Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 30 van de 48 [ 1187 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 48  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG]Van wei naar equihabitat

 
Profiel   

Goh, alweer een jaar geleden dat we met de voeten in het water stonden….
[ITP] Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Wat een veranderingen in een jaar.
Zo blij met de droge voeten <3
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 18:59 



 
Profiel   

Ik heb de winter gepiekert over de achterste wei. Toen we de boel hebben afgezet had ik bedacht dat de achterste track bij de stal de wintertrack zou worden. Helaas staan daar esdoorns, waardoor het stuk al een paar maanden dicht is vanwege blad en zaden. Dat gaan we wel opruimen. Maar precies de natte tijd van het jaar kunnen ze hier dus niet staan.
Punt 2 was de heuvel die we niet hadden en nu ineens wel dankzij het stuk grond dat afgeschraapt is om de paddock te maken. Het is een leuk formaat, ligt nu lekker in te klinken midden in de wei.
De 'bak' had ik al gemaakt. Is iets van 15x30. Niet groot, maar groot zat voor grondwerk. Meer doen we er toch niet. Hij is af te sluiten als we wat gaan doen (zwarte lijnen), maar staat verder gewoon open. Het is hoog en droog en ze liggen er ook graag te slapen :j

Plan was om er een pad van voor naar achter en links naar rechts over de heuvel te maken en zo de grotere wei op te splitsen in 4 kleine weitjes. Maar dan kan ik nog steeds de track niet gebruiken. Na veel puzzelen heb ik het aangepast. Er komt nog steeds kruislings een track over de heuvel, maar dan anders. Zo heb ik zeker 3 weitjes. Het weitje met de ???? is het deel waar het blad van de esdoorn valt. Daar wil ik langs het pad een haag maken om af te schermen voor de buren. Zo kan ik het 'weitje' misschien wel voor andere dingen gebruiken. Kleinere composthopen, misschien wel een moestuintje. Het kleine stukje track dat er dan achter langs loopt kan dan makkelijk afgesloten worden en door de schuine paden kan ik toch een soort wintertrack maken.

Punt van aandacht: daar zit uiteraard puin in de grond. Positief punt: we gaan de t-post palen gebruiken. Die gaan daar goed doorheen. En mocht het niet bevallen, zijn ze er ook zo weer uit :))
Zo hebben we in totaal 6 snackweitjes voor de zomer, een wintertrack, heuvel en 1 van de hoge weitjes kan ook prima in de winter open. 2 punten van de heuvel ga ik inzaaien met eetbaar spul. En aan de andere kant loopt het pad breed over in de heuvel. Zo kunnen ze er ook omheen als ze niet omhoog willen.
Ik word er blij van :j

Een beetje geprutst met photoshop en dan lijkt het er wel op. Verhoudingen misschien niet helemaal, maar het geeft het idee wel een beetje weer :j
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 20:51 



 
Profiel   

Mooie plannen weer! En wat fijn dat je uit die ongelofelijke water ellende bent. Kan je je nu toch bijna niet meer voorstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 21:37 



 
Profiel   

Wat een leuke plannen. Een heuvel is zo leuk.

Hier ook het pad met de esdoorns, maar wel schoongemaakt. Helaas laat de achterste nu zaden los en kan ik weer opnieuw beginnen. Die was heel vroeg met groene zaden en nu opeens weer. Sowieso waait er weer veel blad onze kant op, het houdt je fit zeg maar.

Wij hadden een heuvel waar je van 4 kanten op kon. Ik zal een foto plaatsen. Was grond over en daar neergelegd, maar achteraf niet de goede plek en het is nu een iets langere heuvel met alleen op en af.

We hadden de vakken vol staan met kruiden. Nu hebben we wilgen geplaatst en moeten nog laag spul erop zetten.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 00:39 



 
Profiel   

Ja hier komen ook 2 vakken op. Ik wil er een zaaimengsel op doen. Met esparcette, zonnebloem, enz. Die heb ik nog liggen :+

Mooie heuvel hebben jullie!
Hebben jullie ‘m aangetrild of is hij zelf ingeklonken?
Ik maak bewust aan 2 kanten een pad voorlangs zodat ze er niet per sé overheen hoeven. Vanwege Jim met zijn slechte been. Ik wil dat hij een keuze heeft. De opgang is nu nog best stijl. Maar goed, ik moet nog inklinken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 09:01 



 
Profiel   

Deze hebben we niet meer. Dit was grond die was afgegraven voor de aanbouw en garage. Dat is dus gelijk daar neergegooid, maar bleek de natste plek en niet handig. Hij is nu zeg maar langer aan de achterkant en voor een wadi. Dus gaan er alleen nog op en af.

Verderop hebben we een kleinere heuvel waar ze vrij op kunnen, maar weten we nog niet wat we gaan doen.

Het is vanzelf ingeklonken. Maar wel daarom het hek geplaatst, want ze gingen van alle kanten erop en zakte toen weg. Lopen ze steeds een route heb je zo een stevig pad.

Ze konden er ook omheen en nu achterlangs en voorlangs om de wadi heen.

We hadden eerst; echinachea, citroenmelisse, munt, salie, tijm, bessen etc. Maar dat is gesneuveld. Nu dus wilgenen laag spul moet nieuw.

De heuvel op plaatje was wel wat steil en vond het ook wat spannend soms. Mijn ruin van toen 23 had blessures en merrie is 29 geworden, dus was wel blij dat deze die we nu hebben iets zwakker op en afloopt.

Misschien ga ik op het pad nog wat lava aanbrengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 14:43 



 
Profiel   

Misschien kan je het hier zien? Het is nu een soort banaan

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 14:44 



 
Profiel   

superpony schreef
Misschien kan je het hier zien? Het is nu een soort banaan

[ [url=m/HCAWHP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0ZCA9Z.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wat ziet dat er mooi uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 16:35 



 
Profiel   

Heel mooi! Bij jullie dus ook de keuze om het lage pad te pakken. Ze hoeven niet omhoog.

Vandaag eindelijk de likstenen opgehangen. Ik had een paar likstenen liggen en een paar houders gekregen. Dus ik heb een zoutbar gemaakt. Niet per sé nodig, wel leuk. Met een paar planken en balkjes was het zo gemaakt.
Ik ben alleen vergeten rekening te houden met kleine Ximo :oo
Dus ik hoop dat hij er bij kan. Ik verwacht van wel, maar het had wat lager gekund :+
Noura vond de meest rechtse het lekkerst :))
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:15 



 
Profiel   

En anders van een bergje zand en wat roosters een opstapje maken voor Ximo :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 18:55 



 
Profiel   

Hilary schreef
En anders van een bergje zand en wat roosters een opstapje maken voor Ximo :D

Gelijk mooie passieve fysio!

Staat goed! Ben je niet bang dat de stenen smelten in de regen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 19:59 



 
Profiel   

Nee heb ze met de dichte kant op zuid west gezet. En onder de bomen. Dus ik hoop dat dat meevalt. Ik kan er nog een plankje opschroeven als het nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 22:46 



 
Profiel   

belle_boef schreef
superpony schreef
Misschien kan je het hier zien? Het is nu een soort banaan

[ [url=m/HCAWHP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0ZCA9Z.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wat ziet dat er mooi uit.


Dank je wel. Beetje kaal daar nog.

Leuk die zout bar. Ik heb 3 zwarte klaarliggen en wilde zoiets, maar ben dus bang dat het nat wordt.

1 punt van kritiek: Ik denk dat er nog een zwarte naast moet nu hoor :o Er is daar nog ruimte zeg maar.........

De hoogte is hier ook een probleem. Wil dat de shetjes erbij kunnen, maar varkens mogen er echt niet bij.
Nu hangt het aan touw en kunnen de shetjes van onderaf nog likken.

Welke smaken heb je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 00:07 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Nee heb ze met de dichte kant op zuid west gezet. En onder de bomen. Dus ik hoop dat dat meevalt. Ik kan er nog een plankje opschroeven als het nodig is.


Kent Ximo het staan op het blok? Anders idd een soort van blok maken zodat hij daar op kan staan om ze te gebruiken?
Je paradijsje begint echt al heel mooi te worden! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 01:29 



 
Profiel   

Ik heb ook alles al klaarstaan voor de zoutbar, ik leg er een strook dakbedekking of rubber overheen.
Is makkelijk met het verwisselen van de stenen en de paarden kunnen het ook een beetje aan de kant duwen als de steen bijna op is.

Gewoon net groot genoeg om de stenen te bedekken aan de bovenkant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 07:05 



 
Profiel   

Echt er op bedoel je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 08:06 



 
Profiel   

Geen idee of Ximo op een blok kan. Hij is er op zich slim genoeg voor. Ik denk er over om op de open plek ( :)) ) een lage zwarte te hangen met een himalayasteen. Dan heeft hij er sowieso 1. Bij de rest kan hij ook bij zag ik op de camera, maar wel op zijn spreekwoordelijke tenen. Dat wilde ik even afwachten :D

Ik heb nu een himalaya, gewoon zoutblok, met mineralen en sporenelementen en voor luchtwegen (die ruikt lekker!). Ik had de himalaya en het gewone blok nog liggen vanuit de vorige stal. Die met mineralen heb ik gekregen en die voor de luchtwegen kwam ik ergens tegen en vond ik vooral lekker ruiken. Geen idee wat de toegevoegde waarde gaat zijn. Het is allemaal vooral zout natuurlijk.

Vanmorgen vroeg nog even naar stal geweest. Omdat het stroomapparaat wat moeilijk oplaadde met de sombere dagen (zonnepaneel), had ik de wei er af gehaald, zodat hij alleen op de buitenomheining stond. Iets minder draad, dat scheelt in verbruik. Het duurde even, maar Ximo had ‘m vannacht door :roll:
Vanmiddag het stroom er dus maar weer op zetten voor ik naar huis ga, dan haalt hij dat truukje vannacht niet uit. Iets met gevoelig voor hb enzo… :x
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 09:59 



 
Profiel   

Die zoutstenen zou ik inderdaad beschermen tegen regen. Als ze goed likbaar zijn, lossen ze nl ook goed op in de regen. Himalaya overleefd het wel even, maar die lost minder goed op bij likken (kan frustrerend of verslavend zijn).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 11:44 



 
Profiel   

Ow ja, als ik hier het stroom uit heb, staan de veulens meteen midden in een perkje..........

Iets erboven zal nu ook aan gekauwd worden door de jongetjes ben ik bang.

Die voor luchtwegen etc zag ik ook. Wilde er gewoon een paar en dan af en toe afwisselen.

Heb de Himalaya tegen de muur hangen en dat kost je wel de voegen. Is een oude schuur, maar het is niet best voor de muur.
Ze vinden hem wel lekker en doen er lang mee.

Mijn vorige ruin at zo een ding gewoon op, dus durfde die nooit meer op te hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 13:30 



 
Profiel   

Ja bij een muur durf ik ook niet zo meer. Of bij metaal. Dat vreet helemaal weg.

Ik heb vandaag de paaltjes uitgezet. Het lijkt willekeurig, maar dit wordt zo tof als de palen er staan en draad ertussen en de paden. Wel iets anders dan op de tekening. Daar lag de heuvel keurig in het midden. In de praktijk niet :+
Dus iets aangepast met iets meer pad van de wei bij de esdoorn. En iets meer wei aan de goede kant. Zo blijven er 3 leuke snackweitjes over. En in de wei onder de esdoorn ga ik planten neerzetten en een en ander inzaaien. Heeft het toch nog nut. Ik word hier zo blij van :D
De track aan de achterkant ga ik maaien met maaier met zak, zodat alle blad en zaden versnippert worden. En al het gras en wat er omhoog komt ook. En dan ga ik dat pad frezen. Dat is voor volgend jaar makkelijker opruimen met blad.
[ img ]

En alles wat geplant is komt in de knop. Behalve de rode kornoelje. Maar ik ga er vanuit dat dat ook nog wel gaat gebeuren.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 14:58 



 
Profiel   

Prachtig he al die knoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 17:16 



 
Profiel   

Alleen al dat het langer licht is, het langzaam groen wordt, dat voelt heel lekker. Lente zit in de lucht!

Vandaag weer een heerlijk ritje gemaakt. Wat hebben ze het toch slecht <3
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-23 14:59 



 
Profiel   

Gisteren kwamen 10 frambozen (2 soorten) planten en 5 zwarte bessen binnen en vandaag de grond in gezet.
Op het stuk onder de esdoorn. Dat is toch afgesloten voor de paarden en zo wordt het toch nog benut.

Ik heb ze in 3 bosjes geplant ipv een haag. Er tussen komen lage planten en een zaaimengsel met o.a. Esparcette en andere eetbare plukplanten.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 23:02 



 
Profiel   

Gister heb ik nieuw hooi gehaald. Ze hebben alle 3 jeuk en Ximo en Noura slappe mest. Nu heb ik al van alles geprobeerd en uitgesloten, behalve het hooi. Dus gisteren een kleine partij hooi opgehaald met veel minder suiker (want ik vermoed dat daar het probleem zit).
En voor het eerst houden ze hooi over op deze tijd van de dag. Ik heb sowieso altijd een net stro hangen. En ze krijgen beperkt gewogen hooi. Dat is meestal rond 7 uur in de ochtend op. Maar nu dus nog niet. Opvallend. Zouden ze verzadigd zijn? Of is het gewoon niet zo lekker?
We gaan het zien de komende tijd…
[ img ]

Oh en de kraaien zijn weer terug van hun overwintering. Ik hoop dat de ze wei dit jaar een beetje heel houden :x
En de mest niet teveel versnipperen. Want dat kan ik niet opscheppen.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-23 10:43 



 
Profiel   

Hier hebben de kraaien ook alweer veel mest versnipperd :Y) .
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-23 10:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 30 van de 48 [ 1187 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 48  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen