Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 03:35

Ik zou voor het weiland gaan en niks afzetten. Winter (zolang er geen vorst met ochtendzon is) is juist veilig, en als je ook gewoon een bak hooi neer zet, gok ik dat die snel genoeg aangereikt gaat worden. Je bespaart jezelf dan het uitmesten voor nu.

Ik deed altijd dan vanaf maart een stukje afzetten wat tot paddock verlopen mocht worden, en de rest bemesten (door loonwerker). Dan maart/april groeien en vanaf mei, afhankelijk van het weer, ging ik opbouwen. Vooral niet te kort laten eten en niet in de ochtend opbouwen eerst. Ik werkte met prikpaaltjes, enkel op de hoekpunten een houten paal in de binnen omheining.

Hoefbevangenheid is een stofwisseling probleem. Als jij in de basis je pony goed voor elkaar hebt, moet het eigenlijk geen probleem zijn.

Afhankelijk van de grondsoort kan je kijken naar opties en indeling voor volgende winter, een stuk verharding, kaal laten lopen of zand opbrengen, gewoon vierkante paddock, of paddock paradise?

Je kan ook iemand erbij zoeken om de zorgen en werk mee te delen. Een tweede paarden eigenaar of een helpende hand voor jouw pony(s). Dat eerste werkte voor mij niet, dat tweede gaat al jaren super.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 08:53

Bedankt voor het meedenken Caily. Heb hier echt wat aan.
Ik houd haar nu al jaren goed door goed op oa voerbeleid en beweging te letten, dus vind t best spannend dat land. Jullie tips zijn fijn.

Edit: ik durf ze denk ik niet t héle land te geven, denk een stuk af te zetten.

Er staat een container om het ruwvoer op te slaan. Hebben jullie ervaring met hooi goed houden in een container? Nu ligt t opgeslagen in een schuur.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 09:03

Ik heb midi balen verpakte ronde balen, gewone balen blijven ook lang goed. Kan je niemand vinden die het leuk vind om te helpen?

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:41

Hier 1 met ppid en en keer bevangen geweest. Wij hebben ook onbemest land, 2 hectare voor 2.
Wij doen strookbegrazing Gras is hoog oud en stengelig.denk dat dat voor de hb gunstig is.
Zelfs nu nog oud gras elke dag een stukje
Nu gaan we het anders doen omdat oudje geen kiezen meer heeft en het stengelige gras niet meer kan eten
Ik weet alleen niet of het minder werk is. Zelf vind ik het heerlijk om bezig te zijn bij de paarden, ook omdat het eigen beheer is en je happy paarden hebt

_Tarzan

Berichten: 11168
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 14:04

Moretje, hier blijft het hooi en stro in de container prima, perfecte opslag vind ik het.

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 14:16

Wil je minder werk, niet in eigen beheer nemen. Maar, de hoeveelheid werk verbloemd bij hoe blij ik word van het in eigen beheer hebben.
Alles zelf regelen, bepalen, voer wanneer ik wil, wat ik wil, naar buiten wanneer ik wil, hoe lang ik wil. Ik word daar zo blij van!

Tuurlijk, veel werk en veel kosten.
Omheining maken en onderhouden, stallen maken en onderhouden, een mesthoop maken / laten legen etc. Het dagelijkse poep scheppen, 2 x per dag voeren, opslaan van je hooi en stro. Voer kopen.
Ongedierte bestrijden. Waterbakken vullen. Moddergezeik in de winter. Bevroren waterbakken in de winter. Maar heeee, alsnog.. Wat word ik blij iedere dag!!

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 14:35

Hierbij wat recente foto's van januari en december.
Ik heb dit plekje nu sinds eind juni, al hoop gedaan maar nog meer te doen, en we komen er wel.
Ze kunnen 24/7 op de uitloop, als het even kunnen ze ook de wei op. Toen het echt zoveel aan het regen was paar weken geleden helaas even niet, maar dan kunnen ze bij de buren in de bak dagelijks even uitrazen. Momenteel staat de poort naar een gedeelte van de wei open.

Ze hebben overigens 24/7 altijd hooibakken en hooinetten vol met hooi, en ze staan op stro.

Afgelopen nacht, 2 slapen in stal, 1 buiten in het stukje droge zand (voor die buiten ligt moet je beetje zoeken ;-) ):

Afbeelding

Dit is de uitloop en 1 inloopstal (aan de andere inloopstal wordt nog gewerkt, daar hangt de camera nu aan):

Afbeelding

Vorige week op de wei:

Afbeelding

De 2 jonge meiden (worden dit jaar 3 allebei)
Afbeelding

Hier zie je de andere inloopstal waar we nog aan bezig zijn, op zulke momenten baal ik wel even van het in eigen beheer, zeil op het dak stuk gewaaid door de storm, zeil van het hooi gewaaid, stallen ingeregend dus stro ook nat, plassen water op de uitloop waar zeik en mest drek in staat. één grote gore bende is het dan. Maar goed, je vergeet het gelukkig ook snel, schouders eronder en gaan:

Afbeelding

Want zo is het gelukkig vaker ;-) :

Afbeelding

En zo is de wei inmiddels (deze wei gaan ze nu af en toe overdag op), niet best........:
Afbeelding

Dit is de wei waar ze nu ook dag en nacht op kunnen hobbelen, vooraan echt om te janken, achterin iets beter.
Allemaal niet heel best, maar iig iets. En nu niet heel heel modderig, maar goed droog is het ook niet.
En ze kunnen altijd kiezen en droog en schoon staan.
Afbeelding

En dan heb ik nog een stuk weiland van 1 hectare, die is al sinds begin oktober dicht en blijft voorlopig ook gesloten.

Voor de overige 2 stukjes, die je ziet op de foto's is er wel het eea te herstellen in het voorjaar zoals te zien is. Maar hé, geen opgehokte paarden en de meiden kunnen áltijd droog staan. En hebben straks met z'n 3en dan 2 inloopstallen om te schuilen en droog te staan.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 15:55

Dees90 vind het er als een fijn plekje uitzien hoor :j

Fijn dat jullie meedenken, bedankt :j
Heerlijk om alles zelf te bepalen, zelf in de hand te hebben, ik snap het helemaal. Ervaar nu al deels hetzelfde, al zou ik dingen nu efficiënter aanpakken (alles wordt nu beetje ingewikkeld gemaakt en 1000x over na gedacht). Het gaat me momenteel om de zwaarte van het fysieke werk (oa de mest en t hooi van een enorm paard + andere pony erbij doen, in hooinetten proppen, het hooi moet nat, etc) icm de afstand. Echt, hard werken prima, maar als ik eerlijk ben merk ik dat ik vooral hard bezig ben met andermans paarden. Waardoor er van mijn kant weinig puf en een zere rug overblijft om met m'n pony te genieten. Het heeft allemaal zn voordelen, maar ook nadelen. En ik twijfel dus ik of bij een plekje helemaal in eigen beheer niet van de regen in de drup (hetzij wat minder) ga....
Ik ben alleen zo van het zelf bepalen van alles en belangrijkste, wil m'n pony liefst 24/7 buiten houden wat in de randstad bijna onmogelijk lijkt elders. Of ze voeren droog hooi (wat ze ivm stofallergie dan weer niet mag) etc etc. Dus ik denk erover na of dit voor mij te doen is en neem jullie ervaringen daarom graag mee.

Ik moet dan idd iemand zoeken die me ook wilt helpen af en toe :)

Fijn te horen dat opslag in containers goed bevalt.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 16:23

Ik heb iemand gevonden die al het voer en de koolzaadstro bij de wei levert, het leveren is gratis. Vlas haalde ik vaak bij een zaak maar de auto zat snel vol. Dus nu ga ik koolzaadstro uittesten, het composteert ook snel.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 16:26

Ik wil de voorkant van de stallen verven in het voorjaar het is nu bruin,zal ik ze bruin houden?

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 16:29

Heb je een foto?

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 16:36

Afbeelding
Niet heel duidelijk maar toch wat.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 17:18

Oja, bruin mooi of groen?

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 17:27

Groen vind ik zelf ook leuk, daar ga ik voor kijken.

Leen27
Berichten: 68
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 17:54

Hey allemaal, ben op zoek naar oplossingen voor modder en stootte op dit topic. Interessant hoe iedereen zijn paarden heeft staan. Dit is bij mij de situatie:
Hebben jullie het stuk gehuurd of gekocht?
Gekocht
- Hoeveel grond hebben jullie verdeeld over hoeveel paarden en op welke manier houden jullie de paarden?
1ha10 are in totaal. Momenteel in drie stukken verdeeld. We willen nog kleinere weides/Paddock paradise maken. Er staat een Tinker en een Shetlander op. Ze hebben een loopstal met betonbodem van 6 op 3 meter. Bij koude leggen we stro op de bodem

- Hoe veel tijd zijn jullie op een dag bezig en hoe ver wonen jullie van jullie plek vandaan?
De weide ligt op 1,5 km van huis. Met de auto is dat een paar minuten en te voet een dikke 10 minuten. Wij wonen aan een heuvel, dus met de fiets ga ik nooit. Ik ben dagelijks ongeveer een half uur kwijt aan verzorging. In de lente/zomer regelmatig een klusdag om hooi in te doen, stal onderhoud, onkruid wieden, draad zetten/herstellen,... ( Tijd exclusief rijden en borstelen).
- Wat zijn dingen waar je tegenaan bent gelopen maar van te voren niet aan gedacht?
Modder! Verder ben ik het gewoon om paarden zelf te onderhouden. Het is zeker niet te onderschatten en de weersomstandigheden maken het soms ook pittig.
- Hoe zijn jullie aan het stuk gekomen? (mp, via via, etc)
Stond te koop op tweedehands ( Belgische Marktplaats). Was van een oudere vrouw die het graag aan iemand wilde verkopen die ze qua karakter mocht. Dat was echt wel een gelukske.
- Hoe doen jullie het met mest, hooi inkoop, hooi voeren, etc.?
Hooi kopen we zelf in. Sinds vorig jaar de luxe dat het tot bij ons gebracht wordt. Wij voeren ingepakte middibalen (IVM luchtweggevoeligheid Tinker). Met de koude dagen ongeveer 25 kg per dag. In de lente/zomer hebben we genoeg gras, alleen kan de Shetlander er niet goed tegen. Ze krijgt in de stal dan nog extra hooi. Beide paarden hebben aanleg om te dik te worden.
- Zijn jullie alleen, of hebben jullie hulp/pensionklanten?
Alleen ( mijn man neemt over als ik echt niet kan). Twijfel om er iemand bij te zetten (na oplossing modder), maar niet de beste ervaring mee (niet over de paarden, wel met mensen die afspraken niet nakomen, mijn paard berijden/Laten berijden zonder toestemming,... Heb een vertrouwensissue).
- Hoe veel zijn jullie (gemiddeld genomen) maandelijks kwijt per paard aan basisvoorzieningen (huur, hooi, water)? (kosten zijn voor mij geen reden om in eigen beheer te gaan, maar ik wil op maandelijkse basis ook niet heel veel meer geld kwijt zijn )
Natuurlijk een grote som betaald voor de aanschaf van de weide en daarnaast voor stal en omheining te plaatsen. Puur hooi en metazoa zal net geen 100 euro per maand zijn.
- Missen jullie wel eens het 'op pension' staan?
Puur voor de faciliteiten (piste). Heel veel andere zaken mis ik net niet.
- Hoe doen jullie het met vakantie etc?
Na jammer genoeg weer ervaringen van mensen die hun afspraak niet nakomen ( medicatie niet geven en zeggen dat ze wel gedaan hebben): een betaalde verzorgster vanuit een dierenoppasbedrijf. Altijd pico Bello in orde met dagelijks whatsappje en update hoe het met de paardjes gaat. Ze zijn ook goed verzekerd.

Leen27
Berichten: 68
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 18:20

Zie een paar mooie projecten op dit topic IVM droge voetjes voor de paarden/ modder voorkomen.
Misschien hebben jullie tips:

Onze weide ligt op een heuvel. Daar zijn we eigenlijk heel blij mee. De meeste weides hier in de buurt liggen naast een rivier en die durft buiten haar oevers te treden en maakt van weilanden meren.

Alleen de bodem van onze huidige weide is niet ideaal. Er zit ijzererts in de grond, waardoor water moeilijk door de Sijpelt. Het vloeit ook niet makkelijk weg ( wat we verwacht hadden met op hoogste punt zitten). Hierdoor is de eerste dikke 10 CM heel modderig na regenval.Bovenlaag is klei- achtig.
Wat we tot nu toe gedaan hebben:
- in de stal ligt een dikke betonbodem. Dit is perfect.
- rond de Hooiruif liggen rubber matten. Werkt ok als we netjes modder en mest weghalen.
- we hebben een sloot gegraven om water afvoer te stimuleren. De grond hierrond is droger. Beperkt effect.
- we hebben buizen met zand en kiezel in de grond gestoken. Ook om water makkelijker af te voeren. Geen effect.
- we hebben zand toegevoegd, dit vermengde zich met de modder en maakte ergere modder.

We zijn nu op zoek naar een structurele oplossing voor tijdens het natte seizoen.
Hebben jullie suggesties?
Zag dat iemand een worteldoek onder zand gelegd heeft. Wat is het doel hiervan?
Ook zag ik stoeptegels voorbij komen. Bij een vriendin liggen deze ook. Haar echtgenoot legt deze ieder jaar opnieuw goed.In de winter moet zij vaak herstellingen doen. Hebben jullie dit ook aan de hand?
Alvast bedankt voor alle tips.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:41

Leen27 ik heb 1500m2 en daar heb ik 2 stallen een bakkie en 2 weides. Ik mis de pensionstal niet slechte ervaring mee zoals veel te weinig hooi en te veel binnen staan.Ik heb een paard een shet en 2 geiten.
Ik heb geen pensionklant in het begin wel maar dat beviel niet.Ik doe alles samen met mijn dochter dus ga ik een paar dagen weg dan neemt zij het over. Ze is hypermobiel dus te lang zwaar werk dat lukt niet. Dus als ik dan terug kom moet ik achterstand weg werken.Ik brak 3 jaar geleden mijn kuitbeen toen mijn dochter net 1 dag uit het gips was, uit onverwachte hoek kregen we hulp waar we zo blij mee waren. Mest dat composteren we, we hadden ooit een mestcontainer maar die mag niet meer langs de weg staan dus die hebben we niet meer.

Xandyandme
Berichten: 85
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 22:05

Wat een tof topic met goede tips

Wij huren een weide van 1 hectare waarvan we ongeveer 80 are effectief kunnen gebruiken. Dit is verdeeld in 2 paddocks met schuilstallen en 3 stukken weide. De rest zijn weggetjes, een moestuin van de eigenaar, 4 stallen, een poetsplaats, voederhok en hok voor hooi. Er is geen stromend water en ook geen elektriciteit. De weide is op ongeveer 100m van ons thuis gelegen.

We hebben 3 paarden. 2 merries (staan samen) en 1 ruin die dag en nacht buiten blijven. Ze hebben elk een schuilstal op hun paddock.In de stallen ligt vlas.
Per maand voederen we ongeveer 1000kg aan hooi, ze krijgen dit onbeperkt in slowfeeders.
De hooibak van de merries staat op een eiland van rubberen rijplaten. En bij de ruin hebben we een eiland gecreëerd met steenschotten. Zo kunnen ze toch met droge voetjes hooi eten.

Afbeelding

Afbeelding


Qua dagelijks werk: Mijn man meestal de ochtenden als ik werken ben en ik doe bijna altijd de avonden. Op vrije dagen doen we het werk samen. Als we goed doordoen hebben we zowel 's ochtends als 's avonds een uurtje werk (paddocks en stallen uitmesten, hooi geven, voederen, water geven en alles klaarzetten voor de volgende keer). Vooral 'avonds zijn we wel eens wat langer bezig.

Wat ik het meest onderschat heb, is de modder en het water in de winter...wanhopig word ik er soms van.
Ik heb al meerdere keren staan gillen van ellende als mijn rubber laars weer eens in het slijk blijft steken en ik op mijn kous in een plas terecht kom Wat soms ook tegensteekt is het feit dat ik in de winter te weinig tijd heb door de week om met de paarden zelf bezig te zijn.

Afgelopen maand heb ik voor het eerst alle kosten eens opgeschreven. Voor januari was het 686 euro. Moet wel zeggen dat februari goedkoper zal uitkomen want heb nog een voorraad vlas en hooi waar ik enkele weken mee toekom.

Ik zou ze nooit nog op een pensionstalling willen zetten. Al vloek ik soms omdat dat bv voor vakantie en zo alles wel een pak makkelijker zou maken. Maar het is zo fijn om alles te kunnen doen zoals ik het graag wil zonder inmenging van anderen. En...mijn paarden zijn veel gezonder en gelukkiger nu.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 22:12

Wat een mooie oplossing die platen. Wordt het niet glad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 22:14

Xandyandme schreef:
Ik zou ze nooit nog op een pensionstalling willen zetten. Al vloek ik soms omdat dat bv voor vakantie en zo alles wel een pak makkelijker zou maken. Maar het is zo fijn om alles te kunnen doen zoals ik het graag wil zonder inmenging van anderen. En...mijn paarden zijn veel gezonder en gelukkiger nu.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Ondanks dat het (mij) wel eens spanning oplevert om belangrijke keuzes voor ze te maken, toch ben ik blij dat ik ze zelf kan en mag maken. Zodat ik zo goed als mogelijk kan aanpassen aan wat voor mijn paarden goed is.
Op pension, of gedeelde zorg, is dat toch wel wat ingewikkelder vaak. Dus ik zou ook nooit anders meer willen.

Xandyandme
Berichten: 85
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 22:18

Daihyo schreef:
Wat een mooie oplossing die platen. Wordt het niet glad?


Laat ons zeggen dat ze snel doorhebben dat ze er beter niet over galopperen . Als ze zich normaal gedragen, zijn de platen niet glad. Zelfs niet als het gevroren heeft. We houden ze wel zo droog en proper mogelijk.

Xandyandme
Berichten: 85
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 22:24

Humpiedumpie schreef:
Xandyandme schreef:
Ik zou ze nooit nog op een pensionstalling willen zetten. Al vloek ik soms omdat dat bv voor vakantie en zo alles wel een pak makkelijker zou maken. Maar het is zo fijn om alles te kunnen doen zoals ik het graag wil zonder inmenging van anderen. En...mijn paarden zijn veel gezonder en gelukkiger nu.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Ondanks dat het (mij) wel eens spanning oplevert om belangrijke keuzes voor ze te maken, toch ben ik blij dat ik ze zelf kan en mag maken. Zodat ik zo goed als mogelijk kan aanpassen aan wat voor mijn paarden goed is.
Op pension, of gedeelde zorg, is dat toch wel wat ingewikkelder vaak. Dus ik zou ook nooit anders meer willen.


Heel herkenbaar, dat van die spanning... Het "doe ik het wel goed (genoeg)" gevoel.
Als mijn merrie nog met veulen op de manege stond dan was het dagelijks mezelf ergeren... of ze gaven het eten niet dat ik had klaargezet, of onvoldoende hooi, of pennymeisjes die ze met mijn veulen lieten rondlopen (oh, kijk...ze bokt zo grappig als je op haar kont duwt. ),... Al die ellende heb ik nu niet meer. 100% zekerheid dat alles gebeurt zoals wij het willen nu. Heerlijk gewoon!

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 22:30

Hoe doen jullie dat met vakanties? Iemand vragen 1x per dag te komen oke, maar iemand regelen die bijv 2x per dag wil komen lijkt me lastiger. Of zijn er mensen die t aandurven iemand 1x per dag te laten komen op een landje met wat minder toezicht? Is misschien ook een beetje loslaten.

Xandyandme
Berichten: 85
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 22:39

Dat is misschien wel 1 van de grootste nadelen van alles in eigen beheer. Wij hebben 2 meisjes aan wie we het vragen. Eentje woont vlakbij en komt 2 keer per dag voor de paarden en de hond maar enkel als we maar enkele dagen weg zijn. Het andere meisje komt in ons huis wonen als we eens een week weg gaan en zorgt voor alle dieren en ons huis.
Maar het is zeker niet evident en het vraagt een hoop geplan. Want nu gaan we bv in april 1 week skiën. Het meisje dat in ons huis komt wonen kan maar 5 van de 7 dagen dus dan moeten we de andere momenten nog oplossen.
Mijn man is daar makkelijker in...die zou een aap met een hoed op nog laten langskomen om voor de paarden te zorgen want "Wat kan er nu gebeuren?". Ik daarintegen zou een potentiële paardenoppasser bijna een examen laten afleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 23:13

Ik sta op een afgelegen plek in natura 2000 gebied zonder direct toezicht. Toch is er wel veel sociale controle van de bewoners in de buurt, waar ik tegenwoordig wel goed contact mee heb. Zij zijn ook bereid mij te helpen voeren in geval van Nood of eventueel vakantie. Er hangt een bordje aan de boom met mijn telefoonnummer als eventuele wandelaars iets zien oid.
Ook heb ik nog 4 verzorgsters die me helpen en willen inspringen. In vakantietijd werken de eigenaren van de buurpaarden en ik met elkaar samen om elkaar paarden te voeren. Ook houden we elkaars paarden in niet vakantietijd in de gaten.
Fijn voor elkaar dus en durf het steeds wat makkelijker los te laten (een dagje niet hoeven gaan is ook wel eens lekker).
Ik ben verder alleen, dus het is heel fijn om zoveel fijne mensen om je heen te hebben _/-\o_