Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:11

Ik gebruik ronde midi balen en doe ongeveer 5 dagen met een baal voor een paard, een shet en 2 geiten.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:24

Oh qua werk is het voor mij een uur per dag met de track mesten en voeren op verschillende plekken. Oh en water halen.
En dan reken ik inderdaad de leuke dingen niet mee. Ik heb ze nu op 5 min van huis staan.

Ik voer ongeveer 20kg per dag. Dat zou dus een baaltje per dag zijn. Nu heb ik grotere balen van 30-35kg, dus ik voer 2/3-3/4 baaltje per dag.
En dan nog een balancer en esparcettebrok voor de eiwitten.

ziezoziezo22
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-10-13

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:08

Daihyo is 20 kg hooi per paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:10

Ik heb mijn 2 ijslanders op 5000m2 en vind het eigenlijk te klein. Mooist om aan te houden is een halve ha per paard.
Ik heb last van mestoverschot (vertik het om het op te ruimen), het wordt hier en daar blubber en voor volledig op gras (in de zomer) is er gewoon te weinig...
Ik voer op het moment 900 kilo per 3 weken :\ , dus dat is rond de 20 kilo per paard. Ze krijgen nu in de winter onbeperkt hooi, in de zomer beperkt dus stuk minder hooi.
Qua werk kom er best wat bij kijken vind ik. Dat heb ik er overigens wel voor over want heb graag alles in eigen hand..

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:33

Ik heb bijna 9000 m2 voor 5 paarden (tot voor kort 6). Het is te weinig, maar heb ze opgedeeld in kleinere stukken. Ze kunnen wel gewoon lekker rennen want ik kan alles aansluiten op de paddock. Ze hebben niet genoeg aan het gras dus heb altijd een midibaal voordroog beschikbaar. Dan gaat het prima.

Heel eerlijk? Ik zou ze verhuizen. Tinkers mogen volgens mij toch niet de hele dag op gras en je hebt een mooie paddock. Plezier en een goed gevoel van de locatie zijn zo belangrijk. je weet nu al dat je gaat clashen met de nieuwe eigenaren met idiote prijzen. Zeker als je die 2000 m2 er nog bij kan huren zou het best eens een hele mooie plek kunnen zijn / worden.

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:00

Ik zou het doen.bIs naast de deur en leuke mensen ook heel belangrijk.

Vind alleen in de paddock staan wel wat saai. Maar mss kunnen ze nog wel heen en weer lopen van en naar de schuilstal. Misschien kun je nog een extra pad maken via het weiland dan word het wat uitdagender. Maar qua ruimte zou ik het wel doen.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 18:18

ziezoziezo22 schreef:
Daihyo is 20 kg hooi per paard?

Nee voor alle 3.

_Tarzan

Berichten: 11167
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:02

Daihyo schreef:
ziezoziezo22 schreef:
Daihyo is 20 kg hooi per paard?

Nee voor alle 3.

Ook in de winter?
Hier krijgen ze in de winter per paard 1 kleine baal van 20kg namelijk :=

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:20

Hier 70 kilo hooi per 4 Tinkers, waarvan 1 geboren 2022. Wel de andere drie allemaal 1.55 hoog.

Bedankt voor jullie advies! Ik heb fijn contact met de eigenaren van het kleinere stuk, en zie dat ook wel zitten. Maar ik ga eerst op huidige plekje het gesprek afwachten voordat ik definitief de deur dicht trek. Verhuizen is niet niks voor mijn kwartet, en de intentie van deze mensen is niet verkeerd.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:28

marleen_usar schreef:
Ik gebruik ronde midi balen en doe ongeveer 5 dagen met een baal voor een paard, een shet en 2 geiten.


Ik gebruik 2 midibalen in de week met 6 paarden.
Daarbij krijgen ze ook dagelijks 3 scheppen wafer

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:39

3 scheppen water?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:41

_Tarzan schreef:
Daihyo schreef:
Nee voor alle 3.

Ook in de winter?
Hier krijgen ze in de winter per paard 1 kleine baal van 20kg namelijk :=

Op de koude dagen iets meer. Maar max 25kg dan. En ze krijgen stro bij, dus ze staan nooit zonder ruwvoer.
En ik heb geen paarden, dat scheelt ook ;)
2 D/E pony’s en een minishetlander.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:35

marleen_usar schreef:
3 scheppen water?

Wahaha, nee Wafer. (Carli Wafer)
Dat is luzerne in dikke brokken

_Tarzan

Berichten: 11167
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:56

Daihyo schreef:
Op de koude dagen iets meer. Maar max 25kg dan. En ze krijgen stro bij, dus ze staan nooit zonder ruwvoer.
En ik heb geen paarden, dat scheelt ook ;)
2 D/E pony’s en een minishetlander.

Mijne zijn ook E maat, maar noem ze gewoon altijd paard :')
Stro hebben ze hier ook altijd om aan te knabbelen inderdaad.

Hier nu 1 mini, 1 Quarter kruising, 1 Andalusiër en 1 Tinker veulen. Zo'n grote ronde baal van 300 kg gaat dan best hard :=

Caily, ik ben benieuwd wat je gaat doen!

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:54

Ik volg jullie topic al tijden en enkele keer wat gepost. Zit nu zelf met een dilemma en wilde jullie ervaringsdeskundigen graag om advies vragen.

Momenteel staat mijn merrie sinds aantal jaar op een doe t zelf stal 24/7 buiten, maar vanwege verhuizen van mij nu zo'n 23 min rijden enkele reis. I.c.m. werk, gezin en afstand is dit voor mij niet meer te doen. Ik ben er alleen voor de 'klusjes' merk ik en erna weinig puf meer met m'n pony wat te doen. Ook vind ik de schuilmogelijkheden en het 'droog liggen ' in de winter niet voldoende. Dus ben al een tijd op zoek naar wat anders, maar dat is lastig in de omgeving. Alles is veel op stal, lange wachtlijsten, etc etc.

Ik kan waarschijnlijk het land met schuilstallen van een vriendin huren, ruim 10 min van mijn huis vandaan, 2 min bij werk vandaan. Het is 2 hectare land. Bij de schuilcontainers is een stuk kaal (zonder gras) de rest is onbemest grasland met tussendoor wat onkruid. Er wordt verder niks mee gedaan. Nou wil het zo zijn dat mijn pony wat gevoelig is voor hoefbevangenheid. Het is nu jaren onder controle, met graasmasker kan ze overdag op het land. Maar, ik vind dít land wel een risico, want onbemest. Nu dacht ik, ik kan het stuk voor de schuilstallen afzetten en steeds wat strookjes bijgeven. En dan bij 'veiliger' weer wat langer op de wei, met masker uiteraard. Uiteraard krijgt ze dan een maatje. Maar twijfel of het wijs is, op dit gras. Er hebben 30 jaar paarden opgelopen, zomer en winter. Nu sinds paar maanden niet meer.
Doe dan alles zelf, wat een voor-en nadeel is. Toezicht is minder, maar wel tegenover huizen.

Ik kan waarschijnlijk ook terug naar mijn oude pensionstal. Fijne stal, maar nadeel is dat ze daar s winters 4u per dag buiten staan, 's zomers langer. Voor nu klinkt voor míj deze stal me als muziek in de oren, alleen voor m'n pony heb ik altijd in het het 24/7 buiten staan als ideaal gezien. En wilde nooit minder dan dat. Reden dat ik wel aan deze stal denk is omdat ze hier altijd happy en relaxed oogde, maar wil niet te overhaast een besluit maken omdat ik mijn huidige stal niet meer trek.

Wilde met jullie even sparren, voor zover jullie daar zin in hebben natuurlijk :j

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 15:00

Zet je er nog een pony bij?

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 15:43

Jazeker ('Uiteraard krijgt ze dan een maatje') :-)

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 15:45

Nu staan we met z'n 3en, waarvan 1 groot paard die 2x zoveel eet (veel hooi klaarzetten in netten) en ook flinke bergen poept vanzelfsprekend. Lichamelijk breekt t werk op icm alles. Ik twijfel ook of ik het 'aandurf' mijn pony met minder toezicht neer te zetten (nu zitten ze achter hek op prive terrein, je ziet vanaf de weg niet dat er paarden staan).

Bij die vriendin staan ze in de polder aan een weg, met er tegenover een pensionstalletje en vrij staande huizen.

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 16:12

Toezicht kun je deels oplossen met een camera gelukkig :) .

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 16:24

Ja zat ik ook aan te denken. En ik weet heus wel dat er op een erf net zo goed dingen kunnen gebeuren. Maar is toch anders, paarden aan een weg, midden in de nacht bijv.. of kinderen die erop klimmen. Brr.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:17

Ik heb ook een camera hangen. En aan de wegkant een dubbele omheining. Bij de weg prikkeldraad, daartussen een groenstrook en dan schrikdraad. Gaas werkt ook goed. En een flinke klap stroom. Hier gaat dat tot nu toe goed.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:53

Bedankt voor de tips!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:58

moretje schreef:
Ik volg jullie topic al tijden en enkele keer wat gepost. Zit nu zelf met een dilemma en wilde jullie ervaringsdeskundigen graag om advies vragen.

Momenteel staat mijn merrie sinds aantal jaar op een doe t zelf stal 24/7 buiten, maar vanwege verhuizen van mij nu zo'n 23 min rijden enkele reis. I.c.m. werk, gezin en afstand is dit voor mij niet meer te doen. Ik ben er alleen voor de 'klusjes' merk ik en erna weinig puf meer met m'n pony wat te doen. Ook vind ik de schuilmogelijkheden en het 'droog liggen ' in de winter niet voldoende. Dus ben al een tijd op zoek naar wat anders, maar dat is lastig in de omgeving. Alles is veel op stal, lange wachtlijsten, etc etc.

Ik kan waarschijnlijk het land met schuilstallen van een vriendin huren, ruim 10 min van mijn huis vandaan, 2 min bij werk vandaan. Het is 2 hectare land. Bij de schuilcontainers is een stuk kaal (zonder gras) de rest is onbemest grasland met tussendoor wat onkruid. Er wordt verder niks mee gedaan. Nou wil het zo zijn dat mijn pony wat gevoelig is voor hoefbevangenheid. Het is nu jaren onder controle, met graasmasker kan ze overdag op het land. Maar, ik vind dít land wel een risico, want onbemest. Nu dacht ik, ik kan het stuk voor de schuilstallen afzetten en steeds wat strookjes bijgeven. En dan bij 'veiliger' weer wat langer op de wei, met masker uiteraard. Uiteraard krijgt ze dan een maatje. Maar twijfel of het wijs is, op dit gras. Er hebben 30 jaar paarden opgelopen, zomer en winter. Nu sinds paar maanden niet meer.
Doe dan alles zelf, wat een voor-en nadeel is. Toezicht is minder, maar wel tegenover huizen.

Ik kan waarschijnlijk ook terug naar mijn oude pensionstal. Fijne stal, maar nadeel is dat ze daar s winters 4u per dag buiten staan, 's zomers langer. Voor nu klinkt voor míj deze stal me als muziek in de oren, alleen voor m'n pony heb ik altijd in het het 24/7 buiten staan als ideaal gezien. En wilde nooit minder dan dat. Reden dat ik wel aan deze stal denk is omdat ze hier altijd happy en relaxed oogde, maar wil niet te overhaast een besluit maken omdat ik mijn huidige stal niet meer trek.

Wilde met jullie even sparren, voor zover jullie daar zin in hebben natuurlijk :j

ik zou het wel doen, met de opmerking: hoe beperkter je ze houdt, hoe meer modder.
Je kan natuurlijk opteren om een redelijk stuk nu open te zetten, pakweg een 5000 m². Met dit weer is dit in no time omgelopen tot modder / aarde waardoor je een groter basisstuk zonder gras hebt zonder dat ze teveel in diepe modder gaan maken.

Dan in de goede periodes gewoon beperkt op de weide

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 19:18

Als je minder werk wilt, moet je ze niet in eigen beheer houden :+

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 19:26

Nou bokken via m'n telefoon gaat niet echt lekker, maar duhelo dank je, neem ik mee in m'n overweging :-)

Humpiedumpie, haha nee snap je bericht! Heb t zelf graag in de hand, maar nu te zwaar met al t voerklaarzet/mestwerk voor de andere paarden erbij. Maar ik besef ook dat als ik helemaal alleen ben (met 2 ponies) andere dingen ook voor mn rekening komen. Al kan ik t dan wel effiencter dan nu aanpakken en is t dichterbij huis. Dilemma's dilemma's.