Vitalbix en sportpaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 12:30

miriammiddel schreef:
Heb voorheen een Haflinger gereden waarmee ik inter I mee mocht starten en eind 2021 de kür op muziek in de zware klasse (vergelijkbaar toen met Z2 niveau) op het EK voor Haflingers heb gewonnen in Oostenrijk. Hij kreeg gecombineerd vitalbix Daily Complete en active Plus als biks (naast ruwvoer natuurlijk) gok zo'n 1,5-2 kilo per dag. Haflinger deed het er super op. Merkte toen ik van de Pavo overging hierop, dat hij echt heel veel soepeler was, vermoedelijk vanwege suikers. Helaas is hij iets meer dan een jaar geleden plots overleden aan koliek, operatie mocht zelfs niet meer baten.

Nu heb ik nog een andere Haflinger waarmee ik ZZL mee mag starten, die krijgt hetzelfde.


Dan heb jij je ook scheel betaald aan de active+ zeker als je er nog daily bij deed..

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 12:57

Nadiine__x schreef:
miriammiddel schreef:
Heb voorheen een Haflinger gereden waarmee ik inter I mee mocht starten en eind 2021 de kür op muziek in de zware klasse (vergelijkbaar toen met Z2 niveau) op het EK voor Haflingers heb gewonnen in Oostenrijk. Hij kreeg gecombineerd vitalbix Daily Complete en active Plus als biks (naast ruwvoer natuurlijk) gok zo'n 1,5-2 kilo per dag. Haflinger deed het er super op. Merkte toen ik van de Pavo overging hierop, dat hij echt heel veel soepeler was, vermoedelijk vanwege suikers. Helaas is hij iets meer dan een jaar geleden plots overleden aan koliek, operatie mocht zelfs niet meer baten.

Nu heb ik nog een andere Haflinger waarmee ik ZZL mee mag starten, die krijgt hetzelfde.


Dan heb jij je ook scheel betaald aan de active+ zeker als je er nog daily bij deed..


Hallo Nadine.
Ik las dit topic van je en dacht eens even doorlezen. Ik heb een paardje dat niet heel veel hoeft te werken, maar wel een paardje dat door niet al te beste gezondheid aardig wat voeding nodig heeft. En ben lang opzoek geweest naar iets dat goed bij haar past. Nu staat ze inmiddels een poosje op hartog comfort een ruwvoermix met vitaminebrok. Ik voer er dagelijks een kilo van. Jou kanjer zou dan natuurlijk meer nodig hebben denk ik, maar de juiste hoeveelheid zou ik dan even navragen aan een voedingsdeskunige van hartog. Ik geef 200 gram daily complete erbij van vitalbix( dit doe ik nu omdat ze wat was afgevallen toen ze op ander voer stond) het is de bedoeling dalijk weer te stoppen met daily complete en alleen nog maar hartog comfort te voeren. Ik vind dit dus echt een super product en mijn paard doet er een moord voor. Ik lees dat sommige mensen die dit voeren en hun paard hoog in de sport loopt nog wat extra geven na het rijden. Maar dat zou je dan zelf even moeten kijken of het nodig is of niet.is maar een idee hoor. Is wel een stuk goedkoper dan vitalbix. Ik betaal 50 euro per maand voor de hartog. En nu komt er tijdelijk dan de vitalbix bij. Maar ben nog geen 100 euro in de maand kwijt.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 13:42

Nadiine__x schreef:
Ik heb mijn advies binnen.

Maar nou heb ik alles uitgerekend en kom ik op €165,- per maand uit voor alleen krachtvoer.

Dit vind ik wel echt heel extreem hoor!
Ik zit met mijn huidige voer net onder de €100,— per maand..

Dus niet bepaald "minder voeren" zo..

Advies:
2,2 kilo active+
120ml lij zaadolie (ook van vitalbix mer vitamine e)
En of op de luzerne brok van hartog blijven, of over op de slobber mash van vitalbix in de zelfde hoeveelheid namelijk 0,8 kilo

Dit is dan per dag..

Edit ze krijgt nu:
2 kilo havens (ben de naam even kwijt welke, is vrij nieuw. Hoog in energie... 14)
1 kilo luzerne brok
60ml lijnzaalolie van een ander merk (in verhouding is die iets duurder)

Ik denk dat je er eerst achter moet komen of je echt energie nodig bent.

Vitalbix gaf hier destijds vergelijkbaar advies behoorlijk veel active plus. Nu was vitalbix uberhaupt geen succes.. Maar mijn paard heeft die energie dus helemaal niet nodig. Ja afgelopen zomer was die wat energie nodig ivm zijn astma.

Maar heb daar de pavo performance voor gebruikt dat is een hoog energie brok maar laag in suikers en zetmeel zeker voor een sportbrok en niet achterlijk duur. Ik ga daar dan een halve schep per dag van bij dat was voldoende.

Ik zou je basis laten bestaan uit een vitaminekorrel met bijvoorbeeld een schep luzerne oid voor het volume. Een schep is meestal 200 gram dus in in gewicht net niks. Als je dan energie nodig bent kun je dat altijd aanvullen met bijvoorbeeld iets als Pavo performance/ricebran/ease en excel of natuurlijk een ander merk hoog in energie en laag in suiker!. Maar olie toevoegen kan ook al helpen.