[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 20:50

Hier alleen ervaring met voerplekken. Dus zeg maar een vierkant stuk van ongeveer 4x4m. Dat bleef prima liggen. Op zand met een laag zand/grond er overheen.

Ik moet zo lachen om mijn paarden. Dit weitje staat dagelijks een uurtje open en mogen ze kapot lopen. En elke dag doen ze of ze maaaaaaaanden niet op de wei hebben gestaan. _O-

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:27

Voor wie hondsroos heeft staan, moet dit goed afgeschermd staan of zijn de doorns voldoende om de plant te beschermen?

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 19:12

Ethelate schreef:
Voor wie hondsroos heeft staan, moet dit goed afgeschermd staan of zijn de doorns voldoende om de plant te beschermen?


Staat bij mij in de gemengde haag, zit wel draadje van voor, maar ze komen er niet aan bij mij. Kiezen liever iets anders. Andere delen zij
wel flink gesnoeid door de paarden maar de roos niet. Pas gezet zou ik het wel afschermen

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 22:41

De rugosa eten ze hier wel tot de grond kaal als ze de kans krijgen, maar canina niet. Denk wel dat ze het flink toe kunnen takelen als ze het jonge blad eraf puiteren en dat vind nieuwe aanplant niet zo leuk... hoe beter je het beschermd hoe sneller het een flinke struik kan worden.
Hier kunnen ze er op sommige plekken gewoon bij, maar de struiken zijn inmiddels al 2 a 2.5m hoog dus kunnen wel tegen wat gesloop

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 23:30

Geen ervaring met de Hondsroos, de Rugosa is hier heel geliefd. Die heb ik achter draad staan om die reden.

Mijn Rugosa loopt al flink uit, maar ik moet nog snoeien. Ik snoei normaal pas in maart maar ik denk dat ik nu toch maar dit weekend aan de gang ga. Is wel fijn, ik hou van een gesnoeide border zonder onkruid en met wat nieuwe houtsnippers erin. Staat zo lekker strak. :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 01:10

Dat vind ik echt een nadeel. Waar ik nog dingen neer wil zetten, kan ik het niet genoeg afschermen en dan overleeft het niet..........Ben al teveel verloren.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 08:03

@Superpony waarom kun je het daar niet afzetten? Misschien kunnen we helpen. Ik denk dat iedereen dat probleem wel een keer gehad heeft en het uiteindelijk toch creatief heeft opgelost

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 08:30

Het is de canina. Vanaf de track scherm ik het goed af, maar vanuit de weitjes zou het mooier zijn als ik niet overal dubbele omheining hoef te zetten. Dus ga denk ik nu tijdelijke omheining er om heen zetten voor als ze in de wei lopen en dan als het groot genoeg is die draden weg. Het zijn rotatie weitjes die ik niet kaal laat eten dus vermoed dat ze dan toch liever grazen dan planten slopen ;)

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 08:32

Ik heb in de weides ook niks afgezet hoor. Ik zorg dat de paarden eraf gaan voordat het gras op is en ze andere lekkere dingen gaan zoeken :9
Werkt hier goed!

(Oké één keer was ik te laat vandaar dat ik weet dat ze de canina met rust laten en de rugosa het liefst met wortel en al opvreten)

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 08:54

Ik zet op de weitjes de beplanting wel af wanneer ze er op mogen, maar dan gewoon met simpele prikpaaltjes en 1 laagje draad. Als ik helemaal niks afscherm lopen ze er doorheen en wordt er toch wel aan geknaagd. Misschien dat het niet meer nodig is als het wat meer volwassen wordt, maar zou het nu zonde vinen als ze dingen uit de grond trekken.

monsera
Berichten: 3072
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:19

Dat vind ik ook wel een dingetje.
Ik heb nu alles afgezet. Een gedeelte staat er nu 2 jaar en een gedeelte is van vorig jaar.
Ik vraag me elke keer af wanneer ze er van kunnen eten. Soms groeit er wat tegen de draad en dat snoei ik dan maar verder kunnen ze nu nog nergens bij. Mag van mij wel iets sneller groeien haha.
Ben benieuwd of ze dan zelf durven te snoeien met de stroom draden er langs.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:53

SafeHaven schreef:
@Superpony waarom kun je het daar niet afzetten? Misschien kunnen we helpen. Ik denk dat iedereen dat probleem wel een keer gehad heeft en het uiteindelijk toch creatief heeft opgelost


Ik heb zandpaden laten aanleggen en eigenlijk daar te dicht op gepland.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:55

MarliesR schreef:
Ik zet op de weitjes de beplanting wel af wanneer ze er op mogen, maar dan gewoon met simpele prikpaaltjes en 1 laagje draad. Als ik helemaal niks afscherm lopen ze er doorheen en wordt er toch wel aan geknaagd. Misschien dat het niet meer nodig is als het wat meer volwassen wordt, maar zou het nu zonde vinen als ze dingen uit de grond trekken.


Dat doen we ook. Prikpaaltjes erin en en lang draad.

Maar ondanks het gras, hebben ze ook altijd wel interesse in planten en bomen.

En zonder de draad werden de jonge populieren als buikkrabber gebruikt :(

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:02

superpony schreef:
SafeHaven schreef:
@Superpony waarom kun je het daar niet afzetten? Misschien kunnen we helpen. Ik denk dat iedereen dat probleem wel een keer gehad heeft en het uiteindelijk toch creatief heeft opgelost


Ik heb zandpaden laten aanleggen en eigenlijk daar te dicht op gepland.


Maar dan kun je langs het pad gewoon afzetten toch? Of snap ik het niet :=

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:09

monsera schreef:
Dat vind ik ook wel een dingetje.
Ik heb nu alles afgezet. Een gedeelte staat er nu 2 jaar en een gedeelte is van vorig jaar.
Ik vraag me elke keer af wanneer ze er van kunnen eten. Soms groeit er wat tegen de draad en dat snoei ik dan maar verder kunnen ze nu nog nergens bij. Mag van mij wel iets sneller groeien haha.
Ben benieuwd of ze dan zelf durven te snoeien met de stroom draden er langs.


Het eerste jaar gaat de meeste energie in het wortelen, vanaf het 2e jaar zie je meestal pas echt groei. Afhankelijk van de soort natuurlijk. De rozen gingen hier in jaar 2 een beetje groeien en in het 3e jaar stonden er ineens flinke struiken!
Maargoed juist het jaar na aanplant wil je het zo graag zien groeien he *\%/*

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:13

Groeien doet het hier nog niet. Maar het slaat wel aan *\o/*
Afbeelding

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 23:04

Gaaf Daihyo, dat alles begint te bloeien heel voorzichtig!

Wat voor graszaad gebruiken jullie om een deel van de weide bij te zaaien?
Her en der zijn er wat kale plekken op onze weide, en er is ook een plek waar flink wat mos zit wat ik wil gaan aanpakken, maar zit even te denken wat voor zaad ik dan moet nemen.

Is het handig om een speciale paardenmix aan te schaffen of hebben jullie andere ervaringen?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 23:19

Bij mos zou ik eerst de bodem aanpakken (en dan is vermoedelijk beluchten en kalken voldoende), anders strooi je je graszaad voor de vogeltjes :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 01:15

SafeHaven schreef:
Maar dan kun je langs het pad gewoon afzetten toch? Of snap ik het niet :=


De paden zijn afgezet met 3 koorden. Maar ze staan er te dicht op en de paarden pakken ze. En ik zeg eerlijk dat onze varkens, met name de kune kune ook de nodige sloop doet als ze de kans krijgt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 01:20

Daihyo, heerlijk om weer knopjes te zien.

Equisync, bij ons was het gras wel heel erg in slechte staat, maar had laten lostrekken en paardenmengsel gezaaid. Dat was niet sterk genoeg.

Toen toch raaigras gekozen en heel veel in de weer geweest met kalk, kunstmest en compost en het zaad. Ik sta daar niet 100% achter, maar wilde eerst alle zooi weg hebben en nu hadden we afgelopen jaar al een mooie grasmat.
Helaas zie ik nu wel wat mos, dus moeten wel weer wat doen, maar als het weer mooi erbij staat gaan we dit jaar pas paardenmengsel erbij doen.

Wij waren bij Schuitema geweest hier die ook voor bedrijven levert en goed kon adviseren wat te doen.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 08:28

Wij hebben het gefreesd, weggeharkt (mini heuveltje mee gemaakt <3)
En na een paar dagen weer de bovenlaag gefreesd. Even laten rusten. Weer bovenlaag gefreesd (vals zaaibed dus) en toen pas gezaaid. We hebben zelf een grasmix gemaakt van diverse mixen bij Bio-Ron. Is prachtig opgekomen.

Ik zou eerst diverse partijen om raad vragen (ook Ron). Lijkt mij dat je eerst moet kalken en beluchten dit jaar. En dan pas frezen en zaaien (en kalken bijhouden).
Als je de bodemgezondheid niet verbeterd heb je zo weer mos...

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:55

Dank voor de tips.
Het is gelukkig maar een klein stuk mos. Tot afgelopen zomer was dit perceel bosbessen veld. Deze planten zijn allemaal verwijderd en er is gras gezaaid. Dit ligt er over het algemeen prima bij, op wat stukjes na. Het stuk met mos ligt ook grotendeels in de schaduw de hele dag dus vermoed dat dit er wat mee te doen heeft.
Uiteindelijk wil ik op dat stuk waarschijnlijk track maken, maar zolang de paarden nog gesplitst staan zal dat nog niet gebeuren en wordt dat deel als zomerweide waarschijnlijk gebruikt. Dus vandaar dat ik komend jaar wil proberen dat inderdaad een beetje fatsoenlijk in het gras te krijgen. Mocht dat niet lukken kan ik er altijd nog track van maken door de indeling om te gooien :')

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:21

Morgen komt er een nieuwe poooownie <3
We hebben 2 jaar geleden een ruin opgevangen van nu 9 jaar. We hadden al 3 merries; nu 29, 27 en 11 jaar. De ruin is heeeeeel speels (heeft vanaf zn 1e levensjaar in een stal gestaan dus heeft wat in te halen) en ik vind de tijd die ik aan hem kan besteden per dag met spelen en bezig zijn niet voldoende.

Dus nu komt er nog een opvangpaardje die ook speels schijnt te zijn, hopelijk vullen ze elkaar leuk aan <3 (waarschijnlijk niet want je weet hoe dat gaat met plannen die je maakt voor je paarden).

Het inscharen 2 jaar geleden ging niet volgens plan: ik wou ze even veilig achter een omheining kennis laten maken maar de ruin had zo'n verlatingsangst dat hij na 5 minuten al over de omheining sprong toen de merries van hem vandaan liepen :=

Gelukkig verliep dat verder heel gemoedelijk. Maarja geen idee hoe hij nu gaat reageren.

Hoe hebben jullie het inscharen gedaan?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:27

Oei je gaat een 2e ruin introduceren bij een ruin met harem? Kans is behoorlijk op meppen. Zet de ruinen eerst samen apart, want meteen merries moeten delen is concurrent wegjagen door de draden heen zeer waarschijnlijk.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:02

Oh wat leuk SafeHaven, hopelijk vinden ze elkaar ook echt leuk!
Ik heb nu alleen ruinen en had helemaal bedacht de nieuwe eerst paar dagen rustig te laten wennen, maar de andere mini zag een mini van de trailer komen en is tot 3x toe onder de draden door geglipt om zijn nieuwe maatje te begroeten :D <3
Was de grote natuurlijk niet blij mee dus de nieuwe toch eerst paar dagen apart op stuk track met schuilstal. Ook vanwege ontwormen. Sluis er tussen van 2 meter (met extra veel draden) en de sluis elke dag een stukje kleiner gemaakt. Toen na een paar dagen de 2 in de bak en mocht de nieuwe de track verkennen als ik bezig was, en na paar dagen liet ik hem er wel bij als ik erbij was en zo elke dag een aantal uren meer samen tot het zo goed voelde om ze samen te laten zonder toezicht.

Heb nu de “veilig op de wei” online cursus van Horse & Habitat gevolgd en meteen enthousiast door naar de “een gezonde paardenweide door optimaal beheer”. Echt een aanrader, zoveel informatie over wat wel en niet te doen op de wei.