bedankt voor alle input!

Wij hebben voor nu een keuze gemaakt, vinden jullie het leuk als ik een update deel met hoe het bevalt?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 12:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen