Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 318 van de 405 [ 10110 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321 ... 405  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[FOTO]Show je paddock paradise!

 
Profiel   

Je mag bij mij wel een paar baaltjes komen halen om te proberen. Is rijker aan suiker, minder in eiwit. Niet ideaal. Maar wel lokaal en heel smakelijk (vinden mijn paarden, maar goed, die zijn wat makkelijker :+ ).
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 11:55 



 
Profiel   

pol013 schreef
En een weide vraagje: herkennen jullie ook dat je ieder jaar andere planten en kruiden tegen komt? Ik vind dat echt fascinerend.
Zo hebben we een jaar scherpe botenbloem gehad. En net toen ik me zorgen begon te maken was die ook weer weg. Toen ineens een invasie aan paardenbloem/zuring/weegebree/madeliefjes etc. En nu heb ik ineens 12m2 met kleefkruid wat ik nog nooit eerder in de wei heb gezien.
Wat dat betreft neemt de diversiteit ieder jaar toe nu we niet spuiten en niet ploegen.


Ik lees eigenlijk mee tot ik mij mooie foto's van PP kan voorstellen, maar deze is leuk.

(Ik voldoe waarschijnlijk niet helemaal aan het PP principe, ik doe ook en stuk equihabitat/ permacultuur/ voedselbos)

Anyhow, bij de permacultuur leerde ik over "indicator plants", dus het type plant/onkruid verteld je iets over hoe het gaat met grond en is er vaak om iets op te lossen. Dat sluit mooi aan bij het feit dat ze er een paar jaar waren, maar nu weg zijn.
Ik dacht dat paardebloemen bijv graag op calciumarme grond groeien.
De rest weet ik niet, maar als je het leuk vind kun je er eens naar kunnen googlen.

Het principe is dan ook dat je de planten niet moet verdelgen, er is een probleem en dat wordt opgelost.
(De natuur heeft veel meer geduld dan wij, het kan jaren duren tot het is opgelost).


Op dit moment wordt mijn nieuwe inloop stal gebouwd. Als eea er fatsoenlijk uit ziet kom ik graag foto's delen van mijn plek.
Ik heb zelf ook de nodige inspiratie opgedaan in dit topic. :)

(Edit, typo's)


Laatst bijgewerkt door weslyjune op 09-12-22 12:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 12:10 



 
Profiel   

Misschien moeten we de titel laten wijzigen in Show je paddock paradise/equihabitat/tracksysteem :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 12:14 



 
Profiel   

Show je 24/7 buiten plek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 12:34 



 
Profiel   

Ik stem voor die van Maartje. Want dan mag ik ook blijven.

Welsyjune: ik vind dat een prachtige filosofie. Maar ik heb dat gras om mijn paarden mee te voeren. Dus sommige planten gaan er gewoon uit. Daar ga ik geen jaren geduldig op wachten.

Verder is het wel een beetje meer random heb ik het idee. Waar het kleefkruid nu groeit is de grond helemaal omgewoeld geweest door kraaien op jacht naar de emelten. Daar was dus toevallig een kale plek
:)* oh duh, die hebben het zaad natuurlijk gewoon ergens vandaan meegesleept. Vervolgens het veldje mooi omgeploegd en aangeharkt als een brave akkerbouwer.

Ik vermoed dat dat indicator gebeuren meer opgaat voor planten die maar stug blijven terugkeren. Die plekken herken ik ook. Daar wil door de grondsoort of door de laurierhaag eigenlijk niet groeien wat ik wil dat er groeit.
Of op de plek waar we ooit mest verzameld hebben tijdelijk: brandnetels. Ik ben nog geduldig aan het wachten of die ook ooit weer zelf vertrekken en gebruik die plek nu nog even om ze af te maaien en aan de paarden te voeren. Maar dat duurt wel laaaaaaang.

De rest zal wel gewoon opportunistisch zijn ->Aan komen waaien, een kans gezien en weer verdrongen door iets wat zich er meer thuis voelde?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 13:19 



 
Profiel   

Ir111 Vlosman in Vorden heeft fijn Duits kruidenhooi. Ze kunnen een ronde baal in je trailer zetten. Er zit wel grover spul in maar dat laten ze hier liggen. €75 voor baal 350kg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 13:21 



 
Profiel   

Ir111 schreef
Willen jullie eens meedenken? De afdeling liever verwend dan verwaarloosd is extreem kieskeurig met welk (onverpakt) hooi ze eten. Is de baal ok dan gaat ie erin als koek. Is de baal niet ok (volgens de standaards van mijn verwende apen) dan gaat er geen kruimel in. Ik kan het laten liggen en niks anders voeren; ze eten het gewoon niet. Als er te weinig gegeten wordt is er de hele dag gedoe en onrust. Eten ze goed dan is alles kalm, wordt er gespeeld en is het leven goed zeg maar.

Wij nemen hooi van een lokale leverancier. Mooi hooi dat door al zijn andere klanten goed gegeten wordt. De partijen die onze paarden niet eten verkoop ik meestal en deze partijen worden dan ook gewoon gegeten door andere paarden -> onze paarden trekken de neus er voor op.

Ik denk dus niet dat het aan het hooi ligt. Mijn hooi leverancier weet het ook niet meer. Ik wil geen verpakt hooi voeren. Het liefst voer ik lokaal hooi (ivm milieu).

Het enige wat ik kan bedenken is dat ze het hooi van de weides hier niet lekker vinden. Dat zou ik kunnen oplossen door hooi van ver te kunnen laten komen. Iemand anders nog ideeen/tips?

Ik zou wel hooi bij Venhorst kunnen bestellen, maar dat is kneiterduur en straks eten ze dat ook niet!? Dan zit ik met balen van ruim 8 euro per stuk om de moestuin mee toe te dekken... -O-


Ik heb hier hetzelfde gehad. Precies hoe jij beschrijft. Maar wel toen ik een stal had van 13 paarden in 3 verschillende groepjes. En jaren later met 4 eigen nog eens. Het ging om hooi van een bepaalde leverancier. En de dressuurpaarden bij kennissen aten het prima. Bij andere leveranciers nooit problemen, maar als ik weer terug ga naar die ene leverancier krijg ik het gedoe weer. Inmiddels een ander gesproken die dat ook precies zo heeft. Lijkt er dus op dat de natuurlijk gehouden paarden hun natuurlijke neus iets beter gebruiken ofzo. Wat de betreffende leverancier met het hooi doet hebben we nog niet kunnen achterhalen. Het gaat echt om willekeurig een aantal baaltjes uur een partij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 14:33 



 
Profiel   

Zou het er niet meer aan liggen dat ze gewend zijn om veel/ad lib tot hun beschikking te hebben dat ze dan minder denken: vreten vreten vreten áls je iets krijgt.
Dat lijkt mij een net zo logische verklaring voor dat prinsessengedrag.

Ze 'weten' dat ze nooit 'honger' hoeven lijden en zijn dus kieskeuriger? Zoiets.
Daar zou het bij ons iig aan kunnen liggen.

Geen tips Ir111 maar sinds recent weet ik wat een ellende het is.
Wij zijn er wel achter wat het verschil maakt. Er zat wat van dat hele ruige gras in wat ze niet te vreten vonden. Nu hebben we een baal waar veel meer fijn spul in zit. Waarschijnlijk meer midden uit het land. Er zitten nog wel plukken grof spul in. Dat gooien ze er nu uit. Maar dat gebruik ik nu dus als stooisel in de stal. Het lijkt ook net stro. Dus kringloop ruwvoer :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 15:12 



 
Profiel   

Belker schreef
Ir111 Vlosman in Vorden heeft fijn Duits kruidenhooi. Ze kunnen een ronde baal in je trailer zetten. Er zit wel grover spul in maar dat laten ze hier liggen. €75 voor baal 350kg.

Voer jij dit? Zo ja mag ik dan wat van jou overnemen om te kijken of ze dit eten? Mooie prijs ook.

Amanda, jouw aanbod hou ik ook ff i gedachten.

Dank ook voor de andere reacties. Fijn om te horen dat ik niet de enige ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 19:16 



 
Profiel   

Ik111, ja ik voer dit nu. Kom maar kijken of jij het wat vindt en dan of de paarden het lusten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 19:40 



 
Profiel   

Heel herkenbaar helaas.

Hier zijn ze enorm kieskeurig. We geven hooi voor de nacht en dat is nooit op. 's Ochtends hangen we op een aantal plekken netten en daar vallen ze dan vaak wel op aan.

Rond de middag ga ik nog wat hooi in de bakken doen. Het nieuwe hooi is altijd interessant en als we weinig voeren, wordt het vaak beter gegeten dan als er veel is, maar ja......

We hadden mooi hooi, maar die boer was er doorheen en op zoek naar ander hooi, is deze partij echt wat minder helaas.

Venhorst hebben we vorig jaar een partij van laten komen, maar vond ik nou niet zoveel mooier hooi, zeker niet zo stofvrij als ze beweren en ze aten het niet beter dan ander hooi.

Eerste winter hier verpakt gehaald omdat we nieuw waren en geen hooi konden vinden. Dat aten ze echt niet. Heb 1,5 baal weggegeven en daar aten de paarden het prima op.

Ik heb hier weleens niks erbij gegeven tot alles op was, maar werden ze bloedchagrijnig van en zag ook echt dat ze toen minder mestten en dus ook minder hadden gegeten. Zeker met 2 merries met grote veulens ernaast wil ik dat niet.

Hier vriest het flink, heeft ook weer zijn charmes :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 23:53 



 
Profiel   

Wij hebben opzich nooit echt problemen met welk hooi/voordroog ze eten. Alleen hebben ze wel duidelijk een voorkeur voor de locatie van het hooi (zelfs als het hetzelfde is).

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 05:16 



 
Profiel   

Hier zijn ze soms ook kieskeurig maar gooi ik de netten om in de stal en vul nieuwe. Dat eten ze dan weer en plukken uit het losse hooi ook weer. De rest word bodembedekking

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 07:43 



 
Profiel   

Hier wisselend. Zelfde hooi werd na 3 maanden liggen minder goed gegeten, dit kwam vers van het land bij ons binnen. Ik heb heel mooi voordroog, maar merk dat ze zowel van het hooi, als de voordroog dik werden en ze stopten niet met vreten. Vanwege deze reden 2 ronde balen duits kruidenhooi gehaald en ik merk dat ze ook weer stoppen met tussendoor en het model werd weer mooier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 09:27 



 
Profiel   

Ik heb enorm geluk, op 5 minuten rijden halen wij voor 5.50 per pak en die zijn echt ZWAAR. De meeste rond de 20 kilo waar ze bij het vorige adres maar 12 waren. De waardes zijn voor hier perfect want ze mogen wat aankomen. Suiker is bijna overal vrij hoog dit jaar.

[ img ]

Ze vinden het heerlijk. De kieskeurigheid hier zit m vaak ook meer in de plek waar ik het aanbied maar ze hebben dan ook 7 verschillende plekken. Kieskeurig qua smaak 'ineens' kan ik me haast niet voorstellen, misschien zit er dan toch iets in qua schimmel oid wat je zo snel nog niet ziet?

Heb t hier één keertje gehad dat ze een pak niet aten en ik er niks aan kon zien/ruiken. Twee dagen later zat het vol met inktzwammen :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 13:50 



 
Profiel   

Vlinder2009 schreef
Wij hebben veel fruitboompaaltjes gehad en ik zou daar een omheining van 2 liggers van willen maken rond mijn perkjes. Zijn er mensen die dat ook hebben (Safehaven ook volgens mij? )en zo ja, hebben jullie er dan nog een stroomdraad langs (1 of 2?)? Nu heb ik alleen 2 stroomdraden er langs en ik zou graag willen dat het allemaal een wat natuurlijkere uitstraling krijgt en ze wat meer van de bomen en struiken kunnen knabbelen, maar ik ben bang dat ze tegen een houten omheining gaan duwen/er in gaan hangen en er niets van mijn groen over blijft. Maar doe ik er stroom langs, dan durven ze er weer niet van te eten. Hoe doen jullie dat?


Klopt dat hebben wij ook. Stroomdraad echt zeker te weten doen. Die liggers vinden ze erg lekkere halskrabbers! Wij konden na een paar dagen al een hele berg vervangen 8)7
Nu een ijzerdraadje er langs en gaat perfect. Zie je ook amper!

Edit: ze eten gewoon tussen de draden of over de draden heen. Geeft je planten gelijk de mogelijkheid wat groter te worden voor ze worden aangevallen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 13:54 



 
Profiel   

Worden jullie ook altijd zo gelukkig van die onverwachte Marktplaats ritjes? <3

[ img ]

3 x raden.... :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 20:32 



 
Profiel   

Oooh jij hebt die trekkerband die ik ook wilde. Wekerom :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 20:33 



 
Profiel   

Gaaf, gefeliciteerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 20:34 



 
Profiel   

Haha nee Dreumel! Lekker dichtbij, gratis, én nog een tweede in het verschiet na de winter <3
Het is voor nu even een opsluiting voor de snackballen omdat ik niet wil dat ze snoepjes uit de modder staan te pulken ofzo. En die dingen belandden ook meer dan eens in de poel _-:(

Paardjes zijn blij:

[ img ]
[ img ]

Als bonus gelijk een goede Berggeit Oefening:

[ img ]
[ img ]

De kippen vonden de herrie wat minder amusant en kwamen me dringend verzoeken dat onding op te bergen voordat ze op stok zouden gaan _O-
[ img ]

Na de winter (of als de tweede er is) ga ik hem rechtop ingraven zodat ze er lekker tegenaan kunnen schuren als ze verharen. Persoonlijk lijkt het me heerlijk schuurmateriaal, maar waarschijnlijk kijken ze er niet naar om... >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-22 23:02 



 
Profiel   

Leuk idee! Maar met een kleintje erbij zou ik wel uitkijken, zie dan altijd die kleine pony klem in de tractorband voor mij.
Hier ook 2 banden liggen (of eigenlijk heel verrast gevonden in een hoekje van het perceel) en met 2 mini’s beetje huiverig voor zo neerleggen.
Denk dat er een gevuld in de bak als opstapblok komt en zo ingraven als schuurpaal is ook wel een goed idee :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-22 08:25 



 
Profiel   

Hier was ook het plan om in te graven als schuurpaal :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-22 08:26 



 
Profiel   

[VN] Pony uit Duitsland raakt ernstig bekneld in tractorband
Deze bedoelde ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-22 08:27 



 
Profiel   

Oh getsie, nee uit veiligheid rol ik hem sowieso naar binnen als ik weg ga! Leg m ook niet elke dag neer, dan is de lol er ook snel af voor ze haha
Daarom wil ik ook geen bak maken van hout oid, ik wil het nog een beetje kunnen verplaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-22 08:38 



 
Profiel   

Hoe krijg je zoiets nou voor elkaar :')
Als je het probeert opnieuw te doen weet ik zeker dat het niet lukt.

Hier hebben de knollen nu een heerlijk kerststalletje gekregen. En er meteen maar gebruik van gemaakt. geen idee waarom die andere stal niet aan hun eisen voldeed maar ze kunnen weer heerlijk languit snurken. Het lijkt kleiner dan het is. Ze kunnen hier echt met 2 tegelijk samen languit liggen.

[ img ]
Ik vermoed dat het overzicht wat ze houden als ze hier liggen doorslaggevend is. De andere stal had een gewone staldeur en was dus meer ingesloten. wel meer beschut tegen wind. Maar dat voordeel zagen ze blijkbaar niet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-22 09:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 318 van de 405 [ 10110 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321 ... 405  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen