[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:12

LienC schreef:
….

1x met 4cm maas; die bakken worden blijkbaar niet alleen geduwd, maar ook echt omgegooid door een paard.

In de bakken zitten een paar flinke stenen, maar dit is blijkbaar niet genoeg om te niet te kunnen schuiven/omgooien.

……

Concreet: hebben jullie stenen (of ander gewicht) in de bak liggen? En zou een metalen frame dan 'de oplossing' zijn? Ik twijfel er namelijk echt aan ..


Bij ons wordt de kunststof kuubskist ook om gegooid door een van de paarden. We hebben nu drie zware houten kuubskisten waar we losse netten in vast zetten. Deze worden alleen maar van plaats verschoven. Maar zijn dus te zwaar om om te gooien.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:27

Hier ook kunststoffen die worden omgegooid. Ik zet ze gewoon vast aan een paal van de omheining met een stro touwtje. Die niet langs de omheining staan, kunnen met paal erlangs geslagen aan 2 of 3 kanten, zolang de palen lager zijn dan de bak heeft niemand daar hinder van.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:42

Caily schreef:
Hier ook kunststoffen die worden omgegooid. Ik zet ze gewoon vast aan een paal van de omheining met een stro touwtje. Die niet langs de omheining staan, kunnen met paal erlangs geslagen aan 2 of 3 kanten, zolang de palen lager zijn dan de bak heeft niemand daar hinder van.


Eeuwige dank. Dit klinkt zo simpel!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:05

Ik had ze ook met een paal vastgezet. En het frame eerst ook van pvc buizen. Maar dat trokken ze snel kapot. Toen over gegaan op steigerbuizen. Die hielden het prima :j
Met 3x3 net van Paardeerlijk.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:01

Is hier ook interesse in een kant en klare slowfeeder? Gemaakt van IBC vat, frame van steigerbuizen en aanhangernet erom heen.

Hij is een half jaar gebruikt. Daarna is mijn paard verhuisd en was hij niet meer nodig. Daarna heeft hij altijd in onze tuin gestaan, maar ik verwacht niet meer hem te gaan gebruiken.

Voor ik er een advertentie van maak en hem op marktplaats zet wou ik eerst even peilen of er hier interesse voor is.

Kan worden opgehaald in Assen (drenthe).

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:37

Oh, opzich wel! Wat vraag je ervoor? En heb je foto's?

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:10

Misschien even een foto plaatsen.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:00

LienC schreef:
Oh, opzich wel! Wat vraag je ervoor? En heb je foto's?


Zover ben ik nog helemaal niet dat ik over een prijs heb nagedacht. Foto’s zal ik zo even opzoeken en plaatsen, zover was ik ook nog niet :')

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:54

Hierbij de foto's. Hij heeft dus geen metalen frame, maar hij is zoals op de andere foto.

Afbeelding
Afbeelding

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:06

Hallo hallo, ik gooi hier even een vraagje neer hihi. Voor mijn gulzige hooiverspillende minimonsters hahaha zoek ik slowfeeders met 2x2 Maas. De enige die ik kan vinden zijn die van zeldenrust haystack, maar deze zijn tijdelijk niet leverbaar. Kan ik ergens anders deze slowfeeders vinden? Ik ben echt Google en bokt afgeweest maar meestal zijn het grotere mazen.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:09


darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:23

Volgens mij zijn Barefoot en Zeldenrust inderdaad de enige. Die van Barefoot zijn wel wat kwetsbaarder, maar hebben het hier (hangend) toch best een tijdje volgehouden voordat er een eerste gat in zat, maar bij anderen weer heel snel stuk. Dus toch wel paardafhankelijk ook.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:37

Gebruikt iemand nog de netten van Huck? Die werden paar jaar geleden door vele bokkers gekocht omdat ze zo goed waren of is de kwaliteit niet meer zoals eerst?

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 22:50

Coentjuh schreef:
Gebruikt iemand nog de netten van Huck? Die werden paar jaar geleden door vele bokkers gekocht omdat ze zo goed waren of is de kwaliteit niet meer zoals eerst?

Ik ben er heel blij mee. Vind ze wel wat duurder geworden.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 23:39

Jolliej schreef:
Hallo hallo, ik gooi hier even een vraagje neer hihi. Voor mijn gulzige hooiverspillende minimonsters hahaha zoek ik slowfeeders met 2x2 Maas. De enige die ik kan vinden zijn die van zeldenrust haystack, maar deze zijn tijdelijk niet leverbaar. Kan ik ergens anders deze slowfeeders vinden? Ik ben echt Google en bokt afgeweest maar meestal zijn het grotere mazen.


In duitsland zit een bedrijf dat ze op maat maakt voor je eventueel. Je kant het ook zelf doen, het is echt niet moeilijk: https://netze-seile-mehr.de/

Ik ben heel tevreden over hun nettenmateriaal. Ze hangen nu ruim een maand en ze zijn nog niet gesloopt.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 23:53

Bedankt allemaal, ik zal even verder op onderzoek uit! <3

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:41


Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:13

Vandaag mijn nieuwe bak en frame in gebruik genomen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kijken hoe lang dit net meegaat. Ik vind Huck ineens zo duur geworden. Even een alternatief gekocht. Otti gaat nooit zo zachtzinnig met de netten om.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:21

Ziet er mooi uit Otti! Fijn alles nieuw.

Hier binnenkort ook aan de slag. Ben ooit begonnen met Huck netten maar doordat mijn oudje problemen had met de maas, Huck aan de kant gelegd en Cavalo netten erin gedaan met iets grotere maas. Nou die netten zijn nu zo onderhand gatenkaas geworden en kan ze iedere dag repareren, schiet niet op.

De 2 andere paarden eten er heel makkelijk langs, dus we gaan toch iets proberen met dit als hoekstuk zodat het frame er iets strakker in zit. En dan ook de Huck netten weer terug. (oudje komt niets te kort trouwens hoor, krijgt 4 emmers seniorenslobber per dag en staat in de nacht opgesloten met flinke emmer slobber + los hooi)

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:36

Afbeelding
Afbeelding
Ik dacht ik deel even mijn ervaring met de ophang-slowfeedernetten van Harry's Horse. Ik heb de Heavy Duty (maat medium). Nu ruim 2 jaar in gebruik en ben erg tevreden. Overdag staat paard altijd buiten en deze netten hang ik op voor de nacht. Ik ben verrast dat ze heel blijven, omdat ze helemaal niet duur zijn eigenlijk. Ze zijn knooploos en 3x3cm. Ik heb ze met een ketting vast aan de stal en daar hangen permanent 2 karabiners in. Hierdoor kan ik het touw van de netten er zo inklikken. Als ze leeggegeten zijn 'vallen' ze precies weg in het hoekje achter mijn voerbak, dus dat vind ik ook nog eens fijn/veilig.

Hoop dat iemand er wat aan heeft.

pmarena

Berichten: 48104
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:13

Weet je zeker dat dat 3 cm is....? Ze lijken groter :)

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:18

Inderdaad ze lijken ook wel veel groter dan mijn 4,5 cm maas!

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:29

Ik wilde het niet els eerste schrijven, maar dat was ook mijn idee :)

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 21:58

De maas van dit voorjaar net is idd 4.5 x 4.5. Ik ben ook al jaren super tevreden over deze netten! Ben de tel inmiddels kwijt hoeveel ik er heb, maar geen een kapot!

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 23:15

Hier ook 4,5 maas, sinds kort. Ik gaf het hooi in netten van 3 cm, maar er werd zoveel aan geplukt, gerukt en getrokken, dat kan nooit goed zijn voor nek en hoofd en daarom wilde ik daar vanaf. Dus nu op 4,5 maas en dik tevreden. Ze staan veel rustiger te eten.
Ik heb, omdat eten in een natuurlijke houding beter is, zelf een bak op maat gemaakt tussen 2 palen,en vastgeschroefd omdat ik een sloper heb. Echt super blij mee! Net zit om een bezemsteel en met karabijnhaken onder en boven vast. Vullen gaat daarom makkelijk.


Afbeelding


Afbeelding


Binnenkort ga ik een kist maken waarmee ik automatisch kan voeren tijdens nacht- en werkuren om zo geen suikerpiek te krijgen bij mijn hoefbevangengevoelige pony.