Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Dik been bij wondje

 
Profiel   

Mijn paard heeft elke keer als hij een wondje heeft, na enkele dagen ontstoken bindweefsel en een gigantisch dik been.
Hoe te voorkomen, dat we niet elke keer de dierenarts nodig hebben?

Woensdag wondje: blauwspray gesprayd, donderdag blauwspray, vrijdag blauwspray, zaterdag idem. Zondag dik been, pus er uit, dierenarts er bij gehaald. Nu op metacam, vochtafdrijvers en antibiotica.

Hoe voorkomen we dit? Was Betadine beter geweest? Of groene klei?
Hoe kunnen we voorkomen dat het elke keer infecteert?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 11:41 



 
Profiel   

Wat is (vaak) de oorzaak van de wond? Is het ‘wondgebied’ ook schoon?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 11:47 



 
Profiel   

Mijn paard heeft hier een tijd veel last van gehad. Ik heb toen van de dierenarts een berg buut gekregen en iedere keer als ze een dik been had moest ik hier een zakje van geven, en dan was het de dag erna weg. Intussen al jaren geen last meer van gehad *klopt af*.

Schoonhouden had hier ook geen zin, soms waren de wondjes zo klein dat je ze nieteens kon vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 11:57 



 
Profiel   

Bij wondjes waar geen veearts bij hoeft te komen, doe ik niets. Heb ik wel eens geprobeerd maar dan duurde het zoveel langer allemaal en je smeert het dicht dus er kan niets uit.

Ik heb een EHBO cursus gevolgd voor paarden en daar zeiden ze dat je niet moest gaan afspuiten dus als het heel vies is dan maak ik het voorzichtig een beetje schoon en dat is het. Ik hou het goed in de gaten maar dit lijkt, in ieder geval voor ons, het best te werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 12:07 



 
Profiel   

ik zou er gelijk groene klei op doen, werkt hier iig heel goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 12:14 



 
Profiel   

Groene leem inderdaad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 12:18 



 
Profiel   

Eerst even schoonspoelen met water, dan groene klei of ja honingzalf... Zelf heb ik violetspray klausan voor mijn paard (want ze is allergisch voor honingzalf) en daarmee is het wondje ook binnen een uur al niet meer warm en minder dik. Daar zit niks bijzonders in, maar toevallig achter gekomen dat ze er goed op reageert
op schaafplekjes enzo

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 12:46 



 
Profiel   

BarbaraNova schreef
ik zou er gelijk groene klei op doen, werkt hier iig heel goed


Hebben wij slechte ervaring mee! Sloot de wond teveel af, waardoor het "naar binnen" sloeg. Resultaat - twee weken kliniek en 3 weken revalidatie vanwege verbandwissels.
Volgens de DA gebeurde dat wel vaker.

Wij houden het voortaan bij LMesitran honingzalf - werkt veel beter

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 20:14 



 
Profiel   

geen spray er op doen, je sluit dan alles af denk ik?
en waarom elke dag sprayen?
ik denk dat je er teveel op doet waardoor het afsluit.

hier laat ik de wondopening altijd zoveel mogelijk open zodat vocht er uit kan.
schaafwonden en kleine wondjes doe ik echt helemaal niks aan.
zou ik bij mezelf ook niet doen, even schoonmaken en klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 20:23 



 
Profiel   

ellepel schreef
geen spray er op doen, je sluit dan alles af denk ik?
en waarom elke dag sprayen?
ik denk dat je er teveel op doet waardoor het afsluit.

hier laat ik de wondopening altijd zoveel mogelijk open zodat vocht er uit kan.
schaafwonden en kleine wondjes doe ik echt helemaal niks aan.
zou ik bij mezelf ook niet doen, even schoonmaken en klaar.


Niets doen levert binnen paar dagen een dik been op en meteen forse dierenarts factuur. Dacht ook dat het een wondje was dat vanzelf over ging, maar ook dit keer na paar dagen giga dik been en forse factuur.

Wil dat eigenlijk voor zijn want werk dan letterlijk voor m'n paard. Dus je wil iets doen waardoor het niet gaat infecteren en waardoor wondjes zonder problemen genezen ipv infectie elke paar maanden bij elk wondje.
Misschien dan toch de betadine shampoo die de dierenarts aanbeveelt. Groene klei is ook wel nog een idee, maar dat desinfecteert niet dacht ik? Honingzalf desinfecteert ook niet, maar helpt wel bij irritaties volgens mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 08:10 



 
Profiel   

Bielsje schreef
Bij wondjes waar geen veearts bij hoeft te komen, doe ik niets. Heb ik wel eens geprobeerd maar dan duurde het zoveel langer allemaal en je smeert het dicht dus er kan niets uit.

Ik heb een EHBO cursus gevolgd voor paarden en daar zeiden ze dat je niet moest gaan afspuiten dus als het heel vies is dan maak ik het voorzichtig een beetje schoon en dat is het. Ik hou het goed in de gaten maar dit lijkt, in ieder geval voor ons, het best te werken.


Deden wij ook, aankijken en koelen. Maar dit is de zoveelste keer dat het niet helpt en het weer infecteert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 08:11 



 
Profiel   

Hoe zit het met de afweer van je paard? Wat is de leeftijd? Hoe staat ie gestald?

Je zou bijna denken dat ie zelf dit niet goed kan afweren en het daarom om kan slaan in een infectie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 08:32 



 
Profiel   

RianneH schreef
Hoe zit het met de afweer van je paard? Wat is de leeftijd? Hoe staat ie gestald?

Je zou bijna denken dat ie zelf dit niet goed kan afweren en het daarom om kan slaan in een infectie.


Dit inderdaad. Wat zegt de dierenarts hierover? Enig idee hoe het komt dat hij dit niet zelf op kan lossen?

Ook zou ik de wondverzorging met de dierenarts afstemmen. Bij mij werkt wassen met betadine shampoo wel en daarna honingszalf (Mesitran) of sprayen met Vetericyn wel voldoende, maar mijn paarden zijn niet ontsteking gevoelig. Ik denk in het geval van jouw paard dat je dierenarts je misschien kan adviseren en voorzien van de juiste middelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 11:02 



 
Profiel   

in elke situatie wend ik me onmiddellijk tot de dierenarts om het paard geen kwaad te doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 16:53 



 
Profiel   

Wond alleen schoon spoelen met water in plaats van van alles erop sprayen, blijft het probleem hetzelfde dan toch de dierenarts snel raadplegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 16:57 



 
Profiel   

Wat zegt je dierenarts zelf? Imo is het wel vreemd dat elk wondje zo onsteekt.

Je kan wel blauwspray sprayen, maar als de troep erin zit gaat het er dan niet uit. Sowieso even goed wassen met betadine o.i.d.
Een klein schaafplekje zou ik dan insmeren met iets van honingzalf, maar op een nare plek waar het been snel dik gaat worden zou je ook kunnen overleggen met je dierenarts of je dit kan verbinden met bijv. Animalintex, watten en vetrap. Let er wel op dat goed verbinden lastiger is dan het lijkt, en dat je het niet dagen lang laat zitten. Wij deden altijd voor de nacht erom, maar overdag niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 19:24 



 
Profiel   

RianneH schreef
Hoe zit het met de afweer van je paard? Wat is de leeftijd? Hoe staat ie gestald?

Je zou bijna denken dat ie zelf dit niet goed kan afweren en het daarom om kan slaan in een infectie.



Hoe weet ik hoe zijn afweer is? Hij is prima op gewicht, eet goed. Hij is 5 jaar, staat overdag op de weide , tussen 15-9 uur op stal (met voordrooghooi). We voeren dagelijks bij (multibeet, florian ruwvoer, paardenmeel) dus hij zou geen tekorten moeten hebben. Tanden in orde, medisch ok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 10:37 



 
Profiel   

Jessix schreef
RianneH schreef
Hoe zit het met de afweer van je paard? Wat is de leeftijd? Hoe staat ie gestald?

Je zou bijna denken dat ie zelf dit niet goed kan afweren en het daarom om kan slaan in een infectie.


Dit inderdaad. Wat zegt de dierenarts hierover? Enig idee hoe het komt dat hij dit niet zelf op kan lossen?

Ook zou ik de wondverzorging met de dierenarts afstemmen. Bij mij werkt wassen met betadine shampoo wel en daarna honingszalf (Mesitran) of sprayen met Vetericyn wel voldoende, maar mijn paarden zijn niet ontsteking gevoelig. Ik denk in het geval van jouw paard dat je dierenarts je misschien kan adviseren en voorzien van de juiste middelen.


Betadine , betadine, betadine. Geen blauwspray. Maar laatste keer dus niet kunnen voorkomen met betadine...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 10:38 



 
Profiel   

Bij kleine wondjes aan de benen is het altijd belangrijk dat hij blijft bewegen om einschuss tevoorkomen. Het liefst dus in een stal met uitloop of op de wei. ‘sWinters is dat moeilijker.

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/e ... j-paarden/

Als je nog aan pyrogenium kan komen is het handig dit in huis te hebben. Maar het is niet meer onl8ne te bestellen helaas https://hypostore.nl/vitalstyle-pyrogenium.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 11:08 



 
Profiel   

Volgens mij heeft het niets met afweer oid te maken. Vaak is het een heel klein wondje, dat bloedt niet goed en daardoor wordt het wondgebied ook niet goed schoongespoeld en krijg je sneller een infectie naar binnen. En op paarden zitten nu eenmaal bacteriën, op de huid, de haren, in hun poep. Paarden zijn nooit echt schoon en steriel :D.
Ik was zelf wondjes uit met water, en dan niet te kort spoelen, zeker 10 minuten. Dan betadine oplossing erop als ik geen dierenarts bel :D. En dan eventueel verder behandelen met honingzalf. Groene leem gebruik ik wel op het been als dit dikker wordt, maar niet op de wond. Belangrijkste wat je wilt voorkomen, is dat er bacteriën via de wond in de diepere lagen komen. Blauwspray werkt niet voldoende ontsmettend. Groene leem ook niet, hoewel dat soms wel vliegen tegen gaat. Maar dan nog zou ik eerder een verbandje aanleggen op de wond, dan deze insmeren denk ik. Betadine of bijv hibiscrub werkt wel desinfecterend en is daarom veel beter. Ik gebruik de betadine oplossing, dus geen betadine shampoo of zalf. Die is meer verdund en werkt minder goed, behalve om witte voetjes weer stralend wit te krijgen :+.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 11:21 



 
Profiel   

Miss_Mii21 schreef
Betadine , betadine, betadine. Geen blauwspray. Maar laatste keer dus niet kunnen voorkomen met betadine...


Bedoel je hier dat de dierenarts adviseert om veel betadine te gebruiken? Ik heb laatst webinar wondverzorging van dierenarts Iris van Gulik gevolgd en die adviseerde juist om geen betadine te gebruiken. Heb ik een dierenarts bij ons op stal ook al eens horen zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 12:13 



 
Profiel   

Op_zoek schreef
Miss_Mii21 schreef
Betadine , betadine, betadine. Geen blauwspray. Maar laatste keer dus niet kunnen voorkomen met betadine...


Bedoel je hier dat de dierenarts adviseert om veel betadine te gebruiken? Ik heb laatst webinar wondverzorging van dierenarts Iris van Gulik gevolgd en die adviseerde juist om geen betadine te gebruiken. Heb ik een dierenarts bij ons op stal ook al eens horen zeggen.


Ja, de dierenarts adviseerde betadine. Ze konden geen antwoord geven op de vraag waarom alles binnen een paar dagen ontsteekt.
Honingzalf geprobeerd, blauwspray. Maar dierenarts had het over desinfecteren met betadine. En zelfs dat helpt blijkbaar niet altijd afdoende als je fulltime werkt en dus niet 2x per dag kan desinfecteren. (Of zou moeten vragen of de stal dat wil doen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 12:22 



 
Profiel   

Ook al heb je zelf niet t idee dat je paard een verminderde weerstand kan hebben omdat hij er gezond uitziet, het kan altijd natuurlijk.
Je zou even een poosje een weerstandsverhoger kunnen geven zoals immu boost of all sept van Phytonics. Verder zijn zink, vitamine C, MSM en L-Lysine bekende weerstandsverhogers (ook humaan).
Gewoon kijken of dat wat uitmaakt (trial and error).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 12:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen