[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:14

Heerlijk zo'n beest! Lekker dat ze even op de wei kunnen nu.

Ik helaas een hele wei vol van dat stuiter spul. Hier konden ze bij hoge uitzondering nu al 3 weken niet op de wei. Nu is het zo ver dat ze er weer op zouden kunnen als ze zich een beetje rustig houden......De praktijk zal dat mogen uitwijzen..........Mijn geld zet ik in op: rondliegende modderkluiten en slipsporen van minimaal een meter. En dan hebben de mormels gewoon een rijbaan + paddock om te bewegen nu.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:24

Ja hier ook gewoon een hele track waar ze op kan rennen. Maar die wei…. En dan hebben we het over een snackweitje van 25x25 ofzo. Wel rond. Er wordt ook altijd uitgebreid gerold door alle 3. En dan dus wat rondjes gestuiterd :+
Alsof ze dagen opgehokt hebben gestaan _O-

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 21:24

Haha heerlijk!
Hier de achterste lus afgesloten omdat ik wil voorkomen dat ze het kapot lopen, eerst goed aanpakken dit voorjaar. Staan ze ook iedere keer als ik naar achter loop bij de draad van “ja ja open!!!!” Ze hebben nu maar een halve hectare PP, dus ja, opgehokt hoor ;)

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:33

Hier de afgelopen week hard gewerkt aan het aanpassen en wolfwerend maken van de paddock. Wat een flinke klus zeg... Maar wel erg opgelucht dat de paarden nu niet meer in het donker op stal opgesloten hoeven te staan, ze kunnen nu weer lekker zelf kiezen.

Veloci-ijsco-raptors :j :')
Onderste draad op 15cm, de eerste draden steeds 20cm er tussen en daarna 30cm er tussen. De blauwe draden zijn "wilddraad". Blauw is goed zichtbaar voor wolven (en honden). Hoogste draad zit op dit moment op 1.65m. Net wat hoger dan wat er in wolfrijke gebieden voor paarden/pony's wordt aangeraden in Duitsland, waar al wat langer ervaring is. Ik heb op de paal nog wat ruimte om nog wat hoger te gaan en op termijn zou ik daar nog een extra naar buiten uitstaande draad willen met extra aardedraad.
Afbeelding

"Ik wil geen mini's, want vind het zo irritant als ik bij elke poort drie draden open- en dicht moet doen i.p.v. twee" -O-. Nu dus 7.... Op termijn zou ik er graag een (dubbele) hoge poort in willen. Maar het geld was zo nu eerst wel even weer op....
Afbeelding

De volgende stap is ook de track verder aanpakken, maar daar kan (..mag) ik niet echt hoger dan max. 1.20cm. Maar het is in elk geval fijn als daar ook de drie onderste wilddraden op zitten. Kans/risico op een springer is een heel erg stuk minder groot dan eentje die er onder door zal proberen te gaan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:41

Ik hoop voor je dat het gaat helpen. Ik heb al teveel beeld materiaal gezien dat dit niet afdoende is.

Hier lopen al een week 2 wolven door de straat elke avond, dus wij zetten ze rond schemer op paddock met schuilstal en de draden dicht. Kan een wolf wel in komen, maar moet eerst over buitenste en ze staan volledig in ons zicht met lampen erop, dus we hopen het te zien en te horen.
Rond 22/23 wel op stal, maar zou ook echt niet meer slapen. Ook niet met 10 draden.

Wij gaan een U vorm bouwen dat ze een binnenplaats krijgen naar ons gericht, dus schuilstal met paddock. Is dan ook beperkt, maar ze staan iig samen en kunnen nog wat meer bewegen dan in een stal.

Maar wel 2 mini's hier en een groter veulen.

Maak me momenteel meer druk om de hondjes die normaal ook de hele tijd buiten meelopen. Die mogen vanaf schemer niet meer mee en blijven in de tuin helaas. Tuin is kat proof, dus iets lastiger in te komen voor een wolf.

Maar ook alle lampen aan.

weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 20:20

2 wolven in de straat vind ik wel heftig zeg.

Ik kijk met enig jaloersie naar je omheinig Marlies, ik moet alles nog doen. Jeweet wel, nadat die schuur ooit af is.


In mijn nieuwe inloopstal wil ik graag een grote voorbak maken. Hij wordt 1.50m lang,90 cm diep en 150 hoog. Aan de hele voorzijde wil ik een net spannen. Een schuine plaat moet er voor zorgen dat het hooi naar beneden glijdt en bij het net komt. Nou weet ik dat hooi best wel zwaartekrachtresistent is. Heeft iemand ervaring met welke hoek schuine plaat wel of niet werkt?
We hebben nu 45 graden in het plan, maar ik weet niet of dat genoeg is.


Onze eenvoudige tekeningen mocht het helpen om het beeld duidelijker te maken.

Afbeelding

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 03:55

Wow wat een klus… maar wel een fijn idee. Waar heb je dat blauwe draad gekocht?

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 08:46

MarliesR schreef:
Hier de afgelopen week hard gewerkt aan het aanpassen en wolfwerend maken van de paddock. Wat een flinke klus zeg... Maar wel erg opgelucht dat de paarden nu niet meer in het donker op stal opgesloten hoeven te staan, ze kunnen nu weer lekker zelf kiezen.

Veloci-ijsco-raptors :j :')
Onderste draad op 15cm, de eerste draden steeds 20cm er tussen en daarna 30cm er tussen. De blauwe draden zijn "wilddraad". Blauw is goed zichtbaar voor wolven (en honden). Hoogste draad zit op dit moment op 1.65m. Net wat hoger dan wat er in wolfrijke gebieden voor paarden/pony's wordt aangeraden in Duitsland, waar al wat langer ervaring is. Ik heb op de paal nog wat ruimte om nog wat hoger te gaan en op termijn zou ik daar nog een extra naar buiten uitstaande draad willen met extra aardedraad.
[ [url=m/CS6XSl.jpg]Afbeelding[/url] ]

"Ik wil geen mini's, want vind het zo irritant als ik bij elke poort drie draden open- en dicht moet doen i.p.v. twee" -O-. Nu dus 7.... Op termijn zou ik er graag een (dubbele) hoge poort in willen. Maar het geld was zo nu eerst wel even weer op....
[ [url=m/HH607O.jpg]Afbeelding[/url] ]

De volgende stap is ook de track verder aanpakken, maar daar kan (..mag) ik niet echt hoger dan max. 1.20cm. Maar het is in elk geval fijn als daar ook de drie onderste wilddraden op zitten. Kans/risico op een springer is een heel erg stuk minder groot dan eentje die er onder door zal proberen te gaan.


Dat ziet er echt goed uit! Een mega klus wel waarschijnlijk!

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:19

@Marlies je kunt ook de isolatoren op een plank monteren. De plank zet je dan dmv een schuif vast op de paal. Als je dan het hek wilt openen maak je de schuif los en til je de plank met isolatoren en al op. Dan hoef je maar 1 ding vast te pakken ipv 7 :=
Je kunt dan zo'n zelfde schuif maken op een paal aan de andere kant zodat je daar de plank weer in kunt zetten om de poort open te houden zonder dat je van die slappe draden krijgt.

Het ziet er wel heel mooi uit zeg, prachtige palen ook <3

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:21

SafeHaven schreef:
@Marlies je kunt ook de isolatoren op een plank monteren. De plank zet je dan dmv een schuif vast op de paal. Als je dan het hek wilt openen maak je de schuif los en til je de plank met isolatoren en al op. Dan hoef je maar 1 ding vast te pakken ipv 7 :=
Je kunt dan zo'n zelfde schuif maken op een paal aan de andere kant zodat je daar de plank weer in kunt zetten om de poort open te houden zonder dat je van die slappe draden krijgt.

Het ziet er wel heel mooi uit zeg, prachtige palen ook <3

Ja dat wilde ik ook voorstellen, dat scheelt enorm qua werk.
Ziet er goed uit. Ik hoop dat het genoeg is om een wolf te ontmoedigen.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:23

@Weslyjune: voer je losse plakken of een heel pak?
Wij voeren namelijk hele pakken en nooit problemen gehad met het naar beneden zakken. Niets is bestand tegen de zwaartekracht, als het rondom maar genoeg ruimte heeft om te kunnen zakken. Als het te strak zit dan wordt het een ander verhaal.
Ik vind de constructies met schuine bodems altijd zo zonde van de ruimte :=

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:50

Caily schreef:
Wow wat een klus… maar wel een fijn idee. Waar heb je dat blauwe draad gekocht?


Ja, ik voel de spierpijn nog steeds :+

Dit blauwe draad komt bij AgriShop vandaan; https://www.agrishop.nl/voss-farming-sc ... 5-rvs.html

Het voordeel is dat het (zeker in vergelijking met mijn Gallagher cord) best heel goed te betalen is. De lage breekkracht vind ik voor zulke lage draden ook wel zo prettig. En de geleiding is - zeker voor de prijs - behoorlijk goed. Blauw is wel minder mooi natuurlijk, maar ik vind de goede zichtbaarheid (voor wolven/honden) een belangrijke extra bonus.


Solleke_Noah schreef:
Dat ziet er echt goed uit! Een mega klus wel waarschijnlijk!


Dankje! En het was inderdaad wel echt een flinke klus, zitten heel wat uren in zo haha. En zelfs met gehuurde profesionele grondboor was het een behoorlijke klus om dit formaat palen diep genoeg de grond in te krijgen. Zo'n grotere diameter blijkt ook toch eens stuk zwaarder dan mijn normale paaltjes :') . Maar deze zijn wel ook stevig genoeg dat ze echt lange tijd mee kunnen. En als ik er op termijn nog wel deels ingegraven dassengaas (want: ook veilig voor de paarden, schapengaas vind ik veel te link) bij langs wil voor extra veiligheid zijn deze palen ook stevig genoeg.


SafeHaven schreef:
@Marlies je kunt ook de isolatoren op een plank monteren. De plank zet je dan dmv een schuif vast op de paal. Als je dan het hek wilt openen maak je de schuif los en til je de plank met isolatoren en al op. Dan hoef je maar 1 ding vast te pakken ipv 7 :=
Je kunt dan zo'n zelfde schuif maken op een paal aan de andere kant zodat je daar de plank weer in kunt zetten om de poort open te houden zonder dat je van die slappe draden krijgt.

Het ziet er wel heel mooi uit zeg, prachtige palen ook <3


Dankje! Palen zijn kastanjehout, 3 meter lang (1 meter de grond in). Komen bij DS Afrasteringen vandaan in Slagharen. Net als overal is de prijs wel aardig gestegen, maar vergeleken met de meeste aanbieders hebben ze echt hele nette prijzen en palen die ook qua diameter echt mooi aan de maat zijn (en loeizwaar :') ).

Je tip is een goede, dankje! Ik ga er even over nadenken. Het voordeel van dit is namelijk dat ik er wel ook nog makkelijk zelf tussendoor kan door even twee draden los te haken bijvoorbeeld. Dan zou het al bijna in drie delen moeten, wat het gelijk een stuk minder praktisch maakt. Maar ik ga het even laten sudderen!


----------------------------

Misschien zinnig nog wat extra dingen er omheen te delen. Dit is ook een belangrijk deel van een goede wolfwerende omheining. Hoeveel "prik" heb je op je draden staan. Ik heb speciaal een nieuwe stroomklok gekocht met flink wat kracht én die specifiek ook geschikt is voor "sterk begroeide omheiningen". Immers, met zulke lagen draden op 15 tot max 20cm als onderste draad, is dat bijna niet vrij te houden van begroeiing in het groeizame seizoen... Op dit moment staat overal 9000V op. Dat zal straks wel gaan zakken als alles weer gaat groeien, maar het is zo wel een heel goed uitgangspunt. De joule is ook belangrijk. Mijn oude klok, die prima geschikt was voor de draden, had maar 1,5J. Dat is zeker niet genoeg tegen wolven.

Afbeelding

Één keer een latje maken met alle juiste afmetingen werkt ook een stuk sneller, zowel bij opbouwen als tussentijds controleren. Ik heb de draden nu dus op 15cm, 35cm, 55cm, 75cm, 105cm, 135cm en 165cm. Met nog ruimte op de paal om bovenaan nog extra (naar buiten staande) draden toe te voegen. Hier moet dan wel ook een aardedraad bij om het zinvol te maken. Eenmaal zo hoog/springend, maakt een wolf geen aarde meer met de grond.
Afbeelding

Qua afwerking heb ik nog wat tijdelijke oplossingen. Dit was bijvoorbeeld een oude doorgang van de paddock naar mijn laag gelegen trackhelft waar inmiddels een aardige kuil in was uitgelopen en waardoor de onderste draad dus te laag zou komen. Hier heb ik met prikpalen een extra laag blauw toegevoegd zodat het ook hier zeker niet boven de 20cm uitkomt.
Afbeelding

En mijn tijdelijke oplossing rond de te hoge waterbak :Y) . Ga nog een gat graven en die betegelen waar de waterbak in kan vallen. Maar voor nu is dit even prima.
Afbeelding


Geeft allicht nog weer wat ideeën/inspiratie voor mensen die er ook mee worstelen hoe het e.e.a aan te pakken.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 11:05

Wow, gevaarlijke IJslanders :D mooi bont gezeldschap <3
Ziet er goed uit, fijn dat ze weer ruimte hebben ipv op stal.

Met 2 wolven in de straat zou ik aan huis met lamp er op echt niet voldoende vinden %)
Dan liever iedere keer 7 draden open moeten doen.

Wesleyjune, klinkt als een fijne voerbak. Ik heb een hooikast met plank onderin, denk 45 graden en dat is voldoende. Vooral zorgen dat er niet te grote plakken in gaan dat het klem kan zitten.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 11:48

Heel mooie omheining Marlies.

Ik blijf het maar lastig vinden. Iedere keer als ik naar de omheining kijk denk ik: hoe dan!!
Tov het gemiddelde landschap staat de houten omheining heel netjes. Maar tov van de bodem is het een zooitje.
Om sommige plekken is er een soort wal ontstaan onder het hout. Heel los zand weet ik uit graaf ervaring. Daar is soms maar 10 cm tov de onderste plank.
Op andere plekken is het wel 50 cm tov de onderste plank.
Hoe moet ik dat in hemelsnaam gaan doen. Per plank draden gaan spannen? En dan onderling gaan verbinden.

Op sommige plekken ligt de omheining hoog tov het omliggende land. Op sommige plekken juist super laag.

Echt om je hoofd over te breken. Er is geen nette oplossing te bedenken. En ik zou het zo gruwelijke zonde vinden als het geheel er houtje touwtje uit gaat zien. Maar dat zal echt niet anders kunnen. Zo zonde van het landschap

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:41

Ethelate schreef:
Wow, gevaarlijke IJslanders :D mooi bont gezeldschap <3
Ziet er goed uit, fijn dat ze weer ruimte hebben ipv op stal.

Met 2 wolven in de straat zou ik aan huis met lamp er op echt niet voldoende vinden %)
Dan liever iedere keer 7 draden open moeten doen.

Wesleyjune, klinkt als een fijne voerbak. Ik heb een hooikast met plank onderin, denk 45 graden en dat is voldoende. Vooral zorgen dat er niet te grote plakken in gaan dat het klem kan zitten.


Je mist een beetje het beeld erbij.

Wij hebben de buitenomheining best prima in orde. Je houdt nooit een wolf tegen, maar dat zou al redelijk kunnen tegenhouden.

Omdat we ze in het donker niet zien, halen we ze naar de schuilstal op 5 meter van ons huis waar we 100% volledig op kijken.
Dat wordt dus afgesloten met draden en stroom.
Dan zouden de wolven eerst langs de buitenomheining lopen wat vast en zeker gaat opvallen aan het gedrag en die zouden daarover moeten komen en dan naar het draad waar ze achter staan. En nogmaals, we zien en horen ze de gehele avond en het is enkele passen om erbij te zijn.

Ze gaan dus 's nachts helaas wel op stal, ook omdat we 2 veulens hebben. Waar ze nu met schemer lopen, gaan we verder "inpakken" om daar de nachten samen door te brengen.

Ons stroom apparaat is behoorlijk sterk en kan ook begroeiing hebben. Maar echt niks gaat helpen. Ze gaan hooguit verder als ze keus hebben. Maar aangezien nu alles binnen staat in de straat, zijn wij wel het meest interessant.

Je moet keuzes maken, maar ook al is onze omheining, met volledig gaas buitenom EN stroom EN sloot EN braam best goed, zullen ze toch gaan komen, anders wel overdag.

We passen ons aan alle kanten aan en hebben een actieve aparte buurtapp hiervoor nu. Ook de honden mogen niet meer in het donker loslopen nu bijv.

Die wolven zijn er langer, eerder en ook vaker dan dat ze gezien worden. Dus ook als je ze niet ziet, kunnen ze er wel zijn. Een deel van de aanpassingen is vooral voor ons eigen gemoedsrust. Het is als je het weet en dat je iig "iets" gedaan hebt, maar 100% rust kan je nu niet meer hebben. Als ze komen, komen ze echt wel.

Miepjo

Berichten: 173
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:59

Ik vind het maar een vreselijk gezicht, al die draden. Daar ga ik niet aan beginnen. Dan komt er echt niks en niemand meer je weide in... en ik geniet juist ook zo van de fazanten, hazen, katten, egels, etc. Ik heb vorig jaar een keer een egel geelectrocuteerd met de extra lage stroomdraad. Daar heb ik gelijk de stroom vanaf gehaald.

Zolang de buurman schapen houdt achter 1 draadje op 30cm hoog, denk ik dat onze ponies wel veilig zijn. Ik heb overigens wel een minipaard staan, die met een flinke dosis stroom op de draden prima achter 2 draden blijft.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 09:33

Ik vind het ook heel jammer dat er verder niks meer het land op kan als ik het zo goed afsluit. Maarja, veiligheid boven alles. Ik heb wel binnenkort een adviesgesprek met iemand van de wolvencommissie hoe dit aan te pakken. Misschien met metalen tunneltjes oid. Moeten de buren het ook wel mee eens zijn.

@superpony: hou er rekening mee dat een sloot juist NIET wolfwerend is!!!

Het zijn uitstekende zwemmers en op deze manier gaan ze juist makkelijker ónder je omheining door. Bij een sloot moeten juist extra maatregelen getroffen worden!

Ik heb hier ook braam langs het achterste stukje track, hopelijk weert dat ook een beetje.

Ik vraag me af of de aanwezigheid van honden ze afschrikt of juist nieuwsgierig maakt. Normaal gingen de honden weleens mee de track op, maar ik ben bang dat hun territorium plasjes de wolven juist aantrekt om te kijken hoe en wat :=

Maargoed dat is ook weer een vraagje voor de wolvenmeneer.

Miepjo

Berichten: 173
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 09:40

O, ja... ik heb ook een tunneltje in het gaashekwerk dat tot op de grond komt. Daar gaan in elk geval de katten en egels doorheen.. er loopt een heel spoor naartoe. :o

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 13:14

SafeHaven schreef:
Ik vind het ook heel jammer dat er verder niks meer het land op kan als ik het zo goed afsluit. Maarja, veiligheid boven alles. Ik heb wel binnenkort een adviesgesprek met iemand van de wolvencommissie hoe dit aan te pakken. Misschien met metalen tunneltjes oid. Moeten de buren het ook wel mee eens zijn.

@superpony: hou er rekening mee dat een sloot juist NIET wolfwerend is!!!

Het zijn uitstekende zwemmers en op deze manier gaan ze juist makkelijker ónder je omheining door. Bij een sloot moeten juist extra maatregelen getroffen worden!

Ik heb hier ook braam langs het achterste stukje track, hopelijk weert dat ook een beetje.

Ik vraag me af of de aanwezigheid van honden ze afschrikt of juist nieuwsgierig maakt. Normaal gingen de honden weleens mee de track op, maar ik ben bang dat hun territorium plasjes de wolven juist aantrekt om te kijken hoe en wat :=

Maargoed dat is ook weer een vraagje voor de wolvenmeneer.


Ik zeg niet dat een sloot ze tegenhoudt. NIKS houdt ze tegen en mensen wordt nu van alles wijsgemaakt door oa Gallagher en Bij 12. Dat is schandalig, want mensen investeren veel geld en als je draadje dan 5cm verkeerd hangt geven ze dat de schuld als een wolf komt, terwijl het ze gewoon niet tegenhoudt.

Ik schrijf ook; wij hebben rondom gaas en draad er bovenop. Op het grootste deel groeit flink braam. Helaas is een stuk kapot getrokken met de sloot baggeren, maar ze waren vroeg. Anders trek ik het altijd voor die tijd naar ons toe.
EN we hebben een sloot. Dus ze lopen op afstand van het gaas en braam en zullen niet in 1 keer springen, maar eerst observeren.

Aan de andere kant moeten ze eerst langs en door de buren hun land.

De onrust die wolven geven zullen ons direct opvallen aangezien ze alleen in het zicht staan en we ook alles horen.

Wat wel echt werkt is veel erger en dan maak je echt een gevangenis of gevangenen kamp van je terrein. Dat mogen de mensen buitenaf helemaal niet plaatsen, het is slecht voor het andere wild en het ziet er echt vreselijk uit.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 13:23

Ja helemaal mee eens hoor, ik drukte me misschien wat sterk uit maar het was meer een waarschuwing/tip.
We hebben ook een slootje en moeten hier extra aandacht aan besteden. Weet alleen nog niet zo goed hoe we dit gaan toepassen in de praktijk.

Er zijn in Amerika proeven gedaan met vlaggetjes/wapperende linten. Dit schijnt enorm goed te werken. Maar het is echt géén gezicht in een dichtbevolkt land als Nederland := als de jagers nu eens een jaartje hun frustratie elders op botvieren blijven er wat meer makkelijke prooien over voor de wolf.....

Het zou mooi zijn als er een sensor werd ontwikkeld voor op je omheining die een alarm af laat gaan als er een wolf gedetecteerd wordt. Maarja zie dat maar eens foolproof te maken.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 13:43

Even iets heel anders; ik heb 150m2 paddockplaten liggen. Deze waren bedoeld om een paadje van 1m breed te maken op een deel van de track en een deel van de 'speeltuin' blubbervrij te krijgen:

Afbeelding
Onderin zie je het speel gedeelte, het zou dan aansluiten op de reeds bestaande verharding.

Twijfelkont als ik ben zit ik te spelen met het idee om een groter oppervlak in de speeltuin te voorzien van de platen zodat daar het hele jaar door extra (150m2) bewegingsruimte is.

Afbeelding

Het nadeel is dan dat de track nog even moet wachten tot er weer een bak geld beschikbaar is en ze dus minder lange afstanden kunnen afleggen.

Opzich is dat prima aangezien ze toch het liefste in de paddock en speeltuin zijn. Als ze de track niet op gaan in de winter blijven er nog genoeg sprietjes en kantjes gras over voor de bejaarde shet met 3 tanden die in de winter altijd op de track te vinden is om in alle rust te snacken.

Bovendien lijkt het me heel irritant om na een jaar nog een extra meter aan het bestaande pad te leggen wat al begroeid en in de grond gelopen is.

Maarja een extra deel van de track erbij in de winter lijkt me ook wel fijn voor ze.

Argh. Iemand nog ergens een miljoen over om uit te delen??

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:06

Mijn ervaring is dat paadjes van een meter breed enorm verzakken. De platen zijn vooral geschikt voor bredere stukken waar ze de druk beter kunnen verdelen waardoor het goed blijft liggen. Ik zou dus gaan voor het aanleggen van bredere stukken.

Nou is mijn ervaring wel op klei.

Miepjo

Berichten: 173
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 15:23

Ik heb, op zandgrond met wat klei er onder, zelfs paadjes van 60cm breed met paddockroosters, die heel goed blijven liggen. Dat is hier geen probleem. Daarvoor maakt het natuurlijk wel wat uit welke soort roosters je hebt. Er bestaan heel open roosters, die sneller verzakken, bij mijn roosters is om en om een vakje helemaal dicht.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 23:18

Hier op zandgrond ook geen ervaring met wegzakken van 1m brede paden. Zijn wel op goede weidegrond gelegd, het was niet kapot gelopen ofzo.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 15:58

Hmz ja hier is het wel klei. Zit wel zand onder maar das pas na 1m. Het zijn ook wel open roosters, soort grindplaten zeg maar. Komt wel worteldoek onder om de druk te verdelen.

Nou, toch maar gewoon de speeltuin goed doen dan. Thanks :)