Open stal/paddock paradise

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Open stal/paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 10:57

Wij willen onze pensionstal veranderen in een open stal of paddockparadise
Wij hebben boxen in een grote schuur
Het idee is om in de stal 1 grote open ruimte temaken met een uitloop naar een grote paddock voor 7 a 8 paarden
Nu hebben we 2 ideeën of de boxen er helemaal uit en 1 grote ruimte of de boxen erin houden maar wel open zetten zodat ze zelf kunnen bepalen
We hebben boxen aan 2 kanten het pad er tussen is zeker wel 10 mtr
Alle boxen eruit is wel heel definitief
Boxen erin maar open is makkelijker te te realiseren
Wat denken jullie zou het werken
Nu staan ze altijd per 2 in de paddock

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Open stal/paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 10:59

Hoeveel boxen heb je? Ik zou er 1 of 2 houden voor noodgevallen (en dan ook dicht houden) en de rest weghalen. Alleen open zetten zou ik spannend vinden qua vluchtroutes, voor je het weet heb je drie paarden in één box staan en dan ruzie.

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 11:03

IngeK schreef:
Hoeveel boxen heb je? Ik zou er 1 of 2 houden voor noodgevallen (en dan ook dicht houden) en de rest weghalen. Alleen open zetten zou ik spannend vinden qua vluchtroutes, voor je het weet heb je drie paarden in één box staan en dan ruzie.

We hebben 12 boxen maar die hebben we niet nodig 8 paarden is voldoende
Een paar houden daar hadden we ook aan gedacht
Meer paarden in 1 box daar was ik ook bang voor
Zelf denk ik dat ze niet heel vaak binnen zullen zijn
Hooi willen we buiten doen

Van

Berichten: 6523
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:04

Eens met IngeK. Paarden gaan vaak met meerdere in een stal staan als je ze gewoon open zet. In een stabiele kudde kan dat misschien wel maar in een pension is er toch altijd wat verloop van paarden.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:11

IngeK schreef:
Hoeveel boxen heb je? Ik zou er 1 of 2 houden voor noodgevallen (en dan ook dicht houden) en de rest weghalen. Alleen open zetten zou ik spannend vinden qua vluchtroutes, voor je het weet heb je drie paarden in één box staan en dan ruzie.

Zo zou ik het ook doen :j

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 11:12

Van schreef:
Eens met IngeK. Paarden gaan vaak met meerdere in een stal staan als je ze gewoon open zet. In een stabiele kudde kan dat misschien wel maar in een pension is er toch altijd wat verloop van paarden.

Deze groep blijft zo
3 eigen paarden en 4 die hier al jaren staan
Gelukkig geen verloop

Marigold

Berichten: 12555
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Open stal/paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:18

Je kan schotten maken, die langs de muur open kunnen (voor een open stal) en dicht kunnen als je paarden apart wilt zetten.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Open stal/paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:14

Als je tussengang 10 M is en de toegang naar buiten is goed breed (of meerdere in en uitgangen) dan kan je ook opteren om de boxen (voorlopig) te laten staan en gewoon de tussengang te gebruiken als inloopstal.
Misschien kan je de staldeuren simpel ombouwen naar voederdeuren. Dan zou je in de boxen je hooiopslag kunnen maken en de staldeuren vervangen door voederdeuren (of er zelf hooibakken in knutselen) zodat je gemakkelijk vanuit de boxen de ruiven met hooi kan vullen.
Dan heb je een 10 M brede inloopstal met minstens 8 ruwvoerplekken en voldoende uitloop naar buiten (daar ook voederplek maken), zonder dat je definitieve veranderen maakt én opslagruimte voor hooi behoudt.

IlseL123
Berichten: 57
Geregistreerd: 12-01-21
Woonplaats: didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:20

Is het een idee aan één wand de boxen te behouden en deze dicht te houden? Aan de andere wand kan je ze weghalen en kunnen de paarden lopen. De boxen zijn ook handig om paarden apart te kunnen voeren (brokken).

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Open stal/paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:25

Ruitje hier op Bokt heeft een deel van hun schuur met boxen dacht ik vervangen voor een loopstal met paddock, misschien haar topic eens terug zoeken? Zij hebben dacht ik de boxen er geheel uit gehaald.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 10:21

IlseL123 schreef:
Is het een idee aan één wand de boxen te behouden en deze dicht te houden? Aan de andere wand kan je ze weghalen en kunnen de paarden lopen. De boxen zijn ook handig om paarden apart te kunnen voeren (brokken).

Bovenstaande zou ook mijn optie zijn. Meer weghalen kan altijd nog en wat dichte boxen kan op zijn tijd ook nuttig zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:21

RianneH schreef:
Ruitje hier op Bokt heeft een deel van hun schuur met boxen dacht ik vervangen voor een loopstal met paddock, misschien haar topic eens terug zoeken? Zij hebben dacht ik de boxen er geheel uit gehaald.


Dat lijkt me een leerzaam topic idd! Ze beschrijft heel eerlijk het verloop van de omschakeling met de voor en nadelen. De problemen op hun pad en de oplossingen.

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 13:38

Gypsy schreef:
RianneH schreef:
Ruitje hier op Bokt heeft een deel van hun schuur met boxen dacht ik vervangen voor een loopstal met paddock, misschien haar topic eens terug zoeken? Zij hebben dacht ik de boxen er geheel uit gehaald.


Dat lijkt me een leerzaam topic idd! Ze beschrijft heel eerlijk het verloop van de omschakeling met de voor en nadelen. De problemen op hun pad en de oplossingen.

Ik heb er naar gezocht maar kan het niet vinden

Lavitabella

Berichten: 1702
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Open stal/paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:48


Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Open stal/paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:58

Hoe reageren de paarden nu op de boxen? Mijn oude paard heeft heel lang in een open stal gestaan. Maar die knapte heel erg op toen ie weer in een box kwam. Daar kon ie ongegeneerd en onbevreesd zijn rust nemen.

Nu staan ze aan een paddock en elk een eigen box die 24/7 open staat. Jup, er staat er wel eens eentje verkeerd, maar dan gaat de andere naar de andere box. Ik merk dat die van mij echt soms even de rust van een eigen hok opzoeken en als ze saampjes willen chillen, dan doen ze (liggend / slapend) dat in de paddock.

Je kunt het natuurlijk eerst proberen met de boxen open, zien hoe ze reageren. Eruit slopen kan altijd nog

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:59

Dat ligt eraan hoe je stallen eruit zien. Zijn het allemaal buitenstallen op een rij of heb je een rij binnen en een rij aan de buitenkant waar ze in-en uitlopen?

Wij hebben 3 stallen waarvan 1 van 3*5 en de andere 3*3. We hebben 3 quarters en 2 shetjes. Als we de stallen open zetten gaan er rustig 3 of 4 in een stal van 3*3 staan en dat past echt niet. Ze doen elkaar niks, maar het is niet heel handig.

Eerst hadden we lage wanden en voerden we hooi vanaf gangpad, maar vanwege veulen toen de stallen hoger dichtgemaakt.

Wij hebben wel een hele grote overkapping aan de stal waar ze in staan te schuilen. En verderop nog een kleinere overkapping op een andere ligging.

Nu gaan ze laat wel op stal vanwege 2 rondlopende wolven in de straat, maar we willen ook nog 1 grotere stal bouwen.

Voor de shetjes nu stallen gemaakt in het gangpad, ook omdat de veulens nu zachtjes aan afspenen. Mijn merrie heeft veel stress van het opsluiten, dus dit is echt alleen deze winter.

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 18:58

Rocamor schreef:
Hoe reageren de paarden nu op de boxen? Mijn oude paard heeft heel lang in een open stal gestaan. Maar die knapte heel erg op toen ie weer in een box kwam. Daar kon ie ongegeneerd en onbevreesd zijn rust nemen.

Nu staan ze aan een paddock en elk een eigen box die 24/7 open staat. Jup, er staat er wel eens eentje verkeerd, maar dan gaat de andere naar de andere box. Ik merk dat die van mij echt soms even de rust van een eigen hok opzoeken en als ze saampjes willen chillen, dan doen ze (liggend / slapend) dat in de paddock.

Je kunt het natuurlijk eerst proberen met de boxen open, zien hoe ze reageren. Eruit slopen kan altijd nog

Maar wel buitenboxen?

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 18:59

superpony schreef:
Dat ligt eraan hoe je stallen eruit zien. Zijn het allemaal buitenstallen op een rij of heb je een rij binnen en een rij aan de buitenkant waar ze in-en uitlopen?

Wij hebben 3 stallen waarvan 1 van 3*5 en de andere 3*3. We hebben 3 quarters en 2 shetjes. Als we de stallen open zetten gaan er rustig 3 of 4 in een stal van 3*3 staan en dat past echt niet. Ze doen elkaar niks, maar het is niet heel handig.

Eerst hadden we lage wanden en voerden we hooi vanaf gangpad, maar vanwege veulen toen de stallen hoger dichtgemaakt.

Wij hebben wel een hele grote overkapping aan de stal waar ze in staan te schuilen. En verderop nog een kleinere overkapping op een andere ligging.

Nu gaan ze laat wel op stal vanwege 2 rondlopende wolven in de straat, maar we willen ook nog 1 grotere stal bouwen.
Wij hebben loods met aan beide kanten een rij boxen
Voor de shetjes nu stallen gemaakt in het gangpad, ook omdat de veulens nu zachtjes aan afspenen. Mijn merrie heeft veel stress van het opsluiten, dus dit is echt alleen deze winter.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Open stal/paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 19:49

Ik weet niet in welke regio je zit maar je bent altijd welkom om te komen kijken hoor :)

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 20:20

ruitje schreef:
Ik weet niet in welke regio je zit maar je bent altijd welkom om te komen kijken hoor :)

Zuid Holland

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 20:43

Bij ons op de PP was een inloopstal, en geen boxen. We hebben 1 grote box van 4 x 4 gemaakt, en 2 kleinere ernaast voor de shetten. Ze kunnen gewoon in-en uitlopen, de deuren staan altijd open, behalve bij calamiteiten. Ik zou 2 boxen aan het eind links en rechts houden, en de rest weghalen. Ze staan meestal met z'n drietjes in de grote box, en de shetjes maken wel gebruik van de kleinere stalletjes om te niksen of slapen. Er liggen rubbermatten om het makkelijk schoon te kunnen houden.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Open stal/paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:15

Als het midden pad al 10 meter breed is en diep genoeg zou ik de boxen gewoon laten staan en dicht laten.

Je kunt ze gebruiken om een paard apart te zetten, te voeren, te laten drogen,bij ziekte, als opslag, voerruimte, etc etc.

Desnoods haal je een paar tussenwanden er uit zodat het grotere boxen worden.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Open stal/paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:19

Ja de huidige boxen zijn buitenboxen. Vanuit de paddock kunnen ze de boxen in.