Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hulp schuilstal steenschotten bouwen

 
Profiel   

Hallo Bokt!

Ik hoop dat een van jullie deze paarden vrouw met 2 linkerhanden kan helpen. Ik heb sinds kort mijn paarden in eigen beheer en ik wil voor hun een schuilstal bouwen.

Ik heb steenschotten liggen van 140x110 en wil deze gaan gebruiken als zijwanden, voor het afdak. Er komt geen achterwand in.

Deze zou 2.20 hoog (2 platen), 2.80 diep (2 platen) worden en 5 tot 6 meter breed.

Ik heb mannen die hem voor mij in elkaar kunnen zetten mits de materialen aanwezig zijn. Echter heb ik geen FLAUW idee wat ik nodig heb en dacht ik, wellicht kan bokt mij hiermee helpen.

Hij zou op zandgrond (de wei) geplaatst worden.

_/-\o_
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 23:08 



 
Profiel   

De Wanden: 6 2de hands treinbilzen (= houten dwarsliggers)van 2m80 of langer in goede staat , als palen.

50 tirefonds van 110 mm
Schroefmachine + potjes die op de tirefonds passen,
boormachine, houtboren, waterpas, spade


Dak
Dat moet je zelf beslissen qua dakbedekking,
Tip maak zoveel als praktisch mogelijk een dakoversteek
Maak je dak onder helling, laat het naar achter aflopen en hang er een dakgootje aan want anders krijg je direct een modderpoel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 08:35 



 
Profiel   

Weet je wel heel zeker dat je geen achterwand erin wilt ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 08:42 



 
Profiel   

Toeval bestaat dat wij er 2 bouwen momenteel!

[ img ]

Het is echt onwijs makkelijk in elkaar te zetten. Waar heb je het materiaal aangeschaft? Wij kregen namelijk alles op maat en met handleiding en tekening erbij.

Al is het wel een leerproces en na stal 1 gaan we bij nummer 2 toch veel dingen anders doen haha!
Onderschat vooral het passen en meten niet. Het opbouwen zelf is op 2 dagen gedaan, maar alles eromheen is nogal wat werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 09:30 



 
Profiel   

mirim schreef
Weet je wel heel zeker dat je geen achterwand erin wilt ?


Ja hij staat tegen een container aan straks, dus technisch gezien heeft ie al een achterwand :)

Dat zijn al goede tips iig!!
Materiaal is nog niet besteld, dus waar heb jij het vandaan Equisync?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 10:51 



 
Profiel   

Ik heb pas ook een stal gebouwd.
6m op 3m

Ik had 6 palen van 2m40 hoog besteld van 12cmx12cm deze staan op elke 3m in ijzeren paalpunten in de grond. Op die manier kan het hout niet snel rotten omdat het hout niet in aanraking met de bodem komt.

Voor het dak hebben we latten en dunne balken gebruikt. De dakbalken zijn 3x5cm en liggen in de hoogte dus het dak steunt op de 3cm oppervlakte. Op deze manier gaan de balken niet snel doorbuigen.

Lange schroeven zijn ook handig, en een boormachine eventueel met extra batterij. Of als je het geluk hebt van stroom op de wei zou je een boormachine op elektriciteit kunnen gebruiken, die zijn altijd krachtig.

Voor het dak hebben wij betumen golfplaten gebruikt. En het dak helt zo'n 7cm naar achteren af. Water wordt opgevangen dmv een goot in 2 ibc vaten.

[ img ]

Toen dak er nog niet op lag.
De middelste dakbalken heeft mijn vader nog een balk extra onder geschroefd voor meer stevigheid. Als hij mij dat in begin gezegd had had ik gewoon balken van 4x8cm besteld voor de middelste delen.
Maar het heeft z'n dienst bewezen. Met een laag van 20cm sneeuw is het dak stabiel gebleven :)
[ img ]

Edit, gebruik schroeven met zo'n stervormige kop. Dan heb je bit T25 of T30 nodig. In sommige verpakkingen zit de juiste bit erbij in.

Maar zo'n kop boor je minder snel stuk dan een gewone schroef, want een stukgeboorde schroefkop krijg je later de schroef niet goed meer uitgeschroefd moest je de stal willen afbreken.

Dit bedoel ik:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 11:42 



 
Profiel   

ZoeyDercks schreef
mirim schreef
Weet je wel heel zeker dat je geen achterwand erin wilt ?


Ja hij staat tegen een container aan straks, dus technisch gezien heeft ie al een achterwand :)

Dat zijn al goede tips iig!!
Materiaal is nog niet besteld, dus waar heb jij het vandaan Equisync?


Wij hebben besteld via houtenplaten.be
Zij kunnen ook bezorgen maar wij hebben het opgehaald omdat we die mogelijkheid hadden + kortbij wonen.
Wat ik heel fijn vond is dat we de standaard stal konden personaliseren hoe wij hem wilden(met zadelkamer erbij + extra afdak etc).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 13:54 



 
Profiel   

Equisync schreef
ZoeyDercks schreef

Ja hij staat tegen een container aan straks, dus technisch gezien heeft ie al een achterwand :)

Dat zijn al goede tips iig!!
Materiaal is nog niet besteld, dus waar heb jij het vandaan Equisync?


Wij hebben besteld via houtenplaten.be
Zij kunnen ook bezorgen maar wij hebben het opgehaald omdat we die mogelijkheid hadden + kortbij wonen.
Wat ik heel fijn vond is dat we de standaard stal konden personaliseren hoe wij hem wilden(met zadelkamer erbij + extra afdak etc).


Ideaal! Ik zal eens bij hun gaan informeren voor bezorging (woon niet ver van de grens maar te ver om zelf te halen). Mag ik vragen wat het gekost heeft (evt in pb)?
Ik heb natuurlijk de steenschotten al liggen, dat scheelt wel ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 15:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen