Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BOTtraining
Berichten: 131
Geregistreerd: 22-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:27

Hi TS, was benieuwd hoe het nugaat daar..tijd voor een update :D

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:31

Jaaaa update!

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 23:27

Haha oke, op verzoek :+ :

De merrie loopstal loopt lekker, ik hoor veel tevreden klanten over het bestrate stuk :) . Het scheelt veel mestwerk en de paddock blijft echt beter doordat ze nu vooral mesten op de straat. Ook het net scheelt veel verspilling. Daar hebben we laatst een introductie gehad die ook echt goed ging, is echt een hele fijne stabiele groep.

Hier het net
Afbeelding

En het bestrate stuk goed zichtbaar

Afbeelding





De ruinenloopstal loopt niet lekker,zoals ik al eerder zei: ik heb in die stal meer introducties gehad dan ik zou willen. Gaat er nu ook 1 uit die er in ging met wat medische problemen, dat werkt dus echt niet. Ik had dat paard en eigenaar onwijs gegund, maar dat zou ik niet nog eens proberen.

Ik wil de ruinen loopstal homogener maken qua groep, dat betekend vooral geen oudere paarden meer of paarden die slecht op gewicht blijven. Ook denk ik dat wanneer we eerder de ruif hadden verplaatst andere paarden die er nu uit zijn misschien wel gebleven waren.

Doordat we dus zoekende zijn geweest ben ik klanten verloren die nu wel zouden passen en doordat ik nu goed weet wat voor type paard in de groep past moet ik zelf een groot deel van de paarden op mijn wachtlijst afwijzen.

Daarnaast ben ik echt niet tevreden over de staat van de paddock. We hebben nu op 2 paddocks na overal nieuw zand in gegooid. In de ruinenloopstal dus ook, sterker nog, die hebben we afgelopen december zelfs alweer een stuk uitgegraven en vernieuwd en deze zomer verder gestraat en nu ziet hij er zo uit:


Afbeelding

Dus zand van nog geen jaar oud, in een gedraineerde paddock. Ter vergelijking onze andere paddocks. Die liggen er op 2 na( daar hebben we het zand nog niet vernieuwd) zo bij:

Afbeelding

Dus nu:

Gaan we deze maand dus weer de paddock opknappen, ik zal de foto's van het resultaat delen. Daarna ga ik een advertentie zetten voor een nieuwe ruin in de loopstal en daarin streng selecteren. Maar ik wil nu die advertentie nog niet zetten, want ik wil alleen iemand rondleiden als die paddock beter is :o

Dus ja, voor het eerst had ik deze maand zoiets van sjonge jonge ik blijf geld stoppen in zand en daar ben ik klaar mee :')

Zo, misschien niet de meest positieve update maar ook dat is de realiteit... En: we zouden het zien als pilot, dus ik blijf tegen mezelf zeggen dat het nog oke is dat we zo hebben lopen stoeien :+

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 00:26

Mooi hoor. Frustrerend wat betreft de ruinen. Hopelijk straks een beetje rust.
Ik vraag mij af of meer zand erin stoppen zin heeft. Ik zou de drainage en afwatering nog eens goed na laten kijken. Zit er geen keileem laag in?

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 09:13

ik vind het in elk geval al heel erg leerzaam weer om te zien hoe je alles doet.
en een nieuw paard introduceren is altijd wel even spannend.
klopt wel dat paarden die anders gevoerd moeten worden dan beter anders kunnen staan.
mijn oude merrie staat nu in een groep van 10 en die gaat er uit om bijgevoerd te worden.
maar dat kan gelukkig ook, bij jou is alles veel groter, dat word dan echt wel een heel gedoe steeds.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 14:44

De drainage is goed, maar wel super fijn dat er mee gedacht word! Bedrijfsblindheid is toch snel een ding namelijk :o

Vandaag is mijn broer aan de gang gegaan, we hebben rondom de buitenruif extra verhard en al het zand omgespit. De onderste laag was dus weer gewoon droog, grootste probleem lijkt dus toch steeds dat de bovenlaag verdicht en het dus niet bij de drainage komt.


Afbeelding

Afbeelding

Vorige foto was van afgelopen week en dit is nu vandaag, dus zonder nieuw zand, alleen maar alles omspitten :o

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 14:53

Is je zand te grof, wordt het te mul bij droogte; is je zand te fijn, wordt het aangestampt en draineert het niet. Succes met het goed doen.....

Op onze stal inderdaad de ervaring dat je het af en toe door moet trekken. wij doen dat met zo'n pin, maar dat werkt niet bij drainage. Ik denk dat regelmatig de toplaag spitten voor jou de oplossing gaat zijn.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 15:01

Het blijft lastig. Mijn eerste idee was dat het ook vooral kwam door de nattigheid (vergeleken met de afgelopen 2 - 3 jaar hebben wij hier nu ook veel meer modder - maar als ik dan de andere paddocks zie....
De toplaag omspitten inderdaad en misschien toch bijmengen met wat grof zand?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 15:23

ruitje schreef:
Zo, misschien niet de meest positieve update maar ook dat is de realiteit... En: we zouden het zien als pilot, dus ik blijf tegen mezelf zeggen dat het nog oke is dat we zo hebben lopen stoeien :+


Wees niet te streng voor jezelf hoor - overal waar ik het zie is het maatwerk en blijft het puzzelen. Paarden zijn toch maar tot op zekere hoogte te sturen... Soms werkt een combinatie niet, ook niet na een tijd proberen. En soms wordt een paard of pony dan maar uit laatste hoop ergens gezet dat helemaal niet lijkt te passen, en dan is ineens alles goed.
En de strijd om zand zand te houden en geen modder te laten worden is ook overal heel lastig en verschilt ook hier soms van paddock tot paddock. Wat het dan is wat het verschil maakt? (Het kan van alles zijn: meer of minder zon, meer of minder wind, paarden die anders gebruik maken van de grond...)

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 16:24

Ik vind het juist mooi om te lezen waar jullie tegenaan lopen. Juist die openheid, maar ook continu zoeken naar verbeteringen en realistisch want moet wel kunnen.
Ja, het is heel jammer dat zo'n nieuwe paddock zo nat is, maar dat komt niet door slecht onderhoud of verkeerde besparingen. Als paarden eigenaar wil je liever niet dat paard in nattigheid staat maar jullie gaan meteen hard aan het werk, dat zou voor mij al heel anders voelen als nattigheid door gebrek aan onderhoud of gebrek aan goede bodems oid.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 17:28

MyWishMax schreef:
Ik vind het juist mooi om te lezen waar jullie tegenaan lopen. Juist die openheid, maar ook continu zoeken naar verbeteringen en realistisch want moet wel kunnen.
Ja, het is heel jammer dat zo'n nieuwe paddock zo nat is, maar dat komt niet door slecht onderhoud of verkeerde besparingen. Als paarden eigenaar wil je liever niet dat paard in nattigheid staat maar jullie gaan meteen hard aan het werk, dat zou voor mij al heel anders voelen als nattigheid door gebrek aan onderhoud of gebrek aan goede bodems oid.

Misschien zijn er wel fouten gemaakt want soms gebeuren dingen anders dan je had verwacht maar dat het dan niet goed is, is niet per se verwijtbaar.

Dat je daarna gaat nadenken: verroest, wat zagen we hier over het hoofd? DAT is wat van belang is en wat ook gedaan wordt. Juist dat proces is ook boeiend en leerzaam om te volgen. Je kunt er wellicht iets van opsteken dat van pas komt in een andere situatie.

Fouten maken is niet erg; het gaat pas echt mis als de fouten ontkend/genegeerd worden.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 17:41

Dat is precies wat ik bedoel inderdaad, alleen kwam het bij mij niet uit toetsenbord :') maar precies dat, ja.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 00:14

Nou precies dat wat betreft zand Ikke :D

Ik denk dat we er misschien op uit gaan komen dat de ruinenloopstal toch ook meer gestraat moet worden. Ik denk dat het stuk waar de meeste mest valt gewoon gestraat moet zijn om langdurig droog te blijven. En dat is bij onze gewone paddocks toch veel minder, maar daar ligt minder poep. En ook geen ruwvoer door het zand natuurlijk :)

Ik ben er daardoor echt wel van overtuigd dat als ik ooit ruwvoer in de dag-paddocks zou willen voeren daar eerst ook een stuk in gestraat zou moeten worden. En dat zodra je ruwvoer toevoegd de hele dynamiek ook veranderd, dan zou ik daar ook andere keuzes qua groepen maken. Ik heb daarin wel echt een omslag gemaakt/dat geleerd van de loopstallen. 3 jaar geleden dacht ik: vierkante hooiruif in elke paddock en klaar :+

Dus wat dat betreft, zie ik het maar als geslaagd project, want alles wat we hier leren kunnen we altijd meenemen voor de 80 andere paarden :D

@Shadow,mywishmax en Ikke: lieve woorden, bedankt! Ik vind het voor de eigenaren van de ruinen groep wel echt vervelend, alhoewel ik iedereen van te voren heb gezegd dat we zelf nog zoekende zouden zijn en ze dus met ons mee zouden moeten groeien, is het als eigenaar wel vervelend als je dat moet meemaken denk ik. Gelukkig is het grootste deel, de harde kern qua eigenaren echt al meer dan 7 oid jaar bij ons pension klant. Dat maakt denk ik dat ze toch vertrouwen hebben in dat we zo'n paddock op gaan knappen bijv. ... Maar juist hun zou ik ook zo gunnen dat het af is en dat de groep 'klopt' .

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:02

Mijn ervaring is ook dat je in groepshuisversting liefst zoveel mogelijk bestraat hebt.
Afhankelijk van de grootte van de paddocks (zijn ze groot genoeg om te rennen? Indien niet, probeer zoveel mogelijk te bestraten en voorzie een zacht stuk om wat te klooien en te liggen.

Hoe meer bestraat hoe makkelijker te reinigen en hoe minder vervuiling van het zand.
Zeker in de winter als ze niet op het gras kunnen staan ze toch 90 % van de tijd aan het hooi geplakt.

Kleine opmerking: het kan wel handig zijn om een deel van de bestrating te bedekken met rubbermatten. Mest ook nog relatief makkelijk uit en voorkomt dat hoeven te snel slijten bij de gevoeligere exemplaren.

Ikzelf werk nu eigenlijk met een ruif waar rondom bestraat is, ernaast een afdak met rubbermatten, ernaast een stukje paddockpanelen en zand, en vandaaruit een trackje rondom de weitjes waar ze even kunnen rennen als ze dat willen. Moest ik budget hebben dan zou ik de paddock rond de ruif nog veel groter bestraten want in de winter komen ze amper op het (natte) zand / track.
Mijn stukje is 3500 m² en heeft 3 weitjes, paddock+bestrating en de track erdoorheen.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 22:24

Hou er rekening mee dat het nu ook gewoon echt heel erg nat is. Hoe goed iets gedraineerd is. Hier hebben we ook echt bagger op plekken waar we in die 22 jaar nog nooit bagger gehad hebben. Aankomende week verwachten ze droog weer…. Ik hoop dat het dan bij trekt.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 14:39

De laatste update van dit topic is alweer even geleden en ik ben heel erg benieuwd hoe het nu gaat en of het nog bevalt :D ?

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 16:07

Ik blijf het geweldig vinden om dit topic te lezen. Wat een pionierswerk verzetten jullie. je bent dan wel niet de aller aller eerste. Maar wel één van de ...

Even mijn 5 cent.
Wij hebben recent op een zelfde probleem plek als bij jullie (oorzaak lijkt inderdaad vervuiling icm aanstampen) metsel zand er op gegooid/ doorgemengd. Dat zijn mini mini kiezels. Het lijkt er op dat dat zich niet láat zetten en daarmee beide problemen zou kunnen verhelpen. Omdat het niet zet verdicht het niet. En omdat het niet verdicht kan de vervuiling beter naar beneden uitspoelen.

Nog geen hoe zich dat op echt lange termijn gaat houden. Of het te snel naar de bodem verdwijnt?
En waar ik zelf bezorgd over was maar nog niet uitkomt-> dat die mini kiezels voor problemen met de (ijzerloze) voeten zou zorgen. Nog geen problemen van gezien in de maanden dat het er nu ligt.

mandy23
Berichten: 18
Geregistreerd: 04-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 21:09

Het is geweldig om te zien en te lezen hoe jullie dit aangepakt hebben!

Mijn stal is op huurbasis en hier hebben we onze paarden eerst overdag naar de paddock gebracht, 's nachts stonden ze op stal in de winter. Vorig jaar zetten we hen 24/7 in de paddock met schuilstal. Twee paarden waren erg netjes op stal, maar nu moeten we meer mest verwijderen omdat deze regelmatig vertrapt wordt en hooi bijvullen. Daarnaast liggen de kosten hoger, hoewel dit wel te wijten is aan dat we van voordroog naar hooi zijn overgestapt. Ook merk ik dat er meer onderhoud nodig is voor de paddocks en dit kost veel tijd én geld.

Omdat we het belangrijk vinden dat de paarden genoeg hooi krijgen, hangen we twee keer per dag nieuwe hooinetten op. We doen alles samen onderling, inclusief het verzorgen van de paarden en het uitvoeren van klus- en schoonmaakdagen. Iedereen voert zelf zijn eigen voer, passend bij de voedingsbehoeften die er zijn. Wanneer er medicijnen moeten worden gegeven, scheiden we de paarden. We promoten niet bepaalde manieren om de paarden te verzorgen zoals bitloos of dekenloos rijden, maar hoefijzers kunnen lastig zijn.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-23 21:57

Wat leuk om te lezen dat het topic nog steeds anderen inspireert. Leuk om te lezen hoe jullie het aanpakken Mandy, het valt mij inderdaad op dat bij veel 24/7 buiten plekken er ook verwacht word dat je met een bepaalde visie rijd/bitloos etc doet. Bij ons is dat ook niet zo, ik merk wel dat dat type klant er in een rondleiding achter komt dat we niet matchen maar dat is prima. Iedereen mag hier doen met zijn paard wat hij wil, ben je natural prima, ben je sportruiter: ook prima. Vind ik zelf een leuke combi.

Voor wie het leuk vind om nog een update te lezen bij deze:

- Wij zijn anders gaan staan in de paarden die we toelaten in de loopstal. Ik neem geen paarden meer aan met 'te grote risico's' . Dat betekend dat de loopstallen nu plek hebben, terwijl we een wachtlijst hebben voor de reguliere stalling. Zakelijk gezien is het dus 'de vraag' of ik op dit moment het hele bedrijf zou willen overschakelen naar deze vorm. Er lijkt vooralsnog meer vraag naar reguliere stalling, alhoewel de vraag ook is of dat komt door ons concept, of het feit dat de prijs gelijk is, of dat er arbeid bij zit. Dat is natuurlijk altijd een mix van meerdere factoren.
Ik vond het na wat wisselingen in de groep wel besloten dat ik liever voor rust ga en een paard met twijfels niet aanneem, dus ik had ze beiden vol kunnen hebben hoor. Is een keuze en mijn vader zegt wel eens: principes kosten geld :')

-Ik zeg bewust deze vorm, want wat we merken is dat een deel van de paarden uitvalt op het arme ruwvoer. Vooral oudere paarden, mankerende paarden, of paarden die hoog in het werk staan moeten dusdanig bijgevoerd worden dat dat niet houdbaar is. Als ik dus nog iets zou doen, dan zou ik loopstallen maken met rijk ruwvoer of toch het aanbieden van krachtvoer. Of jonge paarden in dit concept. Dat is eigenlijk wel voor mij een voorwaarde om dit uit te breiden in de toekomst. We hebben echter veel geïnvesteerd in paddocks,land en de loopstallen dus onze volgende stap zal weer accomodatie moeten zijn. Anders gaan we daar in achter lopen. We hebben geld te weinig :')

-De paddocks en de stallen blijven goed, er staan hele fijne klanten in, er is rust in de groepen. Qua concept staat het nu wel. Ik denk dat wij nu na 3 jaar heel goed weten wat wel past en niet past in deze groepen.

-We zijn wel nog iets aan het toevoegen( want we zouden onszelf niet zijn als we niet bezig bleven :') ) . We willen bij beide stallen aangrenzend een plek maken waar 1 paard kan staan. We hebben gemerkt dat dit bij introduceren goed werkt, maar ook als iemand dan toch een paard apart ruwvoer zou moeten bijvoeren, of een paard heeft een blessure: dan verliest die niet de verbinding met de groep. ( en hoef ik niet altijd box voor dat paard in te zetten, wat zakelijk natuurlijk ook weer fijn is)

-De bedrijfsovername is bijna rond, dus het zijn gekke tijden. Binnenkort is het bedrijf van mij en mijn broer en dat vind ik stiekem toch echt rete-spannend. Gelukkig zijn mijn ouders nog mega betrokken want anders zouden we het nooit redden :o

Verder heb ik niet heel veel nieuws te melden op het moment, ons bedrijf loopt goed denk ik. We zijn nu vooral bezig net fine tunen en de overname. Ik verwacht daarin dus niet dat ik hier heel veel boeiende nieuwe feitjes te melden heb, maar misschien kan iemand toch nog zijn voordeel doen met de laatste puntjes op de i :)

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 22:11

Fijn deze aanvulling! Ik stalk jullie op Instagram en ben jaloers op jullie pensionklanten. Hele fijne communicatie. Jullie grenzen aangeven maar toch denken in mogelijkheden ipv problemen.

Ik ken een 24/7 stal waar ieder paard een stand heeft waar ze in gaan 2 keer per dag om bijgevoerd te worden. Touw erachter en ieder krijgt zijn door de eigenaar klaargezet bakje. Dat vond ik ook een mooi systeem voor een stal met 100 paarden. ( maar daar waren geen normale stallen dus echt alleen 24/7 buiten groepen )

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 22:41

Toch leuk om zo toch nog een beetje mee te kunnen leven met de loopstallen! Blijf dit topic zeker volgen.

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:39

Een plekje naast de groep voor introductie en nood is echt heel waardevol, mooie uitbreiding!

Hoeveel paarden hebben jullie nu in de groep?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:45

Spannend en gefeliciteerd Ruitje, dat is zeker een stap!

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 09:14

Bedankt voor de leuke update! 24/7 buiten vraagt vaak ook iets meer werk van de eigenaren zelf en daar moet je inderdaad op zitten te wachten.
Voor mij klinkt jullie plek nog steeds als mega ideaal, want 24/7 buiten en fatsoenlijke faciliteiten is enorm zeldzaam. Helaas is het wat ver rijden vanuit Oost Brabant _O- .

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 09:36

Ja, het is hier in de regio ook echt lastig: faciliteiten en buiten. Ik vergelijk elk jaar de omliggende stallen en hun prijzen en wij zitten echt in een soort tussenvorm. Er zijn stallen met echt een betere accomodatie, maar daar hebben ze bijvoorbeeld veel minder buiten. En andersom. En ook zie ik steeds meer stallen met doe het zelf in mijn omgeving. Wij zijn soort van een vreemde eend :+ . We hebben van alles een beetje, maar niets perfect zeg maar :+ .

We hebben nu 11 merries en 10 ruinen als ze vol staan. Heb net weer wat rondleidingen gehad dus heb per 1 mei de merrie groep vol en nog 1 plek in de ruinenloopstal. Ik zou dit overigens altijd als maximum aanhouden, groepen van 20 paarden enzo vraagt echt wat anders denk ik :)

Ook onze communicatie is niet altijd perfect hoor, zeker nu ik hoogzwanger ben en de rest van mijn familie veel werk moeten opvangen is de druk gewoon hoog. Ik weet dat er ook mensen weg gaan omdat het niet klikt. Toch denk ik dat we er geen 100 hadden staan als we de meest vreselijke stalhouders waren dus we doen vast iets oke :o . Bedankt voor het Insta compliment, die hou ik bij en ik doe ook maar wat haha :')

Dat bijvoeren heb ik inderdaad ook gezien, we zijn er nog niet helemaal uit, het is een beetje de vraag waar je voor gaat: blijf je vast houden aan: ik wil er zo weinig mogelijk arbeid aan hebben als stalhouder en als dit systeem niet past bij een paard is dat jammer. Of ga je proberen toch meer individuele zorg te leveren per paard en houd je daarmee paarden in de groep.

Nouja, leuke stalhouders dillema's zeg maar :D . Eerst maar eens de overname rond en bevallen. Dan uithuilen hoe arm ik ben financieel en hoe stuk je lijf is van dit werk en 2 bevallingen maar blij zijn hoe rijk ik ben met 2 kinderen en een mooi familie bedrijf en dan: plannen maken :') . Tenminste, als we ooit nog iets mogen bouwen natuurlijk, stikstof gerelateerd gezien.... anders is dit wat het is de komende jaren :+